Jump to content

Magasintype Dynamisk rifle


Trewqaz

Recommended Posts

Hei!

vurderer å starte med dynamisk skyting etterhvert, og da på sikt også rifle. Ser at tiden renner ut i forhold til ny våpenlov som trer i kraft 01.10.20

 

Tenkte derfor å prøve å anskaffe magasin til rifle nå før loven trer i kraft. Da dette helt sikkert blir mye mere styr å anskaffe etterhvert.

Spørsmålet er da hvilken type og kapasitet en skal velge? Det blir nok AR 15 plattform og 5.56/.223 tenker jeg. Er det 30 skudd eller 20 skudd som gjelder? Hvor mange magasin må man ha?

 

Alle tips og råd mottas med takk.

 

Link to comment
Share on other sites

Noen rutinerte jeg snakket med (i fjor var det vel) nevnte de hadde skutt hele VM med ett eller to 30 skudds, et 20 med en +bunn (husker ikke hvor mange +) og en 60 skudds trommel. Pmag-trommelen er kortere enn 30 skudds mag så den passer inn de fleste steder såvidt jeg forsto.

 

Men når du først er ute av karantene for AR er du også ute av karantene for magasiner så jeg hadde ikke giddet bekymre så mye om dette med mindre du har planer om å skyte dynamisk rifle med en gang med noe du allerede har. 

Eventuelt, om du har planer om å skyte manual action med en pumpe-rifle (finnes minst 2 som tar AR-mags) holder det med et par 30 skudds. En 38 skudds stage blir normalt bare 20ish for manual action om de ikke er mye stål.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke så mange magasiner nei.

Den aller vanligste størrelsen er vel 30 skudd, kanskje med en pluss bunn. 

Pmag virker stort sett alltid. Kanskje et metall magasin og en magnet i beltet til "option 3" 

I open kan en enkelt justere høyden på tofoten etter forholdene, i standard må en nesten ha litt utvalg i lengder på magasiner for å få til magasinstøtte. 

 

 

20200716_001223.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

trommel til 90%, 20+taran skudd på  stage der maglengde begrenses feks barrikade ting, eller en unloaded start, 40 skudd+ taran bunn på unloaded feks der langt mag ikke begrenser deg, skal du skyte liggende i stagen velger du trommel likevel.

Reloader ca aldri noen gang i rifle. 

Jeg skjøt hele vm med trommel på 90-95%+ 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

aps sin løsning er enkel og grei, men det er en dyr løsning. Taran bunnen koster 714kr stk. Pluss magasin og man er oppe i en tusenlapp per stk. Trommel koster vel ca 2k, og er den primær magasinet ville jeg hatt to i tilfelle "shit happens". Det blir fort mange tusen for en ny skytter. Men har man råd er det en grei løsning

 

For å klare deg billigere:

Kjøper du 1 stk 20sk, 3 stk 30sk, 1 stk 40 og 60sk trommel så klarer du deg i starten.

20sk kan være kjekt av og til i skyteposisjoner hvor man trenger ett kort magasin. 30sk er jo standarden.

40 og 60 skudds er jo for Long courses. Har du råd, kan du kjøpe begge. Men litt avhengig av økonomien kan man i starten kjøpe ett magpul 40sk istedenfor og sette på en pluss bunn til 45-50sk. Det blir litt langt men går greit til stående/sittende stager.

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3stk tromler, kjøpte når de kom, 2 av de er fortsatt nye i eske, den første har blitt banka i betong og alt mulig rart, tålt ca 100 ganger mer enn jeg trodde. Eneste måten man ødelegger den på er å være idiot og ikke lese manual virker det som. Lengdemessig er trommel marginalt kortere enn 30 skudd. Trommel er ofte å finne på salg ned i 1299. kan være lurt å følge med.  30-40 skudd stage med litt langhold stål, du angrer ikke på at du hadde 60 plugger med deg ut da. 

 Bunnene koster idiot mye ja, men å ha 26 skudd i uberkort magasin når du ligger og ikke har plass til 30 skudd/trommel er bare gull, samme med 46.

30 skudd magasin bruker jeg egentlig bare på veldig korte stager, eller om jeg har en annen type ammo, jeg bruker kortholdsammo med annen faktor på hosing feks, mens jeg har annen ammo i trommel som jeg også bruker på lenger hold (og mer generelt)

Trening kan jeg også greit bruke 30 skudd. 

Desverre har dynamisk rifle blitt en orgie av å bruke 2 fot, så lang 40+6 har imho blitt upraktisk der man før brukte det mye. 

Mags er ofte  dyrt, men pmag er geniaaaaaaalt og billig,  tåler massivt med bank, går sjelden i stykker, og koster 10% av pistolmagasinene (30 rifle vs 30 pistol) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for utdypende og grundige redegjørelser. Dette var langt over forventet respons til en mulig nybegynner!

 

Kjenner jeg systemet rett så blir det helt sikkert mye styr med magasin og søknader etter 01.10.20 🤔🤔

 

Jeg tenker jeg kjøper litt forskjellig nå og lagrer til senere bruk.😃
 

Da er det bare å finne en dynamisk gruppe i Bergen å søke råd og opplæring. Så treffes vi kanskje på en bane et sted en gang?

 

Mvh Ole Larsen

Link to comment
Share on other sites

Ingen som hindrer deg i å hamstre nå, men det er svært lite sannsynlig at det blir behov for å gjøre det. Om dagen kommer hvor man ikke får kjøpt magasiner, vil du heller ikke få lov til å ha rifla de passer i.

 

Ang 60 skudds:

Trommelen er dritbra som APS sier, men i tillegg til å være dyr tar den lang tid å fylle, og den veier mye.

 

For å være mer presis: En tom 60 skudds trommel veier 566 gram på kjøkkenvekta mi.

Til sammenligning veier en stabel med fire tomme trettiskudds magasiner 567 gram.

Med andre ord, om du ikke bryr deg om at ting veier en del er trommel flott. Den dekker i praksis alle behov, og vekta sitter tett på rifla (å løpe med et førtiskudds magasin med forlenger kan føles litt rart, men nå pirker jeg på detaljer).

 

Prisforskjellen er også betydelig. Bortimot ekstrem. Det er svært sjelden å se trommel til 1299 nå for tiden, men av og til er de nede på 1600-tallet. Det er derimot helt normalt å få PMAG30 til under 200 pr stk.

 

 

Og det viktigste minuset med trommelen er at den aldri har vært laget i noe annet enn svart. Alle vet jo at "sand" (hvit) er hva man kjøpe, for da kan de enkelt fargekoordineres (eller ikke) med hva som helst. 😁

Link to comment
Share on other sites

Takk for råd og veiledning. Jeg trenger nok mere praksis for å se både behov og forskjeller. Ser at både magasin og trommel er utsolgt stort sett akkurat nå. (Brownells kan restnotere PMAG30, men ikke trommel i 5.56.)

 

Og jeg håper jeg tar feil, men av erfaring tror jeg nok det må søkes om hvert magasin og sikkert registreres med separat ID? Jeg ser for meg at det kan bli tungvint og tidkrevende?


Om ikke annet så tror jeg at jeg bestiller noen 30 skudds magasiner, og etpar 40 skudds. Om de aldri blir brukt så utgjør det uansett ikke mange kronene. 😁

Så får vi se på trommel når de dukker opp igjen.

 

Disse + bunnene blir vel bannlyst også ved ny lov? Eller blir disse fortsatt å få tak i?



 

 

89968C01-71B5-4162-A370-5D5815428164.png

Link to comment
Share on other sites

Dersom de faktisk skulle blitt "bannlyst" på årntli' kan du bare glemme å få lov til å beholde de du hevder at du allerede har.

Og du gikk akkurat glipp av Brownells uforutsigbare, men svært ofte inntreffende magasinkampanje forrige uke. Skal du først hamstre noe du ikke trenger kan du like gjerne vente på neste tilbud.

 

Synes jeg da. Men nå er jeg både gjerrig og gammeldags.

 

Og har kjøpt alt for mange magasiner selv.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en 10pakke pmag 30rd gen 3 + 2-4 40rd gen3. Da har du magasiner nok til en lang karriere. Trommel er kjekt å bra. Men jeg har brukt min nøyaktig 1 gang til konkuranse. Bruker mest 30 eller 40. Noen ganger 20 om det er en stage det er lurt/nødvendig å legge seg ned på. Har også god erfaring med lancer magasiner tåler enorme mengder juling. Favoritten min er stål hk416 magasiner, de er i en helt annen liga når det kommer til kvalitet

Link to comment
Share on other sites

Se på topp 10 på NM, og hvor mange som bruker trommel....  den andelen er høyyyyy ;) 

Jeg har flere HK 416 mags på samvittigheten.... ingenting er mer sjarmerende enn flere patroner på vei inn i kammeret samtidig. 

 

+1 på at lancer mags tåler juling. også får du transparent, iaf i starten før de blir skitne 😛 
 

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen ydmykt for alle svar. Handler litt nå, også får vi se om vi får startet på kurs og opplæring etterhvert. Regner med dynamisk miljøet i Bergen evner å rettlede en feltskytter inn i den dynamiske verdenen 😁

 

Så vil det nok på sikt komme flere dumme spørsmål fra undertegnede vedrørende annet utstyr en da trenger. Og selvsagt hvilke våpen som duger etc 😃

 

Mvh Ole Larsen

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, aps said:

Se på topp 10 på NM, og hvor mange som bruker trommel....  den andelen er høyyyyy ;) 

 

 

Joda helt klart. men hvor mange helt nye rifleskyttere starter med å ende på topp 10 på NM?

 

Trommel kunne man få for 1600 hos Brownells (1300 er lenge siden) de siste gangene det var tilbud. Den er kjekk å ha hvis man har råd. Men den er ikke obligatorisk for en ny skytter.

Blir litt som rødpunkt kl 1-2.

Link to comment
Share on other sites

ja nei jo, enig der 😛, men jeg hadde lett bare hatt 2-3stk 30 skuddere totalt, og 1 trommel, enn 10 30 skuddere. 

nivå man ønsker oppnå er jo alltid en greie, min approach til IPSC er alltid hva som er mest konkurransedyktig på nm/em/vm 

Link to comment
Share on other sites

Ja men du er så god og har så mye erfaring og rutine at du enkelt kan rettferdiggjøre det for å plukke de fordelene du kan.

 

Trommel har jo størst fordel på long courses på 30-40sk pluss noen liggende stager hvor man har behov for mange skudd med kort magasin. Men ofte er det vel en annen i squaden som kanskje har en trommel man kan få lånt hvis det er en stage i  matchen det er en stor fordel. Seff, det går ikke hvis den er lagd slik at man bør ha den på mange stager, men....

men har man råd, kjøp en når de dukker opp på tilbud.

 

jeg husker en stage (før Magpul trommelen kom) hvor man skulle skyte noe stål og papp igjennom lav, liten luke. Mener det var ca 20skudd. rett foran luke relativt flatt men pga høyden var det egentlig to magasiner som passet, 20skudds og Beta C-Mag. Hadde man bare 30sk måttte man trekke seg bakover og da endte man opp i en høy liggende stilling uten særlig støtte. Hvordan Magpul D60 hadde passet der vet jeg ikke. Beta gikk men ikke mer heller. Med kun 20sk, måtte de fleste påregne mag bytte pga en eller annen bom. Jeg var heldig i at han jeg skjøt med hadde en Beta jeg fikk låne.

 

Selvfølgelig ville det vært best om konstruktørene ikke lagde for mange krøkete, drittstillinger i stagene som nesten forutsetter spesifike utstyr/deler......

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Trewqaz skrev:

Takk for råd og veiledning. Jeg trenger nok mere praksis for å se både behov og forskjeller. Ser at både magasin og trommel er utsolgt stort sett akkurat nå. (Brownells kan restnotere PMAG30, men ikke trommel i 5.56.)

 

Og jeg håper jeg tar feil, men av erfaring tror jeg nok det må søkes om hvert magasin og sikkert registreres med separat ID? Jeg ser for meg at det kan bli tungvint og tidkrevende?


Om ikke annet så tror jeg at jeg bestiller noen 30 skudds magasiner, og etpar 40 skudds. Om de aldri blir brukt så utgjør det uansett ikke mange kronene. 😁

Så får vi se på trommel når de dukker opp igjen.

 

Disse + bunnene blir vel bannlyst også ved ny lov? Eller blir disse fortsatt å få tak i?

 

Det siste jeg hørte fra Tore fra 2Alfa var at dette med magasiner skulle bli en forholdsvis smidig løsning for både oss og politiet. 

 

Men det er for oss. Når den nye våpenloven tar effekt blir det ikke tillatt med rifler for jakt med større magasin enn 10 og, med forskriften ikke salg av magasin til de utenfor karantene med mer enn 10.
Så de som "trenger" å hamstre magasiner er de som vil har mer enn 10 til jaktrifla eller en .22 rifle (Ruger 10/22 anyone?) da den nye forskriften gjelder merkelig nok også for .22.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prøvde nå å måle forskjellen mellom 30 skudds PMAG og 60 skudds trommel når den satt i våpenet. Det var ikke lett. De er nesten identiske, men fasongen er så forskjellig at det litt vrient å få til en sammenligning.

Etter en del knot konkluderte jeg med at det er mindre enn 2millimeter forskjell, hvor trommelen er den korteste.

 

Til sammenligning er det ca 4,5cm forskjell i praksis mellom et 20 og 30 skudds magasin.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 10 months later...
3 minutes ago, Cardinal said:

I teorien brownells men pga situasjonen i USA er alt utsolgt. Du kan sette deg på varslingslisten for produktet.

 

og du har fått tillatelse til å erverve magasiner med kapasitet på over 10 skudd?

Skjønner! Jepp, papirer i orden og 30 sk magasiner på plass. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...