Jump to content

Vaskebjørn i Norge


MikiN1486

Recommended Posts

Hei.

Jeg lastet ned njff appen her om dagen for å se om denne var blitt noe bedre en sist jeg hadde denne på en telefon. Det var den ikke dessverre, men jeg fikk med meg det at den listet opp sportegn på vaskebjørn.

Husker fra jegerprøvekurset for mange års siden så  lærte vi om vaskebjørn, men at dette dyret var ikke eksisterende i Norge.  Men siden den nå står i forbundet sin "utmerkede" applikasjon for landets jegerstand så må jeg jo begynne å lure. Hvor utbredt problem er denne lille bjørnen i vårt sære lille land i utkanten av verden.  Noen her inne som noen gang har vært eller hørt om dette dyre i Norge de siste tiårene?

Link to comment
Share on other sites

Det ble satt ut/ sluppet ut vaskebjørner i Kvinesdal (eller var det Sirdal eller iallefall "indre bygder vest på Sørlandet" ) for noen år siden. Idioten ble tatt og fikk straff for det og flere andre ting, og vaskebjørnene ble jaktet hardt på - og inntrykket var at alle ble skutt. Imidlertid gikk det historier om vaskebjørner på Sørlandet i flere år. Heldigvis virker det som de har forsvunnet.

Mårhund derimot er det en og annen av.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mye eksotiske dyr rund om i landet ser jeg av tilbakemeldingene her, selv om jeg som sauebonde å ivrig løshundjeger må si at sistnevnte i tråden her kunne jeg vært foruten. Hadde en gang elefanter i den lokale hundremeterskogen der jeg vokste opp rett utenfor Oslo. Dessverre fikk de ikke være der lenge før noen ikke mente at de ikke hørte hjemme der. Her vi bor nå er det ikke noe særlig mer eksotiske dyr en vilde griser i ny å ne og hjort med flekker

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Det ble satt ut/ sluppet ut vaskebjørner i Kvinesdal (eller var det Sirdal eller iallefall "indre bygder vest på Sørlandet" )

 

K

 

3 minutter siden, MikiN1486 skrev:

Hadde en gang elefanter i den lokale hundremeterskogen der jeg vokste opp rett utenfor Oslo.

De hadde elefanter en liten stund i Kvinesdal også, mener de vaskebjørnene var også i Kvinesdal.

1453260_10151719181012213_2123405594_n.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I dag fekk eg og kollegaen min sjå kenguruen. Køyrde forbi eit par som sto og filma eller tok bilete ev to-tre rådyr, før me såg kenguruen som sto blant dei. Eg fekk ta bilete og men var litt langt vekke.

Var ute på eit beite, såg ut som den likte seg og hadde slått seg saman med rådyra.

Etterpå la den seg ned, veit ikkje om den ligg og drøvtygger som andre hjortedyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...