Jump to content

Registrere egentilvirkede våpendeler


villmænn

Recommended Posts

Hei! Mange år siden jeg var aktiv på forumet her, da livet som kjent har sine perioder med småbarn og andre ting som stjeler tid. Med barn som vokser til, har tiden og interessen for noen nye prosjekter begynt å melde seg. 

 

Kjapt til spørsmålet:

 

Hvordan er det å få registrert egentilvirket våpendel som privatperson? Er det mulig, eller må man gå via en børsemaker?

 

Saken er den at jeg har lyst til å bytte ut rubbel og rake av rifler og salongrifler,for å lande på er systemvåpen som kan gjøre jobben. Har prøvd litt av hvert av systemvåoen opp gjennom, og har falt ned på konklusjonen at det eneste saliggjørende er løpsmontert kikkert til hvert kaliber hvis man i praksis skal kunne veksle mellom piper og gå rett på jakt uten å måtte skyte inn børsa på nytt. Jeg har i mange år brukt min Sako Quad i .22 LR for rimelig trening, samt .17 HMR for relativt stille småviltjakt, utfordringen her er treffpunktforrandring ved løpsbytte som i praksis gjør det litt tungvint når man bytter mellom kaliber. Har de siste årene hatt en Blaser R93 i grøvre kaliber for større vilt, og av de systemvåpem jeg har prøvd er dette det eneste som man trygt kan bytte piper uten å skyte inn på nytt, hvertfall dersom man har egen kikkert for hver pipe. Jeg ser absolutt nytten av et systemvåpen som kan gjøre all jobben, istedenfor å måtte bruke flere våpen, og dette har gjort at jeg ønsker å lage meg pipe og magasinløsning for blaser R8 i kaliber .17 HMR, basert på .22 LR kittet som er å få kjøpt.

 

Jeg skulle naturligvis ha fått registrert løpet når emnet er kamret og operativt, men kjenner ikke til regelverket her. Er det noen godkjenningsordning/lisens for å lage lage registreringspliktige våpendeler, eller kan jeg søke om og få registrert egentilvirkede deler som privatperson?

Link to comment
Share on other sites

Du søker først, får innvilget, bygger. Praksis varier, så spør saksbehandler. Noen vil ha et brev med søknad, noen vil ha en vanlig søknad, andre sier blankt nei (da klager du osv).

 

Våpenforskriften;

 

Sitat

§ 52.Tilvirkning av skytevåpen og våpendeler

Det er ikke tillatt å tilvirke skytevåpen eller våpendeler som nevnt i våpenloven § 1 og § 2 til eget bruk uten tillatelse fra politimesteren.

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, så tillatelse fra bastian er kravet, men hvordan man får det kan altså variere. Kjøper et. 22lr kit og tegner litt først for å se hvorvidt det er praktisk gjennomførbart tenker jeg. 

 

Takk for rettledning, skal forhøre meg med våoenkontoret 😊

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg søkte om den aktuelle våpendelen (låsekasse i dette tilfelle) og oppga att jeg ønsket og lage denne selv.  la ved en egen søknad med informasjon om prosjektet, litt  tegninger å min fars og min sin bakgrunn som gjorde att vi hadde kompetanse til og utføre Prosjektet. Personen jeg var i kontakt med på våpenkontoret hadde jobbet der i mange 10år uten noen gang og vært borti noe sånt, men med god dialog og tålmodighet fikk vi omsider lov til og gjennomføre prosjektet.

 

Jeg tror ikke det er løyvebelagt og  lage en låsekasse? Men du vil på ett eller annet tidspunkt sitte med ett uregistrert våpen å det er ikke lov. Så det beste er om man får en godskjent søknad der Navn og nr på låsekassen er beskrevet å man innfører dette på våpendelen på ett så tidlig tidspunkt i prosjektet som mulig.

 

Det er nok ingen fasit svar på det du lurerpå annet enn å ha god dialog og del villig om prosjektet med Våpenkontoret å håp på det beste;)

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...