Jump to content

Bortkastet penger å kjøpe en 200 str?


spørsmål

Recommended Posts

Hei. 

Har i lang tid sikla etter en sauer 200 str da dette er utrolige presise våpen,  lett å få deler til, flere kalibere osv osv. Men det jeg lurer på er om dette faktisk er noe å bruke penger på ;) Sikler jo da selvfølgelig etter en 200 str i ett jet-01 chassi og da kommer jo prisen oppimot 30k...  Det jeg vil med denne posten er vel kanskje om noen kan prate meg vekk fra dette, og da om dere har andre rifler å anbefale osv "evt overtale meg ;) "  Bruksformålet er hovedsakelig jakt, men noe baneskyting blir det alltid:).  Tenker da på rifler som gir topp presisjon, boltrifler, gjerne mulighet for kaliber bytte og ikke minst til en bedre pris. 

Så til dere som har forslag til min kommende jaktrifle/presisjons rifle kom gjerne med deres kunnskap og meninger :)

Link to comment
Share on other sites

Har 200str, liker 200str. 

 

Kollega bruker sin til bane, og jakt. 

Litt kortere/lettere pipeprofil til jakt vil være fordel vektmessig. og om det primært er jakt som er bruken, vil hele rifla, også i chassis være mange kilo å dra rundt på. 

Link to comment
Share on other sites

Jakt,skyting og våpen er hobby(for de fleste av oss). Hobby er jo litt bortkastede penger ;)  Du får aldri igjen pengene for utstyret du kjøpte og ammunisjonen bruker du opp på banen/jakt.

 

Men du verden så moro og vi lever bare en gang. Kjøp hva du vil og kos deg med det :D

Edited by Mas-36
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bly skrev:

??? 🥺, den var ny!

Ja, kanskje, men egentlig ikke.

Det blir nok mest traving i hjortelia med T3 som før. Den er lett og bankers til dette bruket.

Stainless som tåler vestlandsvær i dagevis.

Sauer STR i nye Bifrost stokken blir nok til mer stasjonær jakt. Sauer ruster jo dessuten bare en ser hardt på de.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, vavlo skrev:

Aldri bortkastet å kjøpe et våpen til!

Enig. En STR er aldri bortkastet.

Men nå kjenner jeg ikke til trådstarter, hvis det er første jaktrifle ville jeg sett etter noe annet.

En STR i chassies er ikke noen typisk rifle til vanlig jakt.

Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Mix skrev:

En STR i chassies er ikke noen typisk rifle til vanlig jakt.

 

STR`n blir vel oppi/rundt/over10 kg med noen av disse "tacti-coole" greiene? Til posteringsjakt hvor man skal tusle rett bortenfor huset/bilen funker det vel, men...Ei jaktrifle for alt er det vel ikke.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hewi skrev:

 

STR`n blir vel oppi/rundt/over10 kg med noen av disse "tacti-coole" greiene? Til posteringsjakt hvor man skal tusle rett bortenfor huset/bilen funker det vel, men...Ei jaktrifle for alt er det vel ikke.

Den blir 5.5-7kg. Selve chassiene i bar konfigurasjon er ikke så tunge.

Heng på langt forskjefte og lodd her og der, så blir det 11, men da må du ha nokså mye ekstra.

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5,5 kg med et jaktløp? er jo ikke ille...

STR`n er jo ikke håpløs som jaktrifle til alt, men jeg synes ikke den er så god å bære i hånda, pga høyden på låsekassa.

Blir mye reimbæring, evt to-hånds bæring (klarstilling) Det er upraktisk i bratte hjortelier når man sliter med å holde seg oppreist, uten børse.

 

Til snik- og posteringsjakt i lett småkupert terreng passer den like godt som mye annet.

Med det tyngste oppsettet på schultzen min, er jeg faktisk oppe på 4,7 kilo, ikke noen lettvekter det heller, akkurat

 

Det hele blir egentlig litt smakssak og hva man er vant til/tåler av bæring, tenker jeg. Har funnet ut at det mest effektive for ikke å slite tungt i hjortelia, er å slanke jegeren, ikke børsa.😆 Mer å hente på han som skal bære børsa, enn noen 100 gram her og der på våpenet😄

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, hewi skrev:

5,5 kg med et jaktløp? er jo ikke ille...

Jeg klarer fint å presse STRen ned enda et kilo med lett lyddemper og kikkertsikte 😉 ( Det er med andre ord mulig)

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/21/2020 at 8:55 AM, hewi said:

5,5 kg med et jaktløp? er jo ikke ille...

STR`n er jo ikke håpløs som jaktrifle til alt, men jeg synes ikke den er så god å bære i hånda, pga høyden på låsekassa.

Blir mye reimbæring, evt to-hånds bæring (klarstilling) Det er upraktisk i bratte hjortelier når man sliter med å holde seg oppreist, uten børse.

 

Til snik- og posteringsjakt i lett småkupert terreng passer den like godt som mye annet.

Med det tyngste oppsettet på schultzen min, er jeg faktisk oppe på 4,7 kilo, ikke noen lettvekter det heller, akkurat

 

Det hele blir egentlig litt smakssak og hva man er vant til/tåler av bæring, tenker jeg. Har funnet ut at det mest effektive for ikke å slite tungt i hjortelia, er å slanke jegeren, ikke børsa.😆 Mer å hente på han som skal bære børsa, enn noen 100 gram her og der på våpenet😄

Er litt i samme båt;) jakter elg, hare og rev med rifla "remington 700" og den veier ca 4.6 mener jeg å huske. Det jeg derimot er usikker på er hvor mye 1 eller 2 kg "ekstra" har å si om du skyter stående eller fra knee:) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Dodraugen skrev:

Sauern min er 4,6 kilo med 6-24x50 ffp kikkert og demper. Rifler på over 6 kg begynner å bli kjipe når man skyter stående med lang arm etter min mening.

 

Hvilken pipe-/stokk-/demperkombinasjon oppnår du denne vekta med?

Har sett sauere ned i denne vekta, men ikke med stor kikkert på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...