Jump to content

Ammunisjon 308w revejakt


Virrus

Recommended Posts

Noe som er presist i DIN rifle og ei kule som holder godt sammen. Lavhastighet er også en fordel om skinnet skal beholdes. Men uansett er og blir 308 win VELDIG stort og kraftig til mikkel.

 

Finn noe med solide kuler i 180-200grs kulevekter og se hva som går bra i din rifle. Men vær forberet på at det kan bli noen stygge pelser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror du skal lete litt for å finne fabrikkammo ladet med 200 grs kule i .308Win og overlyds-hastighet. Skal du gå "sub sonic" med 200 grs blir kulebanen veldig krum, og det er kanskje ikke ønskelig med mindre du skyter på korte hold? Siden stikkordet for å bevare pelsen er moderat hastighet og noe som ikke ekspanderer for mye, ville jeg forsøkt med en patron ladet med 180 grs helmantelkule, f. eks. Sellier&Bellot (som Jaktdepotet nå har på tilbud). Nå ser jeg noen griner på nesa og mener S&B ikke leverer presisjon, men i min 6,5x55 gikk S&Bs helmantel 140 grs praktisk talt "hull i hull". Så dette vet du ikke før du har prøvd i ditt våpen. Men, bruker du helmantel til rev må du nok godta at mikkel kan løpe noen meter, selv etter et godt treff. Skal det være blyspiss kan muligens Lapua Mega 185 grs være et brukbart alternativ, andre patroner med 180 grs "bonded" kule, eller en patron med (tyngst mulig) homogen kobberkule. Men noe pels vil det nok uansett ryke med så grovt kaliber, og uavhengig av kulevalg må du regne med hull inn og hull ut.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, IvarU skrev:

"Det som betyr noe, er at du treffer reven i hodet"

Ikke helt det du lærer på jegerkurset? Kjempefint om du treffer godt, men fy så stygg skadeskyting du får om du treffer litt feil. Tror jegere flest bør skyte der vi skal jeg slik at vi ikke får flest mulig jegermotstandere her i landet ;) 2-3 avisinnslag som viser bilder av dyr som er skutt i hodet så tror jeg vi kan vinke farvell til jakta her til lands.

  • Like 4
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Mas-36 skrev:

Ikke helt det du lærer på jegerkurset? Kjempefint om du treffer godt, men fy så stygg skadeskyting du får om du treffer litt feil. Tror jegere flest bør skyte der vi skal jeg slik at vi ikke får flest mulig jegermotstandere her i landet ;) 2-3 avisinnslag som viser bilder av dyr som er skutt i hodet så tror jeg vi kan vinke farvell til jakta her til lands.

Mitt poeng er at med 308 kan du ikke bevare skinnet med å skyte andre steder enn i hodet.

Jeg skyter med 40gr. V-MAX og sikter mot kroppen.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Mas-36 skrev:

Ikke helt det du lærer på jegerkurset? Kjempefint om du treffer godt, men fy så stygg skadeskyting du får om du treffer litt feil. Tror jegere flest bør skyte der vi skal jeg slik at vi ikke får flest mulig jegermotstandere her i landet ;) 2-3 avisinnslag som viser bilder av dyr som er skutt i hodet så tror jeg vi kan vinke farvell til jakta her til lands.

Jeg vil faen meg se den journalisten som klarer å finne en rev som er skadeskutt i hodet med V-max i 1000m/s... Det til side, så er jeg litt uenig med IvarU. Jeg har skutt flere rever med 308 Win, og de har alle fått den ammunisjonen jeg jakter rådyr med, og de har alle blitt veldig døde. Jeg har stort sett skudd dem der det står i jegerprøveboka at man skal, med et par unntak for langt bak pga. fart, og rett forfra/ rett bakfra siden de ikke ville snu seg. Rett bakfra med Berger VLD var ikke heldig for skinnet...

Men oftest blir det et prikk-blyanspiss inngangshull, og et utgangshull så stort som ei femkrone omtrent.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Jeg vil faen meg se den journalisten som klarer å finne en rev som er skadeskutt i hodet med V-max i 1000m/s...

K

Å få blåst kjeven eller snuten etter dårlig treff er sikkert ikke noe mindre jævlig for reven en annet vilt. 

Edited by Sakoen75
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...