Jump to content

AR-15 (Bushmaster). Hva feiler min?


Recommended Posts

For noen år siden, da jeg skjøt rifle < 10 ganger i året, skjøt jeg vanligvis 230-235 på DFS-programmet. I fjor 215-220, og i år har jeg problemer med 200. Dette til tross for at jeg de siste to-tre årene trener rifle 4-5 ganger i uka og skyter 348-350 ganske regelmessig i DFS med 6,5 og .22lr.

Skuddene fordeler seg helt tilfeldig over skiva. Jeg trodde først det var den mil-ammo vi fikk i NROF, men det samme skjer med Partizan og Fiocchi 55 grain. Løpet har 1:9 twist.

 

Jeg har gjort to ting som kanskje ikke er bra for løpet. 1. For et par år siden skjøt jeg noen hundre Barnaul.  2. Jeg har brukt den i NROF sin .22 klasse med SK og CCI.

 

Er det noe jeg kan gjøre med dette selv? Pussing?  Eller er det bare å kjøpe nytt løp?

Link to post
Share on other sites

Tviler på at Barnaulen er problemet, men det kan være blying i løpet av .22skytingen. De fleste dynamiskskyttere som trener med 22 pleier å bruke utstkutte 223piper e.l. til dette for å slippe å blande .22 og .223 i samme løpet. Når det er sagt skjøyt jeg masse 22 og 223 omhverandre i den første Bushmasteren min og den samlet under 5cm på 200m uansett. Den ble aldri pusset heller med unntak av noen drag med boresnake innimellom hvis den hadde vært ute i fuktig vær.

Hvis det er en eldre "chrome lined" bushmasterpipe vil den sannsyneligvis ikke bli gradvis dårligere ved slitasje heller, den type piper blir veldig fort veldig dårlige når de er utskutt.

Link to post
Share on other sites
1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Mekk deg frittflytende upper dersom du ikke har det allerede, da.

 

Ole

Forklar. Jeg er ikke så god på det våpentekniske på slike våpen. Jeg bare skyter (og pusser).

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilken AR du har, men på gamle Bushmastere o.l. kjøpt til NROF-bruk er det typisk at de ser ut som en M16 el M4, med forskjefter som er fysisk borti både upper og siktestolpen fremme. Da vil belastning på forskjeftet på virke pipas vibrasjoner.

Med frittflytende pipe er den kun i kontakt med pipeinnfestningen, og du kan trykke så mye på forskjeftet du vil uten at pipa blir påvirket. Spes med bruk av tofot er det greit at det er frittflytende, akkurat som på boltrifler.

 

Ole

Link to post
Share on other sites

Takk. Da har jeg forstått hvis det er det samme som frittflytende pipe på andre rifler.

Ja, den har de karakteristika som du beskriver på gamle Bushmastere. Skal passe på at børsemaker ordner med frittflytende.

Link to post
Share on other sites

Sleng ut bilde av rifla så ser vi litt mer. 

Men høres ut som enten pipa har gitt seg, eller det er noe annet galt. Går utfra at du rensa fett/blyrester før du skjøt 223 igjen etter 22LR?

Finnes mye ræva piper til AR15, og mye bra.

Pipebytte er 15 min jobb med kip handguard og 5 min med kul. Bedd gjerne, og husk momentnøkkel og at ting kan lekes litt med der, gå også for mer high end pipe, gjerne 1:8

Som en venn sa, bedre å finne en pipe som går bra med fabrikksammo enn å lade for å tilfredstille dårlig pipe. Bør klare 1/2 moa på 100 med ok pipe og S&B 55gr.  

Link to post
Share on other sites

Det ser forresten ut som at flammedemperen din er skrudd på feil, åpningene skal peke rett opp. Er den dratt helt til, eller kan den roteres mer?
Dersom du får satt inn ny pipe er det like greit å sette på en ok komp, brems e.l. og kanskje et lengre forskjefte. Jeg ville samtidig vurdert en pipe med "midlength gas system" - da får du litt mindre følt rekyl og slitasje, enn med "carbine length" slik den pipen du nå har er utstyrt med. Forskjellen er hvor på pipen gass tappes ut, mengden gass og trykket på den vil påvirke sluttstykkets hastighet. Trykket er naturligvis høyere nærmere kammeret.

 

Ole

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Til NROFskyting på bane har neppe midlength gass og masse dynamiskstash noe stor praktisk betydning, det skaper bare mer problemer enn nytte da man gjerne må begynne med gassjustering osv. 16 tommer pipe er i utgangspunktet ikke laget for lengre enn karabingass, og midlength er på kanten av hva du får til å fungere, i alle fall uten justerbar gassblokk.

De der gamle HBARpipene til Bushmaster er veldig bra forøvrig, holdt gjerne minst 15000 skudd uten stress.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skal ikke ha kompensator eller brems. Mest av hensyn til reglene, men også fordi jeg er en snill og grei fyr og tenker på sidemannen :-)

Link to post
Share on other sites

Men dette vil jo uansett ikke ha stor effekt på den faktiske presisjonen til rifla. Så om hullene er spredt tilsynelatende helt tilfeldig rundtomkring, så høres det jo ut som en pipe/ammo situasjon.

 

Hvilke avstander snakker vi om? Og hva regner du som "helt tilfeldig på skiva?"

Skjer dette nårsomhelst, eller er det kun når pipa er god og varm?


Snakker vi om at du ikke under noen omstendigheter klarer å holde deg innafor svarten på 100meter, uansett hvor god tid og godt anlegg du har, på vindstille dager?

Link to post
Share on other sites

Det er snakk om 200 meter og DFS-skive. Det skjer helt tilfeldig uten noe system fra første til siste serie, og det er skudd helt ute i fireren. Med Saueren kjenner jeg dårlige tiere. Med AR har jeg ingen annen følelse ved de dårlige skuddene enn ved de gode.

Link to post
Share on other sites

Til sammenligning, her er hva jeg får ut av min AR med samme ammunisjon som du nevnte innledningsvis.


Jeg har en 16" Faxon pencil barrel av billigste sort. Presisjonen er ikke spesielt imponerende, men den er god nok til mitt bruk til at jeg er godt fornøyd.

 

Denne testen er tatt etter at pipa hadde gått kanskje 2000 skudd.

 

partizan55gr_ffaxon16pencil.jpg.39453d452e04e1f73d784fdbf31fe71e.jpgfiocchi55gr_faxon16pencil.jpg.87eb03f734276d5c4b7153fcdfa954c8.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er jo omtrent sånn jeg skyter med HK416. Da ser det også ut som gode skudd, men de er "all over the place" på skiva. Det er jo godt nok til sitt bruk, men når man er vant til at kula sitter akkurat der man tror...

 

K

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å sette inn pipa med pusseskum (Forrest er bra pusseskum) og la den stå over natta. Så pusser du pipa godt før du setter inn pipa med pusseskum igjen å lar den stå over natta. Gjenta helt til første pusselappen etter overnattingen er uten antydning til blåfarge. Du må også fjerne flammedemperen før du starter denne gjennomgangen.

Den militære blyfrie ammoen legger igjen uvanlig mye mantel i pipa pga. Sin konstruksjon.

Se også etter overtrykk på hylsene når du skifter lot på blyfri ammo, da enkelte lotter gir kraftig overtrukk i rifler kamret i 223.

Har gjennomført slik renseprosess for flere NROF skyttere med god erfaring med bedret presisjon.

Edited by NM149
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

1. Om flammedemperen har en rettningsbestemt sideport (Som normalt peker rett opp), kan den brukes til å "klokke" rekylimpulsen. DVS. At man vrir porten litt til siden for å motvirke eventuelt sidekast når pipa løfter seg i rekylen.

 

2. NMM149 kom akkurat med pus puss i info.

Jeg har opplevd å måtte gjenta puss, pusseskum og puss 7 ganger før pipa var ren (Eldre Mauser). 

Link to post
Share on other sites

Det fins jo sterkere saker enn "Pusseskum". Sweets, og Robla Solo er de to første jeg kommer på, og "Cu2+" fra Bore Tech (anbefaler den) gjør ende på mantel uten unødig opphold, og er mye (MYE) drøyere i bruk enn Forrest og andre "skum".
Men enig i at første tiltak er grundig puss. 
Skrubb med bronsebørster, og kjemi om hverandre.

 

K

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
2 minutter siden, aps skrev:

@AndersRdaymn, du skyter jo hagle?! var det 3 skudd 3 treff på de 3 ståla i helgen? 😛 

Kommer mye an på avtrekk og avtrekker det der, original avtrekkeren på min Bushmaster var så fryktelig at jeg ga opp og byttet (Minst 4 stopp før det smalt).

Selv om jeg (Når jeg trener) skyter i området 345-347 m/6.5 og 247-250 m/22lr (kl1 DFS), har jeg aldri skutt noe bedre med AR enn det AndersR viser på bilde ovenfor (Gjelder både 16" og 20" løp).

Link to post
Share on other sites
10 minutter siden, NM149 skrev:

Med tofot og Forsvarets LR ammo i 5.56x45 ligger alle vanligvis i tieren på 100m.

Rifla jeg benytter er en Armalite Target og S&B kikkert.

Om man skyter liggende med reim eller med tofot skal ikke bety noe nevneverdig på DFS-skiva. Det er evt.siktene som er en forskjell, jeg skyter sjelden fullt hus med diopter, mens det er forholdsvis lett med en OK kikkert. - På Saueren. Med den samme kikkerten, og en HK, så er jeg nok heldig om jeg skyter 225. Men det er med de plastposene med 10 og 10 på ladeskinne, NM WTF. Tipper nok at  Lapua Scenar samler litt bedre ja.

 

K

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg er helt sikker så mener jeg LR ammoen i 5,56 er ladet med 77g Sierra prosjektil.

De har god presisjon.

Per kan sikker si hvilke prosjektil som er i disse.

Edited by NM149
Link to post
Share on other sites
7 timer siden, M67 skrev:

Skrubb med bronsebørster, og kjemi om hverandre

 

Dropp bronsebørsten om målet er å få ut lapper som ikke er blå. Bronsebørster/pusselappholdere i messing er en falsk indikator på mantelrester i løpet. Bruk nylonbørster. 

 

Etter jeg bytta ut alt av bronse og messing i pusseutstyret, ble det plutselig mye "enklere" å fjerne alt av mantelrester i løpet.

Til fjerning av gjenstridig kruttslam er vel bronsebørster gode greier, men bytt til nylon når du går over til mantelfjerning. Sparer deg for unødvendige repetisjoner pga at du tror det fremdeles er mantelrester i løpet, men så er det bare bronsebørsten som er årsak til blåfargede lapper.

 

Bore Tech sine produkter er knall. Noe av det beste på markedet, og ikke stinker det kreft og tidlig død av kjemien deres heller.

Man kan til og med sitte på stua og pusse, uten at konemor klikker i vinkel pga lukta.

 

Link to post
Share on other sites

Til mantelfjerning er det ingen vits med børster. Bare sørg for at det er vått av det aktuelle kjemikaliet, og la tiden jobbe. Bronsebørster er for å få ut alt det andre. Kruttrester løses svært dårlig i kjemikalier, og må skrubbes ut. Men det kommer veldig an på hva slags krutt og ladning som er brukt. 

 

K

Link to post
Share on other sites

Jeg er ekstremt happy med JP pipene jeg har, har også god erfaring med criterion, og krieger. ca alle er av tjukkere profiltype.

 

MÅ du ha 16? eller kan du gå på 18? 20? Vet om fler som går bra av sistnevnte, enn første. 

 

Link to post
Share on other sites

gjetter at du også klarer deg uten gjenging om nødvendig? 


Se på tyngre profil piper, ala JP medium 18", evnt brownells sin 20" (criterion) har jeg også bra hell med, lettere faxon osv er bra for det det er, men for presisjonsskyting, tung stabil pipe uten tvil,  gjerne med wylde kammer.

Jeg liker å matche upper og barrel extension om mulig, evnt bedde med noe ala loctite for sylindiske lager med stort gap, om det blir for ille og man må. Shimmer også barrel nut om du må det for å få gassporten riktig for barrelnut, om man ikke er innenfor akseptabelt momentregister under stramming. 

Det tar nesten lenger tid å skrive det der... enn å gjøre det.. 

Link to post
Share on other sites

Bare husk at du må ha riktig gassrør og -blokk for pipa (lengde på rør og indre dia på blokk). I tillegg, hvis du skal ha pipe med noe annet enn "carbine"-gass, må du ha lengre forskjefte (ellers har du gassrøret hengende ute i friluft = au au om du tar borti).

 

Ole

Link to post
Share on other sites

Veldig forvirrende å komme trekkende med fagfolk sånn helt uten videre. Det er jo nesten litt ufint gjort.
Gjengen her inne er vant til at løkskaller som meg går bananas på Brownells noen sene nattetimer og _etterpå_ spør om det var lurt, og så maser man de neste fire ukene om hvordan i all verden ting skal settes sammen riktig på kjøkkenbenken uten passende verktøy, og hvorfor deler ikke passer sammen og/eller mangler.

  • Haha 2
Link to post
Share on other sites
17 timer siden, hewi skrev:

 

Dropp bronsebørsten om målet er å få ut lapper som ikke er blå. Bronsebørster/pusselappholdere i messing er en falsk indikator på mantelrester i løpet. Bruk nylonbørster. 

 

Tviler ikke, kan forklare hvorfor jeg av og til får en svakt blå lapp ut av rene piper.

 

Men når all mantel er ute. Og pusselapper/propper blir svarte av kruttslam, og en pusser til alt er gullendt rent. Og en ser tambak/mantel begynne å skinne i pipa igjen. Tviler jeg på at det er kobberbøsta noen pusselapper/propper før som er grunn til mørkeblå lapper/propper.

 

Når en så får svarte lapper igjen og igjen etter ny fjerning av mantel, tror jeg mest på at Kongsberg Mauseren knapt har vert pusset på de 58 årene før jeg fikk den (Kun brukt til jakt).

 

Er kanskje slik løpa blir om en kun drar gjennom en olje lapp og aldri pusser? 

Link to post
Share on other sites
På 29.7.2020 den 9.28, M67 skrev:

Kruttrester løses svært dårlig i kjemikalier,

 

Det er sant, men Bore Tech sin Carbon Remover funker overraskende godt. Det er som du sier, man må bruke litt tid og la ting virke.

 

På 30.7.2020 den 1.43, vingemutteren skrev:

Når en så får svarte lapper igjen og igjen etter ny fjerning av mantel, tror jeg mest på at Kongsberg Mauseren knapt har vert pusset på de 58 årene før jeg fikk den (Kun brukt til jakt).

 

Er kanskje slik løpa blir om en kun drar gjennom en olje lapp og aldri pusser? 

 

Er den største feilen de fleste gjør; et par lapper med 5-56/WD40 gjennom løpet og så inbiller de seg at pipa er ren, fordi den siste tørrlappen de kjørte gjennom var "ren". Så fortsetter de å skyte og brenne fast mer tambak og karbon. Det bygger seg opp i lag, som du beskriver her. Så blir det en helvettes jobb å faktisk få den ren, om neste eier er så dum at han begynner på oppgaven.😄

 

For å være litt on topic:

Den gang jeg skjøt praktisk rifle med AR-15 og utarbeidet ladninger til den, så var jeg ikke fornøyd før jeg holdt innertieren, eller i det minste 10`eren på DFS-skiva. 77gr lapua scenar gikk best i min. Med den kunne jeg lett treffe  "snusdåsa" på 300 mtr en vindstille dag. Mulig jeg hadde et godt eksemplar av arten, men den gikk som en stråle og fikk meg til å kaste alle fordommer jeg før hadde, om halvauto og presisjon, på dynga. 

 

Den presisjonen det vises til her lengre opp her i tråden hadde jeg mista nattesøvnen av. Ja, jeg hadde sikkert blitt rammet av ukontrollerte skjelvinger og svettetokter også 😁

Ei utskutt M98-pipe, med raklete sluttstykke og skjeve rekylklakker, "samler" jo bedre enn det det vises til her.

En AR-15 skal skyte myye bedre enn dette. Ville bytta løp sporenstreks, eller fått en kompetent børsis til å sjekka alle eventualiteter. 

Edited by hewi
Link to post
Share on other sites
1 time siden, hewi skrev:

En AR-15 skal skyte mye bedre enn dette. Ville bytta løp sporenstreks, eller fått en kompetent børsis til å sjekka alle eventualiteter. 

Ja, den gikk jo mye bedre for tre år siden. Da skjøt jeg 230-235. Med den treninga jeg har lagt ned med rifle de siste åra, burde jeg vært på ca 240 i dag med samme rifla. Nå greier jeg ikke 200. Kontakt med børsemaker er allerede tatt.

Link to post
Share on other sites

Utifra hva du selv skriver så ser det ikke ut til at du har voldsomt kompetanse på dette feltet, men jeg ville ikke løpt rett til børsemaker enda, gi rifla di en god puss og test den med et annet sikte først, 

har vært borti mange slike gamle aimpoint hvor retikkelet løsner. (nye også for den saks skyld) 

Pipa du har nå tåler veldig mye juling, og skal holde god presisjon i lang tid. Nå sier ikke du noe om antall du har gitt den, men det kommer jo også ann på hva den får av ammo.

Forsvarets blyfrie er noe av det værste du kan putte i den.

 

Husker ikke om disse pipene er krommet innvendig, da bør den ikke få mantelfjerner, type forrest skum og annet som anbefales her.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...