Jump to content

AR-15 (Bushmaster). Hva feiler min?


nhd

Recommended Posts

Eksempelet jeg posta er altså med billigste og letteste faxon pencil barrel i 16" kombinert med den billigste ammoen som jeg har fått tak i. Beklager om mine lave presisjonskrav frarøver noen nattesøvnen. Det var ikke hensikten.
Ønsket å bruke det som et eksempel for å finne ut hva trådstarter egentlig mente med at rifla gikk dårlig, for å ha et sammenligningsgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Kenny skrev:

Utifra hva du selv skriver så ser det ikke ut til at du har voldsomt kompetanse på dette feltet,

Det er korrekt. Min interesse ligger i skytingen enten det gjelder pistol, revolver, Sauer STR, matchvåpen eller AR-15. Puss er en del av dette siden det hører til det daglige vedlikehold. Det samme med valg av ammo. Men selve det våpentekniske interesserer meg lite. For meg er våpen et redskap.

Jeg har en annen aimpoint som er helt ny. Skal pusse løpet med diverse godsaker og skifte aimpoint. Hvis det ikke virker, blir det børsemaker og nytt løp.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Kenny skrev:

Husker ikke om disse pipene er krommet innvendig, da bør den ikke få mantelfjerner, type forrest skum og annet som anbefales her.

Hmmm,

For det ene, hvordan har du tenkt å få ut kobber/ mantel uten mantelfjerner? Eg for det andre, hvorfor ikke? Såvidt jeg kan forstå skader ikke ammoniakk eller aminforbidelsene i de moderne mantelfjernerene krombelegget. Ikke i henhold til det jeg kan forstå av kjemi (som er nokså mye btw ;) ) og ikke i henhold til folk med mer kompetanse med forkrommede piper. Men jeg spør?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jada, jeg vet du kan mye. Jeg siterer kun Heckler & Koch, som har laget flere krommede piper enn du har pusset. ;) 

 

Og ifølge de så skader alle moderne luriumer krombelegget i pipa. Krommede piper skal jo ha en del egenskaper som ukrommede ikke har, så deres instruks er kun olje og børste.

 

Jeg hører på de, og kommer til å fortsette å tipse i den retningen.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Kenny skrev:

Jada, jeg vet du kan mye. Jeg siterer kun Heckler & Koch, som har laget flere krommede piper enn du har pusset. ;) 

 

Og ifølge de så skader alle moderne luriumer krombelegget i pipa. Krommede piper skal jo ha en del egenskaper som ukrommede ikke har, så deres instruks er kun olje og børste.

 

Jeg hører på de, og kommer til å fortsette å tipse i den retningen.

Vi får tro på H&K, de pleier å vite hva de gjør. Men andre produsenter lager jo forkrommede piper, uten denne anbefalingen? 
Kjenner at jeg mistenker at de gjør noe "lurt", og kanskje ikke har helt rett fram forkromming i pipene. Sannsynligvis har jo fabrikantene hver sine vrier på kjemi og prosess her, og en bør finne ut hva en har og hva som skal til der, og kanskje er HK sin "forkromming" ikke bare krom? Eller så er det en advarsel mot å la det stå i for lenge (som vil lage rust og elendighet) som har vokst seg stor?


HK spesifiserer ikke noe om dette i "user manual", bare at "incorrect cleaning agents" ikke må brukes. Det er rart at de ikke advarer mer enn det, når mantelfjerner er såpass vanlig å bruke i rifler, dersom det faktisk ødelegger krombelegget, man kan ikke akkurat forvente at en rifleskytter skjønner at Sweets, som han renser alt annet med, er "incorrect". Hvem/ hva i H&K er det egentlig du siterer? 
Robla Solo er forresten noe av den sterkeste ammoniakkbaserte mantelfjerneren som fins, og såvidt jeg har forstått så er det i bruk av de væpnede styrkene i flere land, til de forskjellige våpen de måtte ha, og det inkluderer som regel forkrommed løp. Og produsenten hevder at det ikke skader krom...

Jeg hadde uansett fint tatt sjansen i ei gammel amerikansk pipe som skyter som blåserørene vi lagde av mykglødde kobberrør på rull... 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Joda, sikker mye rart ute og går,  og hva og hvorfor kan man jo lure på i det uendelige. 

 

Jeg var på kurs på H&K fabrikken  tidligere i år, og vil fortsette å forholde meg til det de sa der. 

 

Hvorfor de ikke har spesifisert det bedre kan man jo også lure på, sikkert "because you suck and we hate you" 

10 minutter siden, M67 skrev:

Vi får tro på H&K, de pleier å vite hva de gjør. Men andre produsenter lager jo forkrommede piper, uten denne anbefalingen? 
Kjenner at jeg mistenker at de gjør noe "lurt", og kanskje ikke har helt rett fram forkromming i pipene. Sannsynligvis har jo fabrikantene hver sine vrier på kjemi og prosess her, og en bør finne ut hva en har og hva som skal til der, og kanskje er HK sin "forkromming" ikke bare krom? Eller så er det en advarsel mot å la det stå i for lenge (som vil lage rust og elendighet) som har vokst seg stor?


HK spesifiserer ikke noe om dette i "user manual", bare at "incorrect cleaning agents" ikke må brukes. Det er rart at de ikke advarer mer enn det, når mantelfjerner er såpass vanlig å bruke i rifler, dersom det faktisk ødelegger krombelegget, man kan ikke akkurat forvente at en rifleskytter skjønner at Sweets, som han renser alt annet med, er "incorrect". Hvem/ hva i H&K er det egentlig du siterer? 
Robla Solo er forresten noe av den sterkeste ammoniakkbaserte mantelfjerneren som fins, og såvidt jeg har forstått så er det i bruk av de væpnede styrkene i flere land, til de forskjellige våpen de måtte ha, og det inkluderer som regel forkrommed løp. Og produsenten hevder at det ikke skader krom...

Jeg hadde uansett fint tatt sjansen i ei gammel amerikansk pipe som skyter som blåserørene vi lagde av mykglødde kobberrør på rull... 

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Når jeg fikk utlevert min første H&K417 var det med en Hoppe`s mantelfjerner som var helt rå. Det var ikke den vanlige Hoppe`s NR9.

Dette var i et av de første settene som kom koplett rett fra H&K med mil dot reticle i PM2`n  signaturdemper og auto girkasse.
Så noen mantelfjernere har H&K godkjent i og med at de selv har levert det med sine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har hørt at man ikke skal la slike stoffer med ammoniak bli liggende i chroma løp. (typ over 15-20 min)

Og det skal heller ikke være nødvendig å bruke slike stoffer  til vanlig i AR15 men en sjelden gang hvis det er mye kobber i løpet ser jeg ikke noen problemer med.

 

Bortimot alt av løp i rifler og større i det amerikanske forsvaret har chroma løp, og de har tillat G96 solvents uten problemer. For noen systemer (M61) måtte de tilogmed bruke ekstra sterke saker.

 

Og Barnes sa ifølge div forumer at deres CR10 (som ikke er kjent for å være "svak" iallefall) er ok i chroma løp. men som sagt ikke la det bli liggende i løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 7/31/2020 at 6:42 PM, nhd said:

Det er korrekt. Min interesse ligger i skytingen enten det gjelder pistol, revolver, Sauer STR, matchvåpen eller AR-15. Puss er en del av dette siden det hører til det daglige vedlikehold. Det samme med valg av ammo. Men selve det våpentekniske interesserer meg lite. For meg er våpen et redskap.

Jeg har en annen aimpoint som er helt ny. Skal pusse løpet med diverse godsaker og skifte aimpoint. Hvis det ikke virker, blir det børsemaker og nytt løp.

Fått sjekket? Lurer på om du har funnet ut av problemet? 

 

Var og sjekket innskytingen og kronograferte Bushmasteren i går (Ny amo Fiocchi, 892ms), Faxon 16" pencil barrel og Millet 1-4 dms-1 sikte (som er montert for nært øyet ved ligg).

 

5sk fra anlegg (jekk 🙄) på 100m hold. 1,5cm høydde, 4cm bredde (definitivt meg som dro to skudd ut opp venstre og åpnet opp klysa). 5 raske i stål 100m ble ca ø6-7cm (om jeg ikke regner skuddet jeg dro 20cm ned 😉).

Avsluttet med 5 treff på stål 300m (30x30cm plate), der jeg forela ca slik opp og ca sånn høyre (litt vind) utenfor stålet (samling så ut til å ligge i nedre venstre 10x10cm av plata).

Dette forteller meg at det ikke er noe galt med pipa mi, da jeg ikke er en god skytter.

Edited by vingemutteren
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...