Jump to content

Borescope, hvem selger


Nyati

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Ja, jeg pusser som alltid, og ser jo at det blir et sted mellom rent, og "rent nok" - jeg har forsåvidt alltid brukt triks med lys, lupe og pussepropper for å se hvor rent det faktisk er. Borescopet forteller meg her ingenting jeg ikke visste før.

Der man kan se noe er på nye løp, og man kan se om børsemakeren gjør en fin jobb når han kamrer, om de har polert løpet før og eller etter rifling, og ru og glatthet - og her kan en nok danne seg et bilde av hvem som gjør ordentlig arbeid.

Men det visste vi fra før - Krieger er blanke og Remington ikke helt.

 

Slitasje. Løpet får krakeleringer, kanter rundes og riflingen kryper lenger inn - ting vi visste, og som er forventet - og som kan ses med andre og billigere triks. Men man ser jo tvert om et løp er nytt, litt brukt, mye brukt eller utslitt. Men det vet man jo fra loggen...

I tillegg, noen løp ser helt jævlige ut - selv nye - men skyter utmerket. Og noen ser fantastiske ut, men skyter sådær, eller er kresne, så vel, ja... Det ligger på hylla nå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og brukt mitt teselong et års tid og har fått noen erfaringer. Jeg har aldri brukt de der metodene med lupe og lykt så jeg hadde liten/ingen kontroll på pussen min før jeg fikk det.

Det igjen er det beste med bore scope etter min mening. Man finner fort ut hva som er tilstrekkelig nok puss, og man kan da ved hver nye pipe legge seg på tilstrekkelig også ta stikkprøver ut igjennom pipelivet.

Jeg ser denne verdien nå fordi jeg gikk meg på en pipe jeg trodde jeg pusset tilstrekkelig, men farten bare økte jevnt og trutt, og presisjon forsvar parallelt. Når jeg skriver det i ettertid seg det jo enkelt og lettforklarlig ut, men det var ikke det når det sto på, og det gikk mye tid med hodekløing før jeg endelig fikk sett inni og så problemet. 

Så kan det sikkert sies at jeg nå har lært og ikke trenger borescope, men da står jeg igjen i fare for å bruke for mye tid på puss på en annen pipe, og det er liver rett og slett for kort til 🙈

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...