Jump to content

168 grs ttsx


tenex

Recommended Posts

Hei folkens. Eg skal i år for første gong lade blyfrie kuler til jakt på hjort. Eg har handla inn TTSX 168 grs og har prøvd litt med MRP og N160. Ser at eg får vanvittig god presisjon (5 skot ca 20mm) med 58 grs N160 og snittfart på 799ms. Er utgangshastigheten eg har med denne ladninga tilstrekkelig for sikker ekspansjon med denne kula ut til 160-170m?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tenex said:

snittfart på 799ms

V0 regner jeg med?

1 hour ago, tenex said:

sikker ekspansjon med denne kula ut til 160-170m?

skal gi ekspansjon ned til 620ms i følge Barnes. Hvilke kaliber er det snakk om? Er det 308 hadde det vært mer å hente med 150gr TTSX, se tråder som omhandler nevnte tema. Er det 30-06 så er det mer å gå på (gjetter på det er 30-06 du har?)

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, znopi skrev:

V0 regner jeg med?

skal gi ekspansjon ned til 620ms i følge Barnes. Hvilke kaliber er det snakk om? Er det 308 hadde det vært mer å hente med 150gr TTSX, se tråder som omhandler nevnte tema. Er det 30-06 så er det mer å gå på (gjetter på det er 30-06 du har?)

Ja det er 30-06 og hastigheten som eg har oppgitt er Vo. Lurer på om eg må auka mengden krutt litt men stoppa med 58 for samlinga var veldig bra. Broren min har 835 ms med samme lading men har 60cm pipe og eg har 53cm. Bør eg prøva og auka litt på mengden krutt? Ingen faretegn på hylsa så langt.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, tenex said:

Bør eg prøva og auka litt på mengden krutt?

Det kan du, så lenge det ikke blir for mye over max :thumbup:

Forøvrig, bruker Homo/mono kuler i flere kaliber, og har valgt den hastighet og kruttmengde som gir best presisjon i mine våpen. Der har ikke max ladninger gitt noen fordeler, tvert i mot. Litt under max, eller midt på tabellen har fungert bedre for presisjon for min del.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, znopi skrev:

Det kan du, så lenge det ikke blir for mye over max :thumbup:

Forøvrig, bruker Homo/mono kuler i flere kaliber, og har valgt den hastighet og kruttmengde som gir best presisjon i mine våpen. Der har ikke max ladninger gitt noen fordeler, tvert i mot. Litt under max, eller midt på tabellen har fungert bedre for presisjon for min del.

Takker. Har lada diverse sidan 1991 men dette er første møte med homogene kuler, og derfor litt usikker. 

Link to comment
Share on other sites

@tenex

I 3006 vil jeg anbefale 150grains TTSX som jeg har skutt flere dyr med. 168 grains har jeg bare brukt i 308 Norma Magnum. Siden farten blir litt lav i 3006 synes eg. Jeg har kun skutt hjort med 150/168 grains Barnes og har aldri funnet igjen noen kuler. Ekspansjonstester gjorde at jeg fikk kalde føtter med 3006 og 168 grains Barnes kuler.

Skyter du kun elg og holdet ikke blir for langt går det med 168 kuler også, men som sagt i 3006 synes eg at 150 grains TTSX er mer sikker i ekspansjonen. I 308 NM er den skutt inn i endeveden på furukubber med fart 950 m/s (150 grains TTSX). Den gikk like langt inn som 168 grains kulene, og ekspanderte eksemplarisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...