Jump to content

Howa 1500 til seljakt m.m.


Tjukkas

Recommended Posts

Har en kompis som inviterer meg på seljakt. Har ikke selv jakta noe som helst på en 25 års tid. Så om jeg skal delta aktivt selv må nok verktøy kjøpes inn da 30.-06 Mausern fra Kongsberg  ble solgt i 1993 :-D

I første omgnag blir jeg med som observatør/ dekksgutt /lærling og kaffekoker for å se om dette er noe jeg vil drive med. Også er planen å delta som jeger selv høsten 2021. I mellomtiden må denna kroppen lære seg å skyte igjen. 
Så istedet for å spare til den perfekte Gucci rifla får det bli noe rimelig både i smelljern og optikk, men som funker. 

Det går i retning av ei brukt Howa 1500 med syntetisk stokk, og en redfield eller anna kikkert i den prisklassen, i .308 eller 6.5x55 om jeg kan finne det brukt. Da tror jeg at jeg har noe som er i klasen "godt nok", uten å ha satt hus og hjem i pant om det skulle vise seg at
dette ikke var min greie. Kompis har en ekstra demper jeg får veeeeeeldig rimelig til å sette på :-D

Nå har jeg spurt hull i hodet på kameraten, så jeg tenkte at jeg heller skulle mase litt om dette her inne, så han kan få litt fred. Jeg blir litt besatt når jeg setter i gang slikt. Men det var han soms tarta så da så :-D

Noen som har tanker, råd etc så del i vei. 



 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp brukt kvalitets optikk og våpen. Så slipper du å irritere deg over de første ripene som kommer uansett. Kan være utrolig  å spare hvis du er litt aktiv på finn.no og dine lokale våpen butikker og finner "skattene" før andre tar de. Hadde valgt noe bedre en Redfield, Leupold er et bra og "rimelig" merke. 

Lykke til med å blåse liv i gammle kunster.

(Howa har et godt rykte hvis jeg ikke tar feil)

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Tjukkas skrev:

 Jeg blir litt besatt når jeg setter i gang slikt.

En sunn reaksjon, og helt normalt! 😉

Men kanskje lurt å ikke se seg helt blind på fabrikkmerke? Det er mye bra i bruktmarkedet, og jeg mener det viktigste er å finne ei rifle som gir god presisjon. .308Win, .30-06 eller 6,5x55 dekker alle ditt behov. Og hva kikkertsikte angår, er jeg enig med @Sakoen75. Kjøp det dyreste du har råd til. Det er fra tid til annen gode bruktkjøp på optikk på Finn, men kvalitetsoptikk holder seg ofte forbausende godt i pris. (Jeg har solgt 2 stk. eldre Swarovski, og det ble nesten krig om det første, en 17 år gammel Habicht PV-line 2,5-10x42).

Link to comment
Share on other sites

Du trenger en PRESIS rifle som ikke koster skjorta, på seljakt blir det rust om du vil eller ikke. Optikk, her trenger du ikke allverden, er jo stort sett skyting i dagslys og som oftest liggende skytestilling. Også er det sikkert surt å gli på underlaget å knuse europeisk optikk, spesielt hvis man er ordinær lønnsmottaker.... Ville derimot satset på demper, både med tanke på at det er lettere å verifisere treff/bom og at selen blir mindre skremt etter skudd (de som er igjen, den som er skutt bryr seg ikke)

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Slitern said:

Du trenger en PRESIS rifle som ikke koster skjorta, på seljakt blir det rust om du vil eller ikke. Optikk, her trenger du ikke allverden, er jo stort sett skyting i dagslys og som oftest liggende skytestilling. Også er det sikkert surt å gli på underlaget å knuse europeisk optikk, spesielt hvis man er ordinær lønnsmottaker.... Ville derimot satset på demper, både med tanke på at det er lettere å verifisere treff/bom og at selen blir mindre skremt etter skudd (de som er igjen, den som er skutt bryr seg ikke)


Høres ut som Howa eller Weatherby er gode kandidater da. Redfield kikkerten skrytes det jo av som en solid kikkert med god optikk. Det er ikke presisjonen folk klager på i en Howa 1500. 
Demper har jeg allerede sikret meg da kompisen har en til overs som jeg får for en symbolsk sum :-D

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sakoen75 said:

Kjøp brukt kvalitets optikk og våpen. Så slipper du å irritere deg over de første ripene som kommer uansett. Kan være utrolig  å spare hvis du er litt aktiv på finn.no og dine lokale våpen butikker og finner "skattene" før andre tar de. Hadde valgt noe bedre en Redfield, Leupold er et bra og "rimelig" merke. 

Lykke til med å blåse liv i gammle kunster.

(Howa har et godt rykte hvis jeg ikke tar feil)


Ja det blir sansynligvis brukt, da budsjettet kommer til å være trangt. 
 

 

2 hours ago, Sølvrev said:

En sunn reaksjon, og helt normalt! 😉

Men kanskje lurt å ikke se seg helt blind på fabrikkmerke? Det er mye bra i bruktmarkedet, og jeg mener det viktigste er å finne ei rifle som gir god presisjon. .308Win, .30-06 eller 6,5x55 dekker alle ditt behov. Og hva kikkertsikte angår, er jeg enig med @Sakoen75. Kjøp det dyreste du har råd til. Det er fra tid til annen gode bruktkjøp på optikk på Finn, men kvalitetsoptikk holder seg ofte forbausende godt i pris. (Jeg har solgt 2 stk. eldre Swarovski, og det ble nesten krig om det første, en 17 år gammel Habicht PV-line 2,5-10x42).


Når det gjelder optikk. så er nok i første omgang Redfield det beste jeg har kroner til. Jeg regner med at den er god nok. Jeg vil si at det blir enten Redfield eller noe annet til samme pris. Og jeg tror ikke det er så mye annet å finne i samme prisklasse, hverken brukt eller nytt som er så mye merkbart bedre. Jeg skal sikkert ha andre våpen senere, og da kan optikken oppgraderes ved den korsveien i stedet.

Hva børsa angår så er jeg åpen for forslag og leter hele tiden, har god tid. Foreløpig står Howa og wetaherby øverst på blokka. Men om jeg kommer over noe annet kan jeg fort skifte mening. Har vurdert manmge hitil, men det virker som disse to vil gi meg det jeg skal bruke dem til. Og det vil jo heller ikke være forbudt å oppgradere dem senere heller.

Kalibervalg så vil jeg helst ha 6.5, med .308 som andrevalg. .30-06 vurdere jeg ikke i det hele tatt. Har hatt ei, og ble aldri venner med den. SÅ det jeg har levert søknader på er disse to kalibrene. 


 

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Redfield 2-7x32 til sel, verdsetter synsfelt framfor zoom, har ingen anmerkninger til kikkert. Holder treffpunkt, presis på knepping og har vel vært brukt en 10 års tid. Skulle den ryke er det kun surt den ene dagen jeg må avbryte jakta :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Slitern said:

Bruker en Redfield 2-7x32 til sel, verdsetter synsfelt framfor zoom, har ingen anmerkninger til kikkert. Holder treffpunkt, presis på knepping og har vel vært brukt en 10 års tid. Skulle den ryke er det kun surt den ene dagen jeg må avbryte jakta :)


Min erfaring er at godt nok, ofte  er det. Og det klarer å lese meg til om Redfield sine er at de er nettop det. Ikke nboe fancy, bare en solid kikkert med ok, presis optikk. Ikke noe du skriver til mor om, men som bare virker. Fint å høre fra en som har en som bekrefter inntrykket. 

Finnes det bedre, helt klart. Men der det intet er å hente har selv keiseren tapt sin rett. Så detr får bli redfield.


 

Link to comment
Share on other sites

Som hør og bør i livet mitt tok det hele en heeelt anna retning, da jeg fikk et tilbud det rett og slett vil være uhøflig å si nei til. 
Slår dermed til på en nesten ikke brukt Weatherby Vanguard S2 i .308 med en

Leupold Vx-2, 3-9x40. I standard Leupold stålmontasjer. Løpet er ulappet, orginal lengde 61cm. Skal få det gjenget til demper etterhvert. 
Og demper har jeg sikret meg allerede. Regner med at det er bare å levere den på XXL som jo forhandler de her, så ordner det seg?

Selger tilgir sikkert bildet:-D
Børsa har fått seg en duracoat....er vel en fordel med tanke på tiltenkt bruk. 
 

 

 

IMG_20200607_124532661.jpg.0b7fc62adf2be01f36777d209ce32771.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Howa/Vanguard er absolutt anstendige våpen til en grei pris, jeg har en kompis som har en Howa og den står overhode ikke tilbake for langt dyrere våpen når det kommer til presisjon, finishen er selvfølgelig ikke i 30-40000 kroners klassen men bevares den er mer en god nok.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Flott våpen, veldig god kvalitet der det må være god kvalitet! Når du finner ut at du vil oppgradere skjeftet anbefaler å sjekke ut H-S Precisiong skjeftene på XXL sin hjemmeside. Ekstremt stabile. skjefter med integrert beddeblokk! Avtrekket kan også oppgraderes på disse, men jeg syntes originalavtrekket er veldig bra, spesielt siden jeg liker topunktsavtrekk. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Undertun said:

Flott våpen, veldig god kvalitet der det må være god kvalitet! Når du finner ut at du vil oppgradere skjeftet anbefaler å sjekke ut H-S Precisiong skjeftene på XXL sin hjemmeside. Ekstremt stabile. skjefter med integrert beddeblokk! Avtrekket kan også oppgraderes på disse, men jeg syntes originalavtrekket er veldig bra, spesielt siden jeg liker topunktsavtrekk. 


Ja det kan det godt bli. Kompisen som dro dette i gang for min del, mener at stokken på disse er litt vel myk. Og anbefaler ikke tofot på denne av den grunn. Vi skal jo ligge på et eller anna skjær så det blir bare moder Norge i form av grunnfjellet under føttene, så får lage meg en bean bag, eller bruke rullen med jegerduken under som han anbealer :-D

Skal nu skyte meg gjennom en sesong med treningskyting, kansje melde meg på lit jegerskyting a ala DFS og sånt så jeg finner nok ut om jeg savner noe på denne. Men først og remest skal jeg kose meg med å bli kjent med den. Ikke noe som er som å bli venn med rifla :-D

Hadde en Mauser 98 i 30-06 jeg kjøpte fra Aaserud Import, den var vel ombygd med jaktstokk fra Kongsberg. Husker ikke hvilken kikkert som satt på. Men den og jeg ble uvenner. 
Det kom vel av ungdommens overmot da man absolutt skulle lage seg margeladninger. Man pøste på med krutt til ladearmen ble trieg, også bakket man av noen grains....hva faen vitsen med det var husker jeg ikke! Men børsa ble solgt. Og siden har jeg ikke hatt noen jaktrifle, da det bar ut i FN tjeneste, og ut i den vide verden med flagget på skuldra i noen år, påfulgt av videre internashjonal jobbing sivilt i enda flere år.
Kom hjem til steinrøysa med familie og unger i 2009. Så var det småbarnsperiode mens jeg tok en bachelorgrad og prøvde å integrere husets to ungdommer mens fruen lærte seg norsk....ja ble ikke mye tid til meg oppi det der.

Nå er minstemann ni, eldstemann er hoppa ut av redet, mellomste er på vei. og det er min tur å få leker igjen :-D




 

Edited by Tjukkas
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, spindrift said:

Du kan gjerne prøve med en tofot. Slett ikke sikkert det blir et problem. Biltema har en billig Harris-klone som faktisk fungerer fint (dvs; de har en lav og en høy modell).


Jeg har en orginal Harris tofot. liggende fra forige runde med jaktvåpen. Stod på ei salongrifle  jeg hadde som ble brukt til rypejakt :-D



Er litt rust på eine fjæra men ellers fult funksjonerbar. Tenker at litt elektrolyse og kjærlighet så er den helt fin :-D

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...