Jump to content

Dynamisk rifle for nybegynner - Kr.sand


Recommended Posts

Hei, jeg lurer på om det er noen steder i kristiansand der man har dynamisk rifleskyting eller skyting med semi automatisk rifle,har sett på noen steder men alle jeg har sett krever pistol noe som jeg ikke kan erverve pga alder håper på svar og jeg takke på forhånd (Fyi jeg er 14 akkurat nå)

Link to comment
Share on other sites

Søk opp Kristiansand Sportsskyttere. Men erverv av halvautomatisk rifle er et langt lerret - jeg gidder ikke engang å begynne å forklare. Jeg foreslår at du begynner å skyte med "et eller annet" nå, og så lærer både å skyte, og veien fram til dynamisk rifle.
Kristiansand og Omegn Skytterlag driver med rifleskyting, nokså lite dynamisk sådan, men du lærer det grunnleggende, og det må komme først uansett. Jeg er kontaktperson.

Kristiansand Pistolklubb driver med pistolskyting, men jeg tror det er tungvint å få begynt som 14-åring. Du kan gå kurs, og du kan skyte, men kjøpe pistol, mmmjnaeii, usikker. Klubben har utlånspistoler, skytterlaget har utlånsrifler.

Kristiansand Sportsskyttere driver med dynamisk skyting, det er de som bruker halvautomatiske rifler - her må du ha kurset fra pistolklubben først, og så egen pistol, før godkjenningskurs, så du kan skyte med dem: Her drives skyting i fart, og det krever at sikkerhetsrutinene sittter støpt, derav godkjenningskurs.

Sørlandet Skytterklubb driver med PRS-skyting, som er kvasi-dynamisk, uten halvautomat, og annen skyting på langt hold.  Jeg er kontaktperson...

 

Mitt umiddelbare forslag er at du går innom på Pedersens Våpenlager og spør etter Espen. Ingen andre. Så fremfører du dine tanker og ideer om hva du vil innen skyting. Fokuser på hva slags skyting du vi drive med, og ikke på hva slags våpen du vil skyte med.

 

Du kan også Google Mykland skytebane, og møte opp der i morra, der er et PRS-stevne, og du får sett "action" skyting i praksis.

 

 

 

K

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tar kristiansand Pistolklubb inn medlermmer under 18  og hva slags pistol typer har de, Så at det var flere klasser er mest interessert i Millitærfelt har de utlånspistoler til den klassen? for det kunne faktisk vært en utrolig gøy hobby har aldri tenkt på pistol men det er egentlig veldig interessant for meg å gjøre for jeg har altid vært interresert i skytevåpen og i pistolklubb lærer man å skyte med pistol på en trygg å sikker måte som kan være fint senere i livet.

Link to comment
Share on other sites

Stag3Gefan, du bør absolutt høre på M67. Hvis du vil bli en god skytter så er DFS den beste veien å gå. Der lærer du det grunnleggende, noe som vil gjør deg til en god skytter både med rifle OG pistol. Å følge mitt og andres eksempel, prøve og feile på egen hånd, anbefales ikkje.. Det er kostbart, tar lang tid og det er mye lettere å legge til seg uvaner. Uansett har du god tid. Man får som kjent ikkje kjøpe eget håndvåpen før man er over 21, og dynamisk rifle krever min. 2 år  som aktiv dynamisk skytter. Så kort sagt, meld deg inn i det lokale skytterlag, det gir deg et glimrende grunnlag for enhver skyteform senere.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nåja. Man skal få drive med det man vil. DFS er god grunntrening i mye, men på langt nær i alt. Jeg har ikke skutt DFS siden jeg var rekrutt, og har ikke savnet det noe voldsomt, sjøl om det sikkert hadde vært artig. Vil man skyte dynamisk begynner man med pistol. Har man en oppegående klubb får man prøve det de har av lånevåpen. Om man får låne våpen til å skyte alle disipliner kommer jo an på hva som er tilgjengelig. 22 er og blir den beste (og absolutt billigste) treningen, men det er for mange artigere å skyte noe annet. At "14-åringer skyter med finpistol" er en påstand man kanskje bør argumentere for og/eller dokumentere bakgrunnen for. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Olesøn skrev:

At "14-åringer skyter med finpistol" er en påstand man kanskje bør argumentere for og/eller dokumentere bakgrunnen for. 

Jeg antar at en her skrev om NSF. Dokumentasjonen finner du i NSF sitt regelverk.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er 1. Hvis en ønsker å bli god til å skyte med pistol, er regelmessig og systematisk trening med finpistol å anbefale (i tillegg til luft). 2. TS ønsker primært å skyte rifle. Da vil noen år i DFS gi han de basisferdigheter han trenger for å bli mer enn en spray and pray-skytter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1: Ja, 22 er absolutt best til trening. Men det er nok greit for rekrutteringen at man får bryne seg på andre ting iblant. 

2: Ja, det vil nok funke bra som grunnlag. Er det eneste vei til saligheten? Nei. Kan man bli god til å skyte uten å vært borti DFS. Ja, selvfølgelig. 

11 minutes ago, Stag3Gefan said:

Har hørt at skytterlag bar plinker med 22 lr er dette sant hvis ikke hva slags kaliber brukes?

 

 

DFS bruker 22, 6,5x55, 308 og 30-06.

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Olesøn skrev:

Nåja. Man skal få drive med det man vil. DFS er god grunntrening i mye, men på langt nær i alt. Jeg har ikke skutt DFS siden jeg var rekrutt, og har ikke savnet det noe voldsomt, sjøl om det sikkert hadde vært artig. Vil man skyte dynamisk begynner man med pistol. Har man en oppegående klubb får man prøve det de har av lånevåpen. Om man får låne våpen til å skyte alle disipliner kommer jo an på hva som er tilgjengelig. 22 er og blir den beste (og absolutt billigste) treningen, men det er for mange artigere å skyte noe annet. At "14-åringer skyter med finpistol" er en påstand man kanskje bør argumentere for og/eller dokumentere bakgrunnen for. 

Alt er vel og bra i teorien. Og en veldig god måte å bli en veldig god skytter er å skyte finpistol fra barnsben, med en god instruktør.

Jeg har trent med, trent, og konkurrert mot alle slags skyttere, i alle slags grener - og jeg har ennå ikke sett en god pistolskytter ikke få til enhver annen skyting nokså fort. En god rifleskytter trenger ikke være en god pistolskytter - men han stiller med et enormt forsprang over en ikke-skytter. Spesielt om han har lært det han skal.

MEN... noen dynamiskklubber har sikkert det ene og det andre, og alle har gode intensjoner. Jeg er medlem, og har skutt stevner siste år, i alle de disipliner vi har nevnt hittil - i Kristiansand. Min påstand er at KUN Kristiansand og Omegn Skytterlag av de vi har nevnt, har praktisk evne til å ta seg av en 14-åring, låne ham våpen som passer, ha treninger flere ganger i uka, med kvalifiserte instruktører som har tid og lyst, i et miljø med andre 14-åringer, som kan ta ham med på stevner, kurs, leire, har et system for å håndtere barn og skyting sammen - i virkeligheten... De andre klubbene her har kanskje intensjoner og lyst, men ingen har sett eksempler ennå... Skytterlaget har >50 "unger" (10-16) i sving, Vi har >30 på klubbmesterskap, NU, R, ER, J.
TS vil skyte med rifle, og KSS har ikke engang et fungerende tilbud for voksne rifleskyttere som har rifle. Bane er et stikkord... TS er også 14, og ikke klar for å gunne med 9mm mens han løper sånn helt ennå.

Jeg foreslår å starte med å skyte stillestående, til det er (delvis) behersket, så gå videre til dynamisk deretter - en ting er jo at jeg også foreslår å starte med liggende skyting, til man har kontroll på sikter og avtrekk, før man går over til stående, som vel er hovedmengden av skudd i dynamisk. Om ikke TS har kontroll på dette allerede?

 

22 minutter siden, Stag3Gefan skrev:

Har hørt at skytterlag bar plinker med 22 lr er dette sant hvis ikke hva slags kaliber brukes?

Interessant utsagn. Jeg vet ikke hva du legger i "plinker"? Men det normale er at man skyter med 22LR til man er 14, og så går over til 6.5x55. Alle som har ambisjoner om å bli bedre skyter (enn de allerede er) skyter mer, eller mye mer, med 22 enn med 6.5, uansett alder, rett og slett fordi det er ekstremt mye billigere, og fordi det gir en annen type, delvis bedre, trening enn 6.5. Og fordi man skyter innendørs i den mørke årstiden. Noen bryr seg jo også om at den er kald...

 

19 minutter siden, Olesøn skrev:

DFS bruker 22, 6,5x55, 308 og 30-06.

Det stemmer. Men i og med kikkertklassen, som ennå er liten, så skyter man i prinsippet alle/ hvilket som helst kaliber mindre eller lik 8mm

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, nhd skrev:

I prinsippet - ja. I praksis er >95% av "grovskytingen" 6,5x55. Husker ikke sist jeg så noe annet på stevne.

Off topic we go, men sist jeg skjøt DFS stevne skjøt jeg 6XC. Og det var nok noen med 308 og 556 på alle de 8-10 feltstevnene jeg rakk å skyte i vinter. Men at >90% bruker 6.5x55 er helt sikkert riktig. Jeg tror 556-gutta ødelegger 95%-statistikken.
 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, nhd skrev:

I prinsippet - ja. I praksis er >95% av "grovskytingen" 6,5x55. Husker ikke sist jeg så noe annet på stevne.

Det er vel ingenting i veien for at en på 14 velger kikkertklassen i stedet for eldre rekrutt når ferdighetene på avtrekk og stilling er gode nok til å bli klasseskytter?

 

Det er et mye rimeligere alternativ å skyte bulk 223 en 6.5.

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Graakall skrev:

Det er vel ingenting i veien for at en på 14 velger kikkertklassen i stedet for eldre rekrutt når ferdighetene på avtrekk og stilling er gode nok til å bli klasseskytter?

 

Det er et mye rimeligere alternativ å skyte bulk 223 en 6.5.

 

Det er ikke tillatt å skyte i kikkertklassen før du er fylt 16. Jeg tolker det som et tiltak for å unngå rekruttere direkte til kikkertklassen. Hovedproblemet for både 14 og 16-åringer er at lagene ikke har utlånsvåpen med kikkert. Det er likevel ikke noe i veien for at ungdommen kan sette sin egen kikkert på en lånt Sauer. Rekruttammunisjon i 6.5x55 vil i de fleste tilfeller være billigere, bedre og enklere å få tak i for en ungdom. Vi holder all 22LR til man er 16, og gir 50% på 6.5 sålenge man er junior

 

Link to comment
Share on other sites

Dssn er et miljø med seriøse skyttere med et visst erfaringsgrunnlag innen våpenhåndtering som et krav for " å få være med".  Slik har det alltid vært og slik bør det også fortsette. Umodne/ivrige og uerfarne folk uten tilstrekkelig opplæring, rutine og forståelse for at det å bære ladd våpen i hylster og å skyte i bevegelse er noe "litt annet" enn å skyte fra en standplass bør og må ikke tillates noen "snarvei" inn i sporten. Fomling med våpen, pekeretninger og avtrekksfinger kan få fatale følger når man skal skyte i bevegelse på minst mulig tid.

Hvorfor i allverden skal vi ødelegge den sikkerhetskulturen som møysommelig har blitt bygd opp? Dessuten, Dynamisk skyting er åpenbart ikke for alle... man ser stadig frafall av DSSN-skyttere som ikke syns at sporten ikke akkurat svarte til deres forventninger og/eller "syns at det er for mye regler, snakk om sikkerhet og styr...(!)

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, rhb skrev:

Dssn er et miljø med seriøse skyttere med et visst erfaringsgrunnlag innen våpenhåndtering som et krav for " å få være med".  Slik har det alltid vært og slik bør det også fortsette. Umodne/ivrige og uerfarne folk uten tilstrekkelig opplæring, rutine og forståelse for at det å bære ladd våpen i hylster og å skyte i bevegelse er noe "litt annet" enn å skyte fra en standplass bør og må ikke tillates noen "snarvei" inn i sporten. Fomling med våpen, pekeretninger og avtrekksfinger kan få fatale følger når man skal skyte i bevegelse på minst mulig tid.

Hvorfor i allverden skal vi ødelegge den sikkerhetskulturen som møysommelig har blitt bygd opp? Dessuten, Dynamisk skyting er åpenbart ikke for alle... man ser stadig frafall av DSSN-skyttere som ikke syns at sporten ikke akkurat svarte til deres forventninger og/eller "syns at det er for mye regler, snakk om sikkerhet og styr...(!)

Det er mye lettere å lære folk dette med en gang, enn etter at de har lært seg å slurve  i en annen organisasjon. Jeg blir nesten upopulær i DFS-settinger for å prøve å gjennomføre selv de reglene som er der... Men unge DFS folk har kontroll, gamle, særlig >50 er katastrofale, og mange burde ikke få drive instruksjon av den grunn (ikke at de er farlige, men de klarer ikke å formidle moderne sikkerhetskultur) Det samme gjelder i NSF. Begge organisasjonene har jo måttet innføre kammerflagg, fordi folk driter i de opprinnelige sikkerhetsreglene.
Å lære unger sikkerhet med våpen er nesten "superenkelt" - de gjør som du sier. Og vipps så er det en vane, og alt er bra og det sitter. gjør de ikke som de skal, så er det ut - og etter et par turer på gangen er selv de verste ADHD-ungene klare. Om de virkelig VIL skyte, de som bare har det som tidsfordriv virker det ikke på, men de klarer vi oss uten.

Om det er for mye regler sikkerhet og styr for folk i DSSN, så god tur videre og greit å slippe å dra på dem. Rett og slett. 

Den store forskjellen slik som jeg oppfatter det, med rekrutteringen til DSSN, ift NSF og DFS, er at DSSN ikke har noe "fra grunnen av" opplegg, Man starter på "kan skyte stillestående", og siden mange som vil skyte mens de løper ikke er der, så blir det vanskelig å skyte brennfort mens man løper... Det er også veldig sentrert rundt stevner, og mange gidder ikke konkurranser.

Men, å skulle rekruttere unger til DSSN slik vi gjør det i DFS vil være enormt ressurskrevende. Jeg kan holde orden på 6-7 (lett) unger på en DFS standplass, med Sauere som ligger å standplass og peker mot skivene, og alle skyter samtidig, osv.
Se for deg de samme 10-16-åringene med hver sin 1022 som skal skyte 25skuddsmagasiner en og en, og de utålmodige inni der som skal vent mens de andre skyter osv... Igjen de som virkelig vil vil klare disiplinen som kreves, men det må være langt flere instruktører per elev. OG, igjen, de må faktisk kunne skyte stillestående først, og før en kan skyte stilleSTÅENDE, må en kanskje begynne liggende eller noe. Jeg har ikke sett noen 14-åringer som kunne treffe noe meningsfylt stående da de kom og ville begynne med skyting...

 

K

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Godkjenning med minirifle ble diskutert årsmøte senst i år. 

Vi har noen få juniorer og rekruttering, men da har noen i familien stortsett fot innenfor eller lignende. 

De fleste unge klarer seg bra. Å være sterk nok til å  løfte pistolen og håndtere 9mm rekyl er største utfordringen når de er små, så er det på plass er mye gjort. sikkerheten pleier være 0 problem. 

Jeg skjøt masse luft lenge før jeg var 13-14, og kunne skyte  det stående da, så det så 😛 


Frafall og hvorfor har det vært undersøkelser rundt relativt nylig, og grunnene er veldig varierte, mer varierte enn jeg trodde. Men IPSC er fett, selv om man skyter 60%, utrolig men sant. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg skjøt masse luft lenge før jeg var 13-14, og kunne skyte  det stående da, så det så

Det gjorde jeg også, men 99.99% av ungdommene som kommer til oss kan ikke det. Ser en på de som ikke er "internt rekrutterte" altså ikke barn av skyttere, så har de enten aldri prøvd, fått luftgevær av bestefar, eller prøvd pappas jaktrifle i grovt kaliber - og har dertil innlært skuddreddhet, og det første halve året går med til å lære dem av med å nappe. De som har eget "luftgevær i hagen" "kan" det jo fra før, og har allslags uvaner som du iallefall IKKE vil ha når de skal løpe med ei minirifle. Stikkord er hvor de har pekefingeren og hvor de peker...

 

Sitat

Frafall og hvorfor har det vært undersøkelser rundt relativt nylig, og grunnene er veldig varierte, mer varierte enn jeg trodde. Men IPSC er fett, selv om man skyter 60%, utrolig men sant. 

Utvilsomt.

 

1 time siden, Stag3Gefan skrev:

@M67Så du er med i Kristiansand og omegn skytter lag? hvis det så høres du ut som en person som kan lære folk masse, skal snakke med foreldrene mine om at Kristiansand og omegn høres ut som en bra klubb og at det hadde vert gøy å prøve

Jeg er "ungdomsleder" som DFS kaller det. Ansvarlig for rekruttering og opplæring. Det er noenlunde sommerferie nå, men vi starter opp første uka i august. Sammenlignet med DSS oppleves DFS-skyting som "bra kjedelig" for mange, og det er nok i stor grad ulike typer folk som driver med det. Men for en 14-åring uten foreldre eller venner som er "inne" i DSS tror jeg det er det eneste du kan få til på en regelmessig basis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, jlovold said:

For å gi best mulig utbytte i forhold til kostnad, så kan man jo faktisk øve med airsoft.
 

 

Jeg ser ikke bare selve skytingen som en faktor jeg ser også at all sikkerheten man lærer er utrolig bra, tipper man kan få mange gode venner, og lære å skyte ordentlig og trygt, har noen airsoft ting men syns det er bare gøy av og til for man lærer ikke så mye av det men takk for forslaget.

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Stag3Gefan skrev:

Jeg ser ikke bare selve skytingen som en faktor jeg ser også at all sikkerheten man lærer er utrolig bra, tipper man kan få mange gode venner, og lære å skyte ordentlig og trygt, har noen airsoft ting men syns det er bare gøy av og til for man lærer ikke så mye av det men takk for forslaget.


Gjør det skikkelig, så lærer du alt du trenger, unntatt rekylopptak.

Du kan jo til og med lage stager hjemme hos deg selv.
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...