Jump to content

Hvilken fjellduk er mest "bang for the buck"?


Grønnskollingen

Recommended Posts

Heisann. Jeg har tenkt til å gå til innskaffelse av en fjellduk, men er ikke helt sikker på hvilken jeg skal gå for. Det er jo sånn 20 ulike varianter, og alle jeg spør har vidt forskjellige meninger, så da tenkte jeg at det hadde vært fint å få høre enda flere meninger herfra. Jeg ser etter en fjellduk som er mest mulig allsidig, til best mulig pris. Hittil synes jeg Helsport sin X-Trem fjellduk virker god, spesielt til prisen, men enkelte på forumet mener den er for stor og tung. Samtidig ser jeg at flere mener at de som ikke er foret fort blir klamme og fulle av kondens. Jeg kjøper fjellduken for å ha med på reinjakt, men ønsker at den skal være brukbar flere andre steder, og budsjettet når ikke egentlig så langt, så jeg vil helst kjøpe fjellduken som er mest allsidig for en god pris. 

 

Hva vil dere anbefale? 

Link to comment
Share on other sites

Tja. Har hatt min jegerduk i 20 år nå. Riktignok ikke brukt mye de siste 10. Men før det, hver dag i månedsvis  fra Irak, til Sudan, og Sri Lanka. Ble stort sett brukt som dyne. :-D
Og ei klad natt da vi satt fast i ørkenen utenfor Khartoum et sted var det et par stykker rundt meg som var misunnelige. Når det er +40 om dagen og +5 om natta så merkes det!

Men den har fått kjørt seg her hjemme som ytterpose over soveposen i hengekøya da jeg enda var i form til å leke Lars Monsen under en tarp i skogen vinterstid. 
Syns den funker godt. Men et par av pullertene til glidelåsen har gitt tapt, men har erstatted de med paracord og splittringer. Ellers er duken like hel og like vantett ettr alle disse årene....
Kan dog bli noe kondens om du bruker den som ytterpose. Men den tørker fort. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Helsport sin fjellduk. Og den fungerer fint, den. Men ja, den er litt stor og tung. Min favoritt til reinsjakta, er ikke en fjellduk-men en rimelig poncho fra magasinet.no, med varmereflekterende belegg på innsiden

 

https://www.magasinet.no/dovrefjell-regnponcho-gronn

 

Denne har jo mindre allsidig enn en fjellduk. Men den er lett, lettfattelig, billig og fungerer bra synes jeg. Men skulle jeg ta høyde for overnatting i duken, ville Helsport-duken blitt med.

Link to comment
Share on other sites

Allsidig? Reinsjakt er en rimelig spesialisert øvelse og kan med fordel ha spesialisert utstyr, og til reinsjakt er det Jerven Fjellduken Hunter som gjelder. 

 

Jeg har både den og Original, som veier 900 gram mindre og nok er den mest allsidige på markedet. Hver eneste gang jeg har med bare den, og det ikke er august og solskinn, angrer jeg.

 

I Hunter kan du legge deg rett ned, strekke deg helt ut, og være tørr og varm overalt. Du kan ta av støvlene og hive sekken nederst i duken. Original er mye kaldere og dekker ikke føttene uten at du sitter i fosterstilling. 

 

Prismessig, vent på messetilbud eller salg på nettsidene til Jerven om du kan. Jeg får reklamemail fra dem, og har fått 2 for 1 tilbud flere ganger.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Jeg har to jervenduker, en extreme, og en hunter mini som jeg er veldig fornøyd med. Kan ikke si at det hatt noe særlig problemer med kondens, men vil tro at problemet blir større, jo mindre for fjellduken har.

 

Til tross for at de veier litt (2 kg Extreme og 1,3 Hunter) Så er de ofte blant de første tingene jeg finner frem når vi skal på tur. Grunnen til dette, er jo allsidigheten disse fjelldukene er kjent for, og brukes til alt fra å ha dem på seg om det er kaldt, som sitteunderlag og til ekstra isolasjon på soveposen om vinteren.

 

Jeg tror ikke det er så innmari stor forskjell på allsidigheten fra den ene til den andre leverandøren, det er mest din egen oppfinnsomhet som setter grenser for hva disse kan brukes til.

 

Til reinsjakta vil jeg nok uansett anbefale deg å kjøpe en som er foret, så hunter er sikkert et godt forslag. Eller tilsvarende fra Helsport. Om man orker å bære den ekstra vekten for å få tykkere for enn Hunter el.l må man nesten vurdere selv, men man får det igjen i form av ekstra varme. Jeg er mest glad i extremevarianten, men til jakt hvor man skal bevege seg en del er det også viktig å ta hensyn til vekten. 

 

Ellers er tipset å være litt tålmodig. Det dukker titt og ofte muligheter til å kunne handle fjellduk til sterkt reduserte priser. Ta en titt på hva Helsport legger ut i Outleten sin, og sjekk hvilke tilbud som gjelder ellers. Jerven har pleid å ha ganske gode rabatter i forhold til Black Friday...  Det kan jo hende man kan låne seg en duk til årets jakt, og kjøpe seg en duk selv litt utenfor sesong når man får de beste prisene? 

 

Uansett hvilken du velger, og om du skal handle nå, så kan det kanskje hjelpe med en rabattkode som gir deg 25% rabatt hos Fjellsport? NB noen begrensninger. Gjelder f.eks ikke produkter som allerede er på tilbud...

 

image.png.9cda823933c3c7bf0fac10e5e7d3f4f0.png

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Grønnskollingen skrev:

Samtidig ser jeg at flere mener at de som ikke er foret fort blir klamme og fulle av kondens.

Ikke glem at kondensering på innsiden er det som gjør at man holder seg varm. Kroppen taper varme pga fordamping av svette, men denne fordampningsvarmen får man tilbake når dampen kondenserer

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips folkens! Jeg får dra på butikken og se hva jeg synes om pakkstørrelse og vekt på de ulike variantene, før jeg gjør noe kjøp. Står nok mellom Jerven Thermo Hunter og Helsport X-Trem, om jeg forstår det rett at de trolig er å foretrekke over uforet i de fleste situasjoner. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med denne, men jeg mistenker at den er mye "bang for the buck", siden det er det du spør etter.

 

https://www.magasinet.no/dovrefjell-fjellduk-custom-hunt-thinsulate?nosto=nosto-page-category1-fallback-nosto-1

 

Eller så er Jerven Hunter et trygt valg. Jeg har Jerven Thermo, men hadde Hunter vært på markedet den gangen jeg handlet, hadde det blitt den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...