Jump to content

Hva er konsensus om Kimber pr i dag?


m00se

Recommended Posts

Har hørt mye forskjellig om Kimber. Mye skryt, og særlig mange butikker som pusher det.

 

Min lokale pusher har egen vegg med Kimber, matter på gulvet, bilder på veggen, og markedfører merket meget hardt.

 

Så leser jeg ting som dette: https://www.reddit.com/r/guns/comments/1qjwou/kimber_1911s_are_bad_or_how_i_learned_to_stop/

 

Og begynner å lure på om alt dette er bare marketing for å selge et oppskrytt produkt for mer enn det er verdt.

 

Jeg er i markedet for en 1911 av den litt "bedre" varianten, og styrte unna Kimber pga. dette jeg har lest om dem. Leste også igjennom hele 1911 tråden, og satt igjen med et inntrykk at Kimber var helt OK. Er det forskjellig kvalitet fra tid til annen, litt som Remington?

 

 

Hva tenker dere?

 

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

Du linker til en god grinunge.

 

Jeg har helt andre erfaringer med Kimber. Jeg er pro-Colt for alle penga, men den mest tighte 1911 jeg noensinne har kjent på og skutt med, ja det er en Kimber.

 

Magasiner er forbruksvare og du finner de som passer din pistol. Jeg har alltid brukt Shooting Star eller Colt. 

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig mange som liker Kimber, og det er veldig mange som ikke liker Kimber. Reddit-tråden du linker til er 6 år gammel, så den er ikke noe å gå etter. Personlig har jeg kun hatt 2 1911, i STI, og er veldig fornøyd med de. Jeg gjorde min del av undersøkelser før jeg kjøpte sist, og fikk en dårlig følelse av Kimber (og flere andre merker) ut ifra alt jeg leste. Jeg endte derfor opp med STI, både i 9mm og i .45, og var veldig fornøyd med de to.  

Jeg skal til innkjøp av våpen igjen etter en lengre pause nå, og regner med det blir en ny 1911. For meg står valget mellom Les Baer, Wilson Combat, og STI(Staccato). 

Det er ikke veldig enkelt å rangere alle de du lister opp, så prisklassen er kanskje beste utgangspunkt. Men, de aller fleste (inkludert meg selv) ville klart seg veldig fint med en 1911 til mellom 10 og 20 000,-, og en avtrekksjobb på våpenet.  

Link to comment
Share on other sites

Jeg åpnet min nye Kimber Team Match 2 for første gang for 30 min siden. Her er det ikke brukt MiM i delene, ser ut som verktøystål. Pene avrundede kanter på avtreksbøyle og blanke sideflater! Når det kommer til problemet noen har med rust ser det ut som det kan være forurensning fra kutteverktøy brukt i produksjon.

Veldig fornøyd med det jeg har sett!

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Zipper skrev:

Jeg åpnet min nye Kimber Team Match 2 for første gang for 30 min siden. Her er det ikke brukt MiM i delene, ser ut som verktøystål. Pene avrundede kanter på avtreksbøyle og blanke sideflater! Når det kommer til problemet noen har med rust ser det ut som det kan være forurensning fra kutteverktøy brukt i produksjon.

Veldig fornøyd med det jeg har sett!

Gratulerer med ny pistol! Jeg mener første regel er bilder når du åpner et helt nytt våpen 😮 

Er det 9mm eller .45 du har kjøpt den i? Gi gjerne en oppdatering når du har skutt litt med den! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

SIG Sauer 1911 i kaliber 9mm. Flere ligger ute på finn, du kan få dem brukt fra 10k og opp. Noen demopistoler er også lagt ut. Ta et søk så ser du. Har du tillatelse klar, er det enklere å fået godt kjøp. Dette er en meget god 9mm, og hadde jeg vært i marken for en pr nu, så hadde det blitt en slik. Du slipper justeringer og trimming. Velkommen i 1911 klubben!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Alyssis said:

Gratulerer med ny pistol! Jeg mener første regel er bilder når du åpner et helt nytt våpen 😮 

Er det 9mm eller .45 du har kjøpt den i? Gi gjerne en oppdatering når du har skutt litt med den! 

Takk! Det er en 9mm. Jeg har fått skutt litt med den (300skudd omtrent) Bare for å teste har jeg kun brukt org magasin enn så lenge, ikke et feilslag. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene!

 

Det er snakk om å erstatte en Springfield MilSpec i .45 som jeg har fikset og tunet på men som jeg ikke blir helt glad i. Mye slark og går ikke helt som den skal.

 

Vurderer nå Sig Sauer eller Kimber.

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Alyssis skrev:

Sjekk gjerne ut Smith Wesson sin performance center utgave av 1911 og. Har hørt mye godt om den, og den har lagt på ønskelisten min en stund også. Ellers har BUL også en del i den prisklassen. 

Han jeg snakket med i butikken sa også dette, at de vanlige Smithene er egentlig på lik linje med Springfield, men hvis man kjøper en av de bedre Performance Center pistolene får man bra kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, m00se skrev:

Han jeg snakket med i butikken sa også dette, at de vanlige Smithene er egentlig på lik linje med Springfield, men hvis man kjøper en av de bedre Performance Center pistolene får man bra kvalitet.

https://www.smith-wesson.com/firearms/performance-center-model-sw1911-1 

Dette er den jeg ville valgt om jeg skulle hatt noe i prisklasse 20 000,- ish. Se gjerne videoen av hvordan de lager den også, med Doug Koenig. 

Selv hadde jeg en STI Sentinel i .45, og var veldig fornøyd med den. 

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Alyssis skrev:

https://www.smith-wesson.com/firearms/performance-center-model-sw1911-1 

Dette er den jeg ville valgt om jeg skulle hatt noe i prisklasse 20 000,- ish. Se gjerne videoen av hvordan de lager den også, med Doug Koenig. 

Selv hadde jeg en STI Sentinel i .45, og var veldig fornøyd med den. 

Det var den her https://www.osloskytesenter.no/butikk/smith-wesson-performance-center-sw1911-45acp-5/

 

Litt dyr kanskje :/

 

Har hørt bra ting om Sig Sauer. Samt har jeg et godt forhold til dem allerede, hadde en finfin Sig 522 for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Så er vi enige at Kimber er en 1911 som kommer relativt høyt midt på treet? Virker som en god deal, jeg fikk prøve en TLE, den virket solid og god. Sammenlignet med en Smith jeg lånte virket den bedre.

 

Så er det jo kjekt å kjøpe fra klubben, da er de tilgjengelige hvis det skulle skje noe tull.

 

Har "binget" masse 1911 videoer denne uka, mye prat og synsing. Men det står uansett mellom Kimber eller Sig Sauer tror jeg. Og da liker jeg at Kimber er mer tradisjonell (bortsett fra guide rod da).

Edited by m00se
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sig har vel 80 serie safety, mens Kimber har swartz? På en Kimber er det vel i teorien enklere å få et godt avtrekk siden det er færre deler som påvirkes av avtrekker, da safety plunger løftes av grip safety. Jeg er ikke sikker på at Sig har 80serie safety

Edited by Zipper
Link to comment
Share on other sites

Jeg har pushet en del Kimber (sammen med andre 1911 i samme prisklasse) og erfaringen er at de slakker litt i nyere tider og rir på navnet. For Kimber var veldig gode pistoler i forhold til andre "back in the day".

 

Men, det du må huske på er at så godt som alle reviews fra statene er ikke relevante for skyting i Norge. Erfaringsmessig så vil jeg påstå at så godt som alle 1911 i prisklassen mellom 1200$ og 2500$ (av anerkjente merker, med metallrammer og gode siktemidler) er fullt brukbare, men de må en tur innom børsemaker for å kunne bli gode konkurransevåpen (da tenker jeg spesielt NSF-skying).

 

Ikke bli helt opphengt av produsenten, men kjenn på våpenet før du handler og gjerne prøv det. For ett par år siden fikk vi en haug med billige 1911 fra RIA som vi solgte for under 400. Flere av disse hadde bedre tilpasset løp og avtrekket var nydelig, i forhold til flere av de andre High-End merkene vi hadde (inkludert Kimber).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da jeg kjøpte første 1911 så prøvde jeg flere kimber og ble like skuffa vær gang. Så endte opp på les baer. Og angrer ikke ett sekund. Da jeg kjøpte første min så var den ikke mange tusenlappene over kimber. Og jeg har tafsa på flere kimber etterpå. Så har blitt 2 les baer og en sti på meg. Vil si at sti er ett par hakk over kimber. Men på sti så er man fort i samme pris klasse som en les baer og da ere bare og gå får les baer vis man skal svi av 30 lapper. Vis jeg skulle handlet mellom 10 og 20 lapper på en 1911 så hadde jeg nok gått for en ruger og brukt resten av penga på ammo/tuning. Men har ikke tafsa på Smith performance center 1911 ennå. Vanlig Smith 1911 av de jeg har testa har gitt meg samme førelsen som en ruger. Sig har jeg bare testa en av og der ble jeg litt skuffa, fikk ikke helt førelsen av at det var noe sig kvalitet over den. Heller en ruger 1911 enn en kimber er min mening. Også har man jo de kimber micro og ultra compact osv, viste ikke om jeg skulle le eller gråte.

Link to comment
Share on other sites

On 10/24/2020 at 6:25 PM, CoonanWasMyFirst said:

@unnamedKimber Micro er jo kjempemorsom! En ordentlig utfordring å skyte bra med, pga størrelsen, men veldig morsom. Og med god plass i spesial-boksen for feltskyting 😃😃

Konseptet er morsomt ja. Men når du har en av de i handa så lurer man jo fort på hvor det ble av fit and finish på dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...