Jump to content

Identifisering av patron


Sverre Magnus

Recommended Posts

Hei, dette må være riktig forum med mye kunnskap. Denne fant jeg  jorda utenfor husveggen idag. Litt gnikking kom tallene 91 (97?) K7cw35 og bokstaven R på bunnen.

Hylsen har følgende mål:

Hylselengde 53,94 mm (bilde viser 53,84, men 53,94 riktigere) 

Åpning ca 6,5-6,7mm (litt usirkulært). 

Utenpåliggende krave 13,38mm.

Noen som kjenner til denne patrontypen?

IMG_20200712_150630.jpg

IMG_20200712_150923_1.jpg

Edited by Sverre Magnus
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Dette er nok en 6,5x53,5R

Det tror jeg er helt korrekt.

I tillegg til sivil bruk ble denne patronen benyttet av tyske styrker i Norge fra -40-45. Reservestyrker og lavt prioriterte avdelinger fikk utlevert erobrede våpen, og om jeg husker rett ble denne patronen brukt i Holland i tillegg til Østerike. Denne hylsen har militær merking, og det skal være mulig å finne opphavet.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

6,5x53,5R Mannlicher:

http://www.cartridgecollector.net/65-x-535r-mannlicher-m95

Jeg har noen i blandet "drops" av denne med ulike bunnstempler, i hovedsak Hollandske og en fra Østerrike.

Som @Per-S skriver så brukte tyskerne erobrede våpen rundt om kring, mange av disse våpnene i 6,5x53R havnet nok i Norge under krigen av denne grunn. I Norge hadde tyske styrker mye ulike våpen fra erobrede arsenaler, mye håndvåpen fra diverse nasjoner. Eks. i Frankrike brukte det tyske kystartilleriet den franske MAS-36 boltrifle som tjenestevåpen. 

6,5x53R Ble inntrodusert i 1892 for den Østerriske og Nederlandske hærens boltriflen Mannlicher modell 1895. Modell 1895 ble også brukt av den nederlandske marinen.

Romania valgte også denne riflekonstruksjonen og patronen fra Europas våpensmie i Østerrike. Romania hadde Mannlicher modell 1893, Nederland og Romania utfaset disse etter 1945. 

 

(Patronen har katalognr. SAA 1410, kulediameter er oppgitt til .263")

6,5x53R.JPG

6,5x53R Dutch.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...