Jump to content
Sign in to follow this  
M67

Langhold, PRS, felt, kikkertklasse, Sørlandet

Recommended Posts

"Langhold", det kan være så mangt, men alle utgavene har mye til felles, og utøverne er ofte de samme, eller deler baner og fasiliteter. Det er stadig noen som vil begynne, men som ikke helt får det til, ikke har rifle, ikke har tilgang til bane, ikke helt vet hvordan, osv.
Mange ganger kommer man rett til til en langholdsbane, fra 100m "jegertrening" på utslitt reinsdyrfigur, og mange blir ydmyket i den nokså bratte overgangen/ læringskurven der. Andre smyger lett over, og setter i gang. Men mye handler om å møte likesinnede, og jeg prøver å få det til.
Er det "wannabees", nybegynnere og andre interesserte på disse feltene, så send meg en PM, så lager vi et opplegg for å få igang noe.

Det er et høyst oppegående miljø for dette allerede, men nivået begynner å bli så høyt at det kan være vanskelig å komme inn, komme i gang - litt sånn som en ser i mer etablerte miljøer også - er du ikke "seriøs".. "kan du ikke skyte så kan du bare la vær"... Jeg er absolutt også skyldig i dette, men vil prøve å bøte litt på det herved. Ideen er vag, men innebærer iallefall å gå litt gradvis, 

IMG_3964.jpeg.70c98589164ddc487a02184d5918ed80.jpeg

K

• Like 8

På 30.6.2020 den 16.51, M67 skrev:

"... Det er stadig noen som vil begynne, men som ikke helt får det til, ikke har rifle, ikke har tilgang til bane..."

Aaahh...Fanden, Mann: Du er i ferd med å koste meg masse penger 😆

Har lest innlegga dine, og nå går jaggu en søknad på presisjonsbørse i posten.

Halvgammel gubbe lokka utpå, gitt. Litt usikker på våpen, men innen søknaden er innvilga, så har jeg muligens fått prøvd litt.

God ambassadør for PRS 👌

Kanskje flere som også tenker slik?

Ja, ser at PRS er noe forskjellig fra min erfaringsbakgrunn. Sikkert derfor her er noe som frister. Er litt ute etter «overføringsverdier», men ser nok at bortsett fra avtrekkskontroll, er der litt annerledes. Er i fasen å skaffe/bygge egnet presis rifle, så alle tips er gode. Ønsker noe som ikke er for langt og tungt, som fungerer, er handterlig, enkelt. Remington/Sauer kasse, McMillan stokk kanskje. Den vesle Leica PRS kikkerten virker liten og nett, men prisen, da. Blir nok noe rimeligere, men hva?  Ønsker ikke chassis, men er åpen. Interessant prosess. Tips og innspill er takksamt. 

15 minutter siden, BC.Airn skrev:

Ja, ser at PRS er noe forskjellig fra min erfaringsbakgrunn. Sikkert derfor her er noe som frister. Er litt ute etter «overføringsverdier», men ser nok at bortsett fra avtrekkskontroll, er der litt annerledes. Er i fasen å skaffe/bygge egnet presis rifle, så alle tips er gode. Ønsker noe som ikke er for langt og tungt, som fungerer, er handterlig, enkelt. Remington/Sauer kasse, McMillan stokk kanskje. Den vesle Leica PRS kikkerten virker liten og nett, men prisen, da. Blir nok noe rimeligere, men hva?  Ønsker ikke chassis, men er åpen. Interessant prosess. Tips og innspill er takksamt. 

Vel - det er ca 1000 tråder om den optimale langholdsrifla, PRS-rifla, begynner-rifla, OG jeg har ennå ikke sett Jesusrifla - rifla som en eller annen har bestilt, venter på, som han snakker om, som han ikke kan begynne før han får... Du har rifle.Skyt.

"Remington, ikke for langt og tungt, ikke chassis" - og så spør du om råd til PRS rifle? Hvorfor skal noen gidde å skrive en masse råd som du ikke har tenkt å følge, før du om to år har bygd rifla du tenker deg nå, prøvd et par ganger og funnet at ikke funker slik du tenkte, og bare kjøper en Sauer, eller noe...

De beste rådene er på banen, så kom deg dit, se, prøv, ikke tenk for mye.

K

Sant, ikke tenke for mye. Har faktisk ikke egnet rifle... Skal derfor anskaffe , det er saken. Får se hva det blir, alltid mer morro å bruke egne våpen. Men Point Taken. Kanskje enklest å skaffe en Sauer og ta det derifra. Sikkert flere som gjør det. Får se.

Trenger ikke være Sauer. Tikka Tac A1, Ruger RPR, Sako TRG, Forslag andre? Jeg kan ikke gjøre alt her. Men ikke bygg noe børsemakeropplegg.

Forresten er den perfekte rifla til salgs, 27k, en kamerat av meg. Jeg hadde kjøpt den selv om jeg hadde 27 000 klar. Og det er sikkert prutbart.

K

På 2.7.2020 den 21.44, BC.Airn skrev:

Sant, ikke tenke for mye. Har faktisk ikke egnet rifle... 

Jeg skjøt min første PRS-konkurranse med en original Sauer 101 med 42cm pipe i .308. Har også brukt den på en treningskonkurranse etterpå. Liggeunderlag som kolbeforhøyer, en stoffpose med ris som baksekk, en billig-tofot, ett magasin og fabrikkammunisjon. Med brems og en Zeiss V6 3-18x50 med moa-klikk. 

Det funka greit det, jeg kom ikke sist engang. Hold over 650m ble litt "bingo" pga. hastigheten, men heldigvis var det lite vind. 

Jeg lærte mye om PRS, og jeg fant litt mer ut av hva jeg evt. ville ha når jeg i framtiden kanskje ville ha en mer dedikert rifle. 

Har du ei rifle med magasin som går +-3 cm @100m og en kikkert som det er mulig skru på med over 5x forstørrelse hadde jeg starta med den👍

Du slipper også at noen har forventninger når du stiller med ei jaktrifle 😉

• Like 1