Jump to content

Tips til lett kikkert for AR15


Recommended Posts

Hei, jeg har kikket og leita på kammeret og  ellers etter dette, men de kikkertene jeg fInner anbefalt er typisk 1-6 eller deromkring, og altså ikke heeelt det jeg ser etter:

 

Jeg skyter i dag med en liten Docter på Buskmesteren min, med de begrensningene dette medfører på litt avstand. Jeg har lyst til å prøve å videreføre Docteren til De Nære Ting i en klokka-ett montasje på rail eller kikkertrør. Jeg har skutt lite slik med børsa «på skjeve», og vil prøve dette litt. Da bortfaller behovet med en kikkert med minste forstørrelse på 1-2 (disse har gjerne en øvre forstørrelse som blir litt for lite enn jeg ønsker) og jeg kan heller starte med 3-4 ganger. Øvre ende er egentlig ubegrenset og jo mer, jo bedre så lenge kikkerten ikke blir for tung. Jeg ønsker nemlig ikke at rifla skal bli altfor tung og klumpete. Jeg ønsker med kikkerten å prøve å strekke holdene så langt jeg klarer med rifla, altså kanskje 600, mer realistisk 400.

 

Kriteriene for kikkerten er i prioritert rekkefølge:

 

- vekt maks 450 g (kikka på en Swaro Z5 3,5-18x44 i dag den var 480 gram og litt stor (stor objektivdiameter er ikke nødvendig), og den hadde litt andre «problemer» også, men er så langt det beste jeg har holdt i til formålet)

- størrelse/objektivdiameter <50

- minste forstørrelse ca. 3,5x største så stor som mulig

- mil klikk

- utvendige tårn, ihvertfall på høydejustering

- FFP

- retikkel med mil-inndeling

- pris <20.000

- opplyst retikkel er «nice to have» men om valget står mellom en lettere kikkert uten lys blir nok vekt utslagsgivende

 

Så: kom med forslag! Og foreslå gjerne montasje i samme farta: picatinny, solid «nok», vekt, 20-30 MOA :)


Shoot!

 

 

Edited by oyvind1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, oyvind1 said:

Da bortfaller behovet med en kikkert med minste forstørrelse på 1-2

 

Ikke om du ikke vil stille med handikap...

I Open er det så enkelt at man velger en 1-6/8x som primær og evt ett rødpunkt på siden. Sistenevnte er mye mer valgfritt enn 1-6/8x kikkerten. Alt annet vil være ett handikap.

De jeg har sett med 2,5-10x eller 3-12x har stort sett sagt at de valgte det pga problem med synet som gjorde høyere forstørrelse nødvendig. Men det er en ulempe konkurransemessig

 

Det du ser ut til å ønske er mer ett PRS enn IPSC oppsett. Isåfall ville jeg ha kjøpt en egen upper til det. Evt prøve deg på hurtigmontasje. Men til IPSC er det 1-6/8x som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Ser den, men jeg stiller ikke i konkurranser, kunne kanskje skrevet det... Når jeg poster denne tråden i «Dynamisk sportskyting» er det mer ut fra at det er der jeg regner med at spørsmål rundt AR hører hjemme all den tid «Våpen erhvervet under paragraf 14» ikke er en kategori ;) 

 

Hurtigmontasje ønsker jeg å unngå, jeg ønsker helst å ha et permanent oppsett. Men kom gjerne med noe som ellers passer inn i kriteriene med f.eks. 1-10. At jeg ikke TRENGER 1x betyr ikke at jeg på ingen måte vil ha det. 10x kan være nok det, selv om mer er bedre ;)

Edited by oyvind1
Link to comment
Share on other sites

Våpenlovens paragraf 14:

 

§ 14.Til den som har våpenkort eller som har fått overlatt skytevåpen i medhold av § 11, kan ammunisjon til vedkommende våpen overlates i rimelige mengder. Denne bestemmelse gjelder likevel ikke omsetning av ammunisjon i næring, hvis ikke vedkommende næringsdrivende selv har overlatt våpenet i medhold av regler etter § 11, siste ledd.

For øvrig må ammunisjon ikke overlates til noen som ikke har tillatelse som nevnt i § 13 eller som ikke etter samme paragraf kan erverve ammunisjon uten tillatelse.

 

Så...

 

?

Link to comment
Share on other sites

@Olesøn

 

Våpenforskriften

 

§ 14.Erverv av skytevåpen for polititjenestemenn og befal

Krav om medlemskap i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon for erverv av våpen til yrkesmessig øvelsesskyting gjelder ikke for

a) yrkesbefal og avdelingsbefal, jf. lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret § 3,
b) ansatte i politiet med politimyndighet og som har tilfredsstillende våpenkyndighet, eller
c) politihøgskolestudenter som har gjennomgått godkjent våpenopplæring innen politietaten.

Det kan etter denne paragraf kun erverves inntil 3 skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Det høres uansett ut som et PRS-oppsett, og da kan du drite i rødpunktet og kjøre en 3-18 eller  noe sånt. Alle de "store" optikkfirmaene har sånne. De målene en evt. må lete etter er de en ikke ser med det blotte øyet, og da hjelper ikke et rødpunkt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke ha rødpunkten for å finne mål slik de (forsøkes) brukt i prs. Jeg har en Vortex PST 6-24 jeg kan sette på om forstørrelsen var det eneste jeg var ute etter, men den er unødig stor og tung. Rødpunkten er tenkt for å kunne skyte «nært og raskt», men det er vanskelig å se små mål - og sikte på disse - når avstanden strekkes litt, og til dette vil jeg altså ha en kikkert som ikke gjør våpenet altfor klumpete.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir litt forvirra her. Det snakkes ikke så mye om hva kikkerten skal brukes til, bare hva den _ikke_ skal brukes til.

 

Husk også at det er få kikkerter med stort zoomområde som er lettere enn 450 gram i virkeligheten (muligens en del som er lettere på papiret).

Link to comment
Share on other sites

March eller Leupold MK5 er vel fasiten her med de kravene du stiller, men selv de bommer på to punkter: vekt og pris.

Begge ligger på 640g og ca 25k i pris.

 

Ift størrelse og linsediameter rundt 40 tallet er utvalget lite.

Men tør påstå at det ikke finnes kikkerter med ffp, mil klikk og litt zoom-område noe særlig under 650 gram. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for konkrete tips. Nå er det ikke sånn at jeg kikkerten trenger å treffe på alle kriteriene. Jeg skjønner at det er krav som få eller ingen produsenter har valgt å kombinere, men om jeg klarer å få litt oversikt over hva som finnes av muligheter kan jeg etterhvert ta et valg på hva jeg kan klare meg uten. Vekt, størrelse og forstørrelse minimum 8x kommer uansett til å bli stående. FFP osv kan jeg klare meg uten.

Link to comment
Share on other sites

Faktum er at det du vil ha har så liten etterspørsel/er en så liten nisje at det ikke finnes i stor grad. Det blir kompromisser mellom "LPVO" (1-4/6/8/10) og større og tyngre sikter uansett.

 

Hva er det konkrete bruksområdet? Hva slags skyting utenom litt lengre hold som 400+ m? Nærstridsskyting i forsvarsregi, polititaktisk skyting, e.l.?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke ute etter en langholdsskikkert per se, tror kanskje jeg ble oppfattet som at jeg absolutt ikke vil ha 1x som minste forstørrelse, og voldsomt mye forstørrelse i andre enden, men jeg kan godt ha 1x, men jeg (tror) ikke jeg TRENGER det, og vil heller ha mer futt i andre enden, uten at det TRENGER å være 18x, eller mer enn 8x for den saks skyld, men jo mer jo bedre, så lenge det ikke går ut over vekt og størrelse.

 

Ad bruksområde ønsker jeg som jeg forsøkte å beskrive innledningsvis å ta ut hele rekkevidden for børsa, men å bruke rødpunkt i 1 o’clock montasje for skyting på nært hold. Jeg ønsker rett og slett å prøve konseptet. Mulig jeg vil finne hele konseptet ubrukelig og forkaste det, men det er da folk som bruker det både militært og sivilt, så helt borti natta kan det da ikke være. Jerry Miculek har jeg blant annet sett bruker rødpunkt i 1 o’clock, og han treffer jo sånn høvelig. Dermed tenker jeg at jeg ikke trenger å kunne skru en kikkert helt ned til 1x. Tenk militær nærstrid, eller «langstrid» for den saks skyld, om det hjelper fantasien.

Link to comment
Share on other sites

Joda, alle de beste har rødpunkt kl 1-2.

Men rødpunkten er ikke for å bruke på all skyting på kort hold. Den har man for de gangene kikkertsikte feks brukes på skiver på 200m mens det også står noen på 15m. Da lar man kikkertsiktet stå med forstørrelse og bruker rødpunkten for å slippe å skru. Men hvis det feks er en stage på 30sk på 5-50m, setter man kikkertsiktet 1x og dropper rødpunkt.

 

Som aps sier, så eksisterer vel ikke siktet du ønsker deg, per idag.

Jeg ville nok ha sett på March men de klarer heller ikke vektkravet..

En 1-10x March kan du fint brukes ut på alle hold en 5.56 liker seg på. Evt en 2.5-25/3-24x42 men da går vekta mer opp

Link to comment
Share on other sites

Man har ikke rødpunkten 1 o clock, mer 1,5ish (45 grader+-), det ideele er å ha senter av retikkel av retikkel i samme høyde da så du kan rotere på samme akse, gjør også at du får samskyting på axis over bore eller hva man skal kalle det. 

Jeg kan skyte med hovedoptikk og side optikk med samme treffpunkt stortsett (50/200ish) og bytte mellom raskt. Lar deg ha innzoomet hovedoptikk når du brått skal over på nærmål, så langt igjen. Skal du bare skyte kort bruker man throwlever for å vippe hovedoptikk over på 1x. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...