Jump to content

Magnum tennhetter LR vs standard tennhetter LR


palle

Recommended Posts

Min erfaring er at det betyr fint lite.

 

Om du er på maksladning definert som "siste kruttkornet før børsa eksplderer" så kan det nok vippe deg over. Men om du er på ladninger som er innenfor CIP/SKAN/SAAMI standardene, så vil du neppe merke noe som helst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

  -  så vil du neppe merke noe som helst.

 

Jeg har vel før fortalt at jeg en gang fikk 5000 Remington 9 1/2-hetter, og at jeg ikke så at det var "Magnum"-hetter, før jeg hadde ladet opp omtrent alt. Det hadde hvertfall ikke særlig innvirkning på presisjonen i 6,5x55, det var med disse hettene @Wayshot skjøt 350 på LS.

 

Lader man såpass "spreke" ladninger at skifte av tennhetter kan bikke ladningen over på "rød" side, bør man enten slakke etpar grains på ladevekta, eller øke livsforsikringa.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

I Norma sin ladebok #1 er det kun benyttet Winchester LR Magnum i ladningene uansett kaliber (unntaket er naturligvis SR).
Etter flere klikk i diverse kaliber,byttet jeg fra CCI (både standard og magnum) til Winchester LR Magnum. og jeg har ikke merket annen forskjell enn at de virker, hver gang!

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Skrueråmuttere skrev:

Det gjelder kanskje ladedataene på nettsiden til Norma også? 

Nå har ikke Norma oppgitt pipelengde under ladedatene på nettsiden, men jeg stiller meg litt undrende til de hastighetene de oppnår med ulike krutt-typer. Kanskje magnum-hetter gir et lite bidrag? 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Synes å erindre en publisert "test" av standard vs magnumhetter i en hel rekke forskjellige patroner og krutt. Konklusjonen var at det ikke gjorde særlig (signifikant målbar) forskjell før hylsevolum var opp på nivå med feks .300 Win Mag og med tregere kruttyper. Har vel samme erfaring selv. Gjør ingen forskjell i sk normalpatroner. Men som antydet over, det er ikke god praksis å endre komponenter i ladninger på maksnivå uten videre, uansett patron.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Skrueråmuttere skrev:

Fikk svar fra Norma i dag. De bruker "WLRM" tennhetter, antar det er Winchester Large Rifle Magnum?

 

De var forøvrig lite lystne på å utarbeide og publisere ladedata for bedre 150 grains kuler med tregere krutt i .308 W.

Interessant. Til meg sa de at de brukte RWS 5333.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Interessant. Til meg sa de at de brukte RWS 5333.

 

K

Om eg har skjønt dette rett, så er ladedata i Normas Ladebok utvikla med Win LRM hetter. I mitt eksemplar står det i alle fall det. Mens dei dag bruker RWS5333 på ladedata på skytterlagskrutt. Høgst uoffisielt altså. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...