Jump to content

Sjøfuglejakt fra robåt og skjær


Tjukkas

Recommended Posts

Gleder meg som en hund noen har sagt "tur" til.


er den stolte eier av en lettrodd liten Rana Præsteng, som glir milevis per åretak. En smal sak å ro seg innpå fuglene sittende i vanlig roposisjon, 
og så bytte plass til tofta bak, og sitte i fartsretningen for å ro seg innpå og komme til skudd....eller være to mann, en ror, den andre skyter :-Motoren er desuten så liten og lett (4hp med innebygd bensintank) at det er en smal sak å kjøre ut til holmene, lempe motoren på land og rigge seg til enten på et skjær, eller ankre opp og sitte i båten f.eks når floa kommer inn. 

Drev mye med andejakt i ferskvann i ungdommen. Den starta jo 21 August, mens man måtte vente til 10. september før man fikk gå etter rypa. 

Men i alle fall. Om noen vil dele gode råd eller historier om jaktformen over, så tas de vel i mot. Skal jakte med en kompis som kan det, men altid greit å få ting fra flere vinkler :-D





 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da har du noe å glede deg til. Jakt på sjøen fra robåt eller kajakk er deilig, og bra for sjelen. Men effektivt er det sjelden.

 

En god måte å komme seg ut på om det er langt, er å slepe robåten(e) med en motorbåt. Det er jo tradisjonelt, med en rad rosjekter bak ei motorsjekte. Lenge siden jeg så sånt her nå.

Jeg har vært innom Ranaen. Min Rana 14 ligger opp ned bak huset for sikkert 4. året. Yamaha 10/15 hesteren er konservert og i garasjen. Før det brukte jeg ei 14' sjekte jeg bygde sjøl av kryssfiner og glassfiber - alt dette finner du her Kammeret. Den ligger under garasjetaket, men var ned så sent som i 2018. Ypperlig robåt, men det som brukes nå er kajakk. 

En ting er at jeg fikk litt nok av to mann i en robåt når han jeg jakta med fant ut at han skulle skyte bakover, han satt i baugen... Munningen var vel 30cm over toppen av hodet mitt. En annen ting er farta, og muligheten til å snike mye mer effektivt. Samt at vi kan være to som både driver og jakter. 

 

Jeg liker rifle, og da ror jeg. Begge båtene kan jeg ro ei mil eller to uten problem

, og "posterer" da gjerne drivende, småroende, med kikkert og oversikt. Ser jeg noe så landsetter jeg, eller blir landsatt, på et skjær langt nok unna til å unngå å støkke, og skyter. Det må faktisk være forbausende langt. Jaktradio, og kompisen klar til å ro som faen for å finne fuglen.

 

Lokkefugler, og kamuflert i båt eller på skjær/ holme ved siden av. Fnising når en annen jeger kommer smyg-roende innpå lokkefuglene... Da virker de iallefall. 

 

Men jakta på sjøen er delvis regulert ihjel, og delvis ødelagt av at så utrolig mange har båt, vannskuter, whatnot, og suser rundt på fjorden. Man skal helst ikke hverken skyte eller skremme alle disse, og når du har tatt hensyn til det, så har de skremt vekk alt viltet. Mens ornitologene prøver å få enda mer fugl fredet, uten at noen tenker på at det nok er vel så viktig at alle får litt fred i de andre 11 månedene, som at ikke noen få blir skutt i oktober.

 

 

K

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her oppe i Troms har godværsfolket forlengst gitt seg på havet når jaktsesongen er i gang. Men selv nå er det lite andre båter rundt omkring til tross for at jeg har den nesten midt i et av de mest populære rekreasjonsområdene i kommunen. Så i fjor at fra Septmeber av var jeg tilnærmet alene der ute. 

Vi får se hva det blir til med roing og jakt. Plasserer vi oss rett så er det et sted der det flyr mye fugl over. Og det virker ikke som svømmende fugl bryr seg særlig om båter. Er nok ganske lite jkatrykk  på sjøfugl her. Komm en hel flokk med Ærfugl svæmmende rett forbi båten min sist jeg var ute og luftet den.

Skulle nok gjerne hatt Kajakk, har drømt om fiskekajakk noen år. Men syns det ble for mye styr med å frakte noe sånt til og fra. Men har nå mulighet til å ha en liggende i fjæra. 
Så kan hende det ordner seg etterhvert. Men først ser det en læringsprosess jeg må gjennom da sjøfuglejkat ikke er noe jeg har erfaring med. Men skjøt jo noen stokkender i ungdommen. Så skal ivertfall ha en sesong på ræva før jeg investerer i mer utstyr. Vet jo ikke engnag om jeg kommer til å syns dette er noe særlig


Andejakta mi var stort sett snikjakt rundt et vann. Men det var vanskelig å komme på skuddhold. Så noen ganger ble de tatt med salongrifle. når de la seg akkurat utafor effektivt hold med hagla. Noen ganger sendte vi et skudd med salongen over dem, Og fikk hele flokken til å lette, Var vi heldige fløy de en runde rundt vannet før de las seg igjen, og kunne da fly over oss. 

Vel vel, har en totrinnsplan for jakt på havet. Delta i sjøfuglejakta i år og få kyndig opplæring av vant jeger og kompis, og bruke vintern og neste sommer til å trene meg opp til seljkata neste vår. Får vel rifla i neste uke. Og det å sette seg selv i strand til å treffe en sel i hodet til 1 september syns jeg blir litt knapt. Selv med kyndig instruksjon. Jeg må venne meg til børsa, finne ammunisjon som funker id en og få treningstid og ikke minst tilvenningskyting....

Imens blir årets sjøfuglejakt en fin introduksjon til jakt på havet, hvor jeg får føle at jeg er i gang. :-D

Så forstett å komme emd gode tips og råd :_D



 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Tjukkas skrev:

 


Andejakta mi var stort sett snikjakt rundt et vann. Men det var vanskelig å komme på skuddhold. Så noen ganger ble de tatt med salongrifle. når de la seg akkurat utafor effektivt hold med hagla. Noen ganger sendte vi et skudd med salongen over dem, Og fikk hele flokken til å lette, Var vi heldige fløy de en runde rundt vannet før de las seg igjen, og kunne da fly over oss. 



 

Drev med akkurat det samme. Og med diverse steinkasting fiskestenger for å få dem i land... Du vil oppleve mye av den samme skuddholdsproblematikken på sjøen. Jeg har skutt nokså mange ender på 45m hold med 22LR... Vind vil være en utfordring.

 

PASS PÅ, sjekk hva som er jaktbart... Ærfuglen er ikke jaktbar oppe hos dere (du nevner flokker med ærfugl), og bare hannfugl hos oss. Og skarv kun i oktober og november. Ikke noe 10.8 eller 1.9. De har kortet inn tider og tatt ut arter jevnlig og jeg vet om flere som har skutt ting de ikke burde her, og et par som ble tatt også. Skarv midt i september, 10 000,- i bot.
På land må selv jaktoppsyn gå, og det er bomveier og alt mulig, og skog - det som skjer i skogen har en tendens til å bli i skogen. På sjøen er det motsatt. oppsynet bruker raske motorbåter, de koser seg på sjøen, og det er godt og oversiktlig - man ser en håpefull jeger på 3km hold. Holmene har 1000 øyne og alle ser alt. Jeg har aldri blitt kontrollert av jaktoppsyn på land - på sjøen - hvert eneste år.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jada har studert hva som er jaktbart og ikke. Og satser på god opplæring fra vant jaktkompis :_D

Her oppe har jeg aldri sett noen kontrollere noe som helst på havet. Det eneste er vel en sjelden gang når politiet er med kystvakta ut for å kontrollere redningsvester. 
på den andre siden så har ikke jeg flaks. I samme sekund jeg trår feil blir jeg tatt for det :-D

Ærfuglen var bare et eksempel for å illustrere at fuglene her er nok litt mer trygge på folk, rett og slett fordi det er mindre press på sjøen her. 
de som følger med er nok heller på land. En kompis ble anmeldt for ulovlig jakt, fordi en nabo så han legge et våpen i båten sin. Han skulle kun bruke båten for å komme seg til stedet han skulle jakte helt lovlig.Han vant jo fram, men det kosta tid og masse trøbbel. 

Da vi dro på andejakt i ungdommen, brukte vi en sånn der lekegummbåt med årer av bøtteplast til å hente endene, eventuelt svømte ut :-D
 



 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Tjukkas skrev:

Jada har studert hva som er jaktbart og ikke. Og satser på god opplæring fra vant jaktkompis :_D

Jeg bare nevner det siden det er ei lett felle å gå i, spesielt for en vant jeger, som "alltid" har jakt et eller annet som nå er fredet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, M67 said:

Jeg bare nevner det siden det er ei lett felle å gå i, spesielt for en vant jeger, som "alltid" har jakt et eller annet som nå er fredet.

 

 

K


Det vanskelige blir nok å artsbestemme overflygere som kommer 100 km/s på full afterburner. Alt man ser er jo bare noe svart mot en grå eller blå himmel....
Tipper de fleste jegere kommer hjem med ei sekkand eller to....

Får passe på så det ikke ryker med en F16- Hadde et par dansende over meg i lav høyde. Kunne sverget på at de brukte båten min sopm øvingsmål her i vår :_D

 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

1 t og 35 min til Andejakta :-D

Fik testet Winchester pumpa i morrest. Greit med kompis med kompis som er grei og lar ungdomen skyte litt på egen eiendom :-D
Det smalt hver gang. 


Skal nu ha sånn måtelig sjanse til å treffe bare jeg får de fjærkledde innafor skuddhold. 

Der er både gås og ender. Sistnevnte lå vist og padla rundt båten min, som forøvrig fikk motoren fjernet i dag. 


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...