Jump to content

Fox bullets lading.


Brubakken

Recommended Posts

Har kjøpt meg en eske 150gr. Fox classic hunter til 30.06

Eneste oppgitte data fra produsenten er med n140. Noen som har prøvd med andre typer krutt? Jeg har mrp, urp og n160 tilgjengelig. Kan jeg f.eks. bruke data fra Hornady gmx 150gr.? Der er det data for n140 og mrp, der n140 dataene stemmer godt over ens med dataene fox oppgir. Jeg har ikke ladet kobberkuler før så ingen erfaring. Så også på data for Barnes tsx, synes den kula er mer lik i konstruksjonen, men der er det ikke oppgitt hverken norma eller viht. krutt og ladedata på nettsiden til norma har bare 2 forskjellige 150gr. kuler.

Link to comment
Share on other sites

Her er klippet fra Quickload, da har du en ide om mulighederne:

 

Cartridge          : .30-06 Spring.  (SAAMI)
Bullet             : .308, 150, Classic Hunter
Useable Case Capaci: 60.400 grain H2O = 3.922 cm³
Cartridge O.A.L. L6: 3.340 inch = 84.84 mm
Barrel Length      : 24.0 inch = 609.6 mm

Predicted Data for Indicated Charges of the Following Powders.
Matching Maximum Pressure: 60000 psi, or 413 MPa
or a maximum loading ratio or filling of 110 %
These calculations refer to your specified settings in QuickLOAD 'Cartridge Dimensions' window.
C A U T I O N : any load listed can result in a powder charge that falls below minimum suggested
loads or exceeds maximum suggested loads as presented in current handloading manuals. Understand
that all of the listed powders can be unsuitable for the given combination of cartridge, bullet
and gun. Actual load order can vary, depending upon lot-to-lot powder and component variations.
USE ONLY FOR COMPARISON !

136 loads produced a Loading Ratio below user-defined minimum of 90%. These powders have been skipped.
Powder type          Filling/Loading Ratio  Charge    Charge   Vel. Prop.Burnt P max  P muzz  B_Time
                                      %     Grains    Gramm   fps     %       psi     psi    ms
---------------------------------  -----------------------------------------------------------------
Norma URP                          107,8     59,4     3,85    3072    99,1    60000    9630   1,072  !DANGEROUS LOAD-DO NOT USE!
Norma MRP                          110,0     63,9     4,14    2988    94,4    51071   10371   1,137  ! Near Maximum !
Vihtavuori N160                    110,0     58,7     3,80    2750    89,1    47014    8390   1,199
 

 

Take care and be lucky,

Torben

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

I dag ble det endelig mulighet til å prøve kulene. Og det var ingen skuffelse, 50 grain n140 ga 863 m/s og helt grei presisjon. Skutt kun 5 skudd men den ladningen kan forskes videre på. Skutt i en gammel husqvarna, 60 cm douglas rustfritt løp, 30.06

Edited by Brubakken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Da har jeg ladet opp noen testladninger Fox 150 grn 30-06 og testet ut. Skutt i ombygget m98 k (med pipe fra 50(?)- tallet). 
 

Avstand til blink: 104 meter. 
 

Testskyting med Fox 150 grn fabrikk: Hastighet: (målt med Chrony 2 meter foran 56 cm løp påmontery Svemko Magnum 1.0): 870 m/ sek. Samling s-s: 19 mm 3 skudd. 
 

PÅ EGET ANSVAR!!:
 

 1x skutt Norma Oryx hylse, Federal Premium Match 210 hette, trimmet til 62,9, 51,00 grn N150 (årgang ca. 2009) (på Redding vippevekt/ 51,2 grn på elektronisk vekt (billig Frankford Arsenal), Patronlengde: 79,7 mm. (samme som fabrikk), friflukt i mitt våpen: 1,24mm. Hastighet: 857 m/ sek (kløver-samling) 12 mm s-s 3 skudd. 
 

Norma 203B (årgang ca. 2009): 51,0/ 51,2 grn: Hastighet: 863 m/ sek. Samling 3 skudd s-s: 20 mm 3 skudd. 
 

Norma 204 (årgang ca. 2020):

57,5/ 57,7 grn: Hastighet: 860 m/ sek. (Her skjøt jeg en 5 skudd som samlet 20 mm). 


Kommentar: Ikke noen kliniske tegn (etter min noe beskjedne kunnskap) til tegn på overtrykk/ høyt trykk) - hverken ved skyting/ ladegrep eller gransking av hylser i etterkant. 



 

 

Edited by OptiBond FL
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg viser til innlegget ovenfor (som jeg nå ikke får til å endre). Gjorde også noen forsøk nå i vinter, når det var minus 10 grader ute og ganske tørt vær, hvor jeg økte ladningen til 51,3/ 51,5 N-150. (Redding vippe-vekt og billig Frankford Arsenal elektronisk vekt). Meget fine samlinger, hvor den beste 3-skudd var på 6,5 mm (ett hull) i blinken. Bruker en billig chrory chromograf. Farten lå på rundt 850 m/ sek. (...stoler sånn passe på chronografen). Ingen tegn (som jeg så/ merket i alle fall) til for høyt trykk. Jeg skal lade opp 100 skudd med denne komboen nå.

 

Bildet med hjorteblinken (50- meters blink) her viser 2 x 3-skudd. Den øverste er s-s på 16 mm skutt med ladning på 51,0/ 51,3 grn N-150. Den nederste er 22 mm s-s (51,0/ 51,3) N-150.

6.01.24 på skytebanen.jpeg

 

 

 

"Hullet" i sirkelblinken er 3-skuddssamling skutt med 51,3/ 51,5 N-150.

 

IMG_7265.jpeg

 

All lading på eget ansvar - med forbehold om feil.

Edited by OptiBond FL
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fantastiske samlinger, men kanskje noe heite ladninger om vi skjeler til Vvs ladetabell for andre homogene 150 grs-kuler? Brukbar hastighet også. Jeg ville nok likevel valgt N160-krutt til denne kula for lavere trykk og lik eller bedre hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skjøt kun de 3 samlingene vist over denne dagen. Den beste der skjøt jeg som serie nr. 2, og med den kraftigste ladningen. Satt på en "rastebenk" med 2-fot og støtte bak. Noe godt statistisk grunnlag er jo ikke dette, men jeg lar det bare være med det og lader opp jaktladninger med N-150 på 51,3/ 51,5 (avhengig av hvilken vekt). Har heller ikke tenkt å teste noe kraftigere ladning enn dette.

 

Når det gjelder Norma 203B og Norma 204 som jeg testet med i juli måned, var det min "opplevelse" i skuddøyeblikket at disse gav mer upresise samlinger, mer følt rekyl/ mer smell enn ved bruk av Vihtavuori N-150 på aktuell ladning. Derfor gikk jeg videre med den.

 

Har skutt "en god del" rådyr med Fox fabrikk-ammunisjon 123grn kuler, i min Tikka 6,5x55 og har vært veldig fornøyd med denne kula i forhold til presisjon, kjapp avliving og skuddskade. Derfor jeg også valgte å "ta den inn" som homogen kule for bruk i 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...