Jump to content

Recommended Posts

Hei 🙂

Jeg lurte på om det var noen her som kunne anbefale ett egnet pulver for å pulverlakkere kuler til håndvåpen?

Jeg trenger noen tips om hvilke type pulver jeg bør og ikke bør bruke..

 

 

Etter jeg i sommer skjøt en IPSC Level 3 match i sommer (360+ skudd) med med min S&W M&P9 (9x19mm) og oppdaget at mine hjemmeladninger med pulverlakkerte 125gr koniske kuler faktisk skjøt renere enn FMJ 😮😁

Sikkert pga kruttet jeg bruker (Vihtavuori)  brenner renere enn kruttet de store produsentene bruker på billig 9mm Luger FMJ ammunisjon..🤔

Uansett.. resultatet av hvordan pulverlakkerte kuler presterte i den pistolen gjorde meg mektig imponert over konseptet..

Jeg kjøpte en batch av pulverlakkerte 452" SWC kuler til å lade 45 auto for 1911 pistolen min,dette er fra samme leverandør og akkurat samme kule jeg har skutt tusen på tusen av fra samme produsent..

Jeg har alltid vært fornøyd med kulene som de var men ble forbløffet over hvor rent de skjøt og over hvor lite røyk de produserte og ikke minst hvor renslig de er å fikle/jobbe med når man sitter ved ladebenken og produserer ammunisjon.

 

Etter å ha lest masse informasjon på amerikanske forum og på å kikke på informative videoer på internett om temaet har jeg tatt den beslutningen å prøve meg på pulverlakk på egenproduserte kuler

Kulene er jeg i utgangspunktet veldig fornøyd med,men har lyst til å prøve dette trinnet for å få alle fordelene jeg har merket etter å ha testet det ut med de kjøpte pulverlakkerte kulene.

 

 

Regner med at noen av dere andre her har god erfaring pulverlakkering av kuler og håper dere er villig til å dele noe informasjon med meg om hvilke pulver som egner seg best og hvor jeg kan få tak i hvilke pulver ect og hva jeg ikke bør bruke/gjøre osv.

All informasjon om metoder og teknikker taes imot med stor takknemlighet 🙂

 

Lars Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har brukt endel standardfarger fra gasolin.no

 

Meget bra:

-ford, mørk blå

-Ford, lys blå

-Kawasaki green

- mirror red

 

Styr unna

- svart, blank

-hvit blank

- Chrysler orange

 

Rifleløpene mine er utrolig lite møkkete etter å ha skutt pulverlakkerte kuler. Av en eller annen grunn er pussen enklere enn etter mantelkuler. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, spindrift skrev:

Rifleløpene mine er utrolig lite møkkete etter å ha skutt pulverlakkerte kuler. Av en eller annen grunn er pussen enklere enn etter mantelkuler. 

 

Takk for råd.

Da har jeg litt å forske på 🙂

 

 

Jeg har akkurat samme erfaringen med pistol med at det ble så rent og fint at jeg måtte vise og fortelle det til flere jeg kjenner og skyter med og

Den Level 3 matchen med 360+ skudd var "syretesten" for de pulverlakkerte kulene jeg hadde fått tak i..

Det er det reneste jeg har opplevd en ter noen skyting og har da selvfølgelig lyst til å gjøre dette selv også😉

 

Jeg lurte på en ting..

Er "Mirror red" den samme som den "signalrøde" de selger på gasolin.no?

Ford blå og lys blå er jo safe de..men likte den rødfargen,den var jo skikkelig knall😆

Link to comment
Share on other sites

Er "Mirror red" den samme som den "signalrøde" de selger på gasolin.no?

 

Jeg ser nå at de ikke har «mirror red» lenger, de pleide å ha flere rødfarger. Jeg har ikke prøvd signalrød, men tipper den fungerer fint.

 

Pulverlakken min er litt «værsyk». Lakkeringen går superfint om vinteren, mens en lummer gråværsdag på sommeren får jeg ikke pulveret til å henge skikkelig. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
On 7/25/2020 at 10:07 PM, spindrift said:

Er "Mirror red" den samme som den "signalrøde" de selger på gasolin.no?

 

Jeg ser nå at de ikke har «mirror red» lenger, de pleide å ha flere rødfarger. Jeg har ikke prøvd signalrød, men tipper den fungerer fint.

 

Pulverlakken min er litt «værsyk». Lakkeringen går superfint om vinteren, mens en lummer gråværsdag på sommeren får jeg ikke pulveret til å henge skikkelig. 

Varm kulene til 45-50 grader før du tilsetter pulver !

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg fikk en pakke i posten forleden dag med 1kg Eastwood Ford Blue😁

Ble ivrig og satte til garasjen for å sette i gang..

Selv etter flere timers studie på temaet fikk jeg ikke helt de resultatene jeg ønsket 🙄

Jeg fulgte den kjente "shake & bake" metoden.

Fikk veldig dårlig statisk elektrisitet i flere bokser (JA,returnummer #5)

De kulene som ble lett coatet ble fregnete i fargene..

Tydelig at det er noe lakk på hele kula men fargen fløt ikke skikkelig ut.. 🤔

 

Saken er:

Har komfyr i garasjen,i garasjen er det kaldt på denne årstiden og på denne dagen 1-3°.

Det regnet ute.

Pulveret var absolutt ikke romtemperert etter å ha vært på en runde i bilen etter noen remedier jeg manglet.

 

Nå har jeg gått til anskaffelse av flere bokser (#5)

Jeg har puttet en god porsjon pulver i en stor klippspose så jeg slipper å drasse på boksen med pulver ut i garasjen hver gang (med tanke på fukt) og kommer til å ha denne under jakka for at pulveret skal være temperert når jeg skal bruke det,jeg leste ett sted eller overhørt på en video at pulveret burde være "romtemperert".

Jeg er "as i speek" i jakt på ett billig lasertermometer for å måle temperaturen i komfyren under baking av kulene..

 

Har noen erfaringer med wet coating med feks aceton eller er det å fraråde?

(

Så noen bilder av kuler som var utsatt for denne prosessen som så veldig bra ut)

 

Var det for kjølig og fuktig luft,for kjølig for pulver osv? 🤔

 

Er det har noen som har noen forslag om hva jeg har gjort feil og tror at de har en løsning?

 

 

 

Er takknemlig for alle råd og innspill 👍😊

Edited by Smith&Wesson
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

@Chiefen.v-2 jeg har brukt billig lakk i plastposer fra eBay og fått gode resultater med det. Dekningen har vært god uansett temp og luftfuktighet ute. Presisjonen har vært god og jeg har presset kulene opp i 700ms med gascheck.

Jeg har desverre også kjøpt katta i sekken og fått drit som ikke egner seg i det hele tatt..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...