Jump to content

Stille inn jaktradio HYT TC-700


Brunauge

Recommended Posts

Har fått tak i en slik radio og tenker å bruke den til jakt.

Har derimot ingen peiling på hvordan jeg stiller den inn til jaktkanaler. 

 

Er det noen som har peiling og som kan veilede meg litt?

 

Har hørt at jeg bør bytte ut antenna og til en lang en, og skaffe meg øreplugg med mic.

Er det noen som har noen anbefalinger til dette?

 

 

Det er en Hyt TC-700, 2 veis radio, 136-174mhz. 

 

unnamed.jpg.6ea5f3389744afcdf232164cd16a2a83.jpgFrekvenser.png.1221974f8e58fa45f839aa0500cb6d74.png

 

 

Edited by Brunauge
Link to comment
Share on other sites

De der skal vel være ferdig instilt fra forhandler. Eller så må du skaffe deg en passende programeringskabel og prgramvare. 
Du setter bare radioen på valgt kanal i henhold til frekvenslisten. 

Men er ikke kanalene programert må det altså gjøres selv. 


 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Du trenger denne kabelen:

https://www.ebay.com/itm/USB-Programming-Cable-HYT-TC-500-TC-600-TC-700-TC-2110-Ham-Radio/274299311287?hash=item3fdd8354b7:g:g3gAAMXQ9rVQ6QXF

Og denne programvaren;

HT700E Programming Software 2.1

Du får google den selv da linken jeg finner ser litt tvilsomme ut. 
Med den programvaren kan du programere inn hvilken som helst frekvenser i radioen din. 

Men prøv den først mot en legitim jaktradio. Jeg sier legitim, for hvis du må programere den selv må du ikke finne på å bruke den utenom jaktfrekvensene, det krever nemlig amatørradiolisens.
Uten at jeg er noen ekspert. Jeg jobba med dette i forsvaret og utenlands for FN så norske lover og regle rom dette har jeg ikke giddet å sette meg inn i.

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Tjukkas said:

Du trenger denne kabelen:

https://www.ebay.com/itm/USB-Programming-Cable-HYT-TC-500-TC-600-TC-700-TC-2110-Ham-Radio/274299311287?hash=item3fdd8354b7:g:g3gAAMXQ9rVQ6QXF

Og denne programvaren;

HT700E Programming Software 2.1

Du får google den selv da linken jeg finner ser litt tvilsomme ut. 
Med den programvaren kan du programere inn hvilken som helst frekvenser i radioen din. 

Men prøv den først mot en legitim jaktradio. Jeg sier legitim, for hvis du må programere den selv må du ikke finne på å bruke den utenom jaktfrekvensene, det krever nemlig amatørradiolisens.
Uten at jeg er noen ekspert. Jeg jobba med dette i forsvaret og utenlands for FN så norske lover og regle rom dette har jeg ikke giddet å sette meg inn i.

 

 

Er det mulig å kjøpe en slik kabel i Norge?

 

Takker for svar for øvrig :) 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Brunauge said:

 

Er det mulig å kjøpe en slik kabel i Norge?

 

Takker for svar for øvrig :) 

 

Det tror jeg kan bli vanskelig. Er litt sånn i gråsonen dette. Bare folk med radioamatørlisens som egentlig får lov å¨vase med frekvenser sjøl. Dvs å eie radio hvor man kan det, er lovlig , men vi vanlige dødelige får bra lov til å lytte, ikke snakke i dem. 


Nå er jo kjøp via ebay ganske trygt da. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...