Jump to content

Gammel patron, fra krigens dager?


mausermann

Recommended Posts

Ser ut som hylsa har langsgående fordypninger, da er det nok en ekserserpatron.  Ellers er det kjent med platz, PmK og SmK i div varianter med dette bunnstempelet. Platz tilsvarer løs, men har da treprosjektil, PmK er brannstiftende, og SmK er med stålkjerne. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei @mausermann

 

Her er et bilde av hvordan den Tyske utgaven av denne varianten ekserserpatroner så ut. 

En er belagt stålhylse, og den andre med messinghylse, begge fra 1940.

Din patron ser ut for meg har to bulker, og ikke 6 markante innpress rundt hylsen.  Og etter nærmere ettersyn kan det se ut som kulen en gang har hatt sort farge rundt "magen" av kula med et skille ca 7-8mm fra spissen. Da er det en B-patrone, som du absolutt ikke vil ha i hus i den tilstanden. Det samme om det er en P.m.K. Etter mine lister, ble begge disse variantene ladet i denne lot'en med hylser fra Polte.

Begge disse kuletypene inneholder en ladning Fosfor.

Når kulen er i en slik tilstand som på ditt bilde, hører de hjemme bare ett sted, og det er havets bunn...

 

Det er mye slikt som er gøy å ha, og artig å finne. Men det hviler også et ansvar med å vite hva man har, og om det er trygt å eie.  😉

Mvh Bunkeren

20200804_184822.jpg.fb755e76887011740809d8a405aa1ce1.jpg

 

Edited by Bunkeren
Link to comment
Share on other sites

På 4.8.2020 den 19.12, Bunkeren skrev:

Hei @mausermann

 

Her er et bilde av hvordan den Tyske utgaven av denne varianten ekserserpatroner så ut. 

En er belagt stålhylse, og den andre med messinghylse, begge fra 1940.

Din patron ser ut for meg har to bulker, og ikke 6 markante innpress rundt hylsen.  Og etter nærmere ettersyn kan det se ut som kulen en gang har hatt sort farge rundt "magen" av kula med et skille ca 7-8mm fra spissen. Da er det en B-patrone, som du absolutt ikke vil ha i hus i den tilstanden. Det samme om det er en P.m.K. Etter mine lister, ble begge disse variantene ladet i denne lot'en med hylser fra Polte.

Begge disse kuletypene inneholder en ladning Fosfor.

Når kulen er i en slik tilstand som på ditt bilde, hører de hjemme bare ett sted, og det er havets bunn...

 

Det er mye slikt som er gøy å ha, og artig å finne. Men det hviler også et ansvar med å vite hva man har, og om det er trygt å eie.  😉

Mvh Bunkeren

20200804_184822.jpg.fb755e76887011740809d8a405aa1ce1.jpg

 

Takk for svar alle sammen, interessant historie, men den blir lagret i elva snarest mulig, det er langt til havet 😎

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...