Jump to content

Hvordan gjør dere det når dere får valp?


Ullteppe

Recommended Posts

Vi lurer på å kjøpe oss hund. Jeg har lest flere diskusjoner her inne og andre steder og lært mye!

 

Nå lurer jeg på om dere vil fortelle meg hvor lenge dere har fri når dere er sammen med valpen? Hvordan får dere det til å gå opp med full jobb og valp, er det i det hele tatt mulig? Det ideelle er jo å få valp i starten av sommerferien, men den er jo også bare 4 uker og det passer jo ikke nødvendigvis med når det er valp til salgs.

 

Vi har ikke hund fra før, så en valp får ikke selskap av en eldre hund på dagtid.

Edited by Ullteppe
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

 

Det viktigste når du får valp er at du vet at dere har tid til det langt frem i tid. De første ukene er selvsagt viktig, men de første månedene/årene er vel så viktige.

 

Vi fikk valp nå i Juni, fruen tok da fri fra jobb frem til jeg begynte ferien, så vi har da fri totalt i overkant av 2 mnd. Fra vi fikk valpen. 

 

Det må jeg si jeg er glad for, jeg tror det hadde vert altfor tidlig å gå fra valpen en arbeidsdag etter 4 uker. 

 

Kommer nok til å ha med hunden på konteret/hjemmekontor i starten de dagene fruen jobber om vi ser at det er nødvendig.

 

Men selvsagt trene på selvstendighet og alenetrening i trygge rammer så vi vet ho er helt trygg før ho kan være alene en arbeidsdag. 

 

Nå er vi litt heldige sånn jobbmessig og hadde mulighet til å ta mye fri nå, det er en liten investering for at de neste 10-15 årene skal bli greie😊

 

Nå er ikke dette en fasit, det er sikkert mange som har hatt hell med å ta ut 3 uker ferie også når de får valp. Men det er godt å vite at man har fått knyttet gode bånd og fått en trygg hund før hverdagen begynner igjen med tidsklemmer, mas og kjas om mulig😊

 

Du må nesten se litt Ann på valpen når den kan være alene en arbeidsdag. Starte med alenetrening og utvide lengden etterhvert som den finner roen. Noen kan finne den fort andre trenger lenger tid. Men du bør ha funnet ut av det før du bare går fra den og den sitter som et nervevrak alene hjemme, da kan det bli vanskelig å rette opp i der senere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/28/2020 at 10:57 AM, jegerjon said:

 

Du må nesten se litt Ann på valpen når den kan være alene en arbeidsdag. Starte med alenetrening og utvide lengden etterhvert som den finner roen. Noen kan finne den fort andre trenger lenger tid. Men du bør ha funnet ut av det før du bare går fra den og den sitter som et nervevrak alene hjemme, da kan det bli vanskelig å rette opp i der senere.

 

Takk for svar! Det er jo dette som er så vanskelig! Jeg er lærer så jeg har bortimot to uker fri om sommeren. Men når ferien er slutt er det vanskelig å ta med hunden på jobb.

 

Kan det være nok med at noen kommer innom og lufter den etter disse to mnd? Jeg skjønner at det ikke er ideelt, men muligheten til å se an valpen og så være hjemme i to mnd til er begrenset.

Link to comment
Share on other sites

På 29.7.2020 den 12.07, Ullteppe skrev:

 

Takk for svar! Det er jo dette som er så vanskelig! Jeg er lærer så jeg har bortimot to uker fri om sommeren. Men når ferien er slutt er det vanskelig å ta med hunden på jobb.

 

Kan det være nok med at noen kommer innom og lufter den etter disse to mnd? Jeg skjønner at det ikke er ideelt, men muligheten til å se an valpen og så være hjemme i to mnd til er begrenset.

Hei,

 

Da kan jo du planlegge i god tid og komme i kontakt med oppdrettere som planlegger kull som er leveringsklare rundt starten av skoleferien. 

 

Ellers burde det gå fint å ha noen til å se til valpen om du ser at det er nødvendig. 

 

Lykke til, det meste går greit om man planlegger litt😊

Link to comment
Share on other sites

Det er vel få med vanlig arbeid som kan unne seg luksusen å være hjemme med valpen i to måneder. Jeg har begynt med tilvenning rimelig snart etter at den har kommet i hus. Begynn smått og øk på gradvis. Den skal være trygg på at du alltid vender tilbake. Hunder er også individer. Finnes vel ingen fasit. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vavlo said:

Det er vel få med vanlig arbeid som kan unne seg luksusen å være hjemme med valpen i to måneder. Jeg har begynt med tilvenning rimelig snart etter at den har kommet i hus. Begynn smått og øk på gradvis. Den skal være trygg på at du alltid vender tilbake. Hunder er også individer. Finnes vel ingen fasit. 

 

Takk :) Nei, det er jo et jeg også tenker. Men når jeg har prøvd å lese meg opp på dette på det store internettet, så får jeg litt inntrykk av at det er vanskelig å få til med en fulltidsjobb, eller egentlig en jobb i det hele tatt. Og det er jo ikke sånn at alle valpekull blir født i passende tid før en ferie. Så derfor er jeg interessert i å høre historier om hvordan hundeeiere i arbeid ordner seg når de får den første valpen i hus, for det er vel lettere med nummer to, da får jo valpen selskap av en artsfrende.

 

Spurte her inne fordi jeg tenkte at jeg kanskje traff flere "vanlige" hundeeiere her enn på et rent hundeforum.

 

Jeg er ikke jeger, men vi lurer på å kjøpe en springer spaniel, og tenker å aktivisere den med å øve på ettersøk f.eks. Kan man gå på jaktprøver uten å jakte? 

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk en 9 uker gammel Breton valp lørdag 27.06. Jeg og kona hadde da barnefri fra våre to sønner på 8 og 10-år i 2 uker før ferien startet. Jeg hadde med valpen på Jobb og hadde den i bur på kontoret. Den har fått trygge rammer og oppfører seg deretter! Mulig vi har vert heldige med «psyken» På valpen men den er lett og ha med å gjøre.


Vi er oppvokst med hund begge to, men dette er vår første hund!

 

i de to ukene jeg har hatt den med på jobb har jeg gradvis vendt valpen til å ligge i bilburet. Så rett før ferien var den kun på kontoret i 1-3 Timer. Litt før og litt etter lunch.

 

I de tre ukene vi nå har hatt ferie har den vert med på alt! Toppturer, telt turer, etc. 
Nå har vi lånt bobilen til svigers og den er veldig grei å ha med på tur! Vi har vert på veien i snart 10 dager. Hunden får mye tid i buret uten at den har klaget på det, men det blir et kompromiss da vi ikke kan ha med hund inn overalt. 
 

Vi har forskjøvet ferien vår slik at vi har totalt 5 uker ferie. Nå skolen starter kommer jeg til å ha valpen i bur I stua om natten. (Den sov på åpen seng på soverommet vårt frem til vi dro på ferie). 
På jobb kommer jeg til å ha den i bilburet mesteparten av dagen.

Lufting i mellom morgen og lunch. Mating og lufting etter min lunch, samt en luftetur i mellom mating og hjemreise.

Vi kommer også til å starte å trene på å la den være hjemme alene i mens vi er på butikken og lignende. Så får vi se etter noen uker når den kan være hjemme alene. Tidsrommet den da blir hjemme alene blir far guttene går på skolen rundt kl 8 til de er hjemme i gjengi 13-14 tiden. 
 

Men ingen valper er like, heller ingen familie/hjemme situasjon. Men dette fungerer for oss og valpen vår:) 

 

Lykke til!
 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk! Hører gjerne flere slike hverdagshistorier.

Leser at mange hunder liker seg godt i bilburet, rart at det er forskjell på det og hjemmebur.

Har du parkert bilen inne i en parkeringskjeller eller noe? Det er det selvsagt ikke på hverken min eller mannens jobb.

Om sommeren er det jo alt for varmt inne i en bil. Men det blir vel for kaldt for valpen ganske fort om høsten også?

Edited by Ullteppe
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde og valpen med på jobb hver dag fra den var liten i hunde bur i bilen med en batterivifte som jeg la over buret hvis det ble varmt og døra/vinduet på gløtt.Gikk bort å sa hei til valpen eller luftet den hver time og økte lengre og lengre tid før jeg sa hei til valpen . Tok den alltid med inn i lunsjen så den fikk treffe på nye folk. Fikk min i september 3 år siden og hadde den med på jakt så den satt på post med meg til den var stor nok til å begynne på egenhånd :) Hjemme trente jeg mye med å sette den inn i buret, gå ut å hente posten hver dag eller på butikken og gradvis lengre tid, men tar tid og mye bjeffing før den var trygg på at jeg kom tilbake. Nå sitter den hjemme i bur hver dag mens jeg er på jobb uten å si et pip :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det viktigste er å få valpen til å føle seg trygg i nye omgivelser, og derfor er mitt råd at du som ny hundeeier kjøper et transportbur og plasserer dette hos oppdretter noen uker før du skal hente hunden ut av kullet. Da har valpene inkl. din hund vent seg at dette er et trivelig oppholdssted, og når du tar med din valp hjem vil den forbinde buret med kjente omgivelser og trygghet. Legg gjerne noe tøy som underlag i buret slik at valpen også finner kjente lukter i buret. Videre, hvis du har barn, lær ungene at når hunden går inn i buret skal den få være i fred. Det vil forsterke opplevelsen av trygghet. Buret bør forbli hundens bolig og fristed resten av livet, hvor dere enn måtte befinne dere.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

On 7/31/2020 at 3:11 PM, Sølvrev said:

Jeg tror det viktigste er å få valpen til å føle seg trygg i nye omgivelser, og derfor er mitt råd at du som ny hundeeier kjøper et transportbur og plasserer dette hos oppdretter noen uker før du skal hente hunden ut av kullet. Da har valpene inkl. din hund vent seg at dette er et trivelig oppholdssted, og når du tar med din valp hjem vil den forbinde buret med kjente omgivelser og trygghet. Legg gjerne noe tøy som underlag i buret slik at valpen også finner kjente lukter i buret. Videre, hvis du har barn, lær ungene at når hunden går inn i buret skal den få være i fred. Det vil forsterke opplevelsen av trygghet. Buret bør forbli hundens bolig og fristed resten av livet, hvor dere enn måtte befinne dere.

 

Det var lurt! Takk for tips!

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

 

Tenkte å gi deg en status på valpen vår som det har gått i sommer. Vi har nå hatt ho i 7 uker og trent en del på alenetid. Begynte kort med å bare gå ut i hagen, for så å øke til litt hagearbeid etc. Vi har kunnet gå på butikken og aktiviteter med guttungen med valpen alene et par timer. Slik vi tolker vårt individ er det nå rundt 4mnd. Alder at vi kunne begynt å trene enda lenger alenetid. Forøvrig koser ho seg i bilburet så det hadde gått fint å ha ho der å lufte ho i "friminutter" etc. 

 

Tror nok allikevel at jeg tar ho en del på kontoret, men mest for å knytte sterkere bånd og flokktilhørighet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk for alle svar!

Ser nå ut som vi kan organisere oss sånn at valpen ikke trenger å være hjemme alene mer enn 2-3t de første 10mnd ca hvis vi kjøper hund i høst. Men omtrent hvor lenge må vi være hjemme med den før den klarer 2-3t tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en valp i juli, hun kunne være ca. 2 timer alene etter 10 - 14 dager.

 

Vi startet tidlig med å overse valpen i korte perioder, både løst og i buret. Videre begynte vi med å gå i andre rom mens hunden slappet av i buret, også økte vi det bare gradvis. Satt opp et dlink kamera med sound monitor, så har kunnet fulgte med på valpen mens vi var ute. Viktig å aldri gå inn til valpen hvis den piper/bjeffer.

 

Har slitt litt med å pushe tiden alene over 2 timer, så bestemte oss for holder oss til dette intervallet en periode, og øke det litt og litt fremover fra og med denne uken. Vi har selv løst dette ved å ha hunden på dagpass noen dager i uken. Det koster litt, men vi er veldig fornøyde da de har egen valpe-avdeling hvor de blant annet jobber med trening på å være alene.

 

Men tror igjen dette varierer mye fra valp til valp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...