Jump to content

Avtrekk Sauer 200 STR, forskjell 0,5kg og 1,5kg


Elgjaeger

Recommended Posts

4 minutter siden, M67 skrev:

Det er vel nesten verdt 2800,- å slippe å demontere det...

 

K

Nåja, er vel greit nok å demontere. Kan vel bli værre å sette sammen igjen, kanskje lett sitte igjen med noen ekstra deler....Men, når man ser video av hvordan det skal gjøres ser det ikke så veldig vanskelig ut, så tenkte jeg skulle prøve. Dersom det ikke går får jeg ta med posen med løse deler til Sauer service stasjon og be de fint om å prøve å sette det sammen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Må du helt ned på 500 gram?  Ved skyting på 300 meter i NSF har jeg redusert avtrekksvekten ved å skru på dertil egnet plass. Antar jeg har fått det ned til ca 7-800 gram. Enkel sak å gjøre, og like enkelt å tilbakestille.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, nhd skrev:

Må du helt ned på 500 gram?  Ved skyting på 300 meter i NSF har jeg redusert avtrekksvekten ved å skru på dertil egnet plass. Antar jeg har fått det ned til ca 7-800 gram. Enkel sak å gjøre, og like enkelt å tilbakestille.

Har ikke prøvd hvor langt ned man kommer med std 1,5kg avtrekk uten å få noe problemer nei. Vil helst langt ned, ligger vel på godt over kiloen nå, ikke lett å f.eks skyte frirekyl med så tungt avtrekk, skyter også raskere med lettere avtrekk. For min del hjelper det å ha mye av vekten på fortrykk, men ville gjerne hatt lettere avtrekk enn jeg har nå. Riflen brukes til PRS skyting og veier nå 11,5 kg med kikkert og tofot så er ikke egnet til så mye annet en PRS og langhold.

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, Elgjaeger skrev:

Har du prøvd?

Nei, men ingen ting er verre enn og få sånt saman igjen, eller måtta krypa til korset.

Ellers er eg heilt med på notane, sjølv har eg berre 250-300 grams avtrekk. Eg driv berre med posteringsjakt. 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Sitka skrev:

Nei, men ingen ting er verre enn og få sånt saman igjen, eller måtta krypa til korset.

Ellers er eg heilt med på notane, sjølv har eg berre 250-300 grams avtrekk. Eg driv berre med posteringsjakt. 

Kunne kanskje blitt en artig prosjekttråd her på Kammeret, «DIY avtrekksjobb»😆

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, nhd skrev:

Antar jeg har fått det ned til ca 7-800 gram.

Har du målt? Avtrekket er ment å fungere sikkert mellom 1,3-1,7 kg.

 

6 timer siden, Elgjaeger skrev:

Noen som vet eksakt forskjell på 0,5 kg og 1,5 kg Sauer 200 STR avtrekk?

Jeg ville spurt Landrø eller noen som selger. Jeg tror det bare er de to fjærene 712, men er ikke helt sikker. Jeg har ikke pilla i deler et 0,5 kg avtrekk enda.

 

1 time siden, Elgjaeger skrev:

skyter også raskere med lettere avtrekk. 

Hvorfor det da?

Før jeg faktisk lærte meg å skyte hadde jeg lyst på 0,5 kg avtrekket, men nå når jeg «kan skyte» vil jeg ikke ha det. Jeg synes det suger. Har jeg litt kalde fingrer «kjenner» jeg ikke hva jeg holder på med. Ikke vil jeg holde på med å skyte frirekyl heller. I mitt hode er det bare tull, og jeg skyter alltid best, og ikke minst jevnest når jeg kontrollerer rekylopptaket. Pussig nok gjelder det samme for lett og tung rifle. PRS rifle er enda ikke blitt benkerifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde heller ikke justering under 1,3kg var stabilt på standardavtrekket

 

Jeg lurte på om det var 720 fjæra? Får prøve å ringe Landrø som du sier @Bly


Hvorfor jeg skyter raskere med lett avtrekk, vet ikke helt. Kanskje fordi jeg har skutt noen 1000 ganger flere skudd med pistol enn rifle? Skyter skikkelig dårlig på lærduer pga at jeg vil sikte og presse avtrekk.

 

Kalde fingre kan gjøre det vanskelig å kontrollere avtrekk, jeg må ha hull i hansken for avtrekkerfinger. Nå er ikke 0,5 kg avtrekk så lett etter min mening, samme som luftpistol. Nå er ikke jeg veldig flink rifleskytter, men etter det jeg erfarer har rekylopptak nær 0 betydning i en 11,5 kg rifle med demper/brems i 6,5x55. Skyter ofte uten kontakt med skulder i PRS, ikke så ofte helt frirekyl. Rifla ligger ofte mer i ro på en pute ved frirekyl, men kan gå seinere.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Bly skrev:

Har du målt? Avtrekket er ment å fungere sikkert mellom 1,3-1,7 kg.

Nei. Jeg skyter et femsifret antall skudd i året med 1000 og 500 gram avtrekk, og det synes å ligge et sted mellom disse.

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Elgjaeger skrev:

Jeg lurte på om det var 720 fjæra?

Den er til sikringa. 704 er for retur av avtrekkerhake.

 

50 minutter siden, Elgjaeger skrev:

men etter det jeg erfarer har rekylopptak nær 0 betydning i en 11,5 kg rifle med demper/brems i 6,5x55.

Det er vel mest fordi målet er stort nok til å spise opp variasjonen i nøyaktigheten. Men nå er jo PRS noe sånn kompromiss midt i mellom hurtig, kuken stilling og nøyaktighet.

 

18 minutter siden, jkb skrev:

Snur du 713 har du en billig løsning for lettere avtrekk.

Når du nevner det så har jeg også hørt om det. Det er jo logisk siden fjæra får mindre spenn, men jeg trodde man måtte balansere avtrekket mellom de to fjærene for at det skulle bli sånn noenlunde riktig?
 

35 minutter siden, nhd skrev:

Jeg skyter et femsifret antall skudd i året med 1000 og 500 gram avtrekk, og det synes å ligge et sted mellom disse.

Jeg vet ikke hvilke avtrekk du bruker som ligger mellom 0,5-1kg? Jeg har Sako direkteavtrekk som er justert til 1 kg og de «oppleves» tyngre enn Sauer to trinn på 1,5 kg. Den mye breiere avtrekkeren og fortrekket fjerner mye av subjektiv følt vekt. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Før jeg faktisk lærte meg å skyte hadde jeg lyst på 0,5 kg avtrekket, men nå når jeg «kan skyte» vil jeg ikke ha det. Jeg synes det suger. Har jeg litt kalde fingrer «kjenner» jeg ikke hva jeg holder på med. Ikke vil jeg holde på med å skyte frirekyl heller. I mitt hode er det bare tull, og jeg skyter alltid best, og ikke minst jevnest når jeg kontrollerer rekylopptaket. Pussig nok gjelder det samme for lett og tung rifle. PRS rifle er enda ikke blitt benkerifle.

Det er vel å bra å kunne skyte, og å kunne kontrollere et avtrekk, lett eller tungt. Og for å skryte litt, så tror jeg at de titusener med skudd jeg har "innabords" med 22LR 200STR, for å lære avtrekk, hjelper ganske så bra i PRS.

Men det er er nå en gang slik, at vi kuker til avtrekkene av og til, uansett hvor gode vi er, og når du vingler over en merkelig "barrikade" som ikke kunne holdt tilbake en sommerfugl om den fløy inn i den - vel, da vingler du - OG det haster, for du skal helst bruke godt under 20 sekunder på både stillingsbytte og gjerne to skudd, før du skal gjenta i enda ei stilling - og bytte magasin, og skyte på en annen blink... og da må du ta avtrekk mens du er inne på målet, og det blir et og annet "napp", "hardt avtrekk", klipp, eller hva det nå er som det IKKE står noe om i Sjøqvists bok om rifleskyting...

 

Og da blir resultatet av avtrekksfeilene (som kommer, lykke til med å unngå dem), med eller uten rekylopptak, mindre, jo lettere avtrekk man har. (tro meg, rekylopptak betyr ingenting i PRS, annet enn for hvor fort du får trekt av neste skudd, men det betyr mye for akkurat det)

 

Men klart, kan man skyte, så blir det jo færre og mindre avtrekksfeil, og for lett avtrekk, så får en utilsiktede skudd når det skal gå så fort. Iallefall krever det også trening...

 

Alt i alt tror jeg avtrekksvekta er av mindre betydning, det er kvaliteten i avtrekket som spiller størst rolle, og et Saueravtrekk kan være fantastisk mye bedre enn det mange av dem er, justering er løsningen, men helst av en som kan det. Ta gjerne ned vekta, men det er forholdet mellom fortrykk og trykkpunkt, og at det er rent, som gjør susen.

 

Sitat

Jeg vet ikke hvilke avtrekk du bruker som ligger mellom 0,5-1kg? Jeg har Sako direkteavtrekk som er justert til 1 kg og de «oppleves» tyngre enn Sauer to trinn på 1,5 kg. Den mye breiere avtrekkeren og fortrekket fjerner mye av subjektiv følt vekt. 

Enig, jeg tror forøvrig ikke at det Saueravtrekket er under kiloen før du har veid det. Noe som setter meg på ideen om å justere 500g-avtrekket mitt enda mer ned...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig i det du skriver @M67. Har man god tid har avtrekksvekt mindre å bety, med dårlig tid er det lettere å nappe / ta dårlige avtrekk og da har kraften man må trykke med mye å bety for konsekvensen av det dårlige avtrekket. Stor del av totalvekt på fortrykket hjelper også siden det da er lite kraft man har igjen å «nappe»

 

@Bly ja, ser at jeg egentlig mente den ene 712 fjæren som man stiller totalvekten på med.

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, M67 skrev:

og da må du ta avtrekk mens du er inne på målet, og det blir et og annet "napp", "hardt avtrekk", klipp, eller hva det nå er som det IKKE står noe om i Sjøqvists bok om rifleskyting...

Det hjelper å skyte noen skudd med hagle om man vil ha en slags kontroll på det også 😙. Jeg kaller det klipp for det er ikke napp eller hardt avtrekk. Klipp kan man gjøre veldig kontrollert. De to andre høres ut som om noe går galt.

 

16 minutter siden, Elgjaeger skrev:

Har man god tid har avtrekksvekt mindre å bety, med dårlig tid er det lettere å nappe / ta dårlige avtrekk og da har kraften man må trykke med mye å bety for konsekvensen av det dårlige avtrekket.

Min påstand er nei! I det du klipper med så mye kraft at alt kommer ut av kontroll så spiller det ingen rolle om avtrekket er 0,5 eller 1,5 kg. Klipper du med 4 kg så «vingler» du 4 kg og ikke 1,5 eller 0,5 hvis du henger med på resonnementet. 
Når jeg snakker om å klippe kontrollert så klipper du med avtrekksvekta og ikke mer. Og holder du et «fast» grep i rifla med avtrekkerhånd så trenger ikke det å vingle noe som helst annet enn det du måtte svinge i kroppen. Men det må jo også trenes på. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Elgjaeger skrev:

Takk. Jeg har sett videoen til John Olav Ågotnes, var den jeg tenkte på når jeg skrev lenger opp at det ikke så veldig vanskelig ut. Hva ble avtrekksvekta ved å snu 713, og funket avtrekket sikkert etter at du gjorde det?

Ikke målt men for lett for mitt formål hvor 1.5kg er minste tillatt (dfs). Kan ikke kommentere hvor sikkert dette hacket er. Skulle kanskje ikke skrevet om det på åpent forum. Eget ansvar osv. 

 

49 minutter siden, Bly skrev:

Når du nevner det så har jeg også hørt om det. Det er jo logisk siden fjæra får mindre spenn, men jeg trodde man måtte balansere avtrekket mellom de to fjærene for at det skulle bli sånn noenlunde riktig?

Det er logisk ja. Du tenker på fortrykk? Det kan justeres med er forseglet med anbefaling om ikke å gjøre det. Vet de som justerer dette. Overgangen fra fortrykk til avtrekk blir for meg litt udefinerbart men der er også originalt 0.5kg for mer iallefall. 

Link to comment
Share on other sites

Godt gjennomført avtrekk med vekt på 500 g: Gå på trykkpunkt, øk til 490 g, fullfør finsikting, press til 500 g, ettertrekk. 

 

Godt gjennomført avtrekk med vekt på 1500 g: Gå på trykkpunkt, øk til 1490 g, fullfør finsikting, press til 1500 g, ettertrekk. 

 

Det er mer tilgivende med lett avtrekk i høye stillinger, men har man nok (tørr-) trening så er det ikke betydelig forskjell om avtrekket er 150, 500 eller 1500 gram. Man vet hvor det knekker og kan gå rett på. Jeg forsøker å justere rifleavtrekkene mine likest mulig så jeg slipper å omstille meg, og det funker ganske bra. 

Edited by boble
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Bly skrev:

 

Min påstand er nei! I det du klipper med så mye kraft at alt kommer ut av kontroll så spiller det ingen rolle om avtrekket er 0,5 eller 1,5 kg. Klipper du med 4 kg så «vingler» du 4 kg og ikke 1,5 eller 0,5 hvis du henger med på resonnementet. 
 

Er nok ikke helt enige her, jeg følger resonnementet ditt og dersom man napper 4kg blir der rimelig likt. Jeg mener man ikke gjør det, og at Det er forskjell på å «klippe», «nappe» (eller hva man nå kaller det) 0,5 kg eller 1,5 kg. Det er jo også en grunn til at det er krav til avtrekksvekt i de fleste grener. 

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, boble skrev:

Godt gjennomført avtrekk med vekt på 500 g: Gå på trykkpunkt, øk til 490 g, fullfør finsikting, press til 500 g, ettertrekk. 

 

Godt gjennomført avtrekk med vekt på 1500 g: Gå på trykkpunkt, øk til 1490 g, fullfør finsikting, press til 1500 g, ettertrekk. 

Det må være deilig å være så god ;) 

 

K

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, jkb skrev:

Du tenker på fortrykk?

Hele avtrekket består av de to fjærene og overgangen skjer fra den ene til den andre i mangel av bedre evne til å forklare. Jeg trodde vekta på fortrykket var det som ble stilt på skruen du tenker på?
 

33 minutter siden, Elgjaeger skrev:

Det er jo også en grunn til at det er krav til avtrekksvekt i de fleste grener. 

Hvis du snakker om boltrifle så er det ingen som klipper i noen  skytegrener jeg vet om? Klipping (ikke nappe) er jo enten hagle eller «stridsskyting». Krav til avtrekksvekt er vel mer forankret i sikkerhet?

 

Uansett jeg holder nå et fast grep rundt grepet med avtrekkshånden og opplever det som enklere å ha kontroll med avtrekksfinger når grepet ikke er for lett. Grepskraften blir likere fordelt på alle fingrene. Jeg ser jo at folk som skyter med lette avtrekk holder nest ikke i rifla, og har derav ofte lite kontroll på rekylopptak og våpenet generelt. Det er jo greit så lenge rifla står på en benk eller på bakken i en stabil tofot. Utover disse stillingene synes jeg det er litt sketsji..

 

Men sånn uansett preferanser så må du gi tilbakemelding i tråden på hva Landrø sier. Dette med spørsmål om forskjeller på 0,5 og 1,5 avtrekket dukker jo opp med jevne mellomrom.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Elgjaeger skrev:

men det er ingen grunn til å kreve 1,5 kg vekt pga sikkerhet lenger.

Si ikke det! Det er ikke så mange andre skytegrener enn DFS som foregår ute i snøstorm midtvinters. Kanskje noen har tenkt?

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Bly skrev:

Hele avtrekket består av de to fjærene og overgangen skjer fra den ene til den andre i mangel av bedre evne til å forklare. Jeg trodde vekta på fortrykket var det som ble stilt på skruen du tenker på?

712 fjær for både fortrykk, forseglet skrue (717) styrer fortrykk. Avtrekksvekt med skrue 709. 713 er da delen som kan snues for å oppnå lettere avtrekksvekt. Vært artig å sett innsiden av et originalt 500g avtrekk, jeg mistenker den er forskjellen men vet ikke. Er ikke børsemaker men er da vel nok 500g avtrekk til at noen kan verifisere?

 

D645B061-8FC3-4176-B73D-1DB2DC86B9B5.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Bly skrev:

Både NJFF og DFS har da krav om minst 1 kg avtrekk

Litt sikrere å skyte DFS enn NJFF siden hhv 1,5Kg og 1kg da. 50 m pistol (fripistol) uten krav til avtrekksvekt skytes ikke så mye ute i snøstorm, heldigvis.🙂

 

For PRS er det jo vanlig med svært lette avtrekk, mener du ikke at det har noe for seg, tar alle som bruker lette avtrekk feil og egentlig ikke er flinke nok å skyte?

Link to comment
Share on other sites

@jkb Vi missforstår sikkert hverandre og forklaringen til avtrekker er litt lite presis i formuleringen.

 

Det som regulere fortrykket(/eller slepet som de kaller det) er

avtrekkSAUERfortrykk.jpg.2e06424bb64e096093eadad5483065dd.jpg

Skrue 3 regulere lengden på fortrykket og skrue nummer 4 regulerer vekten på fortrykket ved enten å slakkes eller strammes. Men den er også med på å gi totalvekten på hele avtrekker siden den på brytepunktet virker sammen med den andre fjæren som står bak den lakerte skruen.

 

Her er delene som regulerer trykkpunkt. Som sagt skrue 2 regulere spenning og slakking av trykkpuntfjæra.

avtrekkSAUERtrykkpunkt.jpg.13da76d52151a725156e06f8124a740c.jpg

 

Fortrekket er ferdig når del 705 og 706 (de røde flatene) er parallell. Og på det tidspunktet til avtrekker går av legger du kraft på begge fjærene.

avtrekkSAUERforklaring.jpg.d3af163f876c206fb0d7ffd97a2e9da5.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Elgjaeger skrev:

Litt sikrere å skyte DFS enn NJFF siden hhv 1,5Kg og 1kg da.

Jaktfelt er 1 kg for begge. 1,5 kg gjelder for "Sauer skytegrener" 

 

37 minutter siden, Elgjaeger skrev:

For PRS er det jo vanlig med svært lette avtrekk, mener du ikke at det har noe for seg, tar alle som bruker lette avtrekk feil og egentlig ikke er flinke nok å skyte?

Jeg slipper jo en bombe om jeg sier at de ikke er "flinke nok til å skyte" 😂. Men det er nå et ubestridt faktum at man i PRS tilpasser rifla til sporten på en slik måte at man unngår å bruke evnene sine som skytter. Siden riflene har brems, veier 10-20 kg, man går mot mindre kaliber (6mm) og ikke skal man heller ha noe avtrekksvekt,  så sitter man på en måte igjen med en rar variant av det jeg kaller ei benkerifle. Klart man bygger seg bort fra skyteferdigheter som å kunne ta et avtrekk og håndtere rekylopptaket...

Personlig synes jeg PRS er blitt en rar sport, men jeg skjønner jo veldig godt at det blir slik på de premissene eller mangel av. Jeg hadde vel gjort noe av de samme saken selv om jeg konkurrerte 😉

 

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvis du snakker om boltrifle så er det ingen som klipper i noen  skytegrener jeg vet om? Klipping (ikke nappe) er jo enten hagle eller «stridsskyting». Krav til avtrekksvekt er vel mer forankret i sikkerhet?

Svært mange jaktfeltskyttere jeg snakker med kaller avtrekket på stående for "klipp", og det er viktig å "klippe" "på vei inn"... Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om det, men at det er enklere å unngå å rote til med et lett avtrekk er det ingen tvil om.

 

Sitat

For PRS er det jo vanlig med svært lette avtrekk, mener du ikke at det har noe for seg, tar alle som bruker lette avtrekk feil og egentlig ikke er flinke nok å skyte?

Om du ser på norske PRS-skyttere så er det jo utvilsomt riktig... Iallefall med få unntak.

 

Sitat

Klart man bygger seg bort fra skyteferdigheter som å kunne ta et avtrekk og håndtere rekylopptaket...

Man bygger seg ikke bort fra skyteferdigheter. Alle ender med like rifler, og den beste skytteren vinner, og du slipper surmulingen om "hvorfor er ikke det lov".

Det jeg liker med PRS er at det belønner andre ferdigheter enn bare det å kunne ta et perfekt avtrekk. I DFS (bane) så "er du der" om du ser godt og klarer å lære deg perfekte avtrekk. Det hjelper selvsagt godt i PRS også, avtrekket er svært vesentlig - og det er jo derfor vi prøver å gjøre det enklere for oss med lettere avtrekk. Jeg har 1.5kg avtrekket i kroppen for godt, og det er farlig for meg å bruke for lette avtrekk, uten omstillingsperioder, så jeg har ingenting lettere enn 500g, akkurat nå, men jeg ser poenget når jeg prøver andre sine rifler. 100g direkteavtrekk... oooh yes...

Men i PRS må du kunne tenke litt taktisk, forstå kulebane og vind, kunne bevege deg fort (og effektivt) og sikkert med rifla, og du må kunne skyte både fort og sakte, med god eller dårlig støtte, og ikke minst må du kunne velge den beste stillingen, mellom raks og stødig et sted.

Det hele virker mye mer relevant i forhold til reell bruk av ei rifle. Alle "støttestillingene" er jo f.eks. hyper relevante på jakt, og det samme er det å kunne skyte fort og presis uansett hold.
I diskusjonen om det er forsvarlig å jakte på langt hold, så ser vi når PRS-skyttere som treffer dødelig sone på en elg 8 ganger på tre forskjellige hold mellom 3 og 800m, på et minutt - og vi ser førsteskuddstreff, konsistent og konsekvent, på 10" mål, stående med raklete anlegg, på under 10s, fra uladd våpen. Det krever uten tvil skyteferdigheter - men ikke utelukkende avtrekksteknikk.

 

Tor Harald Lund forklarte en gang at skyting er 30% stilling, 30% sikting, og 90% avtrekk... Det gjelder nok i PRS også, men du har i tillegg 30% bevegelse og 30% avgjørelser...

 

Men tråden ligner faktisk snart på endel "DFS-tråder", alle som ikke driver med det, vet mye bedre enn de som driver med det, og kanskje trener på det daglig ;) Det er igrunnen litt moro.

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, M67 skrev:

Det hele virker mye mer relevant i forhold til reell bruk av ei rifle. Alle "støttestillingene" er jo f.eks. hyper relevante på jakt, og det samme er det å kunne skyte fort og presis uansett hold.

Jeg skal ikke argumenter så mye i mot det du sier for på en måte er jeg enig. Personilg så tenker jeg at man også lærer seg mange "uvaner" som gjør at når du skal overføre PRS til jakt så har man kanskje et problem? Den dagen du prøver å skyte "PRS style" med tyngere rekyl i ei mye lettere rifle uten brems og med et tyngere avtrekk på jakt, hva da? Bra eller dårlig? Nytter det da å forstå kulebane?

 

Jeg er som alltid jaktorientert😉 

 

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, M67 skrev:

Men tråden ligner faktisk snart på endel "DFS-tråder", alle som ikke driver med det, vet mye bedre enn de som driver med det, og kanskje trener på det daglig ;) Det er igrunnen litt moro.

Selvfølgelig 😂!

 

Selv om jeg ikke skyter "PRS", så betyr det ikke at jeg ikke har prøvd og testet stillinger og utstyrsveien😉. Jeg hadde ikke giddet å mene noe om jeg ikke hadde en oppfattelse av fenomenmet. PRS var da veldig spennende i starten, men har i mine øyne tatt en "rar" (men forståelig) vending. Det jeg synes er interesant er at man faktisk kan få til det meste av de PRS greien med nokså lite spesialutstyr. Og jeg kan antagelig skyte like mange treff med "enkelt utstyr" som mange med fullblod PRSrifle.

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Det er en del ting en ikke får med seg når en prøver/ trener på PRS-øvelser uten å ha vært på stevner. Det er tidspresset, og det er noe mentalt, som kan trenes på, men det er der, og det er der på en HELT annen måte enn i DFS. Jeg føler på et hav av tid i alle DFS øvelser untatt stang og FH, men i PRS føler jeg bokstavelig talt klokka gå bak meg. En annen ting er ukjent-elementet som dukker opp når andre har laget øvelsen, og det å "angripe" den på rett måte, rett rekkefølge, rett stilling - og å ta seg tid til å bytte om det ble galt, om du har tid... Det ser ut som et rent våpenkappløp for utenforstående, men det er ikke det i det hele tatt egentlig, I forhold til trening, så vinner en svært lite på superoptimaliserte våpen, men en vinner litt, og det koster bare penger, ikke treningstid ;)

 

Jeg synes at PRS er minst like spennende som i starten. Det at utstyret er blitt super spesialisert, og at folk er blitt gode bremser kanskje rekrutteringen litt, men ellers er det mye action, både på og av banen.

Det er ingenting som hindrer en i å skyte PRS med sin Tikka T3 Lite i 300WM, og det i seg selv hadde jo vært interessant...

Mange lærer mye, og myten om at man må ha magnum for å skyte på langt hold ryker hver dag. Og jakter en så blir en mye mer bevisst på hva en kan og ikke kan, og ikke minst får en dypere innsikt i konflikten mellom ei skytbar og ei bærbar rifle. Jeg skjøt noen øvelser med ei "plain" jaktrifle både i helga og nå i går, og treff/poengmessig så gikk det for det ene overraskende bra (i går var det sånn at det lyste "flaks" av monitoren, og da jeg avsluttet med 10 kjappe skudd liggende på 300m dro jeg til med ei gruppe på 34mm...), men jeg skjønte en hel del om hvorfor PRS, og Fri-rifler i ISSF er blitt som de er blitt. De er jo også nokså like.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke planlagt et PRS/jakt stevne i år?

Husker ikke navnet, men mente det var snakk om dyrefigurer og typiske jaktposisjoner fra 100-800 meter.

Eneste problemet er at det garantert blir mye klaging om at dette ikke er jaktetisk innafor, men dem om det.

 

Usikker på om det er jaktvåpen det er snakk om eller ikke, men føles litt som jaktfelt 2.0 :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, msteiro skrev:

Er det ikke planlagt et PRS/jakt stevne i år?

Husker ikke navnet, men mente det var snakk om dyrefigurer og typiske jaktposisjoner fra 100-800 meter.

Eneste problemet er at det garantert blir mye klaging om at dette ikke er jaktetisk innafor, men dem om det.

 

Usikker på om det er jaktvåpen det er snakk om eller ikke, men føles litt som jaktfelt 2.0 :)

 

Det har iallefall vært et. Men jeg tror ikke det ligna mye på PRS - det var lagt opp til å "simulere" jakt, og jeg har bare hørt positive ting om det. Det var vel helst stillinger og våpen rettet mot jakt på langt hold, og jeg tror ikke det ligna mye på jaktfelt heller.

 

Etter mitt syn, og min jakt, så er faktisk PRS mer jaktrettet enn jaktfelt. Selv DFS-skyting er jo det. Stående med lang arm er ei skytestilling jeg går svært langt for unngå på jakt, til punktet hvor jeg ikke skyter. Langsom liggende uten støtte er også for meg helt uaktuelt. Det er så lett å skaffe seg støtte at jeg heller trener på det, enn på selve ligg-skytinga. Sittende skyter jeg en del dyr, og knestående, og der er DFS-stillinga midt i blinken. 
Ved nesten all jaktskyting skaffer jeg meg et eller annet anlegg, enten det er en sekk, et tre, kanten på et jakttårn (benkeskyting) tofot, ei rot, reim.. Om rådyret står på 50m, så bruker jeg støtte om jeg kan, og selv på 20-30 går jeg heller ned på kne enn å skyte stående. Jeg ser ikke poenget med å skyte stående når en ikke må, og da blir jaktfelt litt rart. DFS - skyting er sosialt, og egentlig ren avtrekkstrening... Feltskyting er gøy, der må en jo faktisk kunne litt.

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Elgjaeger skrev:

Og da er vi omtrent tilbake til bakgrunnen for spørsmålet ang. modifikasjon av avtrekket....

Jeg hadde vel tenkt at du heller skulle spørre om hvorfor har de så tynn avtrekkersko og hvorfor direkteavtrekk 😉. Det er nå noe jeg lurer mere på en vekta? Men jeg skjønner at det er en sammenheng.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Direkteavtrekk fungerer overraskende bra til PRS. Men jeg tror mye av grunnen til at amerikanerene bruker det er at de ikke vet bedre, vane, og tilgjengelighet. Skytesport slik vi kjenner det er forbausende lite utbredt i USA, og inntil nylig har de vel knapt kjent til gode trykkpunktsavtrekk. De er jo også dyrere og vanskeligere å lage enn direkte avtrekk.

Men vi ser jo folk her hjemme som iherdig prøver å konvertere både Sauer og Sako TRG-avtrekk til direkteavtrekk, det er jo det som er The Shit.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Viktigst av alt, er at man ikke «napper» i avtrekker´n. Først når denne uvanen er borte vil man ha nytte av godt oppsatt avtrekk., etter min mening.

 

Men få «nappere» kommer frivillig ut av skapet. Så damefinalen i trap fra NM-Veka. Ei dame fikk klikk, nappa åpenbart og meget godt, dro ned hagla…(vil ikke legge ut lenke, men søk opp og se sjøl). Som pistolskytter kvitta jeg meg med  nappinga: Jeg ladda ett elle to skarpe skudd i tønna på en .44mag, tomme i resten, snurra forsiktig, lurte tønna på plass. Og fyrte av. Interessante opplevelser. Merkelig bevegelse i våpenet ved treff på tomt kammer….hmm.. så nok snålt ut. Tok noen treningskvelder, og etter hvert falt hanen rolig også på tomt kammer. Og gode treff når der var en patron under.

 

Når jeg skyter i dag, tenker jeg alltid i hodet: «tørravtrekk» med ladd våpen. Om du vil prøve dette på en av «de gode» i klubben din, vil du nok oppleve at du byr opp til en morsom revolverdans…få som vil utsette seg for dette, er min erfaring...

 

Fungerer rettsåbra for meg å tenke "tørrklikk" (er noe rusten, men innøvd tenking sitter fremdeles). Sjølstendig realitetsorientering/avdekking om egne uvaner, teknikktrening, tørrtrening er også viktig. Mental trening/innstilling er etter min mening ofte bedre enn mange skudd. Men krever desto mer av en sjøl. Jeg har klokkertro på god avtrekksteknikk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kamerat gjorde det samme, vi ladet hverandre sine magasiner til pistol hvor 5 av 15 skudd var klikkpatroner. Det var rett og slett j... irriterende når den klikkpatronen kom og jeg duppet pistolen ned for å møte rekylen, men veldig lærerikt. Dette kan en jo fint gjøre med rifler også. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...