Jump to content

Recommended Posts

Hei.

Jeg gikk til anskaffelse av ei liten 2-hulls "Lee c358-158-swc" støpetang for å teste ut å støpe disse kulene også,etter jeg har hatt godt hell med "Lee 452-230-TC" kulene og 6-hulls tang til å støpe de.

Jeg landet på tanga med 2-hull siden de var utsolgt for den større når jeg bestilte den.

Er storveis fornøyd med resultatet den gir og den var også veldig rimelig i innkjøp,så jeg vil si det var en god investering som allerede på en kveld har "tjent inn" det den kostet i form av kuler.

Dette er også kuler med "microgrooves" for "tumblelube" type smøring som jeg har vært veldig fornøyd med etter å brukt en blanding av LLA og Boat wax.

Det har fungert veldig bra med denne blandingen kulefett med de hjemmestøpte 452-230tc kulene til 45 auto ladninger og ser ingen grunn til at det ikke skal gjøre det nå på disse kulene til 38/357 også.

Jeg har ladet og skutt akkurat disse kulene tidligere etter jeg mottok ett par hundre fra en bekjent og de gikk veldig fint som både 38 special og 357 Magnum i begge mine Smith & Wesson revolverene mine.

 

Jeg synes kulene ser bra ut og de faller ut av tanga som 358-358.5" kuler som veier 156-158gr.

Jeg har tatt den beslutningen at jeg skal lade og skyte kulene uten å size de først i motsetning til hva jeg gjorde med 452" kulene til "autopistol" siden det var dette jeg gjorde med de tilsvarende kulene i revolverene mine tidligere og hadde stort hell med det.

I skrivende øyeblikk har jeg lett igjennom gamle notater for å finne ladedata fra den gangen..men har uansett en ganske god formening om hvilken mengde N320 jeg skal putte i hylsa.. 😉

Det er en fin dag og banen venter😊

Det er to typer blyhardhet på kulene jeg har støpt og det skal bli gøy å se om det blir noen nevneverdig forskjell.

Den ene boksen inneholder relativt myke kuler (omtrent 13-15 BHN) som jeg skal bruke til de moderate 38 spl ladningene og den andre vil jeg anta er omtrent 18-20 og vil prøve de som 357 Mag ladninger.

Nå som test skal jeg lade noen moderate 38 special til "fabrikk standard" 158gr blykule nivå for å teste de i første omgang siden det er etter min mening er meget myk og presis ladning å skyte i min N-Ramme S&W Mod 27-2 revolver med 6" løp som jeg skal bruke til testingen av kulene ved siden av 686+ revolveren min med 7" løp.

Tidligere kronograferinger og tester av ammunisjon med de revolverene har vist små forskjeller (unntatt ca 40-60 fps forskjell i hastighet fra 6" til 7" pipene som begge er originale fabrikkpiper)

Det blir uansett en fin ettermiddag på skytebanen med hjemmeladet ammunisjon med egenstøpte kuler 😊

 

IMG_20200730_132252.jpg

 

IMG_20200728_233844~3.jpg

IMG_20200730_132252~2.jpg

IMG_20200730_132343~2.jpg

IMG_20200730_132308.jpg

Edited by Smith&Wesson
Redigering av bilder/tekst
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo takk for det.

De fungerte veldig bra i kveld som 38 spl ladninger med snitthastighet rundt 840-850 fps og ingen blying i løpet! 😁

Jeg er veldig fornøyd med disse kulene også..

Fikk bare testet med Mod 27-2 i kveld og får prøve å se hvordan de går i 686'n min også,det er viktig for meg at de fungerer godt i begge to..men det har alle ladninger pleid å gjøre selvom den ene er en eldre,/retro "handfitted" revolver og den andre er av nyere dato.

De liker samme kost😊

Kun litt soting i kammerne som er vanlig (spesielt når man skyter 38 spl i 357 Mag revolvere)

Jeg skal fortsette å prøve meg frem litt i helga..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, spindrift skrev:

Fine, de der!

Du skal ikke se bort fra at BHN 13-15 fungerer fint i .357'en også. Det tilsvarer omtrent min "basis-legering" som brukes i f.eks 44 auto mag med full gass. Det kan være lærerikt å forsøke ulike legeringer under ellers like forhold.

Ja, legeringen fungerer bra😊

Jeg unnlot å foreta "water quenching" av disse kulene som jeg gjør med 452" kulene.

De ER harde,men det ser jeg som en fordel siden matingen av patronene er en litt "traumatisk affære" for kulene i 1911 pistoler.

Jeg har to typer bly,ene er rundt 12-15 BHN og den andre rundt 18 BHN..

BHN opptar meg ikke så veldig mye bare kulene fungerer bra og ikke blyer noe særlig.

Jeg vet at mange kulestøpere er nesten manisk besatt av hardheten på kulene sine og kanskje da har låst seg litt fast på hva som funker og ikke.

Jeg tviler ikke på deres kompetanse og kunnskap om bly hardhet og hvordan kula oppfører seg i løpet osv.

Men så lenge kulene oppfører seg som de skal med tanke på blying i løp og presisjon er ikke det nummeret så veldig viktig for meg.. 😊

Jeg bruker "blyant testen" for å skille mykt og hardt bly og "Water quencher" kuler jeg vil skal være så harde som mulig.

Det er sikkert masse mer viktige og spennende ting å lære om blylegering og blandinger som kommer underveis😊

Nå har jeg skutt 300-400 av 452" kulene jeg skrev om og skjøt 70 skudd 38spl med 358-158-swc kulene i går og ble fornøyd.

Brukte en "cowboy action load" fra Vihtavuori som er en fin "felt ladning" for den kula i revolverene mine..

Jeg prøvde noen skudd  "Lapua 38spl wadcutters" jeg hadde fått av en "skytter kollega"  liggende i skuffen (de er fra tidlig 80-tall og nesten like gamle som meg selv)  for sammenligning med ladningen og mine var hakket friskere,som var både ønsket og forventet.

Men de gikk veldig bra😊

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her om kvelden forvandlet jeg noe "bane bly" og hjulvekter med min lille Lee melter og muffinsformer.. 😁

Det ble 26 barrer med relativt mykt bly (bly fra FMJ kuler og en stor muffin av hjulvekter av "klistre på" type..

Nå har de blitt forvandlet igjen til 358-158-swc kuler..

En batch av blyet fra FMJ kulene og en fra gamle blykuler, sistnevnte er av litt hardere legering tilsvarende de jeg testet sist.

Blir gøy med myke kuler til 38 spl..

Jeg har ikke regnet på kostnaden,men det blir billige patroner av høy kvalitet..

Så jeg er fornøyd 😊

Det ligger ikke veldig mye over 22 lr i kostnaden..

Det er ikke akkurat hovedgrunnen til å støpe og lade men dog en hyggelig detalj😉

Har alltid satt pris på å lade kvalitetsammunisjon tilpasset hva jeg ønsker og trenger for en liten del av ok fabrikkammo koster..

 

Nå er kulene fettet og tørker,når de er klare bærer det til ladepressa for å bli ammo og testes i nærmeste fremtid.

 

Det at det begynner å hope seg opp med blykuler er en fin ting og ikke noe jeg ikke vil klage på akkurat😆

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...