Jump to content

Gjøre egene tilpasninger på banen?


Tjukkas

Recommended Posts

Lurer på et par ting til, når det det gjelder skyting på bane. 

Melder meg jo i grunnen inn i skytterlaget for å få tilgang til skytebane for skytetreningens del. Ikke for deltagelse i konkuranser. 
Vil selvsgat følge deres regler og skyteprogram til punkt og prikke. 

Men hvor aktuelt vil det være å legge seg til rette med rifla på jaktsekken. Skyte sittende på rumpa istedet for knestående....altså tilpasse det til noe som er mer aktuelt for jaktskyting?
Nå er jo seljakt en jakt hvor det er realistisk å skyte liggende. SÅ det er greit. Men må det absolutt gjøres med kun reim som støtte, eller kan jeg trene med for ekesempel sekk som underlag?
Eller er det forbudt? Jeg snakker her trening, ikke konkuranser. 

 



 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Tjukkas skrev:

Lurer på et par ting til, når det det gjelder skyting på bane. 

Melder meg jo i grunnen inn i skytterlaget for å få tilgang til skytebane for skytetreningens del. Ikke for deltagelse i konkuranser. 
Vil selvsgat følge deres regler og skyteprogram til punkt og prikke. 

Men hvor aktuelt vil det være å legge seg til rette med rifla på jaktsekken. Skyte sittende på rumpa istedet for knestående....altså tilpasse det til noe som er mer aktuelt for jaktskyting?
Nå er jo seljakt en jakt hvor det er realistisk å skyte liggende. SÅ det er greit. Men må det absolutt gjøres med kun reim som støtte, eller kan jeg trene med for ekesempel sekk som underlag?
Eller er det forbudt? Jeg snakker her trening, ikke konkuranser. 

 

Alle de tingene du beskriver er helt normalt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg lager meg noen bean bags også. Har en Harris tofot liggende, emn er usikker på om jeg skal bruke det. Etter hva jeg forstår er vist stokken på Wetherby Vanguard s2 så myk at det kan bli treffpunktforandring av det, særlig på hardt underlag? Men jeg kan ha misforstått. Men med sekken eller en beanbag som støtte unngår jeg problmet. Kan hende jeg setter den på bare for å ha muligheten, samt å bruke den til "stativ" når jeg legger børsa fra meg på standplass....Gir jo også litt tyngde der framme.


Som dere skjønner er hodet i fullstendig overdrive. Det komme rtil å bedre seg når jeg får våpenet i hende, og kommer i gang....beklager alt maset. 
 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest mange av postene dine, kan jeg ikke annet enn å konkludere med at du overtenker alt for mye :) Normalt for nybegynnere på bane å være nervøse. Ser dette hos alle, de regelrett skjelver og er "redd for å gjøre noe galt".

 

Den berømte DFS-gubben® er heldigvis ikke så veldig utbredt lenger, spesielt ikke i større klubber.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nja...i vertse fall får jeg kjeft. er i grunnen slik jeg tenker. I gamle dager så var det oss ungdommer, også var det gubbene. Og man skulle ikke gjøre så mye utenom "normen" før det ble påtalt av gamlekara. 

Det stod en skytebenk på en av bynes den gang to sivile skytebaner. Pleide å trene med Mausern der da jeg hadde slutta i skytterlaget men var medlem pga av tuilgang til skytebane.. Og denne banen stod som regel tom.  Var vel bare forsvaret som fremdeles brukte den. 

Ladet selv og testet ladningene i benken. Drev me det da det kom en fire fem i Sauerklassen  i fulle DFS regalia. Og ble nærmest mobbet derifra med min Kongsberg Mauser med kikkertsikte og tofot. Det var rundt begynnelsen av 90 tallet. 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Tjukkas skrev:

Nja...i vertse fall får jeg kjeft. er i grunnen slik jeg tenker. I gamle dager så var det oss ungdommer, også var det gubbene. Og man skulle ikke gjøre så mye utenom "normen" før det ble påtalt av gamlekara. 

Det stod en skytebenk på en av bynes den gang to sivile skytebaner. Pleide å trene med Mausern der da jeg hadde slutta i skytterlaget men var medlem pga av tuilgang til skytebane.. Og denne banen stod som regel tom.  Var vel bare forsvaret som fremdeles brukte den. 

Ladet selv og testet ladningene i benken. Drev me det da det kom en fire fem i Sauerklassen  i fulle DFS regalia. Og ble nærmest mobbet derifra med min Kongsberg Mauser med kikkertsikte og tofot. Det var rundt begynnelsen av 90 tallet. 

 

Du er veldig opptatt av å forvente at du ikke er velkommen, i alle de mange trådene dine om at du neppe passer inn blant disse DFS-folkene du ser så skjevt på... Har du bestemt deg for at du ikke er velkommen på banen, så er det nok det du kommer til å oppleve også. Synd, men ofte sant.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja du kan skyte i valgfri skytestilling, med valgfri støtte. Sålenge munningen peker sånn noenlunde mot skivene så kan du trekke av med stortåa om du vil.. 

 

Skru av pcn og kom deg på en skytebane, hvorfor er du redd for hvordan du fremstår på skytebanen egentlig? Det er bare å møte opp og følge sikkerhetsregler så er det ingen som bryr seg om du skyter  10x 10* eller 10 skudd i grusen. Om du som nybegynner har tanker om å fremstå som profesjonell yrkesmilitær rett fra spesialstyrkene... glem det.. fasaden brister ganske raskt.. Er du åpen og litt ydmyk så får du kanskje noen tips om skyteteknikk på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg ikke igjen. Skyter litt sjøl, kjenner mange skyttere. Nybegynnere er alltid velkomne, og blir godt mottatt. Dette er hovedregelen, og svarene i trådene viser også omtanke for deg som nybegynner. Og når man så får gode råd – råd man kanskje ikke liker – så se på det som omtanke. Er det noe skyttersporten og vi skytterne er opptatt av, så er det definitivt rekruttering. Og så handler det litt om å møte opp, være hyggelig, spørrende, lyttende. Har tatt mot mange hyggelige nybegynnere i klubben vår, og gleden i klubben er stor når disse fortsetter å komme på treninger. Synes derfor enkelte av innleggene i tråder nå går i en litt nedadgående, negativ spiral…speiler nok ikke virkeligheten helt. Se bare på hvor mange "åpne invitasjoner" folk får her på kammeret!

 

Husk at de som frivillig tar seg av nybegynnerne skal vises respekt, er idealister dette, veileder i stedet for å skyte sjøl. Men det er også klart at mottakelsen nok er noe avhengig av hvilke holdninger man sjøl møter opp med. Litt ydmykhet og åpenhet er alltid det beste (ikke bare på skytterbanen).

 

Tenke litt over hvordan en sjøl framstår, kanskje noe å fundere over på vei til første møte med klubben. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis jeg fremstår som negativ...
Er bare ikke sikker på om jeg vil inn i et miljø. Jada mange gode råd og takke skal dere ha for de. ..,., problemet her er i grunnen bare at dere ikke kjenner meg, antar at jegh er som alle andre...helt A4 og prøver å stappe en runding ned i det fikrakta hullet :-D

Og jeg stritter selvsagt i mot. Det hele faller nok på plass når jeg kommer i gang.  

Og så forsøker jeg å forklare hvem jeg er, også blir det helt feil, for alt jeg ville med tråden var bare å få vite hva som er lov :-D

Og det fikk jeg .
 

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Tjukkas skrev:

Beklager hvis jeg fremstår som negativ...
Er bare ikke sikker på om jeg vil inn i et miljø. Jada mange gode råd og takke skal dere ha for de. ..,., problemet her er i grunnen bare at dere ikke kjenner meg, antar at jegh er som alle andre...helt A4 og prøver å stappe en runding ned i det fikrakta hullet :-D

Og jeg stritter selvsagt i mot. Det hele faller nok på plass når jeg kommer i gang.  

Og så forsøker jeg å forklare hvem jeg er, også blir det helt feil, for alt jeg ville med tråden var bare å få vite hva som er lov :-D

Og det fikk jeg .
 

Du fremstår ikkje som negativ, er en ærlig sak å ville teste vannet litt før man kaster seg ut i det. Er uansett ikkje noe å tenke på, de såkalla "Gretne Gubbene" er stort sett en klisjè, og de få som finnes har nok blitt bedt om å dra til helvete for lenge siden. Toleransegrensen for storkjefta drittsekker er veldig lav/ikkje-eksisterende i de aller fleste skytterlag. Så lenge du tenker sikkerhet er du velkommen til å skyte med hva du vil, iført hva du vil. Og ikkje vær redd for å delta på en dugnad eller to/bli dratt inn i miljøet, det eneste du risikerer er litt tid etterpå med dype samtaler om skyting, våpen og andre viktige ting over en kopp kaffe. Uansett høres du ut som en grei fyr, vil passe fint som faen inn i ethvert skytterlag eg kjenner. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På banen her i dag, så var det:

- en som satt på en stubbe og trente med drillingen sin

- en som først skjøt inn drillingen, og så trente felthurtigskyting

- en til som trente felthurtigskyting

- en som klatra opp og ned i en stige og skjøt mot ulike blinker med anlegg på hvert trinn

- en som drev med hurtigøvelser med en AR15, både med tofot og på frihånd.

- en som satt ved skytebenken og testa ladninger

og en som lå og skjøt med jaktrifla si.

 

Std. lørdag.

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

M67 det der hørtes litt ut som en std lørdag her også.

 

Og til TS. Vil du ikke inn i "miljøet" møter du opp skyter og går igjen uten å snakke med noen. Holder du god våpenkontroll og sier hei så får du være i fred. Snakker du litt mer med folk får du også noen skytebanekompiser fort. Jegere, DFSere, Tactikuulfolk, BR skyttere eller annet som måtte være der.

 

Ikke overtenk, det blir bare tull ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 14.7.2020 den 14.33, Tjukkas skrev:

Har en Harris tofot liggende, emn er usikker på om jeg skal bruke det. Etter hva jeg forstår er vist stokken på Wetherby Vanguard s2 så myk at det kan bli treffpunktforandring av det, særlig på hardt underlag?

 

Vanguard S2 har et annleggspunkt/kontaktpunkt i plastkolben helt ytterst på kolben, opp mot pipa. Jeg hadde jo en Vanguard S2 i 308win tidligere. Ja, den stokken er myk, men jeg vet ikke om bruk av to-fot vil forandre presset ytterst noe, det er bare å prøve og se hva slags samlinger du får. Jeg freste ut løpskanalen i min Vanguard S2 plastkolbe, slik at pipa ble frittliggende, jeg kunne vel så vidt merke at samlingene ble noe bedre, men det var minimal forskjell.

 

Min 308 win samlet aldri bedre enn 2,5cm på 100m, jeg fant aldri noen kule/ladning som samlet under det. Men det er jo helt grei samling for jaktbruk på 100-150m.

 

Jeg tenkte på å skifte stokken til en Houge med innstøpt aluminiumsramme, men det ble aldri noe av. Jeg tror nok den stokken ville bedret noe på samlingene, den stokken er jo stiv. Så kassa ligger da an mer stødig, og pipa er helt frittliggende.

 

bilde.png.ba17fc0c7a61c4dac7af61fa36ef2237.png

 

Weatherby Vanguard S2 er i grunn lik Howa 1500, de er laget på Howa-fabrikken i Japan.

 

Så kolber for Howa 1500 (Short Action hvis du har en 308 win ?)  vil passe på Weatherby'en.

 

https://www.hogueinc.com/stocks/howa/shortaction/standard/howa-1500-weatherby-short-action-standard-barrel-full-bed-block

 

Brownells.no har denne:

https://www.brownells.no/HOWA-1500-STOCK-FULL-BED-BLOCK-Howa-1500-Stock-SA-Standard-Barrel-Full-Bed-Block-Black-HOGUE-Fiberglass-Short-Action-408000138

 

Hogue-stokken har dessuten et bedre pistolgrep som krummer mere, så den er bedre å holde i.

Edited by Bergara-Man
tillegg+rettelse long action/short action
Link to comment
Share on other sites

@Bergara-Mantakk for konkret informasjon om stokken. 
Jeg får vel bare prøve. Og er alt innafor hva jeg syns er OK, lar jeg den være som den er. Og føler jeg at den ikke er god nok får jeg se på det når jeg har gjort noen erfaringer med den. 

Ønkser heller ikke å pådra meg ekstra utgifter mens jeg driver og bygger ut garderoben :-D

Jaktkompis sier han bruker stort sett bare sekken til underlag. Det er seljakt det er snakk om så han vil ha noe mykt mellom børsa og mor Norge. Men greit med tofot uansett når man skal sette børsa fra seg. Slipåper å reise den opp mot noe hvor man risikerer at den faller, og legge den rett på bakken. 

 

 

 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...