Jump to content

Kva er maksimalt skuddhold for eit normalkaliber?


magnum_mauser

Recommended Posts

Langhold har aldri interessert meg, men eg jaktar og skyter sopass mykje at eg er komfortabel med å strekke holda innanfor rimelighetens grenser - det er mine egenskaper og kompetanse, samt mine våpen's begrensingar som avgjer kor lange hold eg skyter på.

 

Eg har f.ex 9.3x62 og med dei to kulene eg bruker (nosler og oryx) so har eg i følge produsentane ekspansjon ut til omlag 300 meter, men då byrjar hastigheten å bli so lav at ein i følge produsent ikkje får tilfredstillande ekspansjon.

 

For dei med erfaring: hvis ein har den nødvendige kunnskapen (etikk og moral vedrørande jakt på lange hold er ikkje relevant her), kor lange hold kan ein skyte med f.ex 6,5x55 og 308 og samtidig være sikker på at ein har nok anslagsenergi og ekspansjon til at kula gjere jobben skikkelig - og dyret blir avliva på ein ryddig måte?

 

Og får ein merkbart meir marginer med å gå over til f.ex 6,5-284 kontra 6,5x55 m.tp dødlige skudd på lange hold? Eller må ein over på kaliber som 300 win mag, 338 laupa osv?

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel ei potensiell kruttønne, men at du sier "etikk og moral aside", gjør at vi kan bruke fakta og ikke følelser.

 

Det enkle svaret er at alle disse kalibrene vil drepe, rent og pent, på veldig mye lenger hold enn du kan treffe rent og pent. Ei 6.5x55 kule har litt mer anslagsenergi på 1000m, enn ei 357-magnum-kule har ved munningen, sånn cirka. Det samme gjelder 308, og det er litt gi og ta med kulevalg her - noen kuler mister mer fart enn andre. Og noen kuler ekspanderer og andre ikke - "normalkuler" er et like relevant ord som normalkaliber.

Det fins kuler som ekspanderer fint i de aktuelle hastighetene, 350-450m/s. (1000m) Det er ikke det store på elg...

Ei kule fra en 300WM har omtrent samme fart som ei 6.5x55 (eller 284, forskjellen er marginal) fra start til mål, men den er jo tyngre. 338LM kula er enda tyngre, og den har enda mer fart når den kommer fram. I tillegg er det en del lettere å treffe på de aller lengste holdene med 338LM.

 

 

Et dyr går fortere og "mer" i bakken av et større kaliber, det er udiskutabelt, selv om 6.5x55 er "nok" i alle diskusjoner... Noe som fører oss tilbake til det å treffe der man skal. Det er det som er problemet her. Og det er der du trenger interessen for langholdsskyting, for uten en hel masse skyting på lange hold, i vind, uten vind, erfaring med lading, osv. så er det bare flaks om du treffer. Selv på 300m kan vinden kuke det ordentlig til.

Men i allefall i mitt hode, det terminalballistiske er en formalitet. Kjøp og bruk rett kule, og dersom helt idiotisk langt, kjøp og bruk rett kaliber - jeg endte på en 7mm magnum - eller rett og slett 308, og masse trening... 7mmen rekker uansett lenger, men det er mye mer dill og dall med den, og den er ikke praktisk til å mengdetrene med.

Det er å treffe som er "problemet".

 

 

K

 

Edited by M67
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fordelen med M67's 7mm mag er at hvis han ikke bryr seg om eventuelt litt blodslått kjøtt kan han bruke lette kuler som tåler maks hastighet.

Det man oppnår da er at kulebane og (nesten)vindavdrift ligger innenfor presisjonspotensialet til patronen innenfor aksepterte jakthold i Norge, feks 250m.

Med 140gr Barnes TTSX i +/- 1000ms er kulebanen  innskutt 200m +3 på 100 og -6 på 250m. Innenfor 200m er 7mm'ern "laser".

Flyvetid er minimal. Det er spesielt viktig til drivjakt på villsvin. Det er en grunn til at Prins Villsvin ikke jakter med 9,3.

En 7mmMag med 140gr har ikke mer rekyl enn en 308 med 180gr.

Det mest geniale med 7mm mag er at man får kjøpt "nye" toppkvalitetsrifler til lavere pris enn kikkertmontasjen til en Blaser.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om en følger resonnementet til M67 - det vanskelige er å treffe og alle kaliber dreper- så tilsier logikken så lite smell og rekyl som mulig. Alle skyter dårligere med smell og rekyl, særlig i feltmessige skytestillinger. Altså må en ha et kaliber som er så lett som lovlig. 
 

Så det er 6,5x55 som er best:)

Link to comment
Share on other sites

Bare på rådyr. Ellers er det for lite. 
 

2 timer siden, M67 skrev:

6XC vel? ;)

 

K


Bare for rådyr, ellers for smått:)
 

Etter logikken skulle 222 vært Det Optimale for rådyr, men når en er på så lave likevekter har det kanskje ikke noe å si?

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, ulf skrev:

Bare på rådyr. Ellers er det for lite. 
 


Bare for rådyr, ellers for smått:)
 

Etter logikken skulle 222 vært Det Optimale for rådyr, men når en er på så lave likevekter har det kanskje ikke noe å si?

Vel, jeg tar 223Rem etter rådyra i høst, etter 10 år med rifla. Så får vi se, hold be damned.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fram med spyleveskedunker. Den jaktammoen som frister og bruke. Så kanner med vann hver 100/50m ut så langt du gidder og gå. Eller føler deg comfy med og skyte. Skal gjøre dette selv med fusion i 3006 og 300winmag. Samt ttsx og naturalis. Vil se hvor mye 300winmag vinner over 3006 når holdene strekkes. Spes på ttsx og naturalis. 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, M67 skrev:

Vel, jeg tar 223Rem etter rådyra i høst, etter 10 år med rifla. Så får vi se, hold be damned.

 

K


70gr TSX la alle rådyrene jeg fikk skutt med den rett i bakken👌 Usikker på hvor mange det ble totalt men 2 sifret ble det vaffal før jeg gikk over til 6.5.. Mener drøye 350m var lengste holde.. Vet ikke hvilken hastighet man får med den kula i en .223? Du har vel rett twist til den vaffal om jeg ikke tar helt feil..


 

Aannerud

 

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Etikken i et jakt skudd burde vært knyttet opp i mot skytterens treningsgrunnlag  og valg av kaliber og kule..og ikke avstand.. på 350m pluss så opplever veldig sjeldent dyrene oss mennesker som en reell trussel og er i så måte roligere..enn når de er støkket i en jakt situasjon.. kaliberet på lik linje med kule valget bør samsvare med tenkt bruk.. ekspansjon bør sjekkes ut til de hold en har tenkt å skyte på og helst et stykke lenger.. rett og slett finne begrensingene i både kule og kaliber.. 

 

til jakt på litt hold bruker jeg 7x64..300NM..og 338LM.. med relative lett ekspanderende kuler med høy BC og ladd nært opp i mot Max hastighet.. til drivjakt..trange poster så benyttes 8x57is og 160 grs Ttsx homogen kule..

 

Det viktigste for meg er at dyret detter etter skudd.. ikke om en må skjære vekk 2-400gram kjøtt.. for egen del så setter jeg avstanden for de enkelte kaliber med tanke på anslagsenergi til 1600 joule.. det holder feks 7x64 til 760m.. og 338LM holder dette kravet ut til 1500m..selv om det er uaktuelt å jakte dyr på slike avstander.. 

 

Men jeg har blitt tilkalt for å avlive en skade skutt hjortebukk som stod på en fjellhylle på andre siden av et vann.. og vi etter mye om og men ikke kom nærmere enn 1130m.. jeg satt da ett skudd i fjellveggen litt til siden for hjorten for å verifisere vind og treffpunkt for så å sette skuddet i hjorten.. 

 

All treningen var liksom verdt det når en kunne stoppe dyrets lidelser.. (en av jegerne i jaktlaget hadde skutt av høyre fram fot på dyret..)

 

Så om ikke for jakt..så kan kunnskapen om langholdsskyting komme til nytte i nevnte sammenhenger..

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...