Jump to content

Israelsk 308 Mauser


Benny94

Recommended Posts

Hei!

 

Kjøpte meg nylig en mauser i 308. Den kommer i posten etterhvert. Ut i fra bildene i annonsen ser det ut som at det er en israelsk variant som er blitt konvertert til 308. Har lite erfaring med rifler, spesielt gamle rifler.

 

Hva kan jeg forvente av presisjon?

Finnes det justerbare åpne sikter den?

Hvor kan jeg få tak i ladeskinner og ammo taske?

Link to comment
Share on other sites

Siktene er ikke "justerbare", for å endre treffpunktet må du montere lavere eller høyere korn. For å justere sideveis må kornet justeres i sideretning.

 

Jeg vil egentlig påpeke at dette er først og fremst kun et våpen for historisk interesserte, det er ikke særlig velegnet for en nybegynner.

 

Du må ikke finne på å modifisere denne rifla med kikkertsikte, kappe kolbe, gjenge pipa eller lignende, i original stand er den verdt mye mer enn herpa til jaktrifle!

Skulle du finne på å selge den er det nok flere som er interessert, herunder undertegnede, disse er ikke akkurat vanlige her i landet, og har en interessant historie bak seg.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Om rifla er i 308 win bør du bruke nettopp det :P

Hva som går best osv må du teste selv. Hva du kan forvente av presisjon kommer an på hvor god du er til å skyte med militære jernsikter. Men 5-7cm på 100 meter er normalt.

 

Og som skrevet over her. Disse må ikke herpes med kikkertsikter osv. La den være original. Det finnes 100 vis på finn som er ombygget om du vil ha noe med kikkert og mauser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...