Jump to content

Lanber gikk av ved lukking


rodnebb

Recommended Posts

Jeg har en 8 år gammel Lanber Baron som er overhalt av børsemaker for noen sesonger siden. Den gikk av på skytebanen i drt jeg lukka hagla. Det er autosikring på den, og jeg er sikker på at jeg ikke hadde tatt av sikringen eller rørte avtrekkeren.

 

Noen forklaringer på dette?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Keino skrev:

Har opplevd at skudd blir avfyrt under bæring av sikret lanber baron. Skjedd 2 ganger med samme hagla. Fikk et lite støt i våpenet og pang sa det.

Oops! 

 

Har du hatt det til børsesmed og fått det sjekka? Noe feil som kan fikses?

 

Er dette noe som skjer med andre hagler også?

Link to comment
Share on other sites

Hagla bør tilbake til børsemaker, er vel ikke så viktig hva vi spekulerer i her på Kammeret? Hvis ikke børsemaker kan stille en sikker diagnose og utbedre feilen bør du kvitte deg med våpenet. Jeg mener å ha hørt om lignende tilfeller, men husker ikke detaljene.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Sølvrev skrev:

Hagla bør tilbake til børsemaker, er vel ikke så viktig hva vi spekulerer i her på Kammeret? Hvis ikke børsemaker kan stille en sikker diagnose og utbedre feilen bør du kvitte deg med våpenet. Jeg mener å ha hørt om lignende tilfeller, men husker ikke detaljene.

 

Jeg har også kommet til at hagla må til børsemaker, lurer bare på om dette er vanlig på Lanber og andre hagler, og om andre har hatt erfaring med at det hjelper å sende hagla til børsemaker eller man kan få vådeskudd likevel. Det er ikke mange skudd siden hagla var til sjekk. Jeg regner med at børsemaker bare kan si at "nå er hagla fiksa og jeg tror den vil fungere fint".

 

At skudd går av på denne måten er noe jeg trodde kunne skje i teorien, men ikke så hyppig at det skulle skje meg.
Jeg hørte en gang for 30 år siden at Beretta er de eneste som har sikring som blokkerer tennstiften, alle andre hagler blokkerer bare avtrekkeren slik at man må være obs på at et støt kan få hagler til å gå av. Dette er tydeligvis greia med Lanber, hva med andre merker?

Edited by rodnebb
Link to comment
Share on other sites

Børsa er ikke min, men jeg har lånt den en del. Gikk av skudd en gang jeg bar den og en gang med eieren selv. Børsa var nesten i ny stand første gang det skjedde, bare brukt 4-5 ganger på leirduebane og 10-15 ganger på rypejakt med normalt vedlikehold etter hver tur.

18 timer siden, rodnebb skrev:

Har du hatt det til børsesmed og fått det sjekka? Noe feil som kan fikses?

Børseguruen hos forhandler kunne ikke se at noe var galt. Virket ikke som de trodde helt på hva vi hadde opplevd. En annen børsemaker jeg snakket med som ikke har sett på børsa kunne tenke seg at det hadde noe med at tennstift ikke var kommet ordentlig i på plass i avtrekk, og løsnet under bevegelse. Men det er bare spekulasjoner. Vet ikke eksakt hva som var årsaken.

 

Edited by Keino
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, rodnebb skrev:

At skudd går av på denne måten er noe jeg trodde kunne skje i teorien, men ikke så hyppig at det skulle skje meg.
Jeg hørte en gang for 30 år siden at Beretta er de eneste som har sikring som blokkerer tennstiften, alle andre hagler blokkerer bare avtrekkeren slik at man må være obs på at et støt kan få hagler til å gå av. Dette er tydeligvis greia med Lanber, hva med andre merker?

 

Ikke bare Beretta heldigvis. Nevnes kan; Merkel,- Sauer,- Simson,- Baikal med flere (dobbeltvirkende sikringer som sperrer ved hanefall),..men beklageligvis er det langt flere som IKKE har pålitelige sikringer. - Vær obs på halvautoer/pumper (alle) som regel har enkle sikringer som bare blokkerer avtrekker.

 

Jeg har selv opplevd flere stygge fall i min tid, og vært glad over at mine gevær ved tilfellene var en Merkel 8, Simson 85 og en Beretta 687. 

 

Ps.Noe å tenke på også ved kjøp av rifle.

 

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Du kan legge til Browning B25, 325, 425, 525 og 725 i den kategorien over børser som tar høyde for hanefall ved støt. Akkaren til en kompis har ikke, det samme kan desverre sies om de fleste pumper og halvautomatisk hagler på markedet. 

 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke uttale meg om når det ble "vanlig" med dobbeltvirkende sikring hos de aller fleste produsentene, men det er vel en god tid tilbake, og vil anta at alt du får kjøpt av O/U og S/S hagler idag her på berget har det som standard. 

Dog er aldri et ladd våpen, uansett sikret "idiotsikkert" i den forstand. 

 

Men, det som trådstarter her beskriver høres ut for meg å være en alvorlig funksjonsfeil, og børsa bør ikke brukes før den har fått en grundig sjekk av en børsemaker.     

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Berettagrouse skrev:

Skal ikke uttale meg om når det ble "vanlig" med dobbeltvirkende sikring hos de aller fleste produsentene, men det er vel en god tid tilbake, og vil anta at alt du får kjøpt av O/U og S/S hagler idag her på berget har det som standard.

Mener du tar skikkelig feil.

Motsatt er nok det som er"vanlig". 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bobby skrev:

Mener du tar skikkelig feil.

Motsatt er nok det som er"vanlig". 

 

 

Er ikke bombastisk jeg.. Har fått en oppfatning av at en moderne hagle har dobbeltvirkende sikring form av avtrekk og "hanefang" . 

 

Mulig du kan utdype mer rundt hvem som leverer med og uten da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev som eksempel noen jeg vet som har. Jeg kunne legge til flere som t.eks Browning, Miruko og som jeg antar sikkert også dine Flodmann. ☺

Våpen i lavere prisklasser fra Tyrkia, Spania men også mange Italianske har for dårlige (uten oppfang) sikringer. Lamber,.. som tråden handler om, er bare étt (livsfarlig) eksempel.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

525 og Akkar Altay. Utrolig at de inngår kompromisser på sikkerhet kun for å være billig. Det burde holdt med materialene og tilpasningene. Risikoen for vådeskudd er ikke verdt 10 000 kroner spart. Nå sier jeg ikke at vådeskudd ikke kan skje i en Browning, men om jeg skulle gått på trynet, ekkelt som det er med våpen i hånd, ekstra betryggende med gode konstruksjoner.

20190712_201653.jpg

20190328_211910.jpg

Edited by hovdeknuten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det vil uansett enten være snakk om slitasje eller feil under produksjon, godt mulig en kombinasjon. Et problem som kun vil øke med bruk, snart vil den smelle hver gang du lukker den. Det er ikke et problem som vil gå over. Jeg ville ikke levert den inn til børsemaker så lenge den er over garantiperioden. Her må det kjøpes nytt, helst noe bedre utifra erfaringene du nå har gjort deg:)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg hatt Lanber-hagla til børsemaker.

 

Han åpna opp og mente mekanismen var god som ny, null slitasje, ingen grunn til at det skulle skje noe galt og han stilte seg i utgangspunktet tvilende til at hagla hadde gått av av seg selv. Ingenting feil med 'sears' eller noe annet, og hagla gikk ikke av da han kakka den i gulvet. Han mente det måtte være brukerfeil og at jeg bare kunne fortsette å bruke hagla.

 

Jeg er på min side rimelig sikker på at sikringen var på og at hagla gikk av i det jeg lukka den uten at jeg rørte avtrekkeren. 

Link to comment
Share on other sites

På 2.7.2020 den 9.17, Sølvrev skrev:

Hvis ikke børsemaker kan stille en sikker diagnose og utbedre feilen bør du kvitte deg med våpenet.

Jeg ville følt meg ytterst ukomfortabel med å bruke denne hagla, men skjønner det er surt å skrote den.

Det er imidlertid enda surere om du eller noen andre fortsetter å bruke den og det skjer en alvorlig ulykke.

Link to comment
Share on other sites

Levér hagla til en børsemaker for skroting. Så kan han bruke stokken, skruer og slikt til reparasjon for andre hagler. 

 

Og så kjøper du deg en Sauer sideligger mod 8/47/147 for problemfritt skytterliv. Ingen har hatt slike problemer med disse…uslitelig kvalitet. Så kan du skyte og kose deg i trygghet resten av livet 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg heller mer mot å skrote børsemakeren hvis alt er som beskrevet.

 

Dette er ren fysikk og mekanikk og ikke spøkelser og overtro. Går børsa av med sikringen på er noe feil et sted. Klarer ikke børsemakeren finne utav det, er han ikke kompetent nok.

 

Finn feilen og fiks den, så kan du bruke hagla.

Link to comment
Share on other sites

Tenker at hvis tennmekanismen ikke kommer skikkelig på plass under oppspenning så skal det ikke mye støt til før skudd går av. Hvis dette skjer 1:100 oppspenninger så skal børsemaker sitte rimelig lenge å kakke børsa i gulvet før han konkluderer, hvis det er slik han tester. I tillegg så kan støt kommer fra forskjellige vinkler som blir påpekt i posten over.

Edited by Keino
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, hovdeknuten skrev:

Jeg tenker at støt og slag kan komme i alle mulige slags vinkler, og det trengs ikke nødvendigvis stor kraft om noe er feil. Når en børsemaker sier det er brukerfeil, så bør en kunne stole på at det er tilfelle. Men kan ikke du ta et bilde av mekanismen?

...heller bilde av "børsemakeren" med den uttalelsen....>:(

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Keino skrev:

Tenker at hvis tennmekanismen ikke kommer skikkelig på plass under oppspenning så skal det ikke mye støt til før skudd går av.

Dersom dette kan skje er det en alvorlig feil i mekanismen, og dette er noe av det første en børsemaker må kontrollere.

Link to comment
Share on other sites

Periodiske feil med lav frekvens er ofte tidkrevende (les kostbare) å finne ut av, stort sett uansett hva slags innretninger det er tale om. Feilen som er årsak, er oftest ikke lett synlig eller direkte målbar. I tillegg kommer erfaring og kompetanse til feilsøker inn i bildet. Feilen finnes, så det blir da gjerne et spørsmål om resultatet, i dette tilfelle ei hagle som ikke avfyrer utilsiktet, står i forhold til ressursbruken for å oppnå dette. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Resultatet her er ikke bare en hagle som fungerer som den skal, men også en børsemaker som har lært noe. Denne kunnskapen kommer til nytte neste gang.

Børsemakeren brukt i dette tilfellet kan tydeligvis lite og er i tillegg ikke interessert i å lære mer. Disse styrer man unna.

Alternativt kan man sette seg ned og lære noe selv. 

Link to comment
Share on other sites

Livet er altfor kort til å gå på akkord med sikkerheten

 

Kassér hagla. Liten vits i å bruke penger på å reparere ei billighagle, usikkerheten vil du alltid ha med deg. Kjøp deg ei rimelig Sauer eller Star. Om du ikke heller velger å gå for Beretta, Browning eller noe i den litt kostbare og anerkjente, gode sorten. Aldri tenkt på hvorfor ingen eiere av disse nevnte haglene har problemer? Stikkord: Kvalitet. Det er disse «billige over/under» haglene i midtskiktet folk plages med, jevnt over. Får ikke Beretta/Browning kvalitet i kopier. 

 

Det verste med upålitelige/usikre hagler, er at du kan skade andre. Jeg kunne aldri tenkt meg å være i nærheten av en med ei slik hagle, ei heller vært den som holdt i den. Enn du?

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@rodnebb Forstår det ikke er hyggelig å få beskjed om å skrote hagla. Du skal ha kred for å bringe et ærlig problem «til torgs», står respekt av det. Jeg har stått ved siden av når slike vådeskudd har forekommet, og skal forsikre om at det ikke var spesielt morsomt. Skytter og våpen skal være trygge.  Om du nettopp har handla, så er dette faktisk grunn til reklamasjon og heving av kjøp. Men om du har hatt hagla ei stund så, vel…Gode børsemakere tar fort oppunder en tusenlapp i timen, så om han åpner, ser over, spekulerer så har du fort brukt et par tusen. Før jobbing… Og et par timers jobbing går fort. Du er snart på prisen av ei god, brukt hagle. Mange gode tilbud på kvalitetshagler hos forhandlere akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

13  Second-hand Beretta 682 shotgun review - Shooting UK Beretta Silver Pigeon Grade 1 SporterBeretta 486 Parallelo 20 Gauge Shotgun

Ingen ekspert på dette, men her har vi en Flodman låskasse på bilde 1, litt usikker på hvilken Beretta modell bilde nr 2 er, bilde 3 er en Beretta 686 SP1(en av de mest solgte jaktmodellene på berget) og nr 4 er en Beretta 486 Parallello. Om noen av de lærde kan gi en enkel forklaring på hva i prinsippet som skiller disse låskassene i fra de billigste modellene på markedet mtp sikkerhet, så tenkte jeg at det kunne vært fine greier i denne trådens anliggende.   

Edited by Berettagrouse
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

For å ta konklusjon:

Jeg sendte hagla til børsemaker på Løvenskiold sin Lerduebanen.no, og han filte litt på avtrekkertappen som holder tenningshammeren. Han mente tappen var blitt litt rund, kanskje pga dårlig herding av stålet. Foreslo at jeg sjekker mekanismen en gang i blant for at problemet ikke kommer tilbake. Mekanismen så 'nesten ubrukt ut' - kanskje ikke noe å vere stolt av ;-/

 

Vi får se hvordan det går. Om det ikke smeller i utide de neste par månedene så er det vel vanskelig å gi skylda på børsemakeren uansett med den forklaringen.

Link to comment
Share on other sites

On 7/2/2020 at 3:42 PM, Chiefen.v-2 said:

Jeg hadde kassert hagla.

I ren avmakt når man ikke forstår hva som skal til for å sjekke om en mekanisme er sikker og virker som den skal, kan kanskje dette være en løsning.

 

Men det er litt som å pisse i buksa. Hvis man ikke kan sjekke mekanismen og stole på det man gjør, er man for alltid prisgitt andre, kan aldri ta en kvalifisert avgjørelse selv, og som bonus vil alt alltid være andre sin feil...

 

Det er mye bedre å sette seg inn i hva som skal til, for så og ta en vurdering selv.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, rodnebb said:

...filte litt på avtrekkertappen som holder tenningshammeren... mente tappen var blitt litt rund, kanskje pga dårlig herding av stålet. Foreslo at jeg sjekker mekanismen en gang i blant for at problemet ikke kommer tilbake.

Jeg synes ikke denne børsemakeren har stilt noen presis diagnose, ei heller har han kommet opp med en permanent løsning på problemet. Et skytevåpen skal være mer pålitelig enn at bruker må "sjekke en gang i blant" for å opprettholde en sikker funksjon. Som jeg har skrevet lenger oppe i tråden, jeg ville følt meg ytterst ukomfortabel med å bruke denne hagla, enten det er på jakt eller på bane.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...