Jump to content

Eksport av lyddemper fra USA er nå lov


Anonymrifle

Recommended Posts

  • 1 month later...

Løfter denne med ett tips.

Som nevnt amerikanske dempere for spesielt interesserte og gir ikke mye for pengene i forhold til de tilgjengelig her. Det må  stort sett evt bli pga eierglede over å ha noe spesielt og utenom det vanlige. Jeg har litt lyst men fornuftig er det ikke. (Eneste rasjonelle grunnen jeg kan komme på, er for en som ofte reiser med rifle til USA for jakt/konkurranse. Utenlandsk produserte dempere er jo fyfy for sivile i USA så man kan ikke ta med europeisk. Men har man US produsert er det kanskje mulig å få en midl. tillatelse.... )

 

MEN så til tipset.

Hvis Biden vinner valget i November, er det nok god sjanse for at han reverserer denne endringen når han blir President i januar. Demokratene skrek jo opp når denne endringen kom, og leser man mellom linjene er det nok en del byråkrater i US State som heller ikke var fornøyd med den. Snur Biden denne kan han slå mynt på "se, jeg har allerede begynt å snu hva gærningen Trump gjorde" og han treffer bra i "anti-gun" basen hos Demokratene. Lar han dette stå blir det jo vanskeligere å rettferdiggjøre hvorfor amerikanske borgere ikke bør kunne få kjøpt lyddempere hvis han tillater salg til sivile utenfor USA.

 

Salget av dempere til sivile utenfor USA var stengt i nesten 20 år, og blir kanskje bare åpent i ca 6-7 mnd før det blir lukket igjen. Dette er kanskje den eneste muligheten man har til å få kjøpt amerikansk demper hvis man har lyst på en.

Så er det noen som sitter på gjerdet, ville jeg si, ikke vent. Kjøp nå.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Cardinal said:

kanskje den eneste muligheten man har til å få kjøpt amerikansk demper hvis man har lyst på en.

Så er det noen som sitter på gjerdet, ville jeg si, ikke vent. Kjøp nå.

Hvorfor???

Forklar den fantastiske "eiergleden" det er å ha en minst like dyr demper fra USA?  Det virker ganske ubegripelig for meg da vi har plenty med utvalg av dempere fra billig til dyrt her i kongleriket.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, znopi said:

Hvorfor???

Forklar den fantastiske "eiergleden" det er å ha en minst like dyr demper fra USA?  Det virker ganske ubegripelig for meg da vi har plenty med utvalg av dempere fra billig til dyrt her i kongleriket.

Hvis du ikke skjønner hvorfor noen kan ha en glede over ha ting/gjenstander/biler/klokker etc, så gidder ikke jeg kaste bort tid på å få forklare det.....

Link to comment
Share on other sites

Demperne i USA er gjerne litt mer "forseggjort" kontra de som lages her på berget. Kan være det har noe med at om man først har brukt over 200 dollar på bare en søknad, så vil man ha noe fint noe når man først er i gang.

Men det haster ikke å handle, onkel Trump blir sittende en periode til, minst :)

Link to comment
Share on other sites

Tåler ikke som regel de Amerikanske varme ganske mye bedre en de Norske? TE-Titan er vel den eneste som tåler en byge eller to uten å miste reklamasjonen. Jeg trenger det ikke til mitt bruk men ser at andre kan trenge det på lik linje med sorte AR rifler. Vi har forskjellige lyster sånn er det bare

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sakoen75 said:

Tåler ikke som regel de Amerikanske varme ganske mye bedre en de Norske? 

Demperene tåler vel det materialet de er laget av tåler, det fins både norske, finske og svenske dempere av 304-rustfritt - som fint tåler å være så lysende gult at du må ha verneutstyr på...

Stål er stål på begge sider av dammen. Og alu er alu - og det tåler igrunnen det meste av norsk skyting det og. De (alle) som har lovlig ervervede AR-våpen her hjemme kan i stort sett ikke bruke lyddemper (iallefall ikke til det rifla er ervervet til), siden dempere og timere ikke helt blir enige.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Joda, samme legering tåler det samme. Men når det er o-ringer og plastikk støtte ringer som enkelte har så kan de være av så god legering de vill.

Nå har jeg selv smeltet o-ringer og en støtte-ring på jaktfelt. 

Hausken anbefaler ikke mer en 10-15 raske skudd og a-tec 5 skudd serier på hjemmesiden.

Vet ikke hvor mange skudd en aluminium demper tåler er jo ekstremt mange legeringer å velge i men hadde en Hausken som det gikk hull på med normal skyting.

Dette er ca 15 år siden så mye kan ha endret seg.

 

Når det er sagt har a-tec sine "pro" serier som tåler å frese gjennom et magasin eller to utmerket. Alm hadde også noen beregnet for de litt mer seriøse brukerne.

 

Et spørsmål i samme slengen som sikkert du kan svare på av erfaring.

Er det noen som skyter med Norske lyddempere i PRS?

Regner med at de må ha på et "varme trekk" hvis de bruker lyddemper for å hindre "mirage".

 

Mye kan ha skjedd siden jeg sluttet med lyddemper på rifla så hadde blitt gledelioverrasket hvis noen tålte å skytes varme og ha et trekk for å hindre flimmer, trener og jakter med samme rifla så er uaktuelt å gå for mirage-bånd.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Sakoen75 said:

Joda, samme legering tåler det samme. Men når det er o-ringer og plastikk støtte ringer som enkelte har så kan de være av så god legering de vill.

Nå har jeg selv smeltet o-ringer og en støtte-ring på jaktfelt. 

Hausken anbefaler ikke mer en 10-15 raske skudd og a-tec 5 skudd serier på hjemmesiden.

Vet ikke hvor mange skudd en aluminium demper tåler er jo ekstremt mange legeringer å velge i men hadde en Hausken som det gikk hull på med normal skyting.

Dette er ca 15 år siden så mye kan ha endret seg.

 

Når det er sagt har a-tec sine "pro" serier som tåler å frese gjennom et magasin eller to utmerket. Alm hadde også noen beregnet for de litt mer seriøse brukerne.

 

Et spørsmål i samme slengen som sikkert du kan svare på av erfaring.

Er det noen som skyter med Norske lyddempere i PRS?

Regner med at de må ha på et "varme trekk" hvis de bruker lyddemper for å hindre "mirage".

 

Mye kan ha skjedd siden jeg sluttet med lyddemper på rifla så hadde blitt gledelioverrasket hvis noen tålte å skytes varme og ha et trekk for å hindre flimmer, trener og jakter med samme rifla så er uaktuelt å gå for mirage-bånd.


Ganske mange som bruker den nye Atec PRS demperen til PRS ja, må ha miragetrekk eller miragebånd. Ellers er jo Ase Utra mye brukt. Alle disse er rustfritt stål, ingen plastikkdeler som smelter, samt frontmontert.

 

Edited by Elgjaeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Sakoen75 said:

 

 

Et spørsmål i samme slengen som sikkert du kan svare på av erfaring.

Er det noen som skyter med Norske lyddempere i PRS?

Regner med at de må ha på et "varme trekk" hvis de bruker lyddemper for å hindre "mirage".

 

Det er en del A-Tec ja, sist så jeg et par Maxim tilogmed. De demper faktisk utrolig bra. Men det er mye A-Tec, kanskje er flertallet av demperene derfra. Hausken er sjelden, mye ASE Utra og B&T og sånt. Det meste virker.

 

Du må nok finne deg i å bruke trekk utenpå en amerikansk demper også, om du skal se det du sikter på.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja regnet med at jeg må ha trekk på de Amerikanske også, var mer om de produsert i Norge tåler å bli "ombygd" til en termos med trekk når de advarer mot et så lavt antall skudd som mellom 5-15.

 

Jeg personlig har ikke lyst på noe fra statene så skulle jeg begynne med demper igjen blir det kjøpt over disk hos den lokale våpen og jakt butikken.

 

 

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

On 9/13/2020 at 5:55 PM, jmosbakk said:

Noen spesiell årsak til at titan ikke nevnes like ofte som stål i dempere som skal tåle mye juling?

 

 

Tåler ikke like høy temperatur. med titan bør temperaturen holdes under ca 420 grader.

Derfor foretrekkes som regel dempere i rustfritt stål og gjerne innmat i Inconel 718

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...