Jump to content

Ny gammel jeger fra Sør Troms


Tjukkas

Recommended Posts

Hei,
Kommer rullende inn fra sørenden av Troms. Har jaktet en del i ungdomstida, men livet tok meg helt andre steder, børser ble solgt eller ruta vekk på 
loftet hos gamlingene (den gnag det var lov).

Så ble det til at fiskeompisen min ville selge meg en en Winchester .30-30. Ei børse jeg altid har hatt lyst på, og ballen begynte å rulle, samtidg som 
Koronaen stengte landet....og våpenkontorene. 

Utover våren fikk man jo alt for god tid til å tenke, så lysten til å dra hele galskapen i gang igjen kom virklelig da kompisen spurte om jeg ikke ville være med på jakt?
Men jeg har noen helsemessige utfordringer så den slags eventyr hadde jeg i grunnen slått fra meg. Her så jeg for meg vertikal oppstigning fra fjordnivå til høgfjell, med hagle og sekk....som var den slags galskap jeg drev med i 18-25 årsalderen....

- Kan du sitte? Spør kompisen.....
-Øh-... jaa?
- Da kan du være med på sjøfuggel og seljakt var svaret....så da så. Har jo båt.

Dermed kom rustne gammelbørser ned fra loft...var bare å levere til destruksjon....samtidig som våpenskap ble innkjøpt, 
og søknader sendt onkel blå, da garderoben må bygges opp fra null. 

Så da sitter jeg nu her og glor på børser på Finn, og googler våpen. Det har jo skjedd litt på 25 år.....Men budsjettet er knagert. Det må bli billig og brukt, og kjøpes en og en. 
Ser for meg at jeg ender opp med 4 våpen, kansje 5. 

Det blir den Winchesteren, en 94 i .30-30 rett og slett fordi jeg har ønsket meg en siden man var med i Sølvpilenklubben!
Men så skal det anskaffes en sjøfuggelhagle....og den skal være pumpe (En anna drøm, jada det lukter overgangsalder , lang vei)
Våpen nummer 3 blir selbørsa. Har mest lyst på 6.5x55 her. Men om jeg ikke finner noe til passende pris som er god nok, får det bli .308. Jeg har søkt om begge kalibre.
Det finne sogså en bitteliten mulighet for at det blir elgjakt og på meg før jeg legge rmeg i penalet for  godt....så .308 er vel et greit kompromiss der for meg.
ALle må jo ha ei 22lr.....noe å øve meg opp med , og vi har en splitter nytt innendørs 15 metersbane her...
Mulig det blir en .223 også ettervert....

Kandidater som følger: 
.30-30 Winchester 94 : Denne skal jeg ha uansett!!

Hagle: 
Mossberg 500, Remington 870. eller Winchester 1300

Jaktrifle: 
Howa 1500 eller Weatherby Vanguard i 6.5x55 eller .308 med demper og Redfield 3x9x40 kikkert eller tilsvarende + demper (kompis har muligens en til meg om gjenginga er rett).
Send meg gjerne noen forslag til andre i tilsvarende prisklasse. Denn skal ha synthstokk. 

22lr
En eller anna billig ei med kikkert og demper. 

Ladeutsyr til .30-30 og jaktrifla. 

Tidsplanen er at jeger og hagle er klar til sjøfuggeljaka i år. Jegeravgift er innbetalt. 
Rifle og jeger klar til høsten 2021. 
Det må trenes, har ikke skutt et skudd siden jeg leverte inn AG'en for siste gang i 2000. 

SÅ gjør dere klar til masse rare spørsmål de neste ukene. :-D
Tror komoisen trenger å få fred da han har blitt plinga på FB døgnet rundt i ukesvis....

I alle fall søknader til alle våpen, pluss et par til for sikker hetes skyld er levert....







 

Edited by Tjukkas
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet, men spørs om du treng så mange våpen. Viss eg var deg ville eg begynt med ei rifla i 6,5x55 med lydempar og eit ok kikkertsikte samt ei hagla.

Mindre og holda styr på, enklare rett og slett samt at ein kan legga meir pengar i dei våpena ein kjøper.

Dette er mi erfaring da, men eg skyt ikkje med hagla så eg har berre ei rifla i 6,5x55.

Klar over at eg er kjedelig no men eg vil gi deg eit velmeint råd. 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sitka said:

Velkommen til forumet, men spørs om du treng så mange våpen. Viss eg var deg ville eg begynt med ei rifla i 6,5x55 med lydempar og eit ok kikkertsikte samt ei hagla.

Mindre og holda styr på, enklare rett og slett samt at ein kan legga meir pengar i dei våpena ein kjøper.

Dette er mi erfaring da, men eg skyt ikkje med hagla så eg har berre ei rifla i 6,5x55.

Klar over at eg er kjedelig no men eg vil gi deg eit velmeint råd. 


Ja det er sikkert fornuftig. Men har levert inn alle søknadene jeg kan for å spare penger på den biten. Våpnene skal kjøpes inn over et tidsrom på et år. 

Det jeg trenger er ja en 6.5 eller en .308  og ei hagle. Da hovedjaktformer blir sjøfuggel og seljakt (med tiden). 
Med et flott innedørs skytebane og "gratis"  22lr ammo gjennom skytterlaget er det også greit å ha ei salongrifle til trening. .
Så de tre er kjernen i min garderobe , og skal anskaffes over tid. Ser ikke for meg at jeg kommer meg på seljakt som skytter i år. 
Så den børsa kjøper jeg inn i løpet av vintern, og bruker våren og sommeren til trening med. 

Winchestern er det som sparket det hele i gang. Har altid ønsket meg en og jeg får den for en veeeeeldig god pris :-D

Jeg kan jo altids kjøpe ett enkelt våpen. Og legge mer penger i det. Men det betyr at jeg ikke kommer i gang denne seosngen i det hele tatt. Det skal jo også legges penger i optikk, ladeutsyr (jeg lada før) etc. 
Jeg vil derfor først kjøpe hagla så jeg kommer i gangd trening til sjøfuglejakta i høst og kan være med på den Rifla i løpet av vintern, og salongen når det byr seg en anledning. Det kan jo hende at sjøfuglejakta avslører at å sitte på et skjær og vente ikke er tingen for meg,  før jeg får brukt alt for mye penger. For den størtse investeringen blir jo rifla, med optikk og demper. Men som sagt den kan jeg vente med. Det viktigste nå er å komme i gnag med treningsskyting. 




 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Det var vel salige General Patton som sa at "Krigens første offer er slagplanen" .
Den gikk til helvete da noen gav meg et tilbud på ei .308 rifle jeg ikke kunne si nei til.....så det blir den først. 
(Vanguard med Leupold kikkert)

 

Link to comment
Share on other sites

Artigt at du er så bestemt på en mod 94 ☺

Bøylerifler er noe man blir avhengig av og min egen Win 94 og Marlin 1895 blir nok de siste av mine rifler som forlater våpenskapet.-Jeg bruker Lee Dier for begge disse og er godt fornøyd. Min erfaring med 30-30 hylser er de holder utrolig lenge og strekker seg lite.

 

Hagle;-Mine tanker rundt det er vel at en pumpe og den ekstra (distraherende) bevegelsen den krever, ikke akkurat bidrar til et godt andre-skudd. Men,..mange skyter jo bra med sine Rem 870, kanskje grunnet kolbemål som passer de aller fleste. Jeg ville dog heller gått for en Rem.1100,.. samme kolbemål (og like driftsikker).

Om du likevel MÅ ha en pumpe, så se etter de gode Wingmaster-modellene.

 

Uansett

Lykke til med dine valg.

..

 

Link to comment
Share on other sites

Ja Winchester er en gammel guttedrøm som bare må oppfylles. Hva ellers skulle opergangangsalderen være godt for!? :-D
Men detsverre har omstendighetene ført til at den er rykket tilbake til 3, plass da jeg fikk et godt tilbud på .308 rifle, så den blir kjøpt først, ogsåskal jeg være med på sjøfuglejakt i høst allerede, så den neste må bli hagle. Må spre kjøpene fra måned til måned...da ting er litt knagert. 

Desuten er maks budsjett helt under 4K for hagla...så det blir brukt og så lite fancy som mulig. 


Takk for råd om hagle....
Jada jakt og fiskekompis nevner også det der med andreskuddet i et halvhjertet forsøk på å overtale meg til å skaffe meg den sedvanlige O/U muskedunderen. Men noen gnager må man prøve det man man har løyst på  før man tyr til fornuften. 
 

Andreskuddet  er et skudd jeg aldri traff noe som helst på sist jeg var rype og andejeger. 
Dog skulle man jo absolutt fyre det av så tett på førsteskudded at man nærmest brente av begge skudd samtdig, og endte med at det ble bom på begge.
Tenkèr at mange unge, uvante  jegere kunne ha godt av å roe det ned litt....eller kjøpe seg enkeltløper ;-D
Men erfaringen er at trening eliminerer det meste. Jeg har aldri vært noen god reaksjonsskytter. Jeg bruker det lille sekundet ekstra....også treffer jeg. Eller skal vi si traff....dete r20 år siden sist jeg skjøyt med noe kraftigere enn ungenes Nerf gun :-D
Men har altså brukt Moissbergpumpe før. Så tenker at det skal gå fint med noen timer tørrtrening. 




 



 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Ja, riktig som du sier med å "roe ned litt " ved anlegg.- Visselig går ting fort ved t.eks skogsfugljakt. man har som regel 1-2sek å reagere på, men likevel vlktig med et noenlunde kontrollert anlegg.- Det er som svenskene sier at "..det är i anlägget man tillverkar träffen". 

 

2 timer siden, Tjukkas skrev:

 

Andreskuddet  er et skudd jeg aldri traff noe som helst på sist jeg var rype og andejeger. 
Dog skulle man jo absolutt fyre det av så tett på førsteskudded at man nærmest brente av begge skudd samtdig, og endte med at det ble bom på begge

 

Trikset er å hoppe over første skudd og gå direkte på andreskuddet  🤣😄

Edited by bobby
Legg til
Link to comment
Share on other sites

Som troppsjefen sa under trening på Nærstridskyting: "Tjukkas" du er litt for treig, men bommer motstanderen din på førsteskuddet, skyter du han rett i ballene, så du får stole

på flaksen... :_D

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Av pumper er Remington Wingmaster en gammel slager, som virkelig er solid.

 

Når det kommer til nyere hagler (2007-) er Remington noe å unngå. Kvalitet gikk drastisk ned. Da er det Mossberg man burde satse på.

 

Mossberg er uansett ordentlig bruksjern. Jeg sverger ved 500 modellen, siden jeg solgte min rustne 870 og aldri så tilbake.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, m00se said:

Av pumper er Remington Wingmaster en gammel slager, som virkelig er solid.

 

Når det kommer til nyere hagler (2007-) er Remington noe å unngå. Kvalitet gikk drastisk ned. Da er det Mossberg man burde satse på.

 

Mossberg er uansett ordentlig bruksjern. Jeg sverger ved 500 modellen, siden jeg solgte min rustne 870 og aldri så tilbake.

 

Takk for tipset. Var ikke klar over det med kvalitetetn etter 2007. 
Ser også på Winchester 1300. Det er rett og løsett ikke sikkert at finansene strekker seg til en Mossberg, da jeg starter med jakt og våpen så og si fra scratch. oihjen etter et par tiårs pause...
Så det er en del som må kjøpes inn. Og disse Winchesterne virker å være litt billigere på bruktmarkedet (sikkert en grunn). Men Mossberg ligger høyeset på ønskelista fordi jeg har brukt dem før. 
 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Tjukkas skrev:

 

Takk for tipset. Var ikke klar over det med kvalitetetn etter 2007. 
Ser også på Winchester 1300. Det er rett og løsett ikke sikkert at finansene strekker seg til en Mossberg, da jeg starter med jakt og våpen så og si fra scratch. oihjen etter et par tiårs pause...
Så det er en del som må kjøpes inn. Og disse Winchesterne virker å være litt billigere på bruktmarkedet (sikkert en grunn). Men Mossberg ligger høyeset på ønskelista fordi jeg har brukt dem før. 
 

 

Vet ikke hva budsjettet ditt er, men Mossberg 500 er meget rimelig, selv nytt. Er for tiden ikke mye brukt på finn, dog. Fant en, til 4000, riktignok med to løp.

 

Maverick 88 er jo enda billigere enn 500.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, m00se said:

Vet ikke hva budsjettet ditt er, men Mossberg 500 er meget rimelig, selv nytt. Er for tiden ikke mye brukt på finn, dog. Fant en, til 4000, riktignok med to løp.

 

Maverick 88 er jo enda billigere enn 500.


Vurderer Maverick 88 dersom jeg ikke finner en passende 870, 1300 eller 500 fra Herrene Mossberg, Remington og Winchester når jeg er klar til å kjøpe. 
Budsjettet vil være Max 4K om jeg skal rekke å kjøpe den og få trent litt før jakta. Jeg kjøpte akkurat rifla jeg skal ha, så der gikk alle "haglepengene". 
Som sagt det er litt trangt økonomisk her.
 

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Tjukkas skrev:

Som sagt det er litt trangt økonomisk her.

Nå skal du selvsagt få bruke penga dine akkurat som du vil, men en brukt baikal o/u eller s/s burde jo være mulig å få tak i for omtrent ikkeno, og de er nær opptil uslitelige. Det går jo an å vurdere en sånn løsning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, erikraude said:

Nå skal du selvsagt få bruke penga dine akkurat som du vil, men en brukt baikal o/u eller s/s burde jo være mulig å få tak i for omtrent ikkeno, og de er nær opptil uslitelige. Det går jo an å vurdere en sånn løsning.


Har hatt, vurdert og ikke noe morsomt :-D

Det handler litt om å realisere gamle guttedrømmer. Ligger f,eks ei Tikka og ei Valmet på finn nu. Foprnuften tilsier vel at jeg burde velge en av de to, men hjertet er ikke der. Vil ha pumpe denne gnagen for å ha prøvd det. Tapet blir neppe så stort om det viser seg at det ikke var noe for meg. 
Men per nå blir det bare kjedelig med det. 

Jeg er halvgærn når det skal fiskes også. Mens alle andre nordemnn i verden , absolutt skal fiske ørret med den lengste kjeppen de finner og haspelsnelle, fisker jeg med så kort og lett stang som mulig, med multiplikatorsnelle.... det er bare sånn jeg er. :-D



 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, erikraude skrev:

Nå skal du selvsagt få bruke penga dine akkurat som du vil, men en brukt baikal o/u eller s/s burde jo være mulig å få tak i for omtrent ikkeno, og de er nær opptil uslitelige. Det går jo an å vurdere en sånn løsning.

Nå er vel pumpehagle det man kjøper hvis man skal ha høy pålitelighet billig.

 

En godt brukt 500 skulle være meget billig. De koster jo ikke mer en 5000 nye.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Tjukkas skrev:


Det handler litt om å realisere gamle guttedrømmer. Ligger f,eks ei Tikka og ei Valmet på finn nu. Foprnuften tilsier vel at jeg burde velge en av de to, men hjertet er ikke der. Vil ha pumpe denne gnagen for å ha prøvd det. Tapet blir neppe så stort om det viser seg at det ikke var noe for meg. 
Men per nå blir det bare kjedelig med det.
 

Ser den! Har aldri eid o/u selv, pumpe er tingen! Og en halvauto hvis man absolutt må ta raskt oppfølgerskudd.

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, m00se skrev:

Ser den! Har aldri eid o/u selv, pumpe er tingen! Og en halvauto hvis man absolutt må ta raskt oppfølgerskudd.

Kan man skyte oppfølgingsskudd raskere med halvauto enn med dobbeltløper?

 

K

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, m00se skrev:

Nå er vel pumpehagle det man kjøper hvis man skal ha høy pålitelighet billig.

 

En godt brukt 500 skulle være meget billig. De koster jo ikke mer en 5000 nye.

Mente jeg så det var skissert 4000 for en brukt pumpe her, det virka ikke så billig. Får du den for en tusenlapp er det jo ikke noe å lure på. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, erikraude skrev:

Mente jeg så det var skissert 4000 for en brukt pumpe her, det virka ikke så billig. Får du den for en tusenlapp er det jo ikke noe å lure på. 

4000 er høyt. Men den på finn inkluderte ekstra slug løp, det gjør jo noe på prisen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, erikraude said:

Mente jeg så det var skissert 4000 for en brukt pumpe her, det virka ikke så billig. Får du den for en tusenlapp er det jo ikke noe å lure på. 


Har lett isiden april dfa tankene begyne å snurre. har ikke sett noie til under 2000, og den var veeeeldig godt brukt. 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, erikraude skrev:

Si du får en baikal for 500, det er litt penger spart hvis det kniper. Men hvis det er pumpe du vil ha hjelper jo ikke det stort.

Det er ekstremt billig. Tviler ikke på at denne dealen fins, men jeg ville vært litt skeptisk til hva man får da.

 

Da jeg bodde i UK kjøpte jeg en Baikal 27 til kona. Enkelt avtrekk, en av de "dyrere" til £400. Den hadde som vane å falle fra hverandre når man brakk den, om man ikke passet på å skru til en skrue i forskjeftet som konstant gikk løs.

 

Dessuten mener jeg å ha lest at hele mekanismen på en tradisjonell box lock er ganske mye mer komplisert en de fleste pumpehagler. Det betyr ikke noe i seg selv, men jeg tenker som regel at enklere er enklere. (Den gamle KISS, keep it simple, stupid).

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ihvertfall hatt min liggende ute på finn for en tusenlapp, og den gikk ikke som varmt hvetebrød da. Hadde en hyggelig kjøper tilbudt meg 500 for å kunne starte en jaktkarriere hadde jeg latt den gå for det. Den har vært med meg på jakt siden 1997 og aldri svikta. Tipper det fins flere sånne der ute. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, erikraude said:

Jeg har ihvertfall hatt min liggende ute på finn for en tusenlapp, og den gikk ikke som varmt hvetebrød da. Hadde en hyggelig kjøper tilbudt meg 500 for å kunne starte en jaktkarriere hadde jeg latt den gå for det. Den har vært med meg på jakt siden 1997 og aldri svikta. Tipper det fins flere sånne der ute. 


Det gjør det nok, men det hjelper jo ikke hvs de ikke legges ut for salg. Tilbudet er til enver tid det man finner fram til :-D

Men kansje noen hger på forumet forbarmer seg over meg nok en gang når jeg er klar til kjøp :-D

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...