Jump to content

Bytte fra 1-8 til 1-6?


Blaserhjort

Recommended Posts

Hei! 

Har idag en Zeiss Victory V8 1,1-8x30, bruker ikke 7-8 zoomen på den. Syntes også 7-8 zoomen på kikkerten blir veldig ømfintlig på øyeplasering for min del.

vurderer derfor og bytte til en 1-6 kikkert.

Har sett litt på Leica sine modeller, Magnus, Fortis og Amplus. Hva blir ikke et dumt bytte? 🙃 

Link to comment
Share on other sites

Men Leica 1-6 har jo mindre objektiv, blir ikke denne omtrent like kilen på øyeplasseringen med 6x forstørrelse  som en zeiss v8 er på 7-8x?

24mm/6 = 4 mm

30mm/7.5 = 4 mm

 

Jeg vurderer en v8 1.1-8x30 nettopp fordi den har større objektiv er dermed mindre kilen på øyeplasseringen på 6x i forhold til alle de andre 1-6 og 1-8 kikkertene. 

Link to comment
Share on other sites

Om det er noen grunn UTENOM forstørrelsen.. så hadde jeg ikke tenkt på det.


Du får et bra verditap ved salg av kikkerten du har nå, for å kjøpe en ny. Flere tusen vil jeg tro..

Enklere å bare la din stå på maks 6... en å kjøpe en ny kikkert med maks 6x forstørrelse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke absolutt vil ha et mindre og lettere sikte (1-6x24), behold det du har og bruk det med den maks forstørrelsen du er bekvem med.

Selv om prisene på brukt premiumoptikk er forbausende høye (og etterspørselen god) må du regne med å ta et visst verditap på Zeissen din.

(Og om noen år, når synet ditt er blitt litt dårligere, vil du kanskje prioritere en høyere forstørrelse på bekostning av en litt kilen øyeplassering).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...