Jump to content

Revir markering bukkejakt

Recommended Posts

Hei, i år har jeg bestemt meg for å prøve bukkejakt, derfor har jeg noen spørsmål.

1.jeg har forberedt meg godt og leita etter markering. Jeg har ikke funnet noe enda men lurer på hva bildet under er? Kan det være en bukk som har gravd?

2. Er det dumt å prøve å lokke steder der jeg tror det kan være bukk før jakta?

3. Har dere noen generelle tips for å lykkes?

1595890851996.jpg.180c9530b9a21725158cae10314c9023.jpg

Tipper grevling på søk etter insekter/mark..eller rev.Men skal ikke utelukke noenting.

Å lokke før jaktstart ville jeg ikke gjort,du vil sannsynligvis bli avslørt og da har du lært bukken en ting eller to.

Skitt jakt👍

• Like 1

Bukken markerer revir både med å sparke opp skogbunnen og ved å feie geviret mot småbusker/trær. Feiemerkene kan nok være lettere å se på litt avstand. Hos oss hadde vi ei lita furu (mindre enn 1 meter høy) som ble benyttet som feiebusk-favoritt i flere år. Til slutt var det feiet av så mye bark at den døde. Bildet KAN være en revirmarkering eller liggegrop etter rådyr, vanskelig å si eksakt siden størrelsen ikke framgår. Du finner noen lokketips i tråden nedenfor (hvis du ikke har sett den allerede): 

• Like 1
  • 2 weeks later...

takk for svar, dro tilbake dit med tanke på å se etter feiinger, da fant jeg en liten furu der var barken tydeligvis var skrapet av, så det kan bli spennende. Jeg var også ett annet sted i terrenget mitt, der fant jeg mange små busker der det var skrapet av bark, noen var veldig gamle og noen så nyere ut, Tips på hvordan se om det er gammelt eller nytt? det var mye kvae på buskene .

Hvis du har funnet feiemerker har du funnet hvor bukken går. Etter min erfaring "patruljerer" den reviret sitt flere ganger i døgnet, tidlig morgen og sen kveld er rimelig sikre tider. Ferske feiinger vises i form av hvit ved der barken er skrapt av. Ofte enklere å se på lauvtrær/-busker enn på bartrær. Legger du ved foto(s) er det enklere å ha en formening om de du har sett er gamle eller nye. Skitt jakt!

Edited by Sølvrev

Masse feiing hos meg på våren.. Så kommer sauene ut midt i mai og da ser man ikke bukkene så mye mer i skogen i hvert fall. Spørsmålet er om de fortsatt er der, bare er sky (slik sauebøndene vil ha det til) eller om de  etter å ha markert reviret trekker til områder der det er mindre sau. Begge virker å foretrekke bygdenære strøk.

Råbukkene feier i to omganger, på våren (mars-april) for å feie basthuden av nytt gevir, og i juli-august for å avsette duft og markere revir. Mange teorier om rådyr og sau. Jeg har sett en råbukk praktisk talt spasere gjennom saueflokken, men min generelle erfaring er at om det finnes tilstrekkelige areal (både til beiting og til bukkenes revir) vil rådyra foretrekke områder der det ikke er eller er lite sau.

1 minutt siden, Sølvrev skrev:

men min generelle erfaring er at om det finnes tilstrekkelige areal (både til beiting og til bukkenes revir) vil rådyra foretrekke områder der det ikke er eller er lite sau.

Jeg tror det kommer an hvor bra det aktuelle beitet er også. Jeg har sett rådyr beite sammen med både sau og hest mange ganger. Spesielt tidlig, rett etter at husdyra er sluppet på beite.
Sau beiter jo ned ca alt - så jeg vil jo tro at rådyrene på sikt trekker til, nettopp, bedre beitemarker...

K

8 hours ago, M67 said:

Jeg tror det kommer an hvor bra det aktuelle beitet er også. Jeg har sett rådyr beite sammen med både sau og hest mange ganger. Spesielt tidlig, rett etter at husdyra er sluppet på beite.
Sau beiter jo ned ca alt - så jeg vil jo tro at rådyrene på sikt trekker til, nettopp, bedre beitemarker...

K

Eg har lagt merke til samme oppførsel på hjort. Stor beiteaktivitet på åker og innmarksbeite på våren, og so forsvinn dei litt etter litt utover sommaren. Eg har tenkt at det rett og slett er so God tilgang til mat at dei ikkje bryr seg med å komme heilt ned i bygda i denne periodar. Veit ikkje om det er det samme med rådyr. 

Hjorten går etter det beste beitet. Om våren finner man det nede i bygda, på jordene. Etterhvert som det spirer oppover mot fjellet, så følger hjorten etter. I tillegg så får kollene kalver tidlig i juni og holder seg ofte i skjul en lengre periode uten å gå for langt ifra kalven. 

Har i sommer fulgt med 3 voksne koller litt innpå fjellet, ovenfor skoggrensa. Har ikke sett kalvene, men de lå nok gjemt inni en krull med fjellbjørk som kollene støtt og stadig var innom. 

• Like 2

Det skal jeg ikke si for sikkert, men jeg holder en knapp på matfatet igjen. Hos oss er det typisk tidlig på høsten at innmarka fylles opp av hjort igjen. Da er graset i fjellet tørt og vissent og kan ikke måle seg med graset på dyrka mark som blir driftet gjennom sommeren. Kroppsvekt er penger i banken når vinteren kommer, så mattilgangen og kvaliteten på den styrer nok mye.

På samme tid så er det vel allerede en god stund siden kalvene kunne holde følge med mora i terrenget. 

Ikke alle dyr drar til fjells, noen er veldig stedbundne. Har lest at ei kolle som flytter seg etter den beste maten kan ha 10 kg mer i slaktevekt.