Jump to content

Zeiss ht vs z8i


Håvard Myren

Recommended Posts

Har fått tilbud på både z8i 2,3-18x56 til 18 000kr og en zeiss ht 3-12x56 med blaser montasje til som jeg trenger til 16 000kr.  Er det vært å spare de kronene på ht med montasje, eller burde jeg gå for z8'n ? Jakter mye på skumring/måneskinn, men jakter også mye på dagen som drivjakt på Elg/hjort. Hva burde jeg gå for? 

 

Kom med tips og triks. 

Edited by Håvard Myren
Link to comment
Share on other sites

Luksusvalg, begge alternativene er i premiumklassen. Litt uklart om det er lys i Zeissen. Hvis nei, gå for Swarovski-kikkerten. Lyspunkt er gull ved jakt under dårlige lysforhold. Du deltar også på drivjakt hvor det kan bli korte hold. Idéelt sett burde du da hatt muligheten for enda lavere forstørrelse enn de to alternativene. Men det er ikke all verdens forskjell på 2,3 og 3 x forstørrelse, og til ditt bruk trenger du vel neppe mer enn 12 x? Zeiss-kikkerten veier dessuten ca. 150 gram mindre, så om denne har lys ville jeg gått for den. 

 

(ps. Jeg er for øvrig ihuga Swarovski-bruker).

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Apropos drivjaktsikter - er det noen som veit om butikker som har Zeiss Victory HT 1.1-4x24 inne, eller er det kun brukt som gjelder? (V8 er uaktuelt, da jeg finner det meste fra Zeiss skuffende sammenligna med forrige generasjon Victory HT 30mm.) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå z8 og har hatt ht. Grunnen til at jeg kvittet meg med ht er den åndssvake lysbryteren til zeiss. Jeg hadde flere ganger klart å komme borti og skrudd av lys når dyrene kom. Jeg likte heller ikke at ht ikke virket klar helt ut til kanten av synsfelt. 

Det jeg liker bedre på ht er vekt og størrelse. 

I skumring/mørket klarte ikke mine øyne å se forskjell. 

Har ikke angret på byttet til z8. 

 

Men begge prisene du har fått var hyggelige. 

Edited by jalla
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...
On 2/7/2021 at 8:42 PM, Oryxhunter said:

@Håvard Myren hva slags kikkertsikte ble det til? Har du noen erfaringer å dele?

Ble en zeiss ht det! Ht er en veldig go kikkert. Den er helt rå i svakt lys. Jeg har testet den opp mot noen forskjellige zwarovskier og vil si at den utkonkurerte de i svakt lys. Eneste jeg ikke liker er at tråkorset er litt tykt, men dette er en smak sak. Alt i alt

 en god kikkert. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hmm, har sammenliknet HTn i ettermiddag/kveld med Z6i 2,5-15x56 gen.2. for mine øyer er Swaroen like god, virker nesten lysere i kantene enn HT.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...