Jump to content

Er det noen eksterne forskjeller på kar98k-f1 og f2?


Silverhelm

Recommended Posts

Hei, jeg har nylig kjøpt en HV-mauser som forrige eier hadde arvet. På hans våpenkort sto det at våpenet var i 308 men siden både jeg og eier trodde det var i 30-06 solgte han det til meg som det. Men da jeg fikk våpenet ville jeg være sikker før jeg kjøpte ammo så jeg testet med klikkpatroner å fant ut at kammeret var for kort for 30-06 så våpenet er mest sansynerlig i 308. Lurer da på om mitt våpen er en f2 variant eller om det har fått nytt løp av en tidligere eier. Er det noen måtte å se forskjeld på f1 og f2 variantene av HV-mauser?

 

Mvh Daniel

20200724_011235.jpg

Link to comment
Share on other sites

M98F2 i 7,62NATO ble laget på 80-tallet for å erstatte AG3 i HV-ungdommen etter noen uheldige "episoder".

På 80-tallet deltok jeg på endel HV-lagskonkurranser rundt Oslo og HVU fra Fornebu var utstyrt med F2. HVU'ene fra Fornebu var ofte markører på disse konkuransene. F2'ene jeg fikk se på da hadde et avstandsskykke foran i magasinet og nytt løp i 308.

 

Det rare er at dette er veldig lite kjent og F2 er omtalt som et "mysterium" i boka om våpen brukt i det Norske Forsvaret. Det er mulig F2 er en "snarvei" fra Major Andreas Hauge&Co for å ommgå avvæpning av HVU etter "episodene" (som jeg ikke husker hva var. Mulig det hadde noe med nynazisme å gjøre) 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg lekte litt med rifla så fikk jeg den til a kammre 30-06 så det er nok en f1, men det er morsomt å lære om nye ting å det er merkelig at f2 mausere har blit så mystiske som dem er med tanke på at de ble delt ut til HVU. Kansje det ikke var en standar ombygning men noe som ble kastet sammen etter behov. Husker å ha sett en video av en f2 men den eneste endringen fra f1 på den var nytt løp som var markert på samme måte som f1 løpet.

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Torf skrev:

Det er mulig F2 er en "snarvei" fra Major Andreas Hauge&Co for å ommgå avvæpning av HVU etter "episodene" (som jeg ikke husker hva var. Mulig det hadde noe med nynazisme å gjøre) 

Hadelandsdrapene var i hvert fall førende for HVUs omvæpning fra AG3 til F1. Ettersom det er så lite info om F2, kan det ha vært noen børsiser i Forsvaret som på eget/lokalt initiativ skiftet pipe på F1? 

327059ED-AA07-494F-B578-16616BACAE84.jpeg

Edited by Javelin
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Javelin skrev:

Hadelandsdrapene var i hvert fall førende for HVUs omvæpning fra AG3 til F1. Ettersom det er så lite info om F2, kan det ha vært noen børsiser i Forsvaret som på eget/lokalt initiativ skiftet pipe på F1? 

 

 

Lagrene av 30-06 var nesten tomme på 80-tallet. I Oslo hadde man mange Browning 1919 MG-er i 30-06. Vi fikk en ut gjennom Hauge&Co for å prøve ombygging til 308 pga dette. Tipper det er samme gjengen som stod bak M98F2. Kjener jeg dem rett er F2 sikkert bare laget uten at noen oppover visste om det og tatt i bruk med den største selvfølgelighet. Etter det ville sikkert ingen i "øvrigheta" innrømme at de ikke visste at F2 fantes og dermed ville ingen spørsmål bli stilt.. 

 

De var ganske "hypre" på å få mest mulig ildkraft ut av alt mulig rart. Hauges tegneserie i HV-bladet om nødvåpen skulle jeg gjerne hatt en kopi av nå. Jeg var med på å teste mange av disse. De jeg husker best er anti-tank "bøtteladning" og massive 1,5l Zebrasaftflasker i plast, med innstøpte stålfragmenter fra stansemaskiner, med plass til en std dynamittgubbe i bunnen. 10 slike i serie med detlunte gjorde vei i vellinga og er neppe godkjent i Geneve.. :-) 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf: Jeg har to av Hauges HV i kamp hefter på pdf, hvis du vil ha. MS 20-3 og 20-4.

 

Det var nok ikke mange HVU-avdelinger som hadde F2, vi hadde ihvertfall F1, og det hadde alle andre avdelinger jeg møtte. Dette på 90-tallet. 

Link to comment
Share on other sites

F1 og F2 er fantasibetegnelser som ikke er riktig for noen utgaver av såkalte HV mauser. i 7,62x51. 
98k i 7,62x51 har haldrig hatt noen ofisiell betegnelse F1 eller andre.
Derimot KV59 har en F1 betegnelse etter ombyggingen til 7,62x51.
En avdeling av HV ungdommen i Oslo benyttet noen HV mausere ombygd til 308. Dette var et lokalt initiativ

av personell i HV, der en foring ble krympet inn i kammeret på  std. HV mausere i 7,62x63.

Dette var altså ingen ombygging som Forsvaret som organisasjon stod bak.
Løsningen ble forsøkt promotert opp mor Forsvaret men den ble avvist da det var en løsning på et ikkeproblem. 

Den senere tids Mauser NM149 fikk ingen f merking etter modifiseringen denne gjennomgikk. 

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

OK, det er da en litt bastant påstand?

KVF refererer til 7,62x63-utgaven som M98kF1 og M/98kF1. Dette gjenspeiles i dokumentasjon, reglementer, og våpenkjennskapshefter. Altså har "Gud i Himmelen" gitt sin velsignelse til at blekka kalte børsa "M/98kF1".

Se f.eks.:

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Dokumenter&weaponid=DOC0025

Eller misforstod jeg noe?

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg muligens litt uklar:
Det jeg mente var at det ikke fantes noen 98k i 7,62x51 med betegnelsen F1 eller F2.
Alle mausere som er ombygd til 7,62x63 har betegnelsen F1 da de er modifisert 1 gang fra sin opprinnelige konfigurasjon.
Ref KV59 som er et eget våpen i 3006 og som da heter F1 i utgaven modifisert til 7,62x51.

 

Skal rette mitt opprinnelige innleg.

Edited by NM149
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tjukkas said:



Improviserte ladninger for å øh...ta ut mest mulig fi etter veiene var standard opplæring i Pi tropene på 80 tallet. Det gikk mye i dynamitt, bensinfat, skrapjern og kloakkrør og hjemmelagde timere....
 

Så basically geriljakrigføring. Er vel den eneste måten vår lille hær kan brukes efektift mot en større styrke.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, NM149 skrev:

Da var jeg muligens litt uklar:
Det jeg mente var at det ikke fantes noen 98k i 7,62x51 med betegnelsen F1 eller F2.
Alle mausere som er ombygd til 7,62x63 har betegnelsen F1 da de er modifisert 1 gang fra sin opprinnelige konfigurasjon.
Ref KV59 som er et eget våpen i 3006 og som da heter F1 i utgaven modifisert til 7,62x51.

 

Skal rette mitt opprinnelige innleg.

 

Jeg var nok også litt uklar, alle HV-u avdelingene jeg var i kontakt med, brukte 7.62 x 63, altså M98 F1. Men "rødfis'en" var 7.62 x 51 stort sett. 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Silverhelm said:

Så basically geriljakrigføring. Er vel den eneste måten vår lille hær kan brukes efektift mot en større styrke.


Vet ikke helt. Soldathåndboka av 2020 handler stort sett om HMS, ikke om hvordan man mest mulig effektivt dreper fi....slik den av 1968 som stod på hylla vår....
Men våre dagers gutter og jenter er jo utvilsomt bedre trent i ren infanteritjenst enn vi var. Men spom sagt, vår lille sekk med skitne triks var nok større.
De lærer å bokse etter regelene, vi lærte å sparke dem i pungen :-D

Ja også flankemarsj....da det ble vi flinke til.

 

Edited by Tjukkas
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...