Jump to content

Tjuvgods på Finn


Rønningen

Recommended Posts

Hei, alle

 

Jeg sitter og ser på en annonse på ei børse jeg kunne tenke meg, med «en del» røde flagg.. Sluttstykket mangler på bilde, fullstendig fravær av alt som kan kalles grammatikk, og (enn så lenge) ingen svar på forespørsel om bilde av våpenkort, sluttstykke og ID.  Jeg skal la være å linke, da det jo er alle muligheter for at jeg tar feil - men spørsmålet er allikevel interessant: hvis man observerer en annonse som etter alle solemerker er tjuvgods, hva gjør man? Går stille videre? Eller melder man fra noe sted - for meg virker det åpenlyst at det er i vår felles interesse å få fjernet illegale våpen fra markedet, men hvordan? Er noen fra ordensmakten overhodet interessert?

 

som alltid, beklager hvis det allerede er diskutert mv..

Link to comment
Share on other sites

Ift å be om id eller kopi av våpenkort ville ikke jeg heller oppgitt det med mindre kjøp var avtalt,   rett og slett fordi det kan bli misbrukt.

 

Men jeg har ved tvil sendt epost til våpenkontoret og bedt de bekrefte eier og våpennr når jeg har avtalt kjøp for å være på den sikre siden og ikke kaste bort en søknad. Politiet gir ofte da enten et ja eller nei på om selger er eier av våpenet. Hvis nei, kan man alltids prøve å gå veien gjennom våpenkontoret for å løse det.

Link to comment
Share on other sites

Som selger hadde du ikke fått noe ID eller Våpenkort av meg. At sluttstykket mangler kan være det er innelåst og han/hun har ikke tatt det frem for bildene eller det kan være arv og derfor mangler helt. Står det i annonsen at det mangler? Eller er du bare litt "sivilpoliti" og lager problemer? Gramatikkfeil, tja er mange "Ali Resa" her i landet som eier lovlige våpen. Norsk er de ofte ikke så gode i selv om de er topp folk.

 

Har du mistanke om noe er ulovlig hold deg unna og la de som har dette som jobb gjøre jobben sin.

Edited by Mas-36
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tja, hadde ikke egentlig tenkt å lage noe problemer, der var mer at det var en situasjon jeg tenkte at man som mer eller mindre ansvarlig borger kanskje eller kanskje ikke burde gjøre noe - omtrent som når naboens unger hyler som stukne griser - er det mor eller far som denger ungene, eller er det søsken som er i tottene på hverandre?

 

Men det er selvsagt mest beleilig (og for min del også absolutt mest behagelig) å overlate det til de som har som jobb å ordne opp i sånt. Men jeg ville nå bare lodde stemningen. 

Link to comment
Share on other sites

Nei, det var ikke ment som noen «mobb en Finn-annonse», hvilket jeg egentlig trodde jeg gjorde klart ved å skrive «Jeg skal la være å linke, da det jo er alle muligheter for at jeg tar feil» - det var ment som et generelt spørsmål om man bør gjøre noe hvis man observerer noe som virker å være suspekt - og svaret virker å være Nei. Og det er greit nok det, jeg har unnlatt å gjøre noe oftere enn jeg har gjort noe,  så det passer meg finfint; men jeg tenkte det var greit å finne ut hvor lista lå. Nå vet jeg det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du er (seriøst) interessert i dette våpenet, så forteller du selger at den videre prosessen (f. eks. et bud) er avhengig av at du får en form for dokumentasjon på på at selger er den rettmessige eier. Så blir det opp til selger hva h*n vil legge fram (id, kjøpskvittering, våpenkort, etc.). Husk på at det også kan finnes useriøse kjøpere som responderer på Finn-annonser. Hvis jeg hadde et våpen som var tjuvgods tror jeg nok Finn ville havnet et godt stykke nede på lista om jeg ønsket å selge det.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del har rapportert annonser til finn når det gjelder åpenbart ulovlige gjenstander. Jeg har valgt å sende melding til selger når det virker som en ærlig misforståelse om registreringsregler. Har hittil ikke sett en annonse som er så ille at jeg har vurdert politianmeldelse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...