Jump to content

God jaktkule til 6,5x55


Resuam

Recommended Posts

Hva skal du skyte på? Skal du skyte elg er vel oryx eller mega helt greit, spesielt om du har et litt kort løp og lav utgangshastighet, da er poenget at du vil ha ei bløt kule som faktisk ekspanderer selv om holdet er over 100m. 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Resuam skrev:

Har sett litt på oryx, men forstår det som at den ødelegger tildels mye kjøtt. 

Nei, i 6,5x55-hastighet går det veldig bra. Samme med Lapua Mega 155 grs.. Du trenger kulevekt >10 gram for å klare 2200 J-kravet.

Satser du på ferdigladet ammunisjon skal Federal Fusion 156 grs også være veldig bra etter hva jeg har sett fra tester.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Sølvrev said:

Nei, i 6,5x55-hastighet går det veldig bra. Samme med Lapua Mega 155 grs.. Du trenger kulevekt >10 gram for å klare 2200 J-kravet.

Betyr det at jeg kan bruke oryx til alt storvilt i Norge med 6,5x55 eller at jeg ikke kan?

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Jegerbombom said:

Bruker nå selv Mega i 6,5

Den ser jo veldig interessant ut. Opp til 97% restvekt er bra! Skjønner at det blir høyere restvekt gjennom gelatin enn gjennom en bog med bein..., men mange blykuler mister veldig mye gjennom gelatinen også. Hvordan er presisjonen på denne kontra oryx?

Link to comment
Share on other sites

Her er 3 stk. 180 grs Norma Oryx i .30-06 ladet til rundt 780 m/s plukket ut av voksen hjort skutt på 60-90 m.

Alle kulene på bildet nederst har mer enn 95 % restvekt, 2 av dem har også vært innom grove bein på vei inn eller ut. 

Mega vil nok ha noe lavere restvekt, men er ikke fullt så myk som Oryx. Gir muligens noe bedre penetrasjon.

I 6,5x55 har jeg ikke merket noen vesentlig forskjell i presisjon mellom disse kulene, Mega er kanskje litt foran?

 

Her er en tråd om testing av storviltkuler i 6,5x55 

 

 

.20191129_212120.jpg.6762996b2bf60a5ade54e851703f4e6b.jpg

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oryx, Mega, rws evolution eller fusion!

Ta den som gir best presisjon, både oryx og fusion er bonda og ska holde godt sammen! Oryx er nok endel bløtere og gir kanskje meir blodslått kjøtt. Hører mange har gjennomskyting med fusion, så den egner seg kanskje til rein elgjakt. Mega er både rimlig og "bænkers". Rws evo 156grain skal være bra saker! Kanskje litt meir blodslått enn mega, men mange sier dyra blir på plassen med rws, kanskje verdt og teste?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader Woodleigh PP 160 grians til en kamerat, med utgangshastighet på 770 m/s. Den har han vel felt i underkant av 10 hjort med, alle ga gjennomskyting og ingen løp spesielt langt etter skudd. Har ikke funnet igjen noen kuler, så jeg vet ikke noe om restvekt og ekspandert diameter, men effekten var god. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt Oryx. Skal jakte rådyr først og en reinskalv etterpå. Elgjakta er det ei stund til. Hvis det går med for mye kjøtt til de små dyra først får jeg heller bytte😊

Har helst lyst til å bytte løp på den andre børsa fra 6,5 til 30-06  Da kan jeg bruke kobberkuler. 

Edited by Resuam
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...