Jump to content

Kulestøping med "Lee 452-230 TC" og test av kulene


Smith&Wesson

Recommended Posts

Hei.

Etter noen år med hjemmelading av samtlige sentertente pistolkalibre jeg skyter var jeg veldig motivert for å begynne å støpe mine egne kuler.

Jeg begynte med nå nylig etter innkjøp av en Lee kuletang i kaliber 452", Lee sizer/checker fra leverandør her på østlandet.

Etter jeg satt inn en "ønskes kjøpt" annonse etter smeltedigel på nettet fikk ett jeg godt kjøp på en brukt "Lee production pot" og "Lee melter",så startet jeg på "prosjekt egenproduserte prosjektil for 45 auto" med resultater som både overrasket og gledet meg.

 

Etter støpingen dumpet jeg ca 100 stk i en isboks og satt de inn med tumblelube (Lee liquid Alox/LLA) før jeg kjørte de igjennom Ler sizer.

Når de hadde tørket kunne moroa starte 😉

 

Jeg ladet de i GFL hylser settdypde 1.180' med Magtech primere og med 5.3gr Vihtavuori N320 for min 45 auto "Hardball" duplikasjon.

De kamret veldig fint ved test ved ladebenken.

Jeg dro til skytebanenen for å funksjonsteste, presisjonsteste og kronografere ammunisjonen,

resultatet ble følgende; 

kulene matet pålitelig i min 1911 pistol både ved hurtig og normal skyting..

snitthastighet på ca 880 fps og god presisjon stående tohånds på 25 meter.

(At de ikke sitter tettere er min skyting og ikke kulene 😆 )

 

Jeg er storfornøyd med min erfaring med utstyr fra Lee precision fra før og har gode erfaringer med produktene deres til mitt bruk..

Jeg lukter kuletenger i både 358" og 356" i nær fremtid.

 

Kulestøping og testing vil følges opp😉

 

Hva er deres erfaringer med å starte med kulestøping?

 

Utstyr, fremgangsmåter eller andre metoder metoder ol.

Tips og erfaringer ønskes.

 

Lars Andreas 😊

 

 

 

 

IMG_20200630_005912~2.jpg

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1593415087847_6683267276617957108.jpeg

IMG_20200704_101305.jpg

received_710316526181218.jpeg

received_564937547721372~2.jpeg

IMG_20200706_202950~2.jpg

IMG_20200630_005912~3.jpg

Edited by Smith&Wesson
Endring av tekst.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så gøy at du har hatt suksess!

Jeg er fullstendig hekta på kulestøping, men skyter bare rifle, enn så lenge. Dog støper jeg .358 og .44 «håndvåpenkuler» til .35 Whelen, og .44 automag.

 

Jeg bruker også mye Lee- utstyr. Smeltedigler, støpetenger, ekspansjonsdier osv. Jeg liker det!

 

To tips når det gjelder rullesmøring. For det første, «White label lube» (ebay) selger et produkt som heter X-lox. Det er identisk med Lee Alox, men kommer i ca 1 liters dunk, til en ganske rimelig penge.

 

For det andre; Jeg liker å tynne alox’en med Biltema «Boat wax», ca 60/40. Det blir en tynn suppe som er lett å dosere, tørker fortere, blir mindre klebrig og gir mindre røyk. Dessuten drøyer du alox’en vesentlig, som egentlig er helt unødvendig konsentrert. Som en essens, kan man si. Den har fungert fra 300m/s til 700m/s. 

Lykke til!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei spindrift.

Takk for responsen og 

Interessant å lese svaret ditt.

Støping til rifle virker spennende og sikkert enda mer krevende prosess med tanke på hastighet, blyblanding osv.

 

Det med båtvoks fra Biltema skal følges opp,jeg har lurt litt på blandinger som innholder ingredienser som lett kan skaffes her til lands.

Jeg har lest om diverse blandinger på amerikanske forum og de sverger til en miks kalt "45-45-10" 

 

Jeg skal prøve med Biltema "boat wax" som utfra hva du forteller er optimal for mitt bruk og som holder til langt høyere hastigheter enn hva jeg trenger og som håndvåpen opererer med 😊

 

Takk for rådet😊👍

Det skal etterfølges.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, spindrift skrev:

 

For det andre; Jeg liker å tynne alox’en med Biltema «Boat wax», ca 60/40. Det blir en tynn suppe som er lett å dosere, tørker fortere, blir mindre klebrig og gir mindre røyk. Dessuten drøyer du alox’en vesentlig, som egentlig er helt unødvendig konsentrert. Som en essens, kan man si. Den har fungert fra 300m/s til 700m/s. 

Lykke til!

 

Hei igjen og takk for godt råd 😊

 

Jeg lurte på hvordan du mikser Alox og Biltema "Boat Wax",blandes det kaldt/røres godt inn/ristes?

 

Mvh Lars Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det høres veldig bra ut 👍

Jeg skal ned på den lokale Biltema butikken i morgen å skaffe voksen for å teste det..

Det blir spennende å se resultatet,jeg liker å finne nye bruksområder for produkter å finne ut at de kanskje er bedre enn de tiltenkte produkter for oppgaven..

Jeg skal rapportere hvordan det tar i vei,tar en batch med ren LLA og en mix med LLA og Boat wax for å teste forskjell..

Blir spennende.

Jeg synes Lee Liquid Alox fungerer bra å skyte,brukt kuler før som var satt inn med det og nå uten blying eller annet nevneverdig griseri..men jeg hadde ett fulladet magasin i lomma på jakka sist jeg var på banen og når jeg skulle sette det i pistolen var de første to patronene var fulle av lommerusk..

Sikkert ett tegn på at jeg både bør tømme og gjøre ren lommene på skytejakka mi oftere og at jeg bør la Aloxen tørke litt lengre før jeg bruker kulene.. 😆

Men å drøye ut Aloxen og i tillegg få en hardere/tørrere overflate som ikke klisser så mye  høres veldig bra ut 👍

 

 

Edited by Smith&Wesson
Rettskriving/korreksjon
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, spindrift skrev:

Ta en klatt alox i et tomatpuré- glass, eller lignende med tett lokk. Hell på litt båtvoks. Rist litt, og la det stå til neste dag. Da har alox'en løst seg opp, stort sett. 

Man trenger utrolig lite av slik smøring. Dosering med gaffel (!) er fint.

Hei igjen 🙂

Takk for gode rådet,jeg leste etterpå tråd fra 2018 hvor du også promoterte idéen.

Det var interessant lesning.

 

"Lee Liquid Alox" og "Biltema Boat wax"

Jeg har akkurat nå nå mikset min første ladning med Alox og båt voksen og sitter å ser hvordan skjeen jeg blandet med tørker..

Hvis dette funker som du skrev må det jo være den beste idéen siden man kom på at man kunne begyne lade patroner ved å putte krutt og kule i messing hylser😉

Men siden du lader riflepatroner er jeg helt overbevist om at dette blir så bra til håndvåpen kuler,i første omgang er det jo relativt lavhastighet kaliber jeg skal bruke det i lade 45 auto til ca 880 fps..

Senere blir det til 357 Magnum (1250-1350fps)  og 9mm Luger 1150 fps for høyere hastigheter..

Gleder meg til å teste det ut på banen etter jeg har påført kulene mixen og de har tørket så jeg får ladet de..

Det blandet seg med letthet og tørker fort på skjeen jeg brukte.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så flott!

Jeg tipper det fungerer utmerket til dine formål også. Jeg har iallefall bare gode erfaringer med blandingen. 

 

Jeg har også forsøkt å tynne alox med en terpentinbasert flytende møbelvoks fra Liberon "Black Bison antique wax". Det fungerte på samme viset, men den er vesentlig dyrere og ga ingen andre fordeler enn litt god terpentinlukt vs "Boat wax". 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På søndag testet jeg kulene som var satt inn med blandingen av Ler Liquid Alox og Biltema Boat Wax

"LLA-BBW-mix" og det fungerte helt fortreffelig 👍😊

Det tørker på veldig kort tid sammenlignet med LLA og mindre røyk,som jeg fikk fortalt av spindrift som har brukt blandingen til å smøre riflekuler og anbefalte meg å prøve dette produktet på kulene mine.

Så blandingen fungerte ihvertfall for meg med mine 45 auto på 880 fps.

Resultatet ble ingen blying! 😁

Der er jo det viktigste av alt, blying vil vi ikke ha og når denne blandingen gjorde jobben like bra som LLA men med de andre fordelene som tørketid, konsistens som påføres lettere i tynnere lag med mindre kliss på fingerne og sier/ladeutstyr og mindre røyk under skyting.

Etter denne erfaringen er miksen noe jeg kommer til å fortsette å bruke og kan anbefale andre å prøve.

 

Jeg synes alltid det er spennende å prøve ut nye ting,om det er på eget initiativ eller om man får gode råd fra andre om ting de har hatt gode erfaringer med eller ting de har tanker om. 

Neste forsøk blir å tynne ut Aloxen 50% for å se om det blir noen forskjell eller om egenskapene forblir de samme.

 

🙂😊😁

 

 

 

IMG_20200721_014241~2.jpg

Edited by Smith&Wesson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo takk.

Det er riktig gøy å lage egne kuler.

Jeg kommer til å fortsette med det i flere kaliber..som 358" og 356" kuler i forskjellig vekt og design..

Jeg syntes 45 var ett lurt kaliber å begynne å produsere til.

Jeg har kjøpt tusenvis av 452" kuler til å lade 45 auto oppimellom og i høst er det Smith&Wesson revolverene mine som skal få fra bunnen hjemmelaget mat også..

De er veldig glad i tyngre kulevekter som  180 gr RNFP og SWC kuler..

Skal bli moro å teste "LABW-miksen" på egenstøpte kuler i noen magnum ladninger også😁

Får begynne med de til høsten og fortsette med denne kula til forskjellige krutt ol nå.

Har alltid syntes hjemmelading har vært en veldig interessant og tilfredsstillende hobby,men når jeg begynte med kulestøping har det bare blitt mer spennende å holde på med synes jeg.

 

Link to comment
Share on other sites

 Enda flere 452-230 TC kuler og noen 356-125 kuler.. 😉

 

Nå etter å ha laget nok en ny ladning med 452" 230 gr kuler har jeg satt de inn med denne 60/40 miksen av LLA og Boat wax.

På en såpass tørr,luftig og solfylt dag som denne lar jeg de tørke ute.

Det avgir en liten lukt av løsemidler på arbeidsrommet mitt når jeg styrer med dette og jeg er ikke sikker på hvor sunt det er i lengden 😆

Så vanligvis lar jeg de tørke første timene i ett rom med avtrekk (badet)

Men når sommerværet plutselig vill dukke opp igjen i dag etter sitt fravær er ute det beste stedet å holde på med dette her..

 

Jeg har en batch med kommersielle blykuler 356" 125 gr som er tradisjonelt fetter i stor smørerille..

De har blyet noe forferdelig i min S&W M&P9 pistol og jeg tok den beslutning å smøre de med dette "vidundermiddelet" jeg bruker på de andre kulene jeg selv har støpt 😉

 

Jeg ser at hva jeg anser som kvalitetskontroll på egne kuler er grundigere enn noen leverandører jeg har prøvd (jeg har kjøpt MYE blykuler de siste årene)

Men det er jo å forvente sliten jeg ser,rører og veier hver eneste kule jeg har laget før jeg i det heletatt sizer eller smører de..

Det kan man ikke forvente av leverandørene akkurat 😆 Da ville nok ikke vært veldig effektivt eller økonomisk business..

 

Jeg vil det skal være sagt at disse 356" kulene kommer fra en leverandør jeg er veldig fornøyd med og som de siste årene har forsynt meg med tusenvis av kuler i flere kaliber og kulevekter jeg lader og skyter.

Det har vært tydelig at presisjon og kvalitet alltid har vært en viktig ting for denne leverandøren og jeg har vært veldig fornøyd med kulene som kommer derfra 😊

Dette er kun for å se om løsningen med blandingen kan hjelpe på dette ene "problemet" jeg har merket med akkurat disse kulene i denne pistolen..

 

Det blir ihvertfall spennende å prøve 😉

 

 

 

IMG_20200723_112018.jpg

IMG_20200723_111900.jpg

IMG_20200723_111842.jpg

IMG_20200723_111900.jpg

IMG_20200723_111818.jpg

Edited by Smith&Wesson
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

10 timer siden, aya skrev:

.356 diameter på blykuler i 9mm, er erfaringsmessig en oppskrift på massiv blying. Prøv .358 diameter og 38 S&W ekspander.

Hei🙂

Det skal jeg prøve en annen gang..

Noen er ikke begeistret for det og mange er veldig fornøyde med blykuler i 9mm, det er så mange forskjeller og faktorer som spiller inn..Løp,rifling, smøringen og blyets hardhet ikke minst kalibreringen/diameter på løp og kule..

Som du er inne på med at kalibreringen av kulene er viktigst av alt med tanke på blying..

Jeg leste noe om Elmer Keith og hans ganske så potente 44 Magnum lagninger med kuler i det vi ville kalle bløtt bly/bløt legering.

Og han gjorde dette mulig ved å size kulene sine helt korrekt til våpnet de skulle skytes i.

Vi får stole på  44 Magnum sin Far og hans erfaringer og lære😉

 

Jeg har skutt bly i alle pistolene og revolverene mine med stor tilfredshet i forskjellige hastigheter, kalibre og variasjoner på kule/hastighet osv fra 380 acp til 357 Mag uten "gas check" i 1400+ fps med stor suksess..

Så problemet har kun oppstått i denne pistolen,med DENNE kula som samtidig er presis og fin..

Smith& Wesson "trekker" pipene sine med en litt dum teknikk blir det sagt av fagfolk jeg kjenner (og det kan sees i noen av pistol løpene deres iblant)

Det burde være glattere mellom bommene i riflinga i løpet og ingen maskineringsmerker i sporene..🤔

Men det er det enn hvor minimalt det er..

Skulle ønske de var like glatte som revolver pipene.

Jeg skal gå på med litt JP-pasta eller annen polish for løpet og problemet burde bli mindre,har bare ikke fått kommet igang med saken..

Derfor prøver jeg med dobbelt lag kulefett.

Tradisjonelt fett som er der fra før og så tumblelube/"vidundermiddelet" 

Jeg har kun hatt problemet i denne pistolen

Har noen hundre liggende av de avbildede 356" kulene som jeg må skyte opp bare..

Med pulverlakkerte varianten av den samme kula var alt en annen verden (har gudskjelov like mange av de)

Men begge versjonene hadde veldig god presisjon og latterlig jevn kronografert hastighet gjentatte ganger..

Så jeg får prøve å se om jeg finner en løsning på det..

 

 

Blir gøy å se om det blir noen forskjell🙂

Edited by Smith&Wesson
Rettskriving
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...