Jump to content

240 Weaterby


358 Win

Recommended Posts

Lurer på ei pipe i 240 Wby i en Browning 1885 fallblokk rifle . Vil ha minst 70 cm pipe  , helst 75 cm. Hvilke pipefabrikanter leverer så lange piper? Vil helst ha 8-kantet pipe på denne og lurer på hvilke børsemakere som kan levere det?

Hvor mange skudd kan man forvente at ei sånn pipe varer hvis man er "ekstrem " på puss og vedlikehold

Link to comment
Share on other sites

Ca 1000 skudd hvis du er forsiktig og bruker VV16X krutt. Maxladninger med N56X, MRP kan for redusere levetid med ganske mye.

Jeg ville sett på 6mm Remington istedet. I praksis får du nesten samme hastighet som 240wby og den er snillere mot løpet enn både 243win og 240wby.

Bare sørg for å få riktig riflestigning i 6mmRem hvis du skal skyte med tunge kuler.

240wby har samme støtbunn som 6mmRem/30-06.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Levetid på 1000 skudd...?? Hørtes da veldig lite ut!

Har selv en Wby Mk-V i .240 Wby mag som har ruslet ca 3000 skudd. Ingen forskjell fra ny hverken på presisjon,eller hastighet.

Anbefaler på det varmeste. Fantastisk kaliber til rådyr,og masse annet.

 

BMW5

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Weatherby gjorde noen triks med orginalpipene fra  Tyskland/Japan. De er kaldhamret og har veldig lang friflukt for å få ned trykket og er dermed ferdig "slitt". Mulig noe av dette gir lengre levetid enn normalt når de likevel har god presisjon i utgangspunktet. Jeg har også samme erfaring fra en HK i 223 som skjøt utrolig bra med 11mm friflukt.

 

Bruker man std piper med std kort friflukt ryker overganskonusen tidlig i en 240wby med "full gass", ca 1000 skudd. Jeg har sett dette i praksis.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

En tidligere bekjent av meg hadde en .240 Wby.Mag.

Vedkommende hadde fått satt på ei pipe i en Husqvarna låskasse (opprinnelig .30-06) og anatomisk stokk for høyrehendt, jeg er links med gevær. Rifla hadde tungt løp for posteringsjakt. Jeg fikk teste 3 skudd fra benk og ble tvunget til å skyte rex, som vi ser på den arkiverte skiven så gikk ikke det så ille. Eieren av rifla skjøt ofte samlinger på pluss minus 1 cm. 100 meter. Eieren fikk aldri skutt mye med den før han gikk bort, så tema om slitasje kan jeg ikke referere til. 

 

Jeg legger ved noen andre 6mm. patroner som eksempler:

#A: 6mm. Remington 

#B: .243 Winchester

#C: 6x45.

#D: 6mm. BR. Remington

#E: 6mm. 284. En spennende villkatt fra en 6,5-284.

 

 

.240 Wby..JPG

 

.240 Wby.M.JPG

 

.240 Wby.Mag..JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...