Jump to content

Hvilken Remington har jeg?


spørsmål

Recommended Posts

Hei kjære godtfolk!

Arvet ei rifle av min far nå nylig. Han starta jakta i 14 åra med denne og jeg gjorde også dette som 16 åring med samme rifla, så man kan vel si at jeg ikke har hjerte til å bli kvitt den..

Det jeg derimot er nysgjerrig på er hvor man finner ut hvilken Remington 700 man har? Skulle gjerne gjort en del ting med rifla, men det finnes så mange varianter ( Sps, La, SA) osv. Står ikke noe på hverken rifle, løp eller våpenkort... Så hvordan vet man :)? 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Gitt alderen og at det er en jaktrifle, vil jeg tørre påstå det er en helt standard 700.

Så det er to ting man kan se etter;

1. Som nevnt over at det enten er lang (LA) eller kort kasse (SA).

2. Hengslet underbeslag, magasin eller ingenting. Dette har litt å si ved valg av ny stokk feks, da du muligens må kjøpe nytt underbeslag hvis det enten er magasin eller ingenting, da de fleste stokkene er laget for hengslet versjon.

 

Det er mer i nyere tid at det har dukket opp et drøss av varianter.

Med mindre den har en tykk pipe, da er det mest sannsynlig en varmintutgave, men det påvirker lite.

Link to comment
Share on other sites

Teknisk var vel hovedforskjellen på BDL og ADL hengslet underbeslag kontra blindmagasin. ADL kom også med en skikkelig kjip bøtteplaststokk, som har fungert aldeles utmerket for meg i 20 år8-) Ser ut som, og kjennes som, en litt gammel lakrisbåt:mrgreen:

Edited by Jeffery
Lagt til et avglemt beslag....
Link to comment
Share on other sites

Lånt fra et annet forum på o store interweb:

ADL has a blind magazine. Used to be the low-end model
BDL has a magazine with a floorplate
CDL is the BDL with better wood
CDL DM has a detatchable magazine
CDL SF has a stainless action and fluted barrel
SPS is like an ADL but with a floorplate and I believe a synthetic stock (SPS = Special Purpose Synthetic) Some SPS do have a laminated stock
XCR is the eXtreme Conditions Rifle

Link to comment
Share on other sites

Er det en Classic skal det stå stempla på pipa.
I tilfelle er den jo enda litt mer spesiell, da Classic ble laget i begrenset antall.
Hvert år- nytt kaliber.
Edit: 6,5x55 ble produsert i 1994 ifølge en liste jeg har.
Jeg har holdt av en plass i garderoben til  en Rem 700 Classic i 300 H&H Magnum hvis noe slikt skulle dukke opp, årgang 1983.

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, spørsmål skrev:

Skal slenge in ett bilde av riflen til deres gransking så fort jeg hjemme. Det jeg dog kan si er at rifla har magasin i stokk med plass til 4 skudd, kaliberet er 6,5*55 og at rifla er fra slutten på 80 tallet :). Som sagt poster bilde.

Da har du i hvertfall lang kasse ;) 6,5x55 med boksmagasin da har du en DM utgave. Trestokk sikkert også som lukter ac en Classic eller BDL. Kanskje en CDL om den har pent treverk ;) Så skal du bytte stokk trenger du stokk til DM ellers må du bygge om magsinløsningen :) Men bilde vil vi ha.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får ikke zoomet bilder da jeg sitter på PC, men det er en Classic eller BDL ja. Pen rifle. Ikke herp den med å bytte stokk osv selg den da heller til en som liker klassiske rifler med pen trestokk osv ;)

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Takker! Har vel ikke store planer om å bytte stokk for utseened, men heller spare den fine stokken, men vi får se:) Det jeg derimot har som 1 prioritet er å bytte løp på denne. I følge boka "oversikt over antall skudd" så har jeg og min far smelt av ca 11 000 og ett løpsbytte er nok på sin plass da rifla sliter med å samle mere en 2 skudd serier. :)

Takker for infoen av dere:)

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Mas-36 skrev:

men det er en Classic eller BDL ja

 

...men har BDL blitt levert fra fabrikk i 6,5*55? Dog, hvis TS har rett i at den er fra slutten av 80-tallet, så er det heller ikke en Classic, hvis mine opplysninger stemmer.  Classic i 6,5 kom visst i 1994.

 

Uansett, fin børse:thumbup:

Edited by Jeffery
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg så også det, men er veldig usikker på om det har blitt gjort tidligere? Jeg vet at Winchester M70 har blitt levert i 6,5*55, originalt, men er veldig i tvil om Remington. For øvrig, så har vel de fleste eldre BDL også snev av Monte Carlo-stokk? Det har ikke denne. Men her kan det være variasjoner jeg ikke har oversikt over. 700 har jo blitt levert i ufattelig mange varianter.

Link to comment
Share on other sites

Utallige varianter. Pluss "spesialutgaver" på bestillinger.  Det kan jo også være en CDL den har ikke monte carlo, og har pen stokk slik Classic har. Men dette er jo i bunn og grunn samme våpen med variasjoner av stokk og overflatebehandling.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke gravere årgangen på rifla i sten, da jeg ikke har mulighet til å spørre han om innkjøpsdato.. Men om det da skulle være  en CDl eller BDL, vil det da være noe å ta hensyn til når man evt bestiller deler?:)

Og ja, løpet har nok fått sine skudd ;).

For all del, med ca 11 000 skudd gjennom seg så er jeg igrunn imponert over prestasjoner. Har jeg god tid og lar løpet kjøle seg ned mellom her serie så samler jeg 3 skudd innen 30mm. 

#Noen som har prøvd blaser løp i remington? og hva tenker dere evt om å gjøre dette med min rifle.

- Blaser løp

- Free floate løpet

- Bedding 

 

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, spørsmål skrev:

 Men om det da skulle være  en CDl eller BDL, vil det da være noe å ta hensyn til når man evt bestiller deler?:)

Kort og godt nei. Stokk til lang kasse. Ikke ADL type stokk eller DM type(de har andre magasinløsninger) Avtrekk er likt på alt av 700.

Tror ikek Blaser leverer piper til Remington. Men Walther, Shilen, Douglas, Heym med fler leverer alle piper av god kvalitet.

 

Edit: Frilegging av pipe og bedding blir aldri feil å gjøre på ei rifle.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Remington 700 Classic.

Mener den kom i 6.5x55 i 1994

 

Ble testet i flere jaktblader den gang. Meget stilig rifle.

Husker jeg ønsket en slik i dette kaliberet men fikk ikke tak i.

Lett å skille fra nyere CDL da classicen ikke har kinnstøtte. CDL har også svart forskjefte tupp.

Edited by wrangler
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Og her er fasit


REMINGTON MODEL 700 CLASSIC
Manufactured by :
REMINGTON FIREARMS CO ILION NEW YORK
Manufactured from 1981 to 2005. 
Manufactured in 25 caliber's.
Limited Edition Model 700 rifles have featured a straight-combed stock of American walnut with low-gloss satin finish, crisp-cut checkering and hinged floorplate. A clean blued carbon steel barrel and receiver with high polished finish, added to the classic-look of this Model 700. 
YEAR
CALIBER
YEAR
CALIBER
1981
7 X 57 ( 7 X57 MM ) 
1994
6.5 x 55 mm SWEDISH 
1982
257 ROBERTS
1995 
.300 WIN. MAGNUM 
1983 
300 H & H MAGNUM 
1996 
.375 H & H MAGNUM 
1984
250 - 3000 SAVAGE
1997 
. 280 REMINGTON MAGNUM 
1985
.350 REMINGTON MAGNUM 
1998 
8 MM REMINGTON MAGNUM 
1986
.264 WIN. MAGNUM 
1999
.17 REMINGTON 
1987 
.338 WIN. MAGNUM 
2000 
. 223 REMINGTON 
1988
. 35 WHELEN 
2001 
7 MM 08 REMINGTON 
1989 
.300 WBY MAGNUM
2002
.221 REMINGTON FIREBALL 
1990 
25-06 REMINGTON 
2003 
.300 SAVAGE 
1991
7 M M WBY MAGNUM 
2004 
8 MM MAUSER ( 8 X 57 MMS )
1992
.220 SWIFT 
2005 
308 WINCHESTER
1993 
.222 REMINGTON
   

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gjerne tatt en 1983, har ledig plass i garderoben for tida :)
Litt rart at ikke 30-06 Sprg står på lista?
Men jeg har lest ett sted at den ble levert i tilegg til de nevnte over flere år.
Som nevnt, min sønn har en i 30-06, strøken og med alle papirer så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Leste på ei amerikansk nettside følgende:
Remington 700 Classic ble produsert fra 1978 til 1985 i følgende kaliber:
22-250 Rem, 243 Win, 6 mm Rem, 30-06 Sprg, og 7 mm Rem mag.
Tydeligvis samtlige kaliber i hele denne perioden.

I tillegg ble det produsert Limited Editions fra 1981 til 2005 i nytt kaliber hvert år lik den lista du viser til over.
Jeg sjekket med min sønn angående merking med "Classic" på pipa på hans rifle i 30-06, og der var det ingen slik merking.
Så der tok jeg nok feil.
Mulig at Limited Editions er merket slik da jeg mener å ha lest det ett eller annet sted....
Uansett, fine og velgjorte våpen for den som liker blånert stål og nøttetre :)
Og som sagt, jeg holder av en plass i garderoben i tilfelle det dukker opp en i 300 H&H Magnum ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg savnet også 30-06 på listen og er sikker på at den ble produsert.

Jeg har en i 300 Wby, og den er ikke merket med classic på pipen. Det er mulig at det ble gjort senere, men ikke fra starten.

Stokken på min er ikke spesielt fin, typisk amerikansk lakket treverk av ordinær kvalitet. Men jeg har ikke brydd meg med å fjerne lakken og olje treverket, blir muligens bedre da.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En av forskjellene på Classic og Limited Edition var vel at lakken var matt på LE. På vanlige Classic kunne den være temmelig speilblank rett fra esken. Var veldig nær å kjøpe en i 1988 da alle forhåndsspådommer tilsa den skulle komme i .338-06, men endte opp med å kamre om en CG 1900 til det kaliberet i stedet for en LE som da kom i .35 Whelen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men det ble sagt at Remington valgte feil stigning på pipene i 35 Whelen, mener det var 1-16?
De slet i hvert fall med å få 250 grs kuler til å gå bra ifølge amerikanske nettsider.
Jeg hadde en Ruger M77 MKII som fikk Douglaspipe i 35 Whelen, der var stigningen 1-12, og 250 grs Woodleig RN og senere 250 grs PP gikk som en drøm.
Kanskje det mest effektive jaktkalibret jeg har hatt, men som mange andre våpenhorer så solgte jeg den rifla også ..... :(

Link to comment
Share on other sites

Rafdal, Magnum Hansen, XXL, Våpensmia og sikkert flere. Om en børsemaker ikke greier å lage ei pipe til en Remington 700 er h*n ikke børsemaker ;) Priser fra 6000 og opp. Spørs om du vil ha svart eller rusfri og type pipeemne som er brukt. Lothar Walter slår fabrikkpiper(USA våpen) lett så det holder MASSE på ei jaktrifle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde bestilt en 700 Classic i 30-06 hos børsemaker Ruud i Drammen i 78. Da jeg kom ned var det en BDL som lå der. Kjøpte den, men angrer på at jeg ikke venta.. Går en inn på Remington sine sider ser en at Classic ble levert ifra 1978. Classic ble da levert i flere kalibre bla 30-06.

Edited by BAB
Link to comment
Share on other sites

På 23.7.2020 den 22.25, seawolf skrev:

35 Whelen, mener det var 1-16?

Det stemmer. 1:16 var nok ikke det beste valget.

Jeg har et ganske nyanskaffet Whelen-løp til R700 mufferifle. Jeg valgte 1:14, og det stabiliserer 310grs pulverlakkerte blykuler i det intervallet jeg har prøvd (600-630m/s).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...