Jump to content

Dynamisk hagle - godkjent


skog

Recommended Posts

Sikkerhetskurs må tas og bestås med pistol, så kan du skyte hva du vil.

Består man med pistol, har man sikkerhetsbasisen og kunnskapen for det andre ganske automatisk, det er bevisst valg at man tar prøven med "vanskeligste" våpen. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

normalt sett, nei. Det vanligste er at man bruker eget våpen.

Dette normale er mer:

Bli medlem av pistolklubb, nybegynnerkurs, skyt og kjøp eget våpen.

Med dette tar man så sikkerhetskurset i dynamisk.

 

Klubbene har som regel ikke lånevåpen registrert på klubben.Noen tar kurs med lånt våpen men det er stort sett fra andre skyttere de kjenner.

 

Du må uansett ta nybegynnerkurset hos klubb først, du kan ikke starte på sikkerhetskurset

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vi kurser kun folk med eget våpenkort på pistol, men har du det kan du få låne egnet våpen/rigg av noen om din er uegnet til IPSC. 

ca ingen IPSC/DSSN klubber har pistoler som klubbvåpen, er mer AR-15 rifle og sånn siden det er karantene på det. 

Link to comment
Share on other sites

Ok, skjønner.

Så jeg må altså gå via pistol-klubb med kurs, skyting og karantenetid søke eget våpen og kjøpe pistol. For så og ta sikkerhetskurs i dynamisk med pistol og så begynne å skyte med hagle. 

 

Greit nok, fikk skutt litt pistol i januar og frem til i mars når verden lukket stilke ned. Så nå er det bare og begynne igjen når klubben har tid og mulighet/plass i disse tider.

 

Holder det med en Benelli Supernova egentlig?

 

Takk for svarene.

Link to comment
Share on other sites

Yes! 

 

Vi legger lista litt høyt, men de fleste synes det er en bra greie, og man lærer utrolig mye, og det er gøy! Dette er også standardisert i hele verden, så når du har en utdanna skytter, skal han/ hun ha gått igjennom samme opplæring og godkjenning/kursing uansett land. 

Hagle er veldig hvor fort du klarer å lade, spesielt siden vi har begrensning på 5 skudd i tubene.. men det er også forskjellige divisjoner for hvor org/uorg hagle du ønsker å ha . 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, aps said:

Dette er også standardisert i hele verden, så når du har en utdanna skytter, skal han/ hun ha gått igjennom samme opplæring og godkjenning/kursing uansett land.

 

De fleste regionene har vel krav til ett eller annet kurs og mange har valgt relativt likt opplegg, men ikke alle,

Det er opp til hver region om de vil ha krav om kurs og evt hvilke krav/kurs det evt skal være, det er ikke krav fra IPSC.

 

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke bra. Bankkontoen er bare en skygge av seg selv nå etter optics, mini rifle å pcc ble ervervsgrunnlag💸. Nå må jeg også bruke penger på en saiga 12/ ks12 ved neste runde. Stopp dette nå, jeg har lyst til og kunne spise noe annet en first price snart... 😅

Heldig vis ikke erverv grunnlag med en gang da. Så får luftet franchi affinityen litt oftere inn till videre😄

 takk til forbundet for å få dette godkjent, har hatt et ønske om 3 gun i alle år,  å nå ser det lyst ut for drømmen!

Edited by madlychip
Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, slemmo skrev:

IPSC har ikke 3gun, så da må noen starte en organisasjon i Norge og arrangere matcher evt.

 

DSSN skriver: "Det betyr at vi kan trene og arrangere konkurranser i Open, Modified, Standard og Standard Manual Shotgun, samt begynne å arrangere 2- og 3-gun matcher i Norge"

...Så da ser det ut som DSSN har planer om dette.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, slemmo said:

IPSC har ikke 3gun, så da må noen starte en organisasjon i Norge og arrangere matcher evt.

 

Mener du multigun?

3 Gun Nation Nationals er Multigun, dvs flere våpentyper i en stage.

USPSA har enten ren rifle eller hagle match, eller Multigun med flere våpentyper i stage.

 

IPSC har Tournament som er 2/3 gun med kun ett våpen i en stage, men flere typer i hele matchen

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at IPSC ikke har noe opplegg for å skyte flere våpen i samme stage, det som generelt kalles 3gun i USA, og av en eller annen grunn multigun i USPSA, selv om multigun historisk sett betyr flere våpen i samme match, men ikke i samme stage.

Den vanligste terminilogien i USA for konkurranser hvor man bruker flere våpen i samme stage er 3gun. Når DSSN skriver at de har planer om å arrangere 2 og 3gunmatcher i norge tipper jeg de mener matcher med flere våpen i samme match, men ikke samme stage, på samme måte som 2gun har vært arrangert her før. I og med at det ikke finnes noe regelverk i IPSC for skyting med flere våpen i samme stage.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel strengt talt ikke noen grunn til at DSSN ikke skal kunne være vertskap for aktiviteter som faller litt utenfor IPSC?
Vi har jo både Sivilpistol og Steel Challenge som administreres av DSSN, så om de har lyst til å hygge seg med 3Gun så er det vel ingen som hindrer dem?

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, slemmo said:

Jeg mener at IPSC ikke har noe opplegg for å skyte flere våpen i samme stage, det som generelt kalles 3gun i USA, og av en eller annen grunn multigun i USPSA, selv om multigun historisk sett betyr flere våpen i samme match, men ikke i samme stage.

 

Ikke helt enig

i USA er det i dag ikke noen forskjell på 3 Gun og Multigun. Ref USPSA Multigun Nationals så langt tilbake som iallefall 2006 ble skutt med flere våpen i samme stage. Samme med den andre store, 3 Gun Nation. De skyter også multigun dvs flere våpen.

IPSC hadde så langt tilbake som 2004 forslag om en "Multi-gun Match" hvor det var krav om flere våpen i en stage. Men ble jo selvfølgelig aldri godkjent i den formen. Vi fikk istedenfor Tournament.

Det første stevnet jeg vet om, var en Soldier of Fortune 3-gun match i 1979. Ordet Multigun ble egentlig ikke tatt i bruk før USPSA lagde regelverk i 2000 og kalte det "Multigun". de aller første 3-5 årene var det vel bare ett våpen per stage men "Multigun" har betydd flere våpen i en stage i 15-20+ år i USPSA etter det.

Så jeg mener de blir feil å si at det historisk sett er en forskjell på begrepene.

 

Link to comment
Share on other sites

Må bare presisere at dette ikke er ment som noen form for kritikk, så ikke misforstå spørsmålet jeg kommer med. Jeg spør fordi jeg er uviten om skyteformen.

Jeg er jo vant med at hagle er laget og tilpasset skyting på bevegelig mål. Derav haglesverm. Hvorfor er det interrrese for å skyte på mål på nokså kort avstand  som ikke er bevegelig med hagle. Jeg skjønner pistol og rifle, men hagle gjør vel neppe noe annet som rifla ikke gjør, kanskje med unntak at man kan skyte litt dårligere? Jeg skjønner 3 gun hvor de bruker hagla for å plukke bl.a bevegelige mål. For meg som ikke kjenner sporten ser det ut som om de har bytta ut rifla med ei hagle uten at jeg ser hva man skal oppnå med det?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bly skrev:

Hvorfor er det interrrese for å skyte på mål på nokså kort avstand  som ikke er bevegelig med hagle.

Noen sparker en fottball eller bruker tid på å se andre løpe etter ballen.

I min verden virker (pumpe) hagle som en artig greie å holde på med, mindre sikkerhets avstand en rifle så kan fint trene hjemme, mange har allerede en hagle, etter det jeg forstår trenger jeg ikke å vente 24 måneder for å skyte, kan bruke hagla på jakt, rimeligere? En rimeligere begynnelse til praktisk skyting med to våpen? 

(Baller sikkert på seg så ender opp med pistol, hagle og rifle. Så er sikkert egentlig dyrere)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er også slugstager, bevegelige mål, leirduer og stålplater halveis gjemt bak plater du ikke skal treffe, så du må legge haglesvermen så den bare treffer kanten av plata som skal ned. Leirduehagler er laget for bevegelige mål, det finnes også hagleskyting og hagler som er ment å brukes på ikke så bevegelige mål.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er jo synd at sporten bare forbeholdes de som skyter pistol, siden (som jeg oppfatter) det er en forutsetning for å skyte dynamisk hagle. Jeg så forresten et par videoer til.... Det er jo ingen som treffer bevegelige leirduer 😉

Link to comment
Share on other sites

De som er noenlunde seriøse gjør nok det, men det er sikkert mange som kommer fra pistolskyting og synes hagle ser gøy ut, uten å ha noe erfaring med leirdueskyting fra før.

Men fint for meg da siden jeg skøyt mye leirduesti før, men jeg gidder ikke melde meg på match før vi får lov til å sette på lange magasinrør.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei,

 

Har jeg lov å møte opp hos min lokale DSSN klubb med min 5+1 skudds halvauto hagle registrert til jakt for å teste ut „Shotgun“ stagene som nybegynner uten å være medlem enda?
 

Skal investere meg sånne „Caddy“ til patronene og skytebrille.

 

Må jeg evt. først gjennom et sikkerhetskurs for å delta?

Link to comment
Share on other sites

Du må ha sikkerhetskurs og medlemskap først.

 

og det er ikke eget kurs for hagle per i dag, så det er pistolkurset som gjelder.

Normalt er veien: Nybegynnerkurs (ala det samme som NSF)-> Kjøp pistol -> Ta sikkerhetskurs DSSN og bli medlem i klubb -> så kan du skyte DSSN

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

@Razorback Så i prinsippet kan man nå søke et våpen hver klasse i DSSN (et til hvert bruksområde ifl våpenforskrifta §4-8 , forutsatt alt riktig med aktivitet/meldemskap osv) til totalt 14 våpen?
 

Handgun: Open, Standard, Production, Classic, Revolver
Rifle: Semi-Auto Open, Semi-Auto Standard, Manual Action Open, Manual Action Standard, Mini-rifle, PCC
Shotgun: Modified, Standard, Standard Manual? 

Våpenkontorene er vel ikke særlig begeistra for det, men ifl lovteksten virker det fullt lov? 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Stat 0 said:

@Razorback Så i prinsippet kan man nå søke et våpen hver klasse i DSSN (et til hvert bruksområde ifl våpenforskrifta §4-8 , forutsatt alt riktig med aktivitet/meldemskap osv) til totalt 14 våpen?
 

Handgun: Open, Standard, Production, Classic, Revolver
Rifle: Semi-Auto Open, Semi-Auto Standard, Manual Action Open, Manual Action Standard, Mini-rifle, PCC
Shotgun: Modified, Standard, Standard Manual? 

Våpenkontorene er vel ikke særlig begeistra for det, men ifl lovteksten virker det fullt lov? 

Korrekt ja.

Og våpenkontoret på Stokke og Kongsberg har bekreftet det som en "gavepakke" for oss skyttere.

De sa faktisk at det gjorde jobben lettere for de, selv om det kunne bli "litt" våpen nå... 😏

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...