Jump to content

Grundig rengjøring av Blaser sluttstykke


Kverk

Recommended Posts

Har en R8 fra 2012. Hva er beste praksis ift renhold av sluttstykket, både bolthode og selve mekanismen?  Jeg tenkte å ta ut bolthodet, hvilket jeg sjelden gjør.

 

Ved vanlig puss drar jeg over sluttstykket med litt våpen olje og klut, tørker av. Da pleier jeg ikke ta av bolthodet.

Link to comment
Share on other sites

Det er aldri feil å åpne sluttstykket (gjelder alle våpen i grunn) og rense ut "gammel gruff", selv om det neppe er nødvendig å gjøre "veldig ofte". Selvsagt alt etter hvor mye man skyter og hvordan våpenet håndteres under jakt. Noen våpen er jo knapt nok ute av futteralet når eieren har satt seg til rette på stolsekken, mens andre mer eller mindre drar børsa med seg gjennom gjørma hele høsten, for å sette det på spissen. Jeg er vel mer av den siste typen, egentlig. De får litt juling, og må tåle litt juling.


En annen sak er at man gjerne kan ta våpenet ut av stokken og rense bort "gruff" fra de delene av mekanismen/børsa som normalt sett ikke ser dagens lys. Utrolig hvordan støv og dritt klarer å krype inn i de mest utrolige plasser. Samme gjelder forøvrig også hagler - har jobbet en del med salg av bruktvåpen, og det er sjelden feil å ta av kolben og blåse reint med trykkluft, dra over med ei fille, og ha på litt god våpenolje for rustbeskyttelse. Heller ikke noe som er behøvelig veldig ofte, men man har nå gjerne et våpen i både 10 og 20 år, og gjerne enda lenger. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...