Jump to content

Winchester 1300


Tjukkas

Recommended Posts

Rifle er i boks, men min søken etter pumpehagle er enda  i gang.

Noen som er stolt eier av en Winchester 1300 og vil dele hva de syns om den? 
Rett og slett, liker du den, eller skulle du ønske du hadde valgt en annen?
Middt i mellom? Er det noe som pleier å feile på dem?



Så en kommentar på at arvtageren, Winchester SXP, ville ikke vedkommende ta i, uten å ta stivkrampevaksine først. Men han var amerikaner, og man vet jo hvordan de blir når 
det ikke står "Made in 'Murica" på produktet. 

Jada , Remington, jada Mossberg....Winchesterne er hakket billigere brukt ser det ut som...(burde sikkert si meg noe, men jeg er allternativ....

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Jaktet endel med en lånt 1300 for lenge siden, ikke noe fælt å si om den. Har du lyst på en så løp og kjøp.

 

Selv er jeg endt opp med en Benelli Nova, plastic fantastic, men veldig fornøyd (mest pga justeringen ulikhetene i stokken, får en ikke det til å passe hører en nok hjemme på tivoli...). Var forsåvidt happy med Remington 870 også.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Winchesterpumpe er begrenset.- Lånte til fjellrypejakt nordpå (for å slippe våpen på flyet). Hadde kanskje kunne vent meg til pumpe-refleks,.. men verre med sikring på fremsiden avtrekkerbøyle og misset noen fine sjanser på overflyvere grunnet dette.- Brukte på den tiden mye Rem.1100. Der sitter sikring på rette plass og der den skal være,..i bakkant avtrekkerbøyle ☺️ 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bobby said:

Min erfaring med Winchesterpumpe er begrenset.- Lånte til fjellrypejakt nordpå (for å slippe våpen på flyet). Hadde kanskje kunne vent meg til pumpe-refleks,.. men verre med sikring på fremsiden avtrekkerbøyle og misset noen fine sjanser på overflyvere grunnet dette.- Brukte på den tiden mye Rem.1100. Der sitter sikring på rette plass og der den skal være,..i bakkant avtrekkerbøyle ☺️ 


Har sett litt på Mossberg 500, hvo den sitter på kolbehalsen som på en O/U. 
Men 1300 ser ut til å være litt billigere på bruktmarkedet,  og finansene strekker ikke til siden det blir kjøpt inn rifle samtidig :-D
Jeg får kjøpe inn en neve med klikkpatroner og øve. Jeg liker å "leke" litt med våpene... det gir tilvenninng og øver muskelminne slik at våpenhåndgrep blir en refleks.
Tror det var det som gjorde meg til en litt over middels brukbar skytter i ungdomstida. 



 

Link to comment
Share on other sites

"...liker å leke litt med våpnene "   Ja, kjenner godt igjen meg selv der. - Er det man må si "godt voksen", men et av mine våpen er som regel innom rekkevidde, også når jeg sitter avslappet i godstolen 😋

En "god" sykdom. 

Link to comment
Share on other sites

Da begynner jaktgarderoben å ordne seg. Ble akkurat enig med selger om å kjøpe en god brukt Winchester 1300 Turkey. 
Falt i grunnen for denne for flere uker siden, og har væørt tilbake og siklet på den flere ganger. Sliten blånering, men regner med at jeg 
pusser den ned og duracoater den uansett. 

Og siden neste våpen etter denne blir kompisens Winchester 94 .30-30 bare fordi jeg fortjener det, ja så passer de godt i lag. 
Nesten så jeg er forpliktet til å ordne meg en Winchester 70 i ett eller anna kaliber nå...bare for å aa trillinger :_D

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, bobby said:

😇.. du kommer aldri å angre på en Win 70. Den er bygget slik en rifle skal være..enkel leamikk, robust, pålitelig sikring og god presisjon. 


Ja de er vist poulære borti amerikaland. Blir det vanskelig å finne en i .223 eller noe ligndene småkaliber som egner seg til småvilt?

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Tjukkas skrev:


Ja de er vist poulære borti amerikaland. Blir det vanskelig å finne en i .223 eller noe ligndene småkaliber som egner seg til småvilt?

De er forholdsvis populære her også. Men de fleste er vel fra før 223 ble "The Shit". Synes de har en tendens til å være i 30-06 og 338WM og sånt. Uansett virker det som de fleste Win 70 er av god kvalitet.
Egentlig er det jo bare sikringen som skiller dem fra M98 når det gjelder selve låskassen, men Winchesteren er jo laget som jaktrifle fra dag 1, og ikke krigsbytte modda fortest og billigst mulig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, M67 said:

De er forholdsvis populære her også. Men de fleste er vel fra før 223 ble "The Shit". Synes de har en tendens til å være i 30-06 og 338WM og sånt. Uansett virker det som de fleste Win 70 er av god kvalitet.
Egentlig er det jo bare sikringen som skiller dem fra M98 når det gjelder selve låskassen, men Winchesteren er jo laget som jaktrifle fra dag 1, og ikke krigsbytte modda fortest og billigst mulig.

 

K



Min første jaktrifle var en sånn "Kongsbergmauser" i 30-06, med en 3-9x40 kikkert på. Måtte ha giraffhals for å kunne se gjennom kikkertsiktet, da stokken nok var fra en tid før det ble vanlig med kikkertsikte. :-D
Vi får se om behovet melder seg. Har mulighet til å skyte gås. Problemet er at hverken jeg eller kjerringa er særlig imponert av gåsa som mat. Skal være et bra uår før jeg skyter det. 
Kompisen har egen åtebu for rev. Men er ingen pelsjeger, og er ikke helt enig med meg selv om å skyte dyr jeg ikke skal ete eller bruke til noe. Det ble for mye skyting av hunder da jeg var i Kosovo...tror det vil minne for mye om det. Jeg var en av få i troppen som hadde jegerprøven, og var en god skytter. Det var store flokker med villhunder som angrep både unger og husdyr. Og de formerer seg med lynets hastighet. 
Så det ble vår jobb å holde bestanden nede...

Men nå har jeg avtale om å kjøpe de to hovedvåpnene til jakt, pluss en lever action. Så jeg kan roe det ned litt. Blir artig å skyte litt hagle igjen. 


 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Tjukkas skrev:

Så det ble vår jobb å holde bestanden nede...

Vi fikk med oss det her hjemme ja. Avisene presenterte det jo som en av de store krigsforbrytelsene i historien...

 

Forøvrig vil vel Howa/Weatherbyen fungere fint til å skyte både gås og rev og det aller meste på denne siden av Sahara.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Nja, det var vel litt berettigetden mediedekningen det fikk. De som avløste oss fant vist ut at å bruke MP-5 på bikjene var "morsomt", og presterte å filme at de skjøt bikjer mens de lo av det. 
For vår del foregikk det med pumpehagle om natta , og bare vante jegere ble beordret til dette.  Men det var vanskelig å få tak i haglepatroner, så en og anna som ikke døde øyblikkelig ble så ekspedert til hundehimmelen med Glock. I alle fall, det var høyst nødevndig å redusere mengden villhunder. Vi ble selv angrepet flere gnager av rabide hunder, etter oss overalt.  Disse fikk seg en AG kule, da det var det vi hadde ute på patrulje. 

Jada, den Weatherbyen skal vel få kjørt seg. Blir nu artig å sitte i vinter å snekre ammo til diverse formål. Har fått lånekjøpe alt ladeutyret jeg trenger for å komme i gang. Og får kjøpe det av eier sånn litt nå og litt da og levere tilbake det jeg ikke vil ha. Pressa er for eksempel enstasjons så jeg ser for meg at en progressiv presse blir mer fristende. Men denne sørger for at jeg kommer meg i gang. Bare nå en gnag onkel blå kan få fortgang i papirene så man får begynne å hamstre kuler og krutt....for ikke glemme å få betalt og overlevert våpene.

Bar eå sladre om du sitte rpå noen knallgode småviltladninger til .308 :-D


 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det tok litt tid, men da kom endelig Winchester hagla i hus, og jeg er jo helt forelsket. 
Har sittet og kost meg med denne i hele kveld, og du verden så enkelt bygd opp den er. Super enkelt å adskille er den også. Har savnet et våpen å sitte å pelemnetere med. 
På rifla er det liksom bare å ta ut sluttstykket, så er det ferdig :-D

Og samtidig melder kompisen at stokkendene sitter og padler rundt båten min :-D
Sesongen starter på fredag :-D

Sliter litt med å få tak i stålhagl lokalt. Kan nok være lurt å gjøre alt etter boka når halve bygda antagelig sitter bak gardinene og følger med. Men der skal vist være en som har. Så det ordner seg.



 

118152236_218823066238641_7897562590281662489_n.jpg

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja kommer til å ordne med en bestilling. Men regnet med at jeg skulle finne alt i de lokale butikkene som har sånt. Men der har de bare bly gitt....pluss noen bokser mer leirdueammo i stål da....
Blyforbudet både kom og forsvant mens jeg var ute av dansen jaktmessig, og hadde innbilt meg at nå til dags brukte folk bra stål og andre alternativ. Men der tok jeg vist feil....
Andejegere er det vist få av her oppe, for er det snakk om småviltjakt, er alt gearet mot rype og skogsfugl....Så det vel derfor. Sånn var det nu egentlig før også.

ANdejakt var noe vi tok oss litt sånn til rette med. Den gang da fandens oldemor var ei ung, lekker blondine, og jeg heller dro på jakt enn på byen om høsten, stod det gjerne bare "gjelder rype og Hare" på jaktkortene til private grunnererlag her i kommunen, og er det vel enda da de selger samme kortene på samme måten. Mot kontant betaling i butikk....

Statsgrunn er det lite av her på Hinnøya. Men der er en og anna flekken. Og hos staten stod det bare "Småviltjakt" så vi kjøpte det og dro til to vann der det var statsgrunn på ene sida og privat på andre....problemet var bare at alt sivet der endene var, lå på privat side.... skal ikke si mer, men vi spiste godt om høsten :-D



 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...