Jump to content

5,6x50r og 22 Hornet info


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har en vierling på vei med disse rifleløpene. Disse er blant de få randpatronene jeg ikke har hatt før. Jeg har sett på tidligere tråder her på forumet. i 22 Hornet går jeg nok for sb hm til fugl og Blyspiss til Mikkel. Men hva er god medisin i 5,6x50r? Jeg regner med å skyte få skudd med disse kalibrere. Lader til grovpipa i 7x65r, men vil helst kjøpe fabrikkammo til finkalibrene. Noen som har anbefalinger?9

Link to comment
Share on other sites

Spennende! 
 

Men du kan ikke strø salt på tallerkenen uten å gi litt mere info om hva som er på den!! Merke/modell, pipekonfigurasjon, haglekaliber, kikkert/montasje/ oppspenner/sikring etc...

 

Min forrige drilling hadde 12/12 og 5,6x50r Mag og den fikk fabrikkladet RWS. Gikk godt! (Nå har jeg drilling i 16/16 og 7x65r)

 

Svigerfar har en Ferlach vierling i 20/20 over 7x57r og 22 Hornet i senter mellom alle tre løp. Har ikke prøveskilt den men den er balansert og ser/føles ut som en «vanlig» drilling! 
 

BILDER!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 Hornet er et kaliber du godt kan bruke blyspiss til fugl. Hastigheten er slik at kula sopper og ikke mer enn det.

Jeg jaktet en del skogsfugl med en Brno i 22 Hornet på 80-tallet. Kaliberet er lett å få til å gå og lading er rett fram. N110 og 45gr RN blyspiss, ferdig.

Hylsene er veldig tynnveggede, og bare hylser av god kvalitet kan lades særlig mange ganger. 

Kulebanen er krum etter dagens std. men i forhold til 22LR var det jo fantastisk.
 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å lage en tråd om børsa når jeg får den i hus. Men Ok her er en teaser. 
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=158234454

 

konfigurert som en o/u hagle, med rifleløpene i loddingen. Sikring / funksjonsvelger på kolbehalsen. 22 løpet er justerbart i front. Det er med et fascinerende uegnet kikkertsikte i hakemontasje. Og det er tilpasset en skinne Med haker med 30mm ringer til ekstra sikte, så det er bare å sette på min 68i 1-8.  Veier 3,6 uten kikkertsikte. 
 

det er med et innstikkløp i 5,6x50r. Jeg klarer ikke helt å se når det blir med på jakt.... men det er nå med da. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, M67 skrev:

22 Hornet er et kaliber du godt kan bruke blyspiss til fugl. Hastigheten er slik at kula sopper og ikke mer enn det.

Jeg jaktet en del skogsfugl med en Brno i 22 Hornet på 80-tallet. Kaliberet er lett å få til å gå og lading er rett fram. N110 og 45gr RN blyspiss, ferdig.

Hylsene er veldig tynnveggede, og bare hylser av god kvalitet kan lades særlig mange ganger. 

Kulebanen er krum etter dagens std. men i forhold til 22LR var det jo fantastisk.
 

K

Takk 😊

Jeg tenker å gå for fabrikkladet. Får selleri og gullerot til 9.- per skudd. Da gidder jeg ikke styre med lading. Dersom de samler bra da! De leverer helmantel, som jeg ser mange har god erfaring med, og blyspiss. Der ut til at begge er rn. Får se om de går likt. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Mastodon skrev:

klippe:

Min forrige drilling hadde 12/12 og 5,6x50r Mag og den fikk fabrikkladet RWS. Gikk godt! (Nå har jeg drilling i 16/16 og 7x65r)

Hvor fikk du tak i rws til 5,6x50R? Shou har bare inne Sellier Bellot. Har bestilt en pakke slike, men har mer tro på bedre kule. 

Link to comment
Share on other sites

5,6x50R er en liten hissigpropp som krever gode og solide kuler om du tenker f. eks. rådyrjakt. S&B sin blyspisspatron ville derfor ikke vært mitt førstevalg. Jeg mener Jakt&Friluft er store på ammunisjon fra RWS, så du kan jo spørre om de vil ta inn noen esker? Ellers er nok det det enkleste å lade selv, f. eks. med Norma Oryx 55 grs i .224-kaliber og eventuelt en helmantelkule. S&Bs hylser tåler godt noen omladinger i søsterpatronen 5,6x52R så da gjør vel denne det også. Hjemmelading har for øvrig RWS-hylser i sitt utvalg. Men for all del, du har jo allerede 7x65R som dekker et hvert behov til stort (og mindre) vilt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen rådyr med 7x65r, og det går fint. Og det er vel nok å holde styr på med haglepatroner, og 7x65r og 22 hornet. Jeg kan ikke helt se hvilken jaktsituasjon hvor 5,6x50r I tillegg skal gi et fortrinn... jeg har jo også rifledrillingen i 20-76 og 8x57irs, så om jeg tenker At det blir behov for to riflepatroner blir nok den med. 
Innstikkpipa følger med, om jeg gleder meg til å testskyte den. Men det blir nok en skapvarmer. 

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke regelverket er presist definert. Om det er en vierling med to like rifleløp, holder det jo med tre patroner. 
 

når det gjelder innstikkpiper, går vel det litt som systemvåpen med pipeskift. Men skal man da skyte tre skudd, eller fem?

Link to comment
Share on other sites

Tror dette er presist nok i Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst §18: Krav om skyteprøve gjelder "For hver rifle med flere løp som skal benyttes til jakt eller felling av storvilt...." og kravet om 3 skudds skyteprøve for kombinasjonsvåpen. Om du putter ei 5,6x50R innstikkpipe i ei o/u hagle blir vel denne et kombinasjonsvåpen? Og om du putter tilsvarende pipe inn i et av o/u hagleløpene på en vierling der rifleløpene er i andre kalibre er det fortsatt et kombinasjonsvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med forskriften er at det der også slurves med begrepene pipe og løp. Det skulle stå at man skal skyte opp med alle pipene som skal brukes på jakt. Dobbeltrifler har to løp, men én pipe. Her holder det med tre skudd. Typisk to fra det ene og ett fra det andre løpet, men jeg vet ikke om det er greit å skyte 3 skudd bare fra det ene. Enkeltskudds brekkvåpen må man skyte 5 skudd med. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, amatør skrev:

Problemet med forskriften er at det der også slurves med begrepene pipe og løp. Det skulle stå at man skal skyte opp med alle pipene som skal brukes på jakt. 

Og her er vi absolutt ikke uenige☺️! (Du får sende inn et forbedringsforslag til direktoratet).

Link to comment
Share on other sites

På 31.7.2020 den 13.16, Skaubjønn skrev:

det er med et innstikkløp i 5,6x50r. Jeg klarer ikke helt å se når det blir med på jakt.... men det er nå med da. 

 

 

Det er jo helt åpenbart for de gangene når du kan kneppe en tiur på bakken, en rugde i flukten, en råbukk på beite og en hjort på bøen, alt i én sving og på fire sekunder! 😂

 

Er ikke litt av moroa med Ferlach at "der Büchsenmachermeister" får slå seg løs og levere gravert smør på flesk? 😉

 

Gratulerer med fin vierling! 😀

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, amatør skrev:

Hva var det som måtte ryke ut av garderoben? Ingen, som er gal nok til å kjøpe en vierling, har ledig plass. Jeg håper det snart blir 8 jaktvåpen. 

😂så sant. 
min Merkel k96 med innstikkløp i 6x70r ligger på finn. Fantastisk børse, syk presisjon, men så lenge jeg har en god rifledrilling kan den gå. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

På 31.7.2020 den 14.28, Skaubjønn skrev:

Hvor fikk du tak i rws til 5,6x50R? Shou har bare inne Sellier Bellot. Har bestilt en pakke slike, men har mer tro på bedre kule. 

Jeg kjøpte de hos J&F på Gjøvik. Var for 3-4 år siden...
Mener de hadde to typer, svart eske med Gult Bånd og svart eske med oransje (rødish?) bånd.

60 eller 62 grs blyspiss. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...