Jump to content

Light strikes SW 929


Forsete

Recommended Posts

Hei

 

Jeg eier en tunet 929 som jeg kjøpte brukt fra forretning i fjor. Den har apex hammer og triggeren er også byttet, men jeg vet ikke hva er byttet ellers.

Jeg fikk i de siste stadig flere light strikes, både med maxxtech og med Geco.

Etter det jeg forsto fra amerikanske forumer er ofte kilden til dette problemet en strain-screw som ikke er skrudd helt inn. Det sies også at denne skruen skal alltid vært skrudd helt inn, og at å skru den ut for å bl.a får lettere avtrekk er feil fremgangsmåte å gjør ting på.

Jeg tok da grepet av og det stemmer, skruen var skrudd ut.

Jeg skrudde da skruen helt inn, men da oppsto det et annet problem: er skruen skrudd helt inn, får jeg ingen reset på triggeren. Skrue jeg ut littegran, er resetten veldig knirkende. Skrur jeg ut til resetten er OK, dukker light-strikene opp igjen.

 

Jeg vet ikke om vedkommende som har tunet revolveren tok en feil snarvei til å lette avtrekket, og om det er andre deler som burde blitt byttet / justert. Men jeg vil gjerne fikse det med strikene samtidig som å kunne skru strain-skruen (hva heter de på norsk?) helt inn.

Dessuten kunne jeg ønske meg en litt tyngre avtrekk (jeg har ikke mulighet til å måle avtrekksvekt, men den er... lett).

 

Noen forslag? jeg holder til Bergen. takk :)

 

Edited by Forsete
Link to comment
Share on other sites

Det er 2 fjærer som påvirker avtrekksvekt.

 

Returfjæra som ligger inni det lille firkanta glidestykket i bunn av mekanismen må stå i forhold til hanefjæra.

 

Mye hanefjær krever mer returfjær.

 

Må smøres opp av&til også.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Den skruen har en lei tendens til å skru seg ut.

Får du sikker tenning og retur på avtrekker før den bunner er det der du vil være.

 

Bruk middels sterk gjengelåsing (locktite) på den når du har funnet innstilling.

 

Hvis du må skru skruen helt inn for å få tenning må du ha ny "trigger return spring" selges enkeltvis eller i sett.

 

De fleste foretrekker 11-12-13 pund på den.

 

Det er samme fjæra til alle S&W jeg har hatt. (Ikke modellspesifikk.)

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tunede revolvere må normalt ha Federal tenhetter for å fungere pålitelig, da de er tunet for myk tennhette.

 

Når det gjelder skruen for hanefjæra, er det tre skoler. Original; Helt inn. Tunet 1; Justert til passe funksjon og locktite. Tunet 2; Skrudd helt inn og slipt ned til passe funksjon.

 

Ofte er hanefjæra byttet til svakere fjær (Jeg foretrekker heller nedslakket original fjær og Tunet1 eller 2).

Rebound spring byttes til den svakeste som gir sikker funksjon (Normalt 11-13lb med Federal tunet hanefjær 15-16lb for original hanefjær justering), obs. Funksjon testes med 5sk hurtigserie på 6 sek, da først vet du om du får sikker reset når det går unna.

 

Vill du ha den original, skru helt inn og bytt rebound spring (Kjøp ett wolf kit med 11-16lb fjærer).

Om du ønsker en mellomting, skru inn til sikker funksjon på amoen du bruker og bruk locktite. Uansett må rebound rengjøres, smøres og få tilpasset fjær. Med litt trening (Og helst egnet verktøy) gjør du dette lett selv, søk på YouTube for video instruksjoner.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Takk for svar, jeg har ikke sett på dette siden, bruke sommeren på masteroppgave og kaperhistorier...

 

Det med «skruen» i grepet (til hanefjæra?) lurte jeg bare på hva konsensus er, siden på amerikanske forum skrives det at den må være helt inn. Jeg har ikke problemer med den, den er egentlig vanskelig å skru, uansett retning.

 

Nå, om eg skrur den innover (for å få hardere slag?) blir «rebounden» som å dra et anker i en steinur.

 

Jeg regner med at for å få sikker drift med fabrikkamo må eg bytte den lange fjæren (hanefjær?) OG rebound-fjæren? jeg har sett på brownells men 1) er redd for å kjøpe feil 2) vet ikke hva eg har i revolveren nå. Tar gjerne imot tips / link. 
 

jada, skulle hatt is i magen og tenkt forneg kjøpte den. Men livet er kort. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...