Jump to content

Har arvet en 338WM, tips?


MarkusRN

Recommended Posts

Hei! Som tittelen sier har jeg nå arvet en veldig pen ruger m77 med kaliber 338 win mag. Det sitter et veldig godt Scmidt og bender sikte på den. Er veldig fornøyd med rifla og den er skutt lite. Vurderer egnt å bare levere den til å få satt på demper ettersom jeg tenker det er ekstrem rekyl sammenlignet med 308 som jeg er vandt til. Men har sett nå at ammunisjonen på denne er jo ganske dyr. Har dere noe tips når det kommer til type lyddemper og erfaring med lyddemper sammenlignet med uten? Og anbefaler dere noen spesiell ammunisjon ved øvelsesskyting?

 

denne har jeg som sagt ikke kjøpt eller noe, fikk den gratis av min ganske aktive jeger morfar!

Link to comment
Share on other sites

Prøv den uten demper først. Du skal vel ikke akkurat mengdeskyte med denne? Rekylen er mer enn 308Win, men å kalle den ekstrem er ikke bare litt overdrevet. I mine hender er rekylen i ei 338WM, "vanlig jaktrifle", slik at den nok går ut over den perfekte (i wish) avtrekksteknikken i det lange løp. Etter 20 skutt liggende gleder du deg ikke til nr. 21 - men det er ikke noe en gruer seg til heller egentlig. God teknikk, solid fast grep og dra den skikkelig inn i skuldra, så er du der. Lyddemper om du ikke gidder rekyl og smell.

 

Ammunisjonen er dyr, og de fleste som har 338WM lader selv. Men ammunisjon til jakt er uansett ikke den store utgiften, og det å trene for å trene, med en 338WM, er igrunnen bare tull, det er som du sier dyrt - og selv med demper vil rekylen være slik at den trekker ned heller enn å bygge opp avtrekksteknikk.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enig med @M67, supert storvilkaliber når en bruker premium kuler (A-Frame, Woodleigh mm.)
Rekylen er litt kjapp, men absolutt håndterbar.
Ikke kanskje mest egnet kaliber for mengdetrening, men det er ingen problemer å skyte bra med 338 WM.
Jeg har brukt en Ruger M77 i 338 wm til elgjakt i mange år, pluss en tur til Sør Afrika, og den bare fungerer!
Kan ikke bidra med råd om demper, da det ikke finns på mine jaktrifler ;)

 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for tips! Ja det med rekylen var kanskje litt overdrevet ettersom jeg ikke har skutt det før. Planen for lyddemper er mest pga lite rekyl og litt mindre lyd, skal bruke denne på elgjakt for det meste. Har tenkt ut en plan har en helt lik type ruger i 308 også så kan evnt bruke den på trening og så 338 på prøven og utover jakta? Fikk 40 skudd med ganske god ammunisjon hvor disse er blykuler. Men ja, jeg er veldig vandt til banesykling hvor det er lite rekyl og lettere avtrekk, når jeg gikk over til jakt ble våpenet ganske mye kjappere i rekyl og avtrekket var kort og konkret kan man si!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha demper også på .308-rifla ville jeg gått for en A-tec Optima 45 med A-lock mini hurtigkobling. Den er modulbasert, så da skaffer du en frontmodul i .30-kaliber og en i .338-kaliber, slik at demperen kan brukes på begge våpnene. 

Link to comment
Share on other sites

Det  greieste dempermessig er utvilsomt EN demper, i 338. Da slipper du å ta feil demper, enten det er å ta med en demper som ikke går på gjengene, eller det er å skyte 338 gjennom 308-demperen. Og så sparer du en demper. Jeg anbefaler alltid dempere i stål. De holder. 
Moduldempere er modulære fordi de er lettere å lage sånn, ikke for å kunne demonteres, og det er alltid noe træl med å demontere dempere som har vært brukt ei stund. Spesielt aluminiumsdempere, for da ser du hvor ødelagte de er inni...

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...