Jump to content

Recommended Posts

Prøver å starte en ny tråd om drillinger. Jeg har trålet kammeret og tror jeg har lest det meste som omhandler drillinger her på forumet. Men lenge siden jeg har funnet noe av nyere dato. Prøver derfor å starte en ny tråd om emnet ettersom jeg syntes dette er meget interessant. 

Håper det er interesse for å dele bilder, jakterfaringer, anbefalninger til sikte ammunisjon etc. Har selv drilling og trenger derfor ingen debatt om det beste kaliberet. Men kom gjerne med synspunkter på kuler/hagl osv. Bilder av drillinger i og utenom jakt vil bli godt motatt😊

Link to comment
Share on other sites

Min drilling er en brukt Krieghoff Trumpf i kal 20/76 og 6.5x65R. Kjøpte denne brukt for ca 1 år siden. Det er min 3 krieghoff trumpf, de to første ble korte affærer da den første, kjøpt brukt hadde rust i rifle løp. Byttet da denne inn hos forhandler i ny type trumpf, etter ca 1 år på jakt med denne var jeg lei av å bære på en så tung drilling samt at det var mye tull med den(var hos børsemaker 2ganger på 1år) gikk da til forhandler å byttet den inn i en eldre type brukt trumpf. Denne passet meg ikke helt perfekt da den var noe for høy i stokken til at jeg kunne bruke den med åpene sikter, har akuratt fått den igjenn fra børsemaker nå å er meget fornøyd med resultatet. Kjøpte og tilpasset montasje for dokter sikte, justerte montasje for kikkert, brunere løp på ny, byttet tenn stift v hagle løp, rettet bulker/riper i stokk, ny kolbekappe, og justerte stokk så den passer med åpene sikter. Ble meget fornøyd med resultatet og kommer nok ikke til å bytte den ut. Legger ved noen bilder.

Er det noen som vet ca årsmodell? Vet at kaliberet 6.5x65R kom ut i 1986. Så er hvertfall eldre en dette. Veier 3,4kg uten sikte

IMG_20200702_164331.jpg

IMG_20200702_164212.jpg

IMG_20200702_164045.jpg

IMG_20200702_165103.jpg

IMG_20200702_164859.jpg

IMG_20200702_162811.jpg

IMG_20200702_163722.jpg

IMG_20200628_182828.jpg

IMG_20200702_162745.jpg

IMG_20200702_162821.jpg

IMG_20200702_162707.jpg

IMG_20200702_162955.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Drilling er lidenskap. Jeg har sikkert hatt 20... kjøpt og solgt. Jeg har to stk nå: Merkel rifledrilling 961ls i 8x57irs og 20-76 og merkel hagledrilling 96k i samme kaliberkombinasjon. 
 

Mine preferanser er:

- må ha sikring på kolbehalsen. Jeg fikser ikke Greenersikring. 
- Riflekaliber med krave. Vil kunne skyte hjort med den så mellom 6,5x57irs og 8x57irs. Jeg synes rådyrene som jeg jakter mest blir for mye skamskutt med 9,3x74r. 
- haglekaliber 20 eller 16. Bedre balanse enn med kaliber 12. 
- helst svingmontasje. 

- hevbar kolbekam. Jeg skyter dårligere når jeg har kinnkontakt ytterst på hakespissen. 
- gjerne oppspenner på rifleløpet, men ikke hagleløpene. Da rekker jeg ikke skudd på tiuren om jeg støkker opp en slik. Jeg synes løsningen til Merkel er genial. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skaubjønn skrev:

 

skyte hjort med den så mellom 6,5x57irs og 8x57irs. Jeg synes rådyrene som jeg jakter mest blir for mye skamskutt med 9,3x74r.                                                                      - hevbar kolbekam. Jeg skyter dårligere når jeg har kinnkontakt ytterst på hakespissen.                                 

- gjerne oppspenner på rifleløpet, men ikke hagleløpene. Da rekker jeg ikke skudd på tiuren om jeg støkker opp en slik. Jeg synes løsningen til Merkel er genial. 

Har stort sett de samme preferansene som deg skaubjønn når det gjelder drillinger og kaliber😊👍

                                                                      Kaliberet 6.5x65R har nok potensiale til å ødelegge en del kjøtt, noe som har blitt diskutert og bekreftet i tidligere tråder. Forrige eier,( jjrcod?)  har testet mye.

Håper jeg klarer å redusere kjøttødleggelsene ved å lade med harde lette kuler. Har ladet Nosler E-Tip 120grs til 940ms. Denne kulen har rundt 99%restvekt. Håper dette blir en sukkses mtp mindre kjøttødleggelse.

 

Hevbar kolbekam er ikke dumt, har det på rifla, men på drillingen passer det perfekt når jeg smetter på en akah kolbeforhøyer når jeg bruker kikkerten.    ( forøvrig en leupold vx6i 1-6x24). Uten kikkert passer den nå perfekt med åpene sikter, med docter er jeg sånn midt mellom å trenge kolbeforhøyer å ikke. 

Har ganske godt anlegg/kontakt med kolben uten så tror jeg kommer til å prøve dette.

 

Løsningen på Merkel mtp oppspenner sikring er vel lik som på min trumpf? Oppspenner rifleløp og (vanlig) haglesikring, rifleløp fremste avtekker når rifle er spent, ellers er den til høyre hagleløp.

 

Jeg jakter det meste, men drillingen er stort sett med når drevern min er med. Jakter da rådyr/hjort/rev, har et par terreng vi kan skyte fugl også, men i terrengene vi jakter mest i langs Telemarkskysten kan vi ikke skyte fugl.

 

Noen gode anbefalinger til patroner/haglstørelse til rådyr kal 20? Har ikke skyti rådyr med kal 20 enda. Men har testet og fått fine skudd bilder med rottweil 20/76 us 2(3,7mm) og winshester superspead us 1(4mm).

 

 

Link to comment
Share on other sites


Merkels sikring er litt ulik Krieghoff sin. På Merkel er det bare en tangent oppå kolbehalsen. Skyv den nedbygging litt frem (som en vanlig haglesikring) Og begge avtrekkeren er hagle. Skyv helt frem og rifleløpet spennes opp og fremre avtrekker er til rifle. Det er snellert på denne. 
Haglstørrelse 2 er fint til rådyr. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Skaubjønn skrev:


Merkels sikring er litt ulik Krieghoff sin. På Merkel er det bare en tangent oppå kolbehalsen. Skyv den nedbygging litt frem (som en vanlig haglesikring) Og begge avtrekkeren er hagle. Skyv helt frem og rifleløpet spennes opp og fremre avtrekker er til rifle. Det er snellert på denne. 
Haglstørrelse 2 er fint til rådyr. 

Ok dette med sikring/oppspenner er litt etter smak/vane og jeg har ikke noen erfaring med Merkel sin sikring. Har blitt vant til hagle sikring og å spenne opp rifla, og syntes dette er veldig sikkert og greit. Skal mye til å sende en kule når planen var hagle. 

 

Når det gjelder hagl hadde det vært fint med litt mer spesifikk med merke osv. Har skyti en god del rådyr med hagle og er kun unntaksvis jeg har brukt annet en us 2, 3,7mm, eller har også brukt en del us3, 3,5mm på kombinert rådyr/hare jakt.

 

Er litt nerd av meg også på ammunisjon, lader også ammo til hagle, men foreløpig bare til kal 12 (Har skyti noen rådyr med disse😊

Derfor er det fint med spesifikk slik at jeg kan sjekke hastigheter, dekning av hagl, hvilken egenvekt/hardhet (mengde ammonium det er i bly haglene osv.) ble nesten litt flau av å skrive dette, da jeg innser at dette er noe sært😄

 

Men til mitt forsvar vil jeg legge til at jeg både har frue, og fungerer forøvrig ganske bra sosialt😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, wildshot skrev:

Noen gode anbefalinger til patroner/haglstørelse til rådyr kal 20? Har ikke skyti rådyr med kal 20 enda. Men har testet og fått fine skudd bilder med rottweil 20/76 us 2(3,7mm) og winshester superspead us 1(4mm).

 

17 minutter siden, wildshot skrev:

Derfor er det fint med spesifikk slik at jeg kan sjekke hastigheter, dekning av hagl, hvilken egenvekt/hardhet (mengde ammonium det er i bly haglene osv.) ble nesten litt flau av å skrive dette, da jeg innser at dette er noe sært😄

 

Jeg mener det viktigste (nest etter valg av egnet haglstørrelse) er at du finner ammunisjon som gir jevne skuddbilder (god dekning) i ditt våpen. Det som går bra i et våpen går ikke nødvendigvis bra i et annet. Nå har du funnet at RWS og Winchester 20/76 i egnede haglstørrelser går godt i din drilling (antar det er blyhagl) - bruk disse! Velg gjerne US # 2 eller 3 i løpet med åpnest boring, og et eller to nummer grovere i det andre.  Jeg skyter US # 3 og 1 i 12/70 i min Merkel drilling med hhv. 1/4 og 1/2 boring, effektivt på rådyr opp til 25 m med gunstig skuddvinkel. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Okey Wildshot..

Du etterlyste drillingbilder. Her er mine..

Krieghoff Optima med oppspenner Kal. 20/7X57R innstikkpipe i kal. 9,3x74R

Gunnen til oppspenner, og relativt korte løp, er ettersøk. Går nå, da ettersøk for kommunen. Passer ganske perfekt i en Vorn sekk der det ikke er for tett.Gjør ikke moe om veden er ok ;)

 

BTW den tidligere eieren av din drilling, @jjrckd  har fått laget  en grovhugget støgg stokk til en gammal drilling. Hvis vi ber fint, så kanksje vi får se bilder:winke1:

 

Den er rå  ;)

 

 

 

 

001.JPG

003.JPG

004.JPG

005.JPG

006.JPG

013.JPG

014.JPG

016.JPG

021.JPG

023.JPG

024.JPG

025.JPG

008.JPG

009.JPG

Edited by Ruger #1
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Jeger'n skrev:

Hva er vekta på ei slik innstikkpipe?

 

Omtrent 375 gram på ei tvilsom kjøkenvekt. Kan nok variere etter kaliber. 

Mitt fulgte med på lasset da jeg kjøpte. Hadde nok valgt annet kaliber dersom  det hadde vært et behov :winke1:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har innstikkpipe i 6x70r i hagledrillingen. Bruker den lite. Kanskje fordi jeg har rifledrilling. Tar heller den om det er behov for to rifleskudd. 
Kan jo poste noen drillingbilder. Dette er av hagledrillingen. 8x57irs, 6x70r, 20-76

EC78CBA5-BE13-4FCD-B717-BA27EA212B94.jpeg

CB79EEDC-C483-4FE0-B9ED-ECFB9BEE2932.jpeg

119133E7-0506-40C9-A401-B434A329935C.jpeg

5818B2B0-AB55-4F6E-8A8A-235255B99E41.jpeg

77AEE1E8-7F2C-485A-BA50-8ED30AE57C8F.jpeg

146118CB-1142-4700-BF1C-78D22318FB3F.jpeg

BCADFD0F-3876-4F61-B149-151436A37FAA.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@wildshot Det er ulike typer innstikkpipe. Min og Ruger #1 sin er justerbar i fronten. Du kan se det på de små skruehullene.  Når den er skutt inn, så skal den være skuddfast. Man kan altså ta den ut og sette den inn igjen uten at treffpunktet endres. Det finnes også korte innstikkpiper, ofte i 22lr eller 22wmr. Har aldri hatt en slik men jeg tror at de ikke kan justeres. 
 

Jeg har aldri jaktet med min. Den fulgte med børsa da jeg kjøpte den, så jeg vet ikke hvor lenge den kan stå i før det blir rust. Jeg ville uansett plukket den ut etter en regnværsdag. 
 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det finnes flere produsenter/typer. Mener Krieghoff sine full lengde er produsert av Keller & Simmann. Disse er rustfrie, og i prinsippet fult justerbare fra munningen. I og med at jeg har et relativt sedat kaliber i innstikket (9,3x74R), må jeg opp i fart, gjerne kombinert med en 230-250 grains kule for å komme i "justeringsområdet". Har en liten mm + til rådighet hver vei i en munning i kal 20.

Har sysslet med dobbeltrifle tidligere, så har litt erfaring med "grovinstillingen" ;)

Mindre kaliber vil jeg tro har større justeringsområde.

..men skyter fint prøven med begge rifleløpa dersom jeg skyter på drilling med lodda løp sine premisser.

 

Skal innrømme at jeg ikke har gått skikkelig seriøst til verks, da behovet for innstikkløpet ikke har vært et must. Fulgte med, og er gøy. Kan jo komme til nytte når jeg må på ettersøk etter dyr ukjent. 

Dier, og en neve hylser lå igjen fra en tidligere romanse 😉

 

Legger ved noen bilder. De er vel i og for seg selvforklarende.

Bytter utdrager for å fiksere innstikkløp riktig hver gang.

Løsner settskruer for å justere stillskuer.

Aluplugg for å dytte/kakke ut løpet.

 

 

@Skaubjønn

Du slo meg med et lite minutt ;)

 

Edit: Glemte bildene :)

 

012.JPG

013.JPG

014.JPG

015.JPG

016.JPG

017.JPG

018.JPG

020.JPG

021.JPG

Edited by Ruger #1
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Forklarende bilder Ruger #1! 

jeg er ikke kjempefan av to ulike kalibre i drilling. Det blir litt plundrete. Jeg har testet Brenneke i hagleløpene også. Bare for morro. Men på jakt blir det mye å holde orden på... Det holder med en haglepatron og en riflepatron i lomma på jakt. 
 

Det ideelle må vel være innstikkpipe i samme kaliber som rifleløpet? Så har man valget mellom hagle- og rifledrilling. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for god info om hvordan innstikkpipe fungerer, monteres og justeres Ruger# 1😊

Blir det ikke riper i løpet av niveleringskruene som ligger an mot løpet under skyting?

Får vurdere å gå til innkjøp av innstikkpipe etter hvert hvis behovet for "rifledrilling" melder seg.

Frem til da får jeg klare meg med slugg i venstre hagleløp. Testet rottweil exakt 20/70 med godt resultat i v hagleløp. Samlet best i trangboringsløpet. Kan bruke disse ut til 50m med tilnærmet samme treffpunkt som rifle løpet.

 

Hvor mange skudd kan du skyte med rifle drillingen Skaubjønn uten å få treffpunkt forandring av betydning? 

Link to comment
Share on other sites

Buhag Luxus fra mitt fødeår 1963. Kaliber er 16/70 og 7xy57R, hakemontert Hensoldt 1,5-6x42. Stokken var mørk brunsvart når jeg kjøpte den men under all gugga som var påført så den jo fin ut. 

Samler bra selv uten å vente med skuddene. 

 

16062012338.jpg

16062012341.jpg

16062012342.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Kvalitetsoptikk. Beklager sløvheten. 
 

jeg har en Leica 1-6 på rifledrillingen. Har en Swaro 1-8 på en annen børse. Men jeg savner den ekstra lysåpningen som 1,5-6 gir i skumring noen ganger. 1 som minste forstørring er perfekt til drivjakt. Men til kombinert jakt er det bedre med litt høyere skumringsverdi. Jeg brukte en SuB 1,5-6 x 42 j mange år, og vurderer en slik med lys igjen. De selges billig gor tiden. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, jjrckd skrev:

Har du fått testet samskyting i rifledrillingen din @Skaubjønn? Jeg testet Woodleigh her om dagen. 734ms i snitt med 45grs n150.

Jeg fikk ikke de beste resultater. Barnes gikk elendig. Accubond likeså. Jeg har ikke testet Woodleigh enda. Winchester fabrikkammo med Partition går kjempebra. Hornady rn går også bra. Se nederste på side 2 for bilder. Jeg har kjøpt Oryx som denne drillingen er regulert for og skal teste til høsten. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Noen som har erfaring med krieghoff mod super? Har handlet drilling i kaliber 16 og 6,5x57r. 

Årsmodell 1965 

63cm løp

Dural

Haglesekring 

Hakemontert zeiss 1,5-6

 

Finner lite og ingenting om denne modellen på nettet. 

Screenshot_20210113_185352_com.android.chrome.jpg

Edited by Valmeten
Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke kjennskap til denne modellen. Krieghoff pleier å borge for kvalitet. Det har vært noen problemer med aluminiumen på noen drillinger fra denne tiden. Om det gjelder denne vet jeg dessverre ikke. 
 

6,5x57r er et deilig kaliber. Jeg hadde det i mange år. Noen er vanskelige å få til å gå med tunge kuler. Kan være regulert med 100 eller 120 grains kule. Min gikk bra med 140 grains. Du får bare teste. 
 

en annen ting: det ser ut til at kikkertsiktemontasjen er veldig høy? Dårlig bilde, men virker sånn? Kanskje en børsemaker kan fikse det? Hvis ikke får du vel kinnkontakt på hakespissen ... ?

 

 

7F1D6612-485C-44EF-9B97-8E54D00F4F38.jpeg

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Ja litt dårlig bilde. Screenshot blir ikke helt topp beklager det😌

Er nok ganske høy montasje og grisrygg skjefte, så kan bli lite kinnkontakt ja.. Får se hva jeg gjør med det. 6,5x57r valgte jeg pga tilgang til helmantel / matchkuler. Men hylser er jo værre å få tak i.. 

S7303236.jpeg

Edited by Valmeten
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skaubjønn said:

det ser ut til at kikkertsiktemontasjen er veldig høy?

Jeg grublet engang over hvorfor det er firefots hakemontasje som har blitt en slags standard. Det finnes eksempler på både tre og to. Plutselig kom jeg på at det er fire av den grunn at man skulle ha det amerikanerene kaller "see through". 

 

Derfor er slike gamle montasjer nesten alltid høye.

Link to comment
Share on other sites

En børsemaker kan modifisere skinnemontasjen til ringmontasjer hvis ønskelig. Gjorde dette med min drilling. Da fikk jeg en lav montasje som passet et sikte med 30mm rakt rør. Det er ganske stor avstand mellom baser så en del typiske 1-4, 1-6 sikter blir for korte. Det må velges et sikte som fysisk passer, dvs langt nok rør. Eventuelt kan du nok få laget en montasje for bakre base i tillegg som passer doctor sight eller aimpoint mini.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok du er best tjent med en annen montasje, ja. Slik det ser ut nå har jeg problemer med å skjønne hvordan du kan komme høyt nok til å se gjennom senter av kikkerten og samtidig ha god kinnkontakt. Jeg har bygget opp med en kolbeforhøyer i skinn og skyter konsekvent med kikkerten på, enten jeg bruker hagle- eller riflefunksjonen. Med litt trening går det fint å få til raske og gode hagleskudd med forstørrelse 1-1,5 på kikkertsiktet. Min kikkert har MAK svingmontasje.

971101615_Kolbeforhyer.jpg.72d6fc30d2147cc52079cc3c00b7aa50.jpg

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Ja det blir spennende å se. Har ikke fått den hjem enda. Personlig vil jeg ha hatt typ 2,5-10x42 da jeg blir å gå uten kikkert for det meste, og blir nok brukt mest på fjellrype. Noe skogsfugljakt også, der ser jeg for meg at kikkert montert blir litt klønete da man ofte skyter på refleks. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Valmeten said:

Personlig vil jeg ha hatt typ 2,5-10x42 da jeg blir å gå uten kikkert for det meste, og blir nok brukt mest på fjellrype. Noe skogsfugljakt også, 

Ja, ser poenget med kikkert av på den type jakt. Da tenker jeg en lavere hakemontasje er løsningen. Jeg jakter for det meste rådyr. Gratulerer med et spennende og allsidig riflekaliber, forresten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Sølvrev said:

Ja, ser poenget med kikkert av på den type jakt. Da tenker jeg en lavere hakemontasje er løsningen. Jeg jakter for det meste rådyr. Gratulerer med et spennende og allsidig riflekaliber, forresten.

Takk. Skal be børsemaker om pris på ringer i hake, ryker vel fort på 5 lapper for en slik jobb

Link to comment
Share on other sites

Du skal være glad for at det sikte som står på, er ca 30 cm langt. Det betyr at det finnes mange sikter som er passe lange. Moderne sikter har typisk 1 cm lengre øyeavtand, så 29 cm er passe for ett nytt sikte.  
 

Mange gamle drillinger fra den tiden hadde fast 4x, som typisk da var 25 cm lange. 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, amatør said:

Du skal være glad for at det sikte som står på, er ca 30 cm langt. Det betyr at det finnes mange sikter som er passe lange. Moderne sikter har typisk 1 cm lengre øyeavtand, så 29 cm er passe for ett nytt sikte.  
 

Mange gamle drillinger fra den tiden hadde fast 4x, som typisk da var 25 cm lange. 

Ja ikke sant. Det tenkte jeg ikke på ved kjøp av børsa. Greit å ha litt flaks 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt en nesten tilsvarende Krieghoff Super.😊

Kaliber 16 og 7x57r. 

Årsmodell 1964 

63,5 cm løp.

Stål baskyle / låskasse

Vekt 3,09 kg uten kikkert

Hakemontert Hensholdt 4x32.

 

Spurte Krieghoff om de hadde noe info men de kunne bare bekrefte årstallet.

Når jeg kikket litt rundt på nettet fant jeg denne brosjyren. Lå på et svenskt forum. 

Krieghoff Super s1.jpg

Krieghoff Super s2.jpg

Edited by PG
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, PG said:

Har akkurat kjøpt en nesten tilsvarende Krieghoff Super.😊

Kaliber 16 og 7x57r. 

Årsmodell 1964 

63,5 cm løp.

Stål kasse

Vekt 3,09 kg uten kikkert

Hakemontert Hensholdt 4x32.

 

Spurte Krieghoff om de hadde noe info men de kunne bare bekrefte årstallet.

Når jeg kikket litt rundt på nettet fant jeg denne brosjyren. Lå på et svenskt forum. 

Krieghoff Super s1.jpg

Krieghoff Super s2.jpg

Kult! Min var oppgitt med 63cm men vil tro det er 63,5cm. Gleder meg voldsomt til å prøve den! Hvilken trangboring har du på den? 

Edited by Valmeten
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Skaubjønn said:

Det er såkalt Schweden omstiller på denne. Hendelen på kolbehalsen. Vi skandinaver liker ikke å ha det på siden. Hadde det på min første drilling. Det fungerer helt supert. 

Skulle egentlig kjøpe en strøken sauer 3000 med grenersikring. Ble akkurat for sen å bestemme meg, så da ble det denne krieghoffen. Tenkt i ettertid at det kanskje var like greit det ble denne. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...