Jump to content

Lokkejakt på rev 2020


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg reknar med det er andre her inne som også likar å prøve seg på lokkejakt etter rev 😀 Tenkte vi kunne ha ein tråd der vi deler opplevelsane våre for denne sesongen. Eg har vore avgårde tre ganger siste veka og lokka med pusepip. Eg har fått fram rev samtlige ganger, men dei to første gangane kom eg ikkje til skudd fordi det kom hjort å jaga vekk reven før den kom innanfor skuddhald 😶

Men i dag tidleg lukkast det og eg feķk ein flott hannrev.

 

Eg brukar forøvrig ei fløyte som heiter migthy mouse fox call, andre som har erfaring med den? Eg kjøpte den for sikkert 10-12 år sidan, so eg anar ikkje om den eksisterer enda.

 

Eg vant ein skytestokk for eit års tid siden, av den typen til ståande skyting med støtte både framme og bak. Og eg må seie at eg vanvittig godt fornøgd med den! Eg skyter godt nok med den til å plassere skuddet i bogen på ein rev på 160-170 meter. 

Til smygjakt på hjort og lokkejakt på rev er denne rett og slett suveren!

 

Del gjerne bileter, erfaringer og spørsmål.

IMG_20200731_163418_742.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Den følelsen du har hatt/har magnum_mauser, når man lykkes som lokkejeger, gjør at man blir hekta på lokkejakt på rev, stort sett uten unntak. Kan være ute 10 - 20 ganger uten å lykkes, så plutselg sitter det. Gratulerer med rev i bakken og en jakt/naturopplevelse du nok ikke glemmer med det aller første. Tipper at det ble et aldri så lite adrenalin-kick ut av det😀

 

Var ute en tur selv i går kveld, på jakt etter rev. Har hatt store planer om å være på post kl 00.00 den 15ende Juli, men neeeei, slik at i går kveld, var sesongens første seriøse lokkeøkt og forsøk på å få rev i bakken fra denne kanten.

 

Satt i toppen av jaktstigen min jeg vet dere. Lot området roe seg og meg selv ned, en time, før man begynte med forsiktig modulerte fuglelyder. Nada reaksjon. Litt mer intensitet i lokkingen. Da romsterte det i busken. Jeg opp med rifla....og klar til å ta imot "kunder"

Da så det slik ut.

20200801_211050.jpg.5b3823b4e224f70fb43e22eedb8306b3.jpg

 

Solt elgmamma med avkom, som dere ser, som ville sjekke opp hva disse lydene var for noe.

Jeg derimot fikk fullstendig hakaslepp. Første gang......og muligens siste gang, man har lokket til seg elg med revelokk. Ingen tvil om at denne elgmamma'n reagerte på pipingen.

Fargen var derimot ganske riktig på den minste av de og ganske lik en rev, men feil dyr😀

 

Selv-tilliten fikk seg nok en aldri så liten knekk den. Å lokke til seg elg er ikke det man ønsker, når man er på revejakt, så det er nok muligens på tide å finjustere lokke-teknikken, en aldri så liten smule🤣:lol::lol:

Etter denne tildragelsen, var det ingen vits i å lokke mer, så da ble det å sitte å nyte den varme sensommer-kvelden og nyte utsikten. utover og nedover i dalen.

 

Akkurat i skrumlinga knaket forsiktig nok en gang i busken, kun noen få fattige meter fra jaktstigen.

Da så man plutselg rett på nok en elg. En meget skeptisk og forsiktig en, som nøye sjekket at alt var på stell, før den ga seg til å beite rett nedenfor jaktstigen. Vel det var ca 30 meter bort til elgen, men dæven så svær en lys levende elg er og jeg var glad for å sitte i toppen av jaktstigen å titte på.

Slik så det ut da.

20200801_222119.jpg.8dfb5746a069b31fdb3c58ca12353ed1.jpg

Dette bildet er tatt med mobiltelefonen. Jeg kan videre opplyse om at slike mobiltelefoner nesten uten unntak er utstyrt med vidvinkel-linse, slik at når man tydelig ser at det er en elg på bildet, ja da er det ikke store avstander det er snakk om.

 

Viste seg at dette var en okse, som har holdt til på snauhogsten....og i området rundt fra tidlig i vår, slik at vi har hatt en del nærmøter. Nå hadde han imidlertid skiftet farge og var nesten helt svart. Typisk oksefarge.

Geviret var vokst ut til nesten dobbel lengde, fra siste observasjon. Så også antydning til hakeskjegg, så denne karen hadde allerede begynt på forberedelsene til høstens kamp om damene. Han var fortsatt en 4spiring, men en flott 4spiring.

 

På toppen av dette, tror dere ikke at han likegodt la seg til for å fordøye frokosten rett foran jaktstigen også da.

Jeg ville ikke forstyrre dubben og gubben, men da klokka nærmet seg 23.30 slaget, kjente jeg at da var det tid for retur heimen. Forsiktig rasling med bilnøklene var nok at at han ville inn i storskogen nord for snauhogsten. Det som forundrer meg hver bidige gang, er hvor stille en avslappet og ustøkt elg beveger seg. Vi snakker jo tross alt om ei rundvekt på over 400 kilo her da. Nesten ikke en lyd å høre. Noen få forsiktige kvisteknekk, innimellom, det var alt.

 

Kvelden var mer enn komplett. DE naturopplevelsene da dere, selv om det ikke ble rev i bakken.

Nesten ikke til å tro at man kan ha slik flaks.

Akkurat som med magnum_mauser sin revehistorie, så tar det nok en stund å bearbeide disse nærmøtene.

Kjenner inntrykkene sviver rundt inni knollen enda.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er so rart med lokkejakt, ein kan ha mange turer på rad uten at ein ser snurten av rev. Eg har forøvrig ved fleire tilfeller kom på post der allerede reven er på plass, og når eg begynner å lokke - so får eg ingen reaksjon. 

Men so plutselig løsner det, og reven kjem som ein strek etter 2 minutter og det heile framstår som enkelt.

 

Men etter eg begynte å (på papiret hvertfall) bli voksen, med unger i hus osv, so er åtejakt ikkje aktuelt for min del - eg ofrer ikkje nattesøvn for rev. Då er lokkejakta blitt ein ufattelig spennande, og i perioder effektiv jaktform.

 

Eg har forøvrig lasta ned appen til norges jeger og fisk, samt eg har ein liten høgtaler eg kobler til, og har planer om å prøve den ein kveld. Men eg høyrer jo at eg vil ikkje få like høg lyd med det oppsettet, som eg får med fløytene mine. Men det er kanskje høgt nok? Reven har jo over snittet god hørsel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...