Jump to content

Ny hagle 20 eller 12 kaliber?


Recommended Posts

Samboeren skal kjøpe sin første hagle og jeg lurer litt på om vi bør gå for 12 eller 20 kaliber..  Det blir mest rypejakt med hagla (Jeg har 3 stk 12 kaliber fra før) og leirdueskyting.. Er en stund siden hun har skutt med noe som helst og etter noen duer på bana er skuldra bra blå! Hun brukte hagla mi som er ei Altay Akkar Classic og syntes den ble tung etterhvert (3,1kg)... Det blir nok mest leirdueskyting og litt jakt.. Bør vi gå for 20 eller 12 kaliber? Siden det blir mest leirdueskyting er det kanskje best om hagla er litt lettere? På jakt tåler uansett skuldra den rekylen som blir av jaktpatroner siden vi har begrensinger på maks 2 ryper pr dag :) 
Er det stor forskjell på rekyl på leirdue ammo, 12 vs 20 kaliber? Har tenkt litt på halv auto også men søknaden som ble sendt inn er på O/U men det er sikkert mulig å endre?

Link to post
Share on other sites

Mitt første inntrykk er "finn en halvauto i 12". Den er lettere, og så lenge den er gassdreven er det lavere rekyl også. Hadde en Browning Maxus i 12, rekyl var så lav at det føltes som en leke. I tillegg er det plast. Veide veldig lite.

 

Kona mi blir også sliten av 50 duer, men det man ikke tenker på er at det er på jakt man virkelig må holde hagla lenge. Jeg har aldri jakta med noe annet enn automat.

Edited by m00se
Link to post
Share on other sites

Vedrørende kaliber, så må du nesten tenke på hva du er villig å legge i av ekstra kostnad på ammunisjon. Videre så ser jeg lite poeng i å kjøpe kaliber 20 om en går for en typisk billighagle, da de har samme baskyle og en tjener egentlig ikke så mye på det. På en annen side, en kaliber 20, med en søt liten låskasse er riktig så flott!

 

Jeg har instruert en god del nybegynnere på haglebanen, og de aller fleste blir blå og klager over tung hagle. Samtidig står en dreven 14åring ved siden av og dunker flere hundre skudd med en tung fullblods sportinghagle uten problemer. Mitt inntrykk er at nybegynnere ofte spenner seg, og er generelt anspente, som gjør at de fortere blir slitne. Enkelte hevder at de blir sterkere etter flere turer på banen, jeg vil si at man lærer å slappe av. Så om det er mulig, gå flere turer på banen, gjerne med instruktør, og ta en vurdering når hun føler seg komfortabel. 

 

Lette hagler vil jeg påstå at kun har et bruksområde, og det er å bære. Ikke er de gode å skyte med (mer følt rekyl) og svingen blir fort vinglete. Det går selvsagt an å lære seg å skyte med den, men det vil ta lengre tid. 

Skal sies at jeg blir fortere sliten på banen av en Baikal, som har håpløs balanse, sammenlignet med min Browning sporter (som er tyngre).

 

Halvauto er å kjøpe seg en drøss med ulemper. Jeg har en Benelli M2, men bruker den kun på sjøfugl. På banen er den temmelig malplassert. 

 

Jeg hadde gjort det temmelig enkelt og gått for en standard Beretta 686/Browning 525, alt etter hva som passer henne. Det er enkelt å kappe kolben om den er for lang. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
12 minutter siden, Ranger#44 skrev:

 

Halvauto er å kjøpe seg en drøss med ulemper. Jeg har en Benelli M2, men bruker den kun på sjøfugl. På banen er den temmelig malplassert. 

 

Kan du utdype dette?

Link to post
Share on other sites

-Balanse, eller fraværet av det. Blir litt som å svinge på en pinne.

-Utkast av hylser. Kan selvsagt ordnes ved å kjøpe en metallpinne-dings som av og til virker. 

-Vanskelig å vise at man går rundt tom. 

 

Men for all del, jeg kjenner flere som skyter med halvauto på bane og slår meg hver gang. Men det er en ulempe for de fleste, spesielt nybegynnere. 

Link to post
Share on other sites
21 minutter siden, Ranger#44 skrev:

-Balanse, eller fraværet av det. Blir litt som å svinge på en pinne.

-Utkast av hylser. Kan selvsagt ordnes ved å kjøpe en metallpinne-dings som av og til virker. 

-Vanskelig å vise at man går rundt tom. 

 

Ok, når du sa et drøss med ulemper forventet jeg mer.

 

Balanse, jo, det kan du si. De er lette, det er både en fordel og en ulempe. De blir også lengre enn o/u med samme løpslengde fordi løpet ligger foran låskasse.

Utkast av hylser har jeg aldri syntes er noe problem. Ja, de kaster hylser. Hva så? Er nesten alltid minst en person på banen som ikke har vendt seg til å fange hylsa fra utkastern på o/u og. Er dette en stort problem er det vel pumpehagle som gjelder.

Sant at det er vanskelig å slå den siste, en brukket hagle er unektelig trygg, i motsetning til rødt flagg i kammeret eller noen annen vri. Jeg har så langt aldri truffet på noen ute i skogen, og på banen går hagla rett i futteral etter jeg er ferdig med å skyte.

Link to post
Share on other sites

Det er flott at det fungerer for deg. 

 

Men for de aller fleste nybegynnerne jeg har dratt igjennom kurs, så har dem med pumpe/halvauto brukt mye lengre tid for å komme opp på nivå. 

 

 

Link to post
Share on other sites
13 timer siden, GunnarKRC skrev:

Er det stor forskjell på rekyl på leirdue ammo, 12 vs 20 kaliber?

Om noe, så er det ikke i favør av kal.20. Ladningene er helt lik. Lik fart, lik vekt på det som skal ut. I kal.20 er hullet mindre og hagla veier gjerne også mindre. Kal.20 er for spesielt interesserte 😉.

Om rekyl er et problem ville jeg valgt en halvauto. Der spiser systemet opp energi når hagla kaster ut/veksler og som konsekvens blir rekylen mindre.

Får du en riktig tilpasset hagle med ikke alt for spiss kolbekam og en myk rekylkappe så burde ikke rekyl på et leirdueskudd merkes.

Jeg tenker det er en forutsettning at man ikke gruer seg til å dra i avtrekkeren.

 

Link to post
Share on other sites
På 17.7.2020 den 12.36, Bly skrev:

Om rekyl er et problem ville jeg valgt en halvauto. Der spiser systemet opp energi når hagla kaster ut/veksler og som konsekvens blir rekylen mindre.

Kan legge til at halvauto krever som oftest mere puss. Min er gassdrevet og da blir det en del å rengjøre. Hvordan det er med rekyldrevne, kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har pusset en slik. Er også lei av hylser som fyker alle veier på jakt. Skal gå over til o/u og ha ekstraktor på min neste hagle. Har heller ikke bestemt meg om det skal bli en kaliber 12 eller 20, men heller litt mot 20 da det fort blir lange dager i fjellet.

Edited by Keino
Link to post
Share on other sites

Har selv vært innom det meste av det som nevnes her i kaliber 12 vel og merke.. Har ikke jaktet med S/S eller enkeltløper, men har både eid/ jaktet med både pumpe, auto og O/U av forskjellige typer. Her vil man sikkert ha både forskjellige preferanser, og forskjellige behov ut i fra hvilken type jakt det er man i hovedsak skal benytte våpenet til. Personlig mener jeg at en O/U hagle i kaliber 12 er det beste, og det enkleste valget for de aller fleste! Her har du størst utvalg i både våpen og ammunisjon, samt at du får et våpen med færre feilkilder enn f.ex en halvautomatisk hagle. Du har også muligheten for å ha to forskjellige boringer i en O/U(S/S) vs en halvauto. 

 

Personlig er jeg i all hovedsak støkkjeger, og i all hovedsak jakter jeg etter rype i høyfjellet. For min del blir det gjerne lange dager i fra grytidlig morgen til sen kveld. Å kjøpe en hagle utelukkende pga at den er lett å bære, det blir i min verden det dårligste argumentet du kan ha for et våpen du skal bruke til å skyte på levende vilt med... En hagle må først og fremst passe til skytteren, og være god å skyte med, det er viktigere enn å "spare" 200-300gr fordi den er så lett å fin å bære. For min egen del har jeg landet på en Beretta SV10 Prevail(sporting modell) som jaktbørse, og selv om den er i "øvre" sjikt når det kommer til vekt på en jaktbørse med sine 3450gr, så veier den bokstavelig talt opp hvert et eneste gram ekstra med presis balanse og skytekomfort vs alt av "lettvektere" jeg har prøvd i forskjellige sammenhenger.  

 

                   

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
11 timer siden, Berettagrouse skrev:

Å kjøpe en hagle utelukkende pga at den er lett å bære, det blir i min verden det dårligste argumentet du kan ha for et våpen du skal bruke til å skyte på levende vilt med... En hagle må først og fremst passe til skytteren, og være god å skyte med, det er viktigere enn å "spare" 200-300gr fordi den er så lett å fin å bære.

Ikke sikkert man skyter mye bedre med ei tyngre hagle hvis man har gått lenge og er sliten i armene. Og mange velbygde kaliber 20 hagler har fin balanse og gode å skyte med selv om de er lettere enn kaliber 12, men rekylen vil nok bli kraftigere. Er man for eksempel en lettbygd person med ei hagle på 3,5 kilo kan det fort bli sendt avgårde dårligere skudd enn om det hadde blitt benyttet lettere våpen selv om ikke balansen er like god.

Link to post
Share on other sites
10 timer siden, Keino skrev:

Ikke sikkert man skyter mye bedre med ei tyngre hagle hvis man har gått lenge og er sliten i armene. Og mange velbygde kaliber 20 hagler har fin balanse og gode å skyte med selv om de er lettere enn kaliber 12, men rekylen vil nok bli kraftigere. Er man for eksempel en lettbygd person med ei hagle på 3,5 kilo kan det fort bli sendt avgårde dårligere skudd enn om det hadde blitt benyttet lettere våpen selv om ikke balansen er like god.

Som nevnt, vi har alle forskjellige preferanser...  Men igjen, å kjøpe en lettvekter i kaliber 12, eller en snerten kaliber 20 på ca 2500-2700gr BARE fordi den er så lett å bære, det blir skivebom i min verden. En gjennomsnittlig jakthagle veier tross alt bare + - 3200gr, og har etter min mening det som en lettvekter ikke har, som god balanse og et mye bedre rekylopptak. Jeg greide glatt å bære en star baikal o/u på 3,2kg i 12 timer da jeg var 13 år, veide vel 60kg, hadde skonr 45, og MacGyver hår... 😉 Men nok en gang, vi har forskjellige preferanser, behov etc. Uansett så må børsa passe skytteren, og det må trenes på bane, det blir det både flere, og ikke minst bedre treffere av.   

Link to post
Share on other sites

Hovedpoenget her må vel være å komme i gang med skytingen. Hvis rekyl er problemet spiller det liten rolle hvor egnet hagla er til jakt. Jeg ville nå prioritert å finne løsningen som gjør at vedkommende er i stand til, og ikke minst har lyst til å skyte. Når dette sitter kan man vel heller finne «hagla som egner seg til formålet». Det er jo ofte slik at når man har skutt en hel del så takler man rekyl på en helt annen måte. Mye av grunner er jo også at man monterer hagla riktigere hver gang 😉.

 

En tanke kan kanskje være å skru inn en kompensator i chokefestet? Jeg har aldri prøvd så jeg vet ikke effekten av det, men kanskje det er verd et forsøk?

Kanskje noen har anbefalinger i stedet for formaninger om «brukervennlig jakthagle», som jeg tror er lite konstruktivt i denne sammenhengen? 🙄

 

Mitt andre tips er å få tak på en god hagleInstruktør som kan plukke vekk alle feil fra dag en. 

Link to post
Share on other sites
På 16.7.2020 den 22.35, GunnarKRC skrev:

etter noen duer på bana er skuldra bra blå!

 

TS. ... dette er ikke naturlig, noe er fundamentalt feil, og dette "noe" er med ganske stor sikkerhet et feilaktig anlegg.- Kolben skal ligge med god kontakt i akselgropen (ikke i/på overarmen).

Hun behøver hjelp for å mestre dette på en god måte, og om ikke du selv er den "rette" til oppgaven,..la noen som kan, eller kanskje en instruktør bør vurderes. 

Om hun siden foretrekker en hagle i normalvekt ( 3,1- 3,3 kg), eller en lettvekter avgjør hun selv etter å ha skutt en del og fått god instruksjon og lært seg om hvordan beherske både rekyl og lært seg et korrekt anlegg.- Ømme og blå skulder er en uting - og må bort- om hun skal kunne glede seg over og gjøre fremskritt i sin skyting og jaktutøvelse.

 

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg har hagle i kal. 20 og 12, og det er omtrent dobbelt så dyrt å kjøpe ammo til kal. 20. Så da er jo spørsmålet, spiller det noen rolle?

Link to post
Share on other sites
8 timer siden, Bly skrev:

Tja, jeg har hagle i kal. 20 og 12, og det er omtrent dobbelt så dyrt å kjøpe ammo til kal. 20. Så da er jo spørsmålet, spiller det noen rolle?

 

Nja, jeg har shoppet litt rundt og det er ikke så allverdens forskjell synes jeg, sist kjøpte jeg lerdueammo kal 20 til 2,- skuddet, og jeg gir vel 1,50 eller no for kal 12....    Jaktammo er omtrent samme prisen, (f.eks Jakt & Friluft Rottweil ammo)

 

Link to post
Share on other sites
1 time siden, 40årskrisa skrev:

sist kjøpte jeg lerdueammo kal 20 til 2,- skuddet

Fortell, fortell! Jeg er interessert 🤑

 

Sist jeg kjøpte leirdue ammo til kal.20 kosta det omtrent det doble av 12 med klubb og j&f rabatt og sikkert noen andre avtaler også.. Det er en stund siden og ammoen kosta noe over 2 , men ikke helt 3. Til sammenligning fikk jeg en rimelig god Gambore patron i 12 for 1,30.

 

1 time siden, 40årskrisa skrev:

Jaktammo er omtrent samme prisen, (f.eks Jakt & Friluft Rottweil ammo)

Kjøper du Rottweil blir du lurt uansett om det er kaliber 20 eller 12.

 

Link to post
Share on other sites

Her var det mye gode tilbakemeldinger! Skal svare litt bedre senere men for å adressere blå skulder først.. Jeg vet at hun sikkert ikke har hagla 100% på riktig sted, noe som vi skal jobbe med men skyting har hun vært godt vant med.. Deltatt på LS og banka ut drøssevis med 6,5  fra hun var 15 år eller noe så selve smellen og rekylen har hun vært vant med og blir raskt det igjen! Problemet nå er at hun går på medisiner som går utover hud og blodårer som blir litt mer skjøre og det skal ikke mye til før de sprekker.. Derfor blir hun raskt blå og vi vil helst unngå dette.

prisforskjell på ammo tenker vi fint lite på.. 20kr pakka mer for 20 kaliber om det skulle vært bedre har ingenting å si!
 

Vi skal forhåpentligvis denne eller neste uke på bane med instruktør så får vi se hvordan det går :)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Ho vett blå ved bruk av di hagle om eg forstår?

 

Om det er stor forskjell på kroppstorleiken dykkar så er det vel nærliggande å tru at ho kanskje ikkje får montert korrekt (til dømes for lang kolbe?). Og dersom den er for lang vert det også tyngre å få montert sidan ho må lenger ut frå sitt narurlege tyngdepunkt og slik kjennes det tyngre ut? 

 

Eg e nokså fersk som jeger, kvinne på 166 cm, går inn i min tredje sesong med rypejakt. Eg vart også veldig blå fram til eg fekk ei hagle som passa meg  og fekk lære meg å montere (noko lunde) korrekt.

 

Har ein kranglete nakke og vurderte ei stund lett hagle då eg stort sett jaktar fjellrype i alpint terreng. Enda dog likevel på å kjøpe ei på 3,1kg, og har ikkje angra. Funkar heilt fint på lange dagar i fjellet, og nakken min har det bedre på skytebanen. Eg har brukt litt tid på leirduer, og er glad for dei 400-500 gr meir enn det enkelte av alternativa var. 

 

Mogleg di dame ikkje er kort/lita og at dette ikkje hjelper deg det grann, men tenkte at det ikkje kunne skade med eit innspel frå ei kvinne som sjølv måtte tenke to gonger før kjøp :)

 

 

 

Edited by Therese
Link to post
Share on other sites
På 18.7.2020 den 13.00, Keino skrev:

Kan legge til at halvauto krever som oftest mere puss. Min er gassdrevet og da blir det en del å rengjøre. Hvordan det er med rekyldrevne, kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har pusset en slik. Er også lei av hylser som fyker alle veier på jakt. Skal gå over til o/u og ha ekstraktor på min neste hagle. Har heller ikke bestemt meg om det skal bli en kaliber 12 eller 20, men heller litt mot 20 da det fort blir lange dager i fjellet.

Rekyldreven blir det mye mindre puss. Men da får du rekylen tilbake, og da er jo mye av vitsen borte for TS.

Link to post
Share on other sites

En god del av rekylen blir nok borte i en rekyldrevet hagle også 😉. Jeg prøvde en gang å tømme et magasin med 63grams 12/89 ammo i en Benelli, og det var nokså udramatisk. I en Remington 870 pumpe var samme ammo noe av det desisert værste (om ikke det værste) rekylmessig jeg noen gang har skutt med. 458 win mag og 375 H&H i normalvåpen er behagelig å skyte med til sammenligning.

21 timer siden, GunnarKRC skrev:

prisforskjell på ammo tenker vi fint lite på.. 20kr pakka mer for 20 kaliber om det skulle vært bedre har ingenting å si!

Det er ikke bedre, bare dyrere og antagelg verre.

Om hagla ikke er halvauto så er rekyl et forhold mellom vekta på det som skal ut av patron, 24 gram stål, og vekta på hagla (forutsatt lik fart på ammoen, og farten er stort sett lik for alle normale lerduepatroner). Tyngre hagle betyr mindre rekyl.

En tommelfingerregel for hagler er å ikke skyte nevneverdig tyngere ladninger enn vekta av hagla delt på 1000. Det betyr at har du ei hagle på 3,2 kg så er det en allmenn oppfatning at 32 gram ladninger er "behagelig" å skyte.

Link to post
Share on other sites
På 20.7.2020 den 9.34, Bly skrev:

Fortell, fortell! Jeg er interessert 🤑

 

Sist jeg kjøpte leirdue ammo til kal.20 kosta det omtrent det doble av 12 med klubb og j&f rabatt og sikkert noen andre avtaler også.. Det er en stund siden og ammoen kosta noe over 2 , men ikke helt 3. Til sammenligning fikk jeg en rimelig god Gambore patron i 12 for 1,30.

 

Kjøper du Rottweil blir du lurt uansett om det er kaliber 20 eller 12.

 

 

Kjøper hele kasser da er det somregel en helt annen pris enn pakkepris... 

 

Hvorfor blir jeg lurt om jeg kjøper Rottweil?

Link to post
Share on other sites

Rekylopplevelse har også mye å gjøre med våpenets stokkning og balanse.

Jeg har to nesten identisk like tunge O/U,  Simson Suhl 85 EJ og Beretta 687.- Sistnevnte oppleves myk og behagelig mens godeste Simson avleverer en mer kjennbar "spark". (Kontrollveide de nettopp og det skiller noen få usle gram 3,170/3,2 kg).- Bruker aldri tyngre enn 36grams ladninger i noen av de.

 

Skyting med gassdrevet Rem 1100 og rekyl er et "ikke-tema".

 

7 timer siden, Bly skrev:

En tommelfingerregel for hagler er å ikke skyte nevneverdig tyngere ladninger enn vekta av hagla delt på 1000. Det betyr at har du ei hagle på 3,2 kg så er det en allmenn oppfatning at 32 gram ladninger er "behagelig" å skyte

 

Vi holder oss til 100 😉

Kanskje lettere å huske andre veien; patronens ladning i gram x 100 (eks. 32gr x100).- En god regel og mange ville oppleve sin jakt og skyting på en bedre måte - (og ev treffe bedre) - om man unnviker de altfor tunge (Magnum) ladningene 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
7 timer siden, 40årskrisa skrev:

Kjøper hele kasser da er det somregel en helt annen pris enn pakkepris... 

Jeg vet ikke hva du mener med kasser? Jeg sier en pakke er 25 skudd. En eske er 250 skudd, og kasse er den store eska «250 skudd eskene» kommer i. 
 

Til leirdueskyting har jeg aldri kjøpt pakker så lenge jeg selv har måtte bære med meg ammoen til skytebanen. Forbruket lå jo på rundt 250 skudd på en ettermiddag før banen ble forbudt og nedstengt. Da var det praktisk å ha med seg en eske. Da ble det kjøpt inn minimum 1000 skudd per kjøretur til butikken. Butikken hadde avtale med klubbmedlemmer gjennom jff. På den tiden tror jeg xxl hadde noen ekstremsalg som var type 1 kr per smell i 12, men med «billigere» type patron i mine øyne. De hadde ikke Gamebore. De hadde aldri noe billig i kaliber 20. 

 

Jeg er fortsatt interessert i «billig» kal 20 ammo siden jeg ikke klarer å oppdrive den selv. Nå er det kanskje også slik at skal det kjøpes inn store mengder funker neppe postordre siden vekta går rett i været med større mengder patroner. Da sitter du fort igjen med klubber eller lokale leverandører. 
 

7 timer siden, 40årskrisa skrev:

Hvorfor blir jeg lurt om jeg kjøper Rottweil?

Siden jeg innimellom lader selv er jeg nysgjerrig nok til å åpne fabrikkpatroner for å se hva de inneholder.  Nå er det ofte sånn at selv om yttersiden ser pen ut med høy culot og staffasje så kan innholdet være så som så. Jeg tror det er en stund siden Rottweil var tyske kvalitetspatroner. De selges dyrt mest på gammelt rykte som veldig mye annet. 
 

 

 

Link to post
Share on other sites
På 16.7.2020 den 22.35, GunnarKRC skrev:

Samboeren skal kjøpe sin første hagle og jeg lurer litt på om vi bør gå for 12 eller 20 kaliber.. 


Er det stor forskjell på rekyl på leirdue ammo, 12 vs 20 kaliber? Har tenkt litt på halv auto også men søknaden som ble sendt inn er på O/U men det er sikkert mulig å endre?

 

 

La samboeren bestemme dette selv. Sjekk ut en "ekte" 20-kaliber, dvs en 20-kaliber med baskyle som er laget til det kaliberet, ikke en 12'er med 20-løp, som enkelte er. Føler hun at det er det rette for henne, ja da skal hun ha det. Når det gjelder O/U eller halvauto, må hun finne ut hva hun synes er best selv. Det beste hadde selvsagt vært om hun kunne prøvd ulike hagler i ulike kalibere. 

 

Noen stor forskjell i rekyl er det ikke mellom de to kalibrene når det gjelder lerdueammunisjon. Det viktigste er å ha kolben på rett plass. Fruen likte ikke rekylen, men hun har ikke prøvd 20 heller. Halvauto gir mindre rekyl, for øvrig.

 

Her i heimen går det i 20-kaliber for damene. Fruen hadde en Sabatti Lady i 12/76, men likte den ikke. For klumpete og for tung, syntes hun, så den ble solgt. Frøkna fikk en O/U i 20/76 som jeg fikk kortet kolben på og satt på en kolbeforhøyer. Hun hadde skutt litt med 12'er på skolen hun gikk på. Men aldri mer, sa hun. Hun fikk smaken på kaliber 20 etter å ha prøvd selveste bomskuddsbørsa mi, en Beretta halvauto i 20/76. Den var nydelig å skyte med og bra på alle måter utenom èn. Hun bommet på nesten alt av lerduer. Det endte med å kjøpe en annen. Denne er også nydelig å skyte med, men nå skyter hun innimellom bedre enn meg, til min store fortvilelse.. Nå er det slik at verken mor eller datter ruver i terrenget. Fruen er 161 cm, mens frøkna er 155 cm og har hender på størrelse med kattepoter. Så ekte 20-kaliberhagler er nok det som passer best med tanke på fysisk størrelse! 

 

Er det 20-kaliber som blir mest aktuelt, få det i hvert fall som nevnt, bekreftet at det er en ekte 20-kaliber. Jeg bommet på det da jeg kjøpte en spansk O/U til frøkna. Det var den største 20'er-hagla jeg hadde sett. Fikk heldigvis levert den tilbake til butikken (bra service av Jakt&friluft der, altså. 

 

Lykke til med jakt på hagle og med hagle på jakt!

 

Bilde av frøkna sin fyrige Fabarm Gamma 20/76 fra 1991 eller noe slik mot min "Ordnung muss sein" Merkel 200E fra 1957 i 16/70. Skulle hatt en 12'er der og. Det er ikke voldsomme forskjeller uansett, men de merkes når man holder dem i hendene:Hagler.jpg.5199e299bf9b08430c473d80eac9a1d5.jpg

 

 

 

 

Edited by ko-stens
Link to post
Share on other sites

Alle bør vel ha ei kaliber 12 i starten, kaliber 20 er mer et jaktvåpen. Problemet med kaliber 20 er at man bør vite hva man liker angående spesifikasjoner.  Kaliber 20 er jo forresten nydelig med 76 cm løp. Eller bør være det. Men vanskelig å oppdrive.Hold en En B25 i kaliber 20 med 76 løp eller 81. så skjønner en det:) Jeg har bestilt en 525 game med 76 løp, det er et langtidsprosjekt....vente vente vente....

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg kom over en Valmet 220 som bare hadde gått 60 skudd. Kaliber 20, men veier 3 kg. Litt kapping av kolben, og satte på ei myk rekylkappe, og vips, så hadde dattera ei børse som passa utmerket, og med veldig lite merkbar rekyl. 

Børsa er strøken, og jeg kjøpte til og med ei sånn slip-on-kappe for at jeg av og til skal kunne bruke den sjøl. 

Kjempegod børse, ikke noe fiksfakseri som løse choker og ejektorer. 

Trodde aldri jeg skulle si at en Vamet er smekker🙂

Link to post
Share on other sites

For meg er ikke kaliber 20 noe barnekaliber, selv om det selvsagt kan være det. Utviklinga på ammo gjør at om ikke en modererer seg med passende ammo kan 20 slå hardt. Derfor er moderne 20 ere ofte nå oppe i en vekt på 3.1-3.2 kg. Før i tida når en 20 er veide under 2.8 da var ammoen svak i forhold til hva som er utviklet siste 20 åra. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...