Jump to content

Avtrekk Sauer 200 STR, forskjell 0,5kg og 1,5kg


Elgjaeger

Recommended Posts

1 time siden, BC.Airn skrev:

Viktigst av alt, er at man ikke «napper» i avtrekker´n. Først når denne uvanen er borte vil man ha nytte av godt oppsatt avtrekk., etter min mening.

 

Men få «nappere» kommer frivillig ut av skapet. Så damefinalen i trap fra NM-Veka. Ei dame fikk klikk, nappa åpenbart og meget godt, dro ned hagla…(vil ikke legge ut lenke, men søk opp og se sjøl). Som pistolskytter kvitta jeg meg med  nappinga: Jeg ladda ett elle to skarpe skudd i tønna på en .44mag, tomme i resten, snurra forsiktig, lurte tønna på plass. Og fyrte av. Interessante opplevelser. Merkelig bevegelse i våpenet ved treff på tomt kammer….hmm.. så nok snålt ut. Tok noen treningskvelder, og etter hvert falt hanen rolig også på tomt kammer. Og gode treff når der var en patron under.

 

Når jeg skyter i dag, tenker jeg alltid i hodet: «tørravtrekk» med ladd våpen. Om du vil prøve dette på en av «de gode» i klubben din, vil du nok oppleve at du byr opp til en morsom revolverdans…få som vil utsette seg for dette, er min erfaring...

 

Fungerer rettsåbra for meg å tenke "tørrklikk" (er noe rusten, men innøvd tenking sitter fremdeles). Sjølstendig realitetsorientering/avdekking om egne uvaner, teknikktrening, tørrtrening er også viktig. Mental trening/innstilling er etter min mening ofte bedre enn mange skudd. Men krever desto mer av en sjøl. Jeg har klokkertro på god avtrekksteknikk.

 


 

Har nok skutt litt pistol enn gjennomsnitts «Kammeraten», så ja, det er også etter min erfaring en god måte å lære avtrekk på. Luftpistol er vel det som gir tydligst tilbakemelding på skiva om avtrekk er bra eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg har klokkertro på god avtrekksteknikk

Det har jeg også, og jeg hamrer det inn i ungdommene jeg trener, og jeg trener en hel del på selv, både tørt, med 22LR og med klikkpatroner. Mest om vinteren dog. Men at man blir kvitt avtrekksfeil totalt, noen gang, det tror jeg ingen ting på. Se på opptak fra ståserien i innledende runde for kl 5 på LS. Da får du se skytterkonger og alt som er, nappe seg langt ut i 7eren, så at lille meg som trener maks 3-4 ggr i uka skal bli helt immun mot avtrekksfeil, det tør jeg ikke håpe på. 

Derfor er jeg helt enig med @Elgjaeger, i at det nok kan være et poeng å hente her og der, på tiltak som reduserer konsekvensene av avtrekksfeil.

En helt annen ting er at i PRS - så er det mange ting man må trene på, og iallefall når man har sånn rimelig avtrekkskontroll, så er det kanskje mer å hente på det enn på avtrekkstrening - og kan en kjøpe seg til noe med et lettere avtrekk, jeg er med... 

 

 

Jeg er jo forøvrig også enig i at "de fleste™ " som jakter på lettere avtrekk gjør det fordi de ikke kan ta avtrekk. Man VET IKKE engang hvordan man skal ta et riktig eller godt avtrekk, men selv om man starter 1cm foran avtrekkeren med pekefingeren, og hamrer skuddet av, så blir det faktisk mindre ille, om avtrekket er lett...

 

Sitat

Men få «nappere» kommer frivillig ut av skapet

JEg har ingen problemer med å innrømme at jeg napper av og til, men det er forbanna sjelden i stødige stillinger nå for tida. På stå, når man bare må få av et skudd, og i umulige "kuk-stillinger" i PRS, stadig vekk. Det synes jo i siktet, og man vet tvert at dette ble feil, og ja, det er irriterende. 

Er det noen her som aldri har dårlige avtrekk i konkurranse?

 

Sitat

Dette kan en jo fint gjøre med rifler også

Det er jo helt vanlig

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skyting sitter mellom øra. Mengdetrening bøter nok ikke på noe som helst om man ikke er «påskrudd», gitt.

 

Min oppfatning er at altfor mange søker kostbare poeng på utstyr og finjusteringer. All konkurranseidrett er slik; Man utnytter regelverket, sniker, tolker, jakter gram og millimeter som om det sto om livet i kampen for poeng…vært der. Men i etterpåklokskapens lys, så burde man brukt energi annerledes. Etterpåklokskapen er jo også den mest ultrapresise (tok den?).

 

Min tyngste erfaringsbakgrunn er fra håndvåpen, bl.a. med fripistolskyting. Med konkurransemessig skudda godt innom åtter´n (med ammo som gikk centimetern med anlegg på 25m), så spiller det mentale en hovedrolle. Om avtrekket var hundre eller trehundregram utgjorde egentlig ingenting. Men i hue var  det greitt å ha det lettest mulig…snurrig. Du må ha trua på det du gjør, du må ha god avtrekkskontroll.

 

Tror «napper´n» er den største poengtyven, uansett om du skyter rifle, pistol eller hagle. @M67 er en bidragsyter i sitt miljø, vi andre har mye å lære.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, BC.Airn skrev:

Skyting sitter mellom øra.


Ja, mye rett i det, det er ofte det mellom øra som ødelegger hvertfall. En maskin er vel den beste skytteren i de fleste programmer.

 

Har kun holdt på med PRS et par år og har ikke ført noe statistikk over hva jeg mister mest poeng på, men for min del tror jeg det er noe sånn:

1. Roter det til slik at jeg mister mange poeng på en stage eller to, dvs skyter med feil innstilling på kikkert, feil blink, feil strategi etc.

2. Klarer ikke å finne stødig nok stilling, ser klart å tydlig at jeg ikke klarer å holde siktet innenfor blinken

3 Vind

4 Bruker for mye tid å komme i stilling samt bytte stilling

5 Avtrekk ++ 

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening betyr avtrekket minst 95% for presisjonen. Jeg synes avtrekksvekten skal være "passe" for meg. For lett på fripistol gjør at for mye av konsentrasjonen brukes på å være forsiktig med avtrekket. Opplevde det samme da jeg kjøpte meg matchrifler for fin og grov. Jeg stilte opp avtrekksvekten slik at den nå er ca 100 gram. Nå tar jeg inn trykkpunkt og presser avtrekk uten å være redd for at skuddet går av for tidlig.

Meg bekjent er ikke rekordene i grovpistol forbedret etter at tillatt vekt ble satt ned fra 1360 til 1000 gram for knapt 10 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til avtrekk, så bytter jeg mellom hagle (Beretta) som er jævlig dårlig og nokså tungt, Sako justert til 1 kg (nokså bra direkteavtrekk) og Sauer 200 STR to trinn på 1,5 kg. Jeg vet ikke at jeg bruker avtrekket det bare skjer på automatikk når hode har bestemt seg for at skudde skal gå 😉. Det er litt sånn som med bil jeg bytter mellom manuelt gir og automat, og jeg tenker ikke over hva jeg gjør det bare skjer. Når jeg skyter er fokus på målet og omgivelser på samme måte som når jeg kjøre så er det veien og trafikkbildet. Noen ganger skyter jeg dårlig og det har gjerne med dagsformen å gjøre. Samme er det bilkjøring...

For meg er det samme greia som M67 nevner, at avtrekket er innebygd. Får jeg en Sauer med 0,5 kg avtrekk så skyter jeg utilsiktet under fortrekket hver gang 🙄 uten unntak...

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Elgjaeger skrev:


Ja, mye rett i det, det er ofte det mellom øra som ødelegger hvertfall. En maskin er vel den beste skytteren i de fleste programmer.

 

Har kun holdt på med PRS et par år og har ikke ført noe statistikk over hva jeg mister mest poeng på, men for min del tror jeg det er noe sånn:

1. Roter det til slik at jeg mister mange poeng på en stage eller to, dvs skyter med feil innstilling på kikkert, feil blink, feil strategi etc.

2. Klarer ikke å finne stødig nok stilling, ser klart å tydlig at jeg ikke klarer å holde siktet innenfor blinken

3 Vind

4 Bruker for mye tid å komme i stilling samt bytte stilling

5 Avtrekk ++ 

Den der er nokså presis for meg også. 1 er poengtyv nr. 1. Skru feil, skyte på feil blink, "brainfarts" i farta, og kompleksiteten. Vanligere blant begynnere, men vanskelig å bli helt kvitt.

Et tillegg på 2. er at man ikke tar seg tid til å "fikse" den stillinga man ser er dårlig, fordi man "har det så travelt". Men det er bedre å treffe sakte enn å bomme fort.

Vind blir aldri en eksakt vitenskap, men på de fleste småstevnene er holdene så korte at dette ikke er et stort problem

4. tid, tid, tid, 18 sekunder til første skudd... Alle bruker for lang tid, og det koster poeng mange ganger.

Avtrekksfeil stjeler de poengene du SKULLE hatt. Alt ser så bra ut, også smeller den jævla pekefingeren til... Det er ikke SÅ mange poeng som ryker her (hos meg). Derfor gidder jeg ikke å ballere med å skaffe meg lettere avtrekk. Men jeg har et 500g som jeg kjøpte i "BR-med Sauer" tida. Jeg er så vant til 1.5kg at jeg sikkert mister flere poeng med 500g, i "kampens hete", så det går på ett ut. Men venner man seg til det, så er jeg overbevist om at lett er bra.

 

K

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, M67 skrev:

Det må være deilig å være så god ;) 

 

Høhø, tja. Jeg tror du forstår poenget mitt med at muskelminne og trening gjør at 500 eller 1500 gram ikke har *så* mye å si. 😉 

 

Avtrekksfeilene mine er oftest avtrekksvegring på stå, altså at jeg presser og presser og vil ha det så perfekt at jeg timer ut - og så blir det napp. Det er mulig skuddet hadde gått kortere ut i skiva med lett avtrekk, men hovedproblemet er jo at jeg ikke er tøff nok til å presse hardt. 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, boble skrev:

Avtrekksfeilene mine er oftest avtrekksvegring på stå, altså at jeg presser og presser og vil ha det så perfekt at jeg timer ut - og så blir det napp. Det er mulig skuddet hadde gått kortere ut i skiva med lett avtrekk, men hovedproblemet er jo at jeg ikke er tøff nok til å presse hardt. 

Høres som vi har ca samme problem, eller iallefall hadde jeg det sånn før. Jeg har blitt mye bedre på stå etter jeg ble forbanna, gav faen, og bestemte meg for å aldri trene stå igjen. Jeg skyter stå på stevner helt uten forventning, og trekker av midt i vingleområdet - som er stort - men siden avtrekket er OK, så havner skuddet inni det et sted,  

 

 

 

5 minutter siden, boble skrev:

Høhø, tja. Jeg tror du forstår poenget mitt med at muskelminne og trening gjør at 500 eller 1500 gram ikke har *så* mye å si. 😉 

Det ikke SÅ mye å si, men det har litt å si. Jeg klarer ikke å være enig i at muskelminne gjør at avtrekksvekta ikke har noe å si.  En vesentlig forskjell på PRS og "vanlig" skyting er at det ikke er bonus for å treffe midt i. Treff er nok, og det gjør at man sjelden ser avtrekksvegring på samme måten som i stående, selv om noen stillinger kan være vel så ustødige som stående med en god skytterdress. 

Det jeg ikke forstår, er at det skal være så vanskelig å godta, at man forstyrrer rifla mindre med å trekke 500g enn å trekke 1500g - det er mange grader mellom et perfekt avtrekk og et napp, og selv et litt "hardhendt" avtrekk er av og til ikke godt nok - det er ikke uvanlig med gonger vesentlig mindre enn DFS-tieren.

En helt annen ting er at jeg, og trolig de fleste andre i PRS skyter for opplevelsen, og et perfekt tunet, lett avtrekk, er "deilig" å skyte med - jeg har ingen planer om å bytte Saueravtrekkene mine (to rifler et 500g og et 1500g) men jeg prøver andre folks rifler - og jeg koser meg med de letteste avtrekkene.  På samme måten som man kan kose seg med en god skytterdress, en bra hanske, eller lignende ting i andre disipliner.  Utstyret er en del av opplevelsen.
PRS er heller ikke slik som baneprogrammet, at du kan sammenligne med sist, eller se på poengsummen, og sammenligne utviklingen din. Det eneste du har å sammenligne med er opp mot de andre, og det inviterer til våpenkappløp - PRS er bransjens våte drøm.

 

Jeg kan bare anbefale å prøve, og se hva en liker best etter noen runder. Jeg har enda ikke møtt noen som prøver å få avtrekket sitt tyngre.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 2.7.2020 den 0.09, Bly skrev:

Si ikke det! Det er ikke så mange andre skytegrener enn DFS som foregår ute i snøstorm midtvinters. Kanskje noen har tenkt?

 

Vel, alle skiskyttere skyter med 550g trykkpunktavtrekk.

De har ingen problemer med å mestre det under alle forhold.

Hvis man starter skytekarrieren med en 1827 virker Saueren senere  noe "grov".. 8)

 

Jeg er ganske sikker på at man hadde sett mye mer rar skyting hvis skiskytterne hadde brukt 1,5kg avtrekk.

 

Hvis man vil ha en teknisk referanse, mal, å "jobbe" ut fra når det gjelder avtrekk og skyteegenskaper er det bare å skaffe seg et billig Anschuts match 54 std-gevær. Jeg kjøpte et på salg hos J&F i romjula for 500.-. listepris hos Landrø var da 24k. Når man ser avtrekket i disse kan man lure på hva de andre surrer med.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Torf skrev:

 

Vel, alle skiskyttere skyter med 550g trykkpunktavtrekk.

De har ingen problemer med å mestre det under alle forhold

Har du noen gang sammenlignet en gjennomsnitts jeger/DFS skytter mot en skiskytter med tanke på kropp og motorikk (og for den del aldersgruppe)? Jeg tror ikke skiskyttere er spesielt plaget med kalde fingre når de skyter 😉

 

2 timer siden, Torf skrev:

Jeg er ganske sikker på at man hadde sett mye mer rar skyting hvis skiskytterne hadde brukt 1,5kg avtrekk.

Sikkert om de hadde brukt 6,5 også 😂. Neeh alle "heltene" var bedre før!

 

Anschutz lager fantastiske avtrekk, det er ikke til å stikke under en stol, men her snakker vi om finmekanikk og smådeler så det holder. Jeg synes STR representere et veldig bra middelpunkt når det kommer til avtrekket, og skulle man være dum nok til å demontere det, så finner man delene uten lupe.

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 2.7.2020 den 9.05, M67 skrev:

Men i PRS må du kunne tenke litt taktisk, forstå kulebane og vind, kunne bevege deg fort (og effektivt) og sikkert med rifla, og du må kunne skyte både fort og sakte, med god eller dårlig støtte, og ikke minst må du kunne velge den beste stillingen, mellom raks og stødig et sted.

 

Høres ut som PRS er blitt en slags "Dynamisk  Manual Open-Division" bortsett fra avstanden/mål som det skytes på.

Dynamisk Rifle er ihvertfall svinmorro og inneholder alle faktorer du nevner her. Dess bedre man er på å terpe avtrekk i rolig tempo, dess bedre skyter man når det må gå fort.

Er det et veldig aktivt miljø for PRS sørpå? Her i Trøndelagen skjer det fint lite på denne fronten. Ivertfall ikke mye offisielt.

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, hewi skrev:

Høres ut som PRS er blitt en slags "Dynamisk  Manual Open-Division" bortsett fra avstanden/mål som det skytes på.

Dynamisk rifle er vel mer "gunning" på kort/ kloss hold, og på frihånd, med et og annet langhold som da er 300m.. Tid belønnes ikke direkte i PRS, og du har ikke "uendelig" med ammo. Er det 7 mål i en øvelse så har du (vanligvis) 7 skudd, så du må treffe - det er ikke noe spray&pray.
Det sagt, så er det mange fellestrekk, men PRS-folk vil nok helst beholde langholdene, og DSS-folk vil vel strengt tatt ha stevnene mer vekk fra tofoter, støtte, lange hold, og mer inn i løp og skyt og full fart. 
Om PRS skal kalles noe, så tror jeg det må være "moderne" feltskyting. Om feltskyting ble oppfunnet i dag så hadde det vært PRS. 

 

42 minutter siden, hewi skrev:

Er det et veldig aktivt miljø for PRS sørpå? Her i Trøndelagen skjer det fint lite på denne fronten. Ivertfall ikke mye offisielt.

Du får ikke mer moro enn du lager selv. Vi ser trøndere på stevner, men de lager ikke stevner i Trøndelag

Det er et miljø på nordvestlandet, et i Troms, og et som kan sies å strekke seg fra litt nord for Stavanger, og rundt kysten og opp til Gardermoen ca. Det er konsentrasjoner/grupper/ gjenger rundt Stavanger, i Mandal/Søgne, i Kristiansand, Arendal/Froland, Skien/Porsgrunn, og Oslo/Gardermoen

Jeg er ikke i tvil om at det ville komme en haug folk herfra dersom noen arrangerte et stevne i Trøndelag. Trøndelag er forbanna langt, så helst i sør...

 

Om miljøet er veldig aktivt vet jeg ikke, det er litt definisjonsmessig, men roper du "trening", på en onsdags ettermiddag, så kommer 4-6 stk. Litt flere med litt lengre varsel. 
Nå har vi også fått med så mange, at det dukker om 4-6 stk om du roper "dugnad". Typisk svarer 10-12 at de kommer, men litt under halvparten dukker opp ;) Det er minst 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 2.7.2020 den 23.49, M67 skrev:

 

Jeg kan bare anbefale å prøve, og se hva en liker best etter noen runder. Jeg har enda ikke møtt noen som prøver å få avtrekket sitt tyngre.

 

 

Jo, jeg forstår poenget ditt og skal ikke stå så alt for hardt på mitt. Egentlig er det bare en slags gammelmannsgruff fra min side over at folk (ikke nødvendigvis TS i denne tråden) prøver å blinge riggen for å treffe bedre når de egentlig skulle brukt pengene på SK Standard. 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Bly skrev:

Anschutz lager fantastiske avtrekk, det er ikke til å stikke under en stol, men her snakker vi om finmekanikk og smådeler så det holder. Jeg synes STR representere et veldig bra middelpunkt når det kommer til avtrekket, og skulle man være dum nok til å demontere det, så finner man delene uten lupe.

 

Vel (igjen), selv om det er mange små deler i Anschuts avtrekk er de svært pålitelige og de er så åpne at de ikke trenger å demonteres for rens. Selv i 150g versjon er disse avtrekkene mekanisk sikrere enn 1500g direkte, eller falske trykkpunkt, som "rir på kanten".

 

Jeg konkurrerer i et Anschuts miljø og har sett ganske mye skiskyting på tv. Problemer med avtrekk har jeg ikke sett mye av. Jeg kan faktisk ikke huske sist gang.

 

Det er jo ikke noe problem å få finmekanikk til å virke pålitelig over tid i vanskelige miljøer. Det er bare å få kompetente finmekaniske konstruktører til å konstruere det. Tenk på delene i Omegaklokkene de brukte på måneferdene..

 

Bruk av 550g trykkpunktavtrekk er, som alt annet, en treningssak.

Link to comment
Share on other sites

Mitt standard 200 STR avtrekk er målt til ca 500gr. Mener selv det er temmelig bra og ikke møtt noen som har testet og ment noe annet heller. Sammenlignet med TRG og M10 avtrekk osv og konkludert med at Sauer kan avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig kjenner jeg egentlig ikke forskjell på 500 g Sauer og 550 g Anschutz. Begge er for meg «ubehagelig» lett, og om det er noen forskjeller så plukker jeg de egentlig ikke opp. Skal jeg velge ville jeg tatt Saueren bare fordi avtrekkeren er breiere og jeg synes Saueren er litt mindre «leamikk». Men som sagt jeg har liten interesse av 500 g avtrekk. Det er sikkert greit og bra for de som ikke skyter med noe annet enn konkurransevåpen. 500 gram hadde kuket til hagleskytinga mi noe så inni helvete. Jeg trenger ikke den uvanen når jeg er sterk nok til å klemme 60 kg med fingrene. Jeg er nokså sikker på at jeg ikke hadde vært i stand til å skyte bedre med lettere avtrekksvekt. Det hadde bare medført flere utilsikta skudd.

 

Link to comment
Share on other sites

Har ca samme avtrekksvekt på 202'n også(match avtrekk på den også) og de er temmelig lik. Kvalitetsmessig veldig lik. Jeg skyter for lite med hagle til å synse noe om hvordan skytingen blir med den etter å ha skutt med riflene.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, smaug skrev:

Har ca samme avtrekksvekt på 202'n også(match avtrekk på den også) og de er temmelig lik. Kvalitetsmessig veldig lik. Jeg skyter for lite med hagle til å synse noe om hvordan skytingen blir med den etter å ha skutt med riflene.

Matchavtrekket på 202 er vel fabrikkinnstilt på 700g. Jeg klarte akkurat å justere det opp til 1kg for jaktfelt. Vet ikke hvor langt ned det kan justeres

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 years later...

Er det noen som har kommet noe nærmere i å finne ut hvilke deler som er forskjellig mellom de to avtrekkene?

Jeg er ikke interessert i å høre at jeg suger til å skyte og derfor må ha 500g, det vet jeg godt selv. Jeg er ikke interessert i anekdoter om andre avtrekk, jeg også har en anschutz med flott avtrekk i skapet. Jeg er ikke interessert i at du har juster ditt ned til 14g med laber funksjon. Jeg er interessert i den fysiske forskjellen mellom de to.

Takker og bukker :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...